Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
20 jaar en alleen naar NYC om vriend te bezoeken?
-
- Amerika-newbie
- Aantal x V.S. bezocht: 0
20 jaar en alleen naar NYC om vriend te bezoeken?
Hi! Ik heb een vraagje.
Mijn vriend gaat volgend academisch jaar voor een jaar studeren in de VS (hij is dus Nederlands).
Ik zou hem graag willen opzoeken en er een vakantie van maken, vandaar dat wij dachten aan New York.
Zelf ben ik nog nooit in de VS geweest en vind het allemaal best spannend, hoe meer ik lees over de immigrations daar, hoe minder enthousiast ik ben. Ik ben dan pas 20 jaar, ik studeer en heb werk. Toch vraag ik mij af of er voor mij een groot risico is om er tussen uit gepikt te worden bij de douane?
Ik zou ook niet weten wat ik voor reden moet opgeven op mijn esta waarom ik de VS bezoek. Of simpelweg 'Vacation, sightseeing etc' genoeg is óf dat ik moet vermelden dat ik mijn Nederlandse vriend kom opzoeken.
Ik hoop dat er mensen zijn die mij hierbij een beetje kunnen helpen!
Mijn vriend gaat volgend academisch jaar voor een jaar studeren in de VS (hij is dus Nederlands).
Ik zou hem graag willen opzoeken en er een vakantie van maken, vandaar dat wij dachten aan New York.
Zelf ben ik nog nooit in de VS geweest en vind het allemaal best spannend, hoe meer ik lees over de immigrations daar, hoe minder enthousiast ik ben. Ik ben dan pas 20 jaar, ik studeer en heb werk. Toch vraag ik mij af of er voor mij een groot risico is om er tussen uit gepikt te worden bij de douane?
Ik zou ook niet weten wat ik voor reden moet opgeven op mijn esta waarom ik de VS bezoek. Of simpelweg 'Vacation, sightseeing etc' genoeg is óf dat ik moet vermelden dat ik mijn Nederlandse vriend kom opzoeken.
Ik hoop dat er mensen zijn die mij hierbij een beetje kunnen helpen!
Re: 20 jaar en alleen naar NYC om vriend te bezoeken?
Nergens bang voor zijn. Alle varianten zijn goed zolang je er niet op zinspeelt om in de VS werk te zoeken of zeer langdurig te blijven.
Waarom zou immigrations jou ertussenuit pikken? Je komt toch voor een korte vakantie? Als ze je vragen waarom je komt is het antwoord toch simpel "pleasure"? Ze vragen of je komt voor business of pleasure.
Vragen ze door dan zeg je vakantie, net zoals miljoenen elk jaar NY bezoeken voor vakantie. Als ze dan nog doorvragen dan zeg je pas dat je NL vriend die een jaar in de VS studeert vanuit de VS met jou NY komt bezoeken.
Beantwoord de vragen die ze stellen kort en bondig zonder extra informatie te geven die ze niet vragen, zorg dat je een retourticket hebt. En het zou niet schaden als je al een beetje weet wat je wil gaan bezoeken.
Vragen ze door dan zeg je vakantie, net zoals miljoenen elk jaar NY bezoeken voor vakantie. Als ze dan nog doorvragen dan zeg je pas dat je NL vriend die een jaar in de VS studeert vanuit de VS met jou NY komt bezoeken.
Beantwoord de vragen die ze stellen kort en bondig zonder extra informatie te geven die ze niet vragen, zorg dat je een retourticket hebt. En het zou niet schaden als je al een beetje weet wat je wil gaan bezoeken.
-
- Amerika-newbie
Dankjewel voor de snelle reactie! Ik wil mijn terugvlucht ook van tevoren hebben geregeld, zodat ik duidelijk kan maken dat ik ook weer terug ga naar Nederland (voor als daar naar wordt gevraagd).
-
- Amerika-newbie
Dankjewel voor het uitgebreide antwoord! Ik kom inderdaad gewoon voor een korte vakantie (waarschijnlijk 5 à 6 dagen). Ik maakte mij vooral een beetje zorgen om mijn leeftijd, ik ben vrij jong. En ik had ergens anders gelezen dat er bij jonge vrouwen wel vaker wordt gevraagd 'are you visiting anyone', bij immigrations. En ik vraag mij af of het een probleem is als er alleen in mijn Esta 'pleasure' staat, en niet dat ik mijn vriend kom opzoeken.Hockey schreef: ↑20 jul 2019, 15:18Waarom zou immigrations jou ertussenuit pikken? Je komt toch voor een korte vakantie? Als ze je vragen waarom je komt is het antwoord toch simpel "pleasure"? Ze vragen of je komt voor business of pleasure.
