Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
20 jaar en alleen naar NYC om vriend te bezoeken?
-
- Amerika-newbie
- Aantal x V.S. bezocht: 0
Re: 20 jaar en alleen naar NYC om vriend te bezoeken?
@stormbreaker
Toevallig ga ik volgende week naar Canada met familie. Dus als de immigrations daar lijken op de van de VS (wat volgens mij ook zo is) kan ik al een keertje zien hoe het daar aan toe gaat!
Nogmaals bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik zal wel gewoon vanaf nu er relaxt over denken!
Toevallig ga ik volgende week naar Canada met familie. Dus als de immigrations daar lijken op de van de VS (wat volgens mij ook zo is) kan ik al een keertje zien hoe het daar aan toe gaat!
Nogmaals bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik zal wel gewoon vanaf nu er relaxt over denken!
-
- Amerika-newbie
- Aantal x V.S. bezocht: 0
@Marcopstal
Ik bedoelde inderdaad immigrations! Customs is volgens mij de douane, waar inderdaad koffers worden gecontroleerd.
Ik denk dat ik er gewoon wat chiller over moet denken, als alle papieren kloppen en ik gewoon normaal reageer op vragen dan moet het wel goed komen!
Ik bedoelde inderdaad immigrations! Customs is volgens mij de douane, waar inderdaad koffers worden gecontroleerd.
Ik denk dat ik er gewoon wat chiller over moet denken, als alle papieren kloppen en ik gewoon normaal reageer op vragen dan moet het wel goed komen!
- butterfly
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 10
Onze zoon was 19 toen hij (voor het eerst) alleen naar Amerika ging om zijn opa en oma en later een vriendin te bezoeken. Volgens mij heeft hij dit eerlijk verteld. ik zou me daar vooral niet druk om maken hoor.
Hij wilde wel een vlucht zonder overstap omdat hij het niet prettig vond om de stress (vond hij) van overstappen erbij te hebben. Dat betekende in zijn geval wel een hele dure vlucht. ( maar dat zal naar New York wel meevallen) Overigens was hij met ons wel al vaker naar de VS gevlogen.
Hij wilde wel een vlucht zonder overstap omdat hij het niet prettig vond om de stress (vond hij) van overstappen erbij te hebben. Dat betekende in zijn geval wel een hele dure vlucht. ( maar dat zal naar New York wel meevallen) Overigens was hij met ons wel al vaker naar de VS gevlogen.
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Maak je geen zorgen, en geloof niks van de overdreven verhalen, gewoon normaal doen, jezelf zijn en antwoorden op de eventuele vragen die gesteld worden en er is niks aan de hand.
Off topic: waar ga je naartoe in Canada? Eerste keer Canada? Ben er nu. 5de keer, eerste keer alleen. Fantastisch! Vlieg vandaag terug vanuit Vancouver.
- Almere vak V
- Amerika-expert
Laat je niet gek maken!
Je geeft je paspoort. Wenst de beste man of vrouw een goedemiddag. En dan wacht je of er een vraag komt. Meeestal wat is het doel van je reis?? Vakantie. Wanneer vlieg je weer terug? Datum noemen en klaar.
Foto maken, vingerafdrukken. En dat is het 9 van de tien keer.
Je geeft je paspoort. Wenst de beste man of vrouw een goedemiddag. En dan wacht je of er een vraag komt. Meeestal wat is het doel van je reis?? Vakantie. Wanneer vlieg je weer terug? Datum noemen en klaar.
Foto maken, vingerafdrukken. En dat is het 9 van de tien keer.
Ik begrijp ook nooit waar mensen zo bang voor zijn. CBP immigrations personeel zijn zo'n beetje de meest vriendelijke mensen die je aan een grens wereldwijd zult tegenkomen. In de meeste landen (inclusief de meeste Europese landen) zijn het norse mensen die geen woord zeggen. Laatst in Frankrijk op CDG een mevrouw die letterlijk haar facebook aan het lezen was terwijl ze mijn paspoort in ontvangst nam. Dat zul je in de US echt nooit meemaken. En een immigrations gesprekje eindigt steevast met "Welcome to the USA" en een lach.
Natuurlijk knopen ze dat gesprekje met een reden aan. Ze willen simpelweg weten of je je gaat houden aan de regels van je verblijf. In het geval van iemand die reist onder het visa waiver program (of op een B1/B2 visum) betekent dat: (a) is er een risico dat je langer blijft dan 90 dagen en (b) is er een risico dat je gaat werken.
