Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Overboeking?
Overboeking?
Onze dochter van 19 jaar heeft dit weekend haar au pair jaar in DC er op zitten en vertrekt morgen voor een vakantie richting SFO. Zij heeft een DL vlucht geboekt via DTW (Detroit). Op haar ticket van DTW naar SFO staat geen stoelnummer, maar er staat: at gate. Nu is ze erg bang dat haar vlucht is overboekt en dat ze dus niet mee kan. Door alle emoties van het afscheid nemen en alles wat er te regelen valt, is dit haar een beetje veel aan het worden en hoop ik haar op deze manier gerust te kunnen stellen.
Heeft iemand hier ervaring mee? En stel dat ze idd overboekt is, hoe kan ze dan toch zorgen dat ze in SFO terecht komt? En dit is dan toch allemaal op kosten van Delta?
Heeft iemand hier ervaring mee? En stel dat ze idd overboekt is, hoe kan ze dan toch zorgen dat ze in SFO terecht komt? En dit is dan toch allemaal op kosten van Delta?
Re: Overboeking?
Is ze al ingecheckt? Als ze een geldig ticket voor de vlucht heeft dan moet de airline ervoor zorgen dat ze vervoerd wordt. Desnoods met een alternatieve vlucht.
Ja ze is al ingecheckt, alleen krijgt ze dus geen stoel toegewezen. Op die plek staat: at gate. Dat is dus waar ze stress van krijgt...
Ze heeft wel een stoel tot DTW? Mogelijk dat ze tijdens de overstap alsnog een stoel krijgt. Of anders contact opnemen met DL.
At gate staat voor stand-by. Ik zou nu contact opnemen en de situatie uitleggen. Vooral dat ze 19 is en alleen reist.
Zal wel loslopen. Bovendien gaan er flink wat vluchten naar San Francisco, dus overboeken, als het daar al op uitkomt, zal weinig tijdverlies opleveren.
Ja maar het levert voor zo een meisje, en zou zelfs voor mij, veel stress op.
Dank voor de reacties allemaal! We hebben het even doorgegeven en ze gaat Delta bellen. Het zal inderdaad wel loslopen, maar de stress is al hoog en dit is lastig om er bij te hebben morgen. Nu hopen dat het vandaag al opgelost kan worden.
Ja idd. Wens haar een fijne vlucht. Ze komt er wel. En soms is Amerika een ballentent zag dat ook op seatac AirPort.
Fixed that for youSBgast schreef: ↑21 jul 2019, 20:45Ja maar het levert voor zo een meisje onervaren jonge reiziger, en zou zelfs voor mij, veel stress op.

Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Denk je dat dat in andere landen niet zo is?SBgast schreef: ↑21 jul 2019, 20:58En soms is Amerika een ballentent zag dat ook op seatac AirPort.
Ik zou er vooral niet van in de stress schieten. Je komt hooguit (wat) later op je plaats van bestemming aan wat vervelend is, maar ook weer niet het einde vd wereld
Vorig jaar in Kopenhagen ook zoiets meegemaakt met SAS. Kreeg ik ook aan de gate vlak voor vertrek een stoel toegewezen nadat inchecken op de luchthaven niet mogelijk was. En ik had een gewoon ticket, geen standby.
Ook eens at gate gehad. Kregen we toen wel mooi een business stoel. Komt goed 

Tegenwoordig met de (BE) basis economy tickets zijn er hele volkstammen die bij de gate pas een stoel krijgen toegewezen. Kijk maar eens met de Delta app naar de upgrade/standby list en 'seats remaining'
Als je hem mist ga gewoon wat later en je krijgt er ook nog credit voor.
Signalen dat een DL vlucht overboekt is: meestal als een DL vlucht overboekt is krijg je als je bv incheckt bij een kiosk een popup waarbij Delta Air lines je vraagt of volunteer wil zijn en een bedrag wat je ervoor hebt.
Bij de gate vragen ze dan volunteers. Dat kan soms leuk uitpakken, het start meestal bij 300$ en 600$ voor een overnighter maar heb al 800$ Delta/ AMEX credit voor een domestic vlucht gekregen en 1800$ voor MSP-AMS, alles nog steeds in Delta One.
Afgelopen dinsdag nog; PDX-ATL boden ze 600$, niet gedaan.
Ze moeten je trouwens antwoord geven als je vraagt of een vlucht overboekt is. Er zijn ook websites zoals bijvoorbeeld expertflyer waar je de inventory kan zien.
Als je hem mist ga gewoon wat later en je krijgt er ook nog credit voor.
Signalen dat een DL vlucht overboekt is: meestal als een DL vlucht overboekt is krijg je als je bv incheckt bij een kiosk een popup waarbij Delta Air lines je vraagt of volunteer wil zijn en een bedrag wat je ervoor hebt.
Bij de gate vragen ze dan volunteers. Dat kan soms leuk uitpakken, het start meestal bij 300$ en 600$ voor een overnighter maar heb al 800$ Delta/ AMEX credit voor een domestic vlucht gekregen en 1800$ voor MSP-AMS, alles nog steeds in Delta One.
Afgelopen dinsdag nog; PDX-ATL boden ze 600$, niet gedaan.
Ze moeten je trouwens antwoord geven als je vraagt of een vlucht overboekt is. Er zijn ook websites zoals bijvoorbeeld expertflyer waar je de inventory kan zien.