Ik zal in ieder geval een retourticket van tevoren regelen, en kort en bondig antwoord geven. Ik was ook wel van plan van te voren mijn dagen daar goed te plannen, qua sightseeing!
@ Adforresteijn, geen volledige voorgaande berichten quoten. Dit is tegen de regels van dit forum.
Je maakt je veel te veel zorgen. Waarom moet je vermelden dat je je NL vriend die daar een jaar studeert komt bezoeken? Je komt toch gewoon voor vakantie? Ze vragen toch niet met wie je allemaal vakantie komt vieren?
Wel een heel belangrijk punt, op het moment dat jij in de VS landt dat MOET je een retourticket hebben als je met een esta het land binnenkomt. Zodra je dat hebt, en je geen drugs of andere verboden middelen bij je hebt en geen gekke dingen gaat doen (zoals op je handen lopen) is er geen enkel probleem.
Je wil naar NY om die (mooie) stad te bezoeken en de VS eens te zien. Net als miljoenen anderen. En daar wil je een top vakantie hebben. Net als miljoenen anderen. En daarna wil je weer naar huis om je leven weer verder te leven. Net als miljoenen anderen. Zolang dit het geval is hoef je je geen zorgen te maken.
PS: Ik ben nu een beetje aan het overdrijven, maar dat is om je gerust te stellen.
Je maakt je veel te veel zorgen. Waarom moet je vermelden dat je je NL vriend die daar een jaar studeert komt bezoeken? Je komt toch gewoon voor vakantie? Ze vragen toch niet met wie je allemaal vakantie komt vieren?
Wel een heel belangrijk punt, op het moment dat jij in de VS landt dat MOET je een retourticket hebben als je met een esta het land binnenkomt. Zodra je dat hebt, en je geen drugs of andere verboden middelen bij je hebt en geen gekke dingen gaat doen (zoals op je handen lopen) is er geen enkel probleem.
Je wil naar NY om die (mooie) stad te bezoeken en de VS eens te zien. Net als miljoenen anderen. En daar wil je een top vakantie hebben. Net als miljoenen anderen. En daarna wil je weer naar huis om je leven weer verder te leven. Net als miljoenen anderen. Zolang dit het geval is hoef je je geen zorgen te maken.
PS: Ik ben nu een beetje aan het overdrijven, maar dat is om je gerust te stellen.
Ik ben op m'n 22e naar NY geweest (vond ik niet per sé heel jong ofzo), maar had totaal geen problemen bij immigrations.
-
- Amerika-newbie
@Hockey
Ik ben net nieuw op dit forum en wist de regels niet zo goed. Dankjewel voor het melden, dan zal ik niet meer citeren.
Je hebt gelijk, ik kom daar gewoon voor een vakantie. Dan zal ik dat ook wel gewoon vermelden als ik mijn esta invul!
Ik maak mij waarschijnlijk zorgen om niks, want er zijn zo veel mensen als ik die gewoon NY bezoeken voor een vakantie.
Nogmaals bedankt voor de reactie
Ik ben net nieuw op dit forum en wist de regels niet zo goed. Dankjewel voor het melden, dan zal ik niet meer citeren.
Je hebt gelijk, ik kom daar gewoon voor een vakantie. Dan zal ik dat ook wel gewoon vermelden als ik mijn esta invul!
Ik maak mij waarschijnlijk zorgen om niks, want er zijn zo veel mensen als ik die gewoon NY bezoeken voor een vakantie.
Nogmaals bedankt voor de reactie

-
- Amerika-newbie
@Annika
Ah oke! Fijn om te horen dat jij geen problemen had bij de immigrations. Was jij er ook voor een vakantie/solo reis?
Ah oke! Fijn om te horen dat jij geen problemen had bij de immigrations. Was jij er ook voor een vakantie/solo reis?
Ik was op vakantie samen met een vriendin, maar je moet toch apart langs de douane, dus de vragen die ze stellen zullen niet heel anders zijn lijkt me. Er reizen zat mensen alleen. Zou me er vooral niet te druk om maken.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik mag toch hopen dat het bezoek aan je vriend onder 'pleasure' valt.Adorrestein schreef: ↑20 jul 2019, 15:27En ik vraag mij af of het een probleem is als er alleen in mijn Esta 'pleasure' staat, en niet dat ik mijn vriend kom opzoeken.

Marianne
Niks aan de hand. Zolang je vriend geen Amerikaan is geen zorgen maken! Ik loop ook alleen in Seattle en Vancouver rond gaat prima. NYC beviel niet goed bij mij maar dat had meer te maken dat ik eerst in een heel slecht hostel zat. Als je een goede accommodatie hebt en niet of slechts met gids in slechte buurten komt is er heel weinig risico. Immigrations zou ik niet bezorgd over zijn. Op Newark werd ik apart genomen en volledig door de mangel gehaald, maar op Seatac zelfs geen secondary meteen toegelaten. Verschilt per AirPort en ook per beambte. Maar weigeren, dat doen ze weinig (nog steeds gemiddeld genomen op al die passagiers), daar moet heel wat aan de de hand voor zijn willen ze iemand ooit weigeren.
Zolang je niet langer dan 90 dagen gaat en een retourtje hebt, hoef je je nergens druk over te maken.
Precies. En eruit gepikt worden is ook geen schande. Dan kom je bij secondary en krijg je veel meer vragen maar je kan dan nog steeds toegelaten worden. Bij secondary inspection komen is geen einde verhaal.Gast schreef: ↑20 jul 2019, 18:53Zolang je niet langer dan 90 dagen gaat en een retourtje hebt, hoef je je nergens druk over te maken.
Ook dan hoef je je geen zorgen te maken.SBgast schreef: ↑20 jul 2019, 18:22Zolang je vriend geen Amerikaan is geen zorgen maken!
-
- Amerika-newbie
@stormbreaker
Dankjewel voor de reactie! Wat ik verder ook op dit Forum lees is dat het per keer verschilt hoe je wordt behandeld, en dat dat inderdaad afhankelijk is van de douanier.
Het enige wat ik mij nog afvraag is als ik bijvoorbeeld invul dat ik voor een vakantie ga. En er verder wordt gevraagd of ik nog iemand kom bezoeken, en ik ja zeg. Of dat nog voor problemen kan zorgen? Ik heb dat immers niet vermeld op mijn esta dan.
Dankjewel voor de reactie! Wat ik verder ook op dit Forum lees is dat het per keer verschilt hoe je wordt behandeld, en dat dat inderdaad afhankelijk is van de douanier.
Het enige wat ik mij nog afvraag is als ik bijvoorbeeld invul dat ik voor een vakantie ga. En er verder wordt gevraagd of ik nog iemand kom bezoeken, en ik ja zeg. Of dat nog voor problemen kan zorgen? Ik heb dat immers niet vermeld op mijn esta dan.
Je bedoelt denk ik de immigrations officer. Daar kom je eerst langs, daarna pas door de douane, en dat is voor je bagage. Maak je verder niet druk, je gaat op vakantie en bij iemand op bezoek. Geen probleem.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 28
De douane controleert op goederen. De toegang tot de VS dat gebeurt door de immigratie officier. Dit is totaal iets anders.Adorrestein schreef: ↑20 jul 2019, 15:08groot risico is om er tussen uit gepikt te worden bij de douane
Op je ESTA moet je geen reden opgeven. Naar de reden van je bezoek wordt gevraagd als je toekomt, door die immigratieofficier. Er is totaal niets mis met iemand van 20 jaar die naar NYC trekt. Er zijn er vele honderdduizenden die je vooraf zijn gegaan en er zullen er nog veel volgen.Adorrestein schreef: ↑20 jul 2019, 15:08wat ik voor reden moet opgeven op mijn esta waarom ik de VS bezoek.
Dat je Nederlandse vriend er al is en een jaar in de VS studeert is op zich geen enkel probleem. Daar kan je gewoon heel eerlijk over zijn.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Nee dat is geen probleem. Maar ik zou het bij immigrations beperkt houden. Alleen zeggen dat je iemand bezoekt als de officer daar expliciet om vraagt. Geen dingen zelfstandig zeggen. Als je bij dat hokje komt zeg dan goedendag officer, overhandig je papieren en volg alleen zijn of haar instructies. Soms worden er grappen gemaakt, daar mag je in mee gaan maar pas wel op dat je dan niet te uitgebreid begint en laat voor de grappen de officer het initiatief nemen. Ga zelf niet de grapjas uithangen. Als je iets verkeerd zegt kan een officer overdreven reageren in sommige gevallen. Bij mij op Seatac dacht de officer dat ik naar de Bones factury ging. Dat is de Boeing factory. Dan zeg je bij zo een misverstand meteen sorry ik bedoelde. Dan zegt de officer als je dan vriendelijk excuses aanbied ook sorry ik had het verkeerd verstaan. Niet van in paniek raken, gewoon wachten op de volgende vragen of instructies bijvoorbeeld om vingerafdrukken of een foto op te nemen. Ben je ooit in Canada geweest? Ze zijn in de USA iets uitgebreider maar redelijk vergelijkbaar. Al nemen ze in Canada geen vingerafdrukken en foto op. Nog niet daar.Adorrestein schreef: ↑20 jul 2019, 20:04@ stormbreaker
Laten we van een mug geen olifant maken 

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 18 Reacties
- 8765 Weergaves
-
Laatste bericht door Kristel De Schryver
-