Een ticket betekent dat je gewoon vervoerd wordt van a naar b. In principe op de geboekte vlucht, maar als dat onverhoopt niet kan dan via een andere vlucht/route. Geen seat assignment betekent /NIET/ dat de vlucht overboekt is. Het zal vermoedelijk te maken hebben met het feit dat het hier om een basic economy ticket gaat.
Maar goed, voor de volledigheid: als je onverhoopt geweigerd wordt voor een vlucht waar je een ticket voor hebt dan heb je in de US recht op denied boarding compensation (natuurlijk aanvullend op het recht om alsnog naar je bestemming vervoerd te worden). De compensatie geldt alleen als je meer dan 1 uur later op je bestemming aankomt en bedraagt minimaal 2 maal de geldende one-way fare met een maximum van $675, of, als de vertraging hierdoor meer dan 2 uur is, 4 maal de geldende one-way fare met een maximum van $1350. De meeste airlines zullen eerst proberen om het met een voucher af te doen, maar dat hoef je niet te accepteren, deze compensatie moet je in principe in cash krijgen. Het kan wel zijn dat de airline het minimale bedrag in cash biedt, en het dubbele oid in een voucher. In dat geval moet je zelf afwegen of je die voucher kunt gebruiken (ze zijn maar een jaar geldig).
Dan nog meer voor de volledigheid: er zijn bij Delta rondom stoelselectie 2 mogelijkheden, afhankelijk van het gekochte ticket:
(a) je hebt een regulier ticket, in economy 'Main cabin' of 'Comfort+', of voorin in 'First' of 'Delta one':
In dit geval selecteer je normaal gesproken de stoel tijdens het kopen van het ticket, of op elk moment daarna. Dat ze nog geen stoel had geselecteerd doet mij vermoeden dat het om een basic economy ticket gaat.
(b) je hebt een basic economy ticket (fare class "E")
In dat geval kun je normaal gesproken je stoel selecteren tijdens de online checkin, maar niet altijd. En selecteer je tijdens checkin geen stoel dan wordt de stoel of automatisch toegewezen, of door de gate staff.
Ik vermoed dat het laatste hier het geval is. Reken maar op een middle seat achterin het toestel.. Maarja, dat wist je van tevoren als je een basic economy ticket koopt.
Maar goed, voor de volledigheid: als je onverhoopt geweigerd wordt voor een vlucht waar je een ticket voor hebt dan heb je in de US recht op denied boarding compensation (natuurlijk aanvullend op het recht om alsnog naar je bestemming vervoerd te worden). De compensatie geldt alleen als je meer dan 1 uur later op je bestemming aankomt en bedraagt minimaal 2 maal de geldende one-way fare met een maximum van $675, of, als de vertraging hierdoor meer dan 2 uur is, 4 maal de geldende one-way fare met een maximum van $1350. De meeste airlines zullen eerst proberen om het met een voucher af te doen, maar dat hoef je niet te accepteren, deze compensatie moet je in principe in cash krijgen. Het kan wel zijn dat de airline het minimale bedrag in cash biedt, en het dubbele oid in een voucher. In dat geval moet je zelf afwegen of je die voucher kunt gebruiken (ze zijn maar een jaar geldig).
Dan nog meer voor de volledigheid: er zijn bij Delta rondom stoelselectie 2 mogelijkheden, afhankelijk van het gekochte ticket:
(a) je hebt een regulier ticket, in economy 'Main cabin' of 'Comfort+', of voorin in 'First' of 'Delta one':
In dit geval selecteer je normaal gesproken de stoel tijdens het kopen van het ticket, of op elk moment daarna. Dat ze nog geen stoel had geselecteerd doet mij vermoeden dat het om een basic economy ticket gaat.
(b) je hebt een basic economy ticket (fare class "E")
In dat geval kun je normaal gesproken je stoel selecteren tijdens de online checkin, maar niet altijd. En selecteer je tijdens checkin geen stoel dan wordt de stoel of automatisch toegewezen, of door de gate staff.
Ik vermoed dat het laatste hier het geval is. Reken maar op een middle seat achterin het toestel.. Maarja, dat wist je van tevoren als je een basic economy ticket koopt.
Hoe wordt de geldende one-way fare eigenlijk bepaald? Is dat een standaard tarief per segment? Maakt het qua compensatie verder nog uit hoe je ticket betaald is (miles vs cash)?roelb schreef: ↑22 jul 2019, 09:52De compensatie geldt alleen als je meer dan 1 uur later op je bestemming aankomt en bedraagt minimaal 2 maal de geldende one-way fare met een maximum van $675, of, als de vertraging hierdoor meer dan 2 uur is, 4 maal de geldende one-way fare met een maximum van $1350.
Ik stond zelf ook een keer op een 'stand by list' zoals ze dat toen noemden. Was inderdaad stressend, maar uiteindelijk mocht ik alsnog mee. Dus grote kans dat ze alsnog gewoon mee mag en dat haar vlucht gewoon door gaat. Vaak is het ook zo dat er mensen niet komen opdagen of hun vlucht missen, dan krijgt zij alsnog hun stoel toegewezen.
Tevens had een kennis van me dit ook meegemaakt, en hij kreeg toen geld toe, meer dan wat hij voor het vliegticket had betaald.
Tevens had een kennis van me dit ook meegemaakt, en hij kreeg toen geld toe, meer dan wat hij voor het vliegticket had betaald.
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"