Dus zal zo'n immigrations officer wat standaard vragen stellen. Het begint vrijwel altijd met: wat kom je doen (vakantie). Meestal is de volgende vraag dan: Hoe lang. En dat weet die CBP officer natuurlijk al, want op zijn scherm staan jouw vluchtgegevens. Dus ook de datum van je vlucht terug. Als jouw antwoord daarmee overeen komt en de verblijfsperiode is ook normaal dan zal de volgende vraag komen. Maar stel nu dat er iemand binnenkomt die zegt dat 'ie een week vakantie komt houden, maar pas over drie maanden een vlucht het land uit heeft. Dan zou ik in de stoel van zo'n immigrations officer eens doorvragen. Of andersom, iemand die voor vakantie komt maar al over drie dagen een retourvlucht heeft staan. Dat is ook gek.
En als je heel lang blijft (maand of langer) zal de volgende vraag vermoedelijk over geld gaan: hoe ga je je verblijf bekostigen. Want je mag niet werken. En een 20 jarige student zal niet de fondsen hebben om een maand in NYC te verblijven. Ze vragen ook altijd wel: met wie ben je hier. Want iemand die alleen reist kan een aanleiding zijn voor een extra vraag. Maar dat je Nederlandse reisgenoot hier al is omdat hij hier studeert is dan waarschijnlijk ook direct een afdoende antwoord.
Oftewel: zo'n man of vrouw probeert gewoon te achterhalen of er iets geks is. In 1 minuut moet hij of zij achterhalen of het verhaal van de persoon die voor hem of haar staat klopt en er geen risico is op illegale immigratie of illegaal werk. Is er niets geks: no problem, welcome to America, next..
Natuurlijk knopen ze dat gesprekje met een reden aan. Ze willen simpelweg weten of je je gaat houden aan de regels van je verblijf. In het geval van iemand die reist onder het visa waiver program (of op een B1/B2 visum) betekent dat: (a) is er een risico dat je langer blijft dan 90 dagen en (b) is er een risico dat je gaat werken.
Dus zal zo'n immigrations officer wat standaard vragen stellen. Het begint vrijwel altijd met: wat kom je doen (vakantie). Meestal is de volgende vraag dan: Hoe lang. En dat weet die CBP officer natuurlijk al, want op zijn scherm staan jouw vluchtgegevens. Dus ook de datum van je vlucht terug. Als jouw antwoord daarmee overeen komt en de verblijfsperiode is ook normaal dan zal de volgende vraag komen. Maar stel nu dat er iemand binnenkomt die zegt dat 'ie een week vakantie komt houden, maar pas over drie maanden een vlucht het land uit heeft. Dan zou ik in de stoel van zo'n immigrations officer eens doorvragen. Of andersom, iemand die voor vakantie komt maar al over drie dagen een retourvlucht heeft staan. Dat is ook gek.
En als je heel lang blijft (maand of langer) zal de volgende vraag vermoedelijk over geld gaan: hoe ga je je verblijf bekostigen. Want je mag niet werken. En een 20 jarige student zal niet de fondsen hebben om een maand in NYC te verblijven. Ze vragen ook altijd wel: met wie ben je hier. Want iemand die alleen reist kan een aanleiding zijn voor een extra vraag. Maar dat je Nederlandse reisgenoot hier al is omdat hij hier studeert is dan waarschijnlijk ook direct een afdoende antwoord.
Oftewel: zo'n man of vrouw probeert gewoon te achterhalen of er iets geks is. In 1 minuut moet hij of zij achterhalen of het verhaal van de persoon die voor hem of haar staat klopt en er geen risico is op illegale immigratie of illegaal werk. Is er niets geks: no problem, welcome to America, next..
In 2006 ging ik voor het eerst alleen naar de VS, en vloog op Newark. Immigrations vroeg me wat ik kwam doen, "het huwelijk van een studievriend bijwonen", volgende vraag "anything else you will do here", "yes, visit NY and Boston"; daarop de vraag wat ik voor werk deed, "I work as a financial controller for an internet startup". Stempel werd gezet, "welcome to the USA" en ik kon mijn weg vervolgen.
Tegenwoordig wordt ook vaak gevraagd tot wanneer ik blijf.
Zo zal het bij jou ook ongeveer gaan. Niks om je zorgen over te maken dus.
Tegenwoordig wordt ook vaak gevraagd tot wanneer ik blijf.
Zo zal het bij jou ook ongeveer gaan. Niks om je zorgen over te maken dus.
Daar heeft Roel zeker gelijk in! De officer die ik dit keer op seatac had was ook heel erg vriendelijk en had nog leuke voorbeelden (bijv de millitaire vliegtuigen bij de Boeing fabriek die ik aanhaalde als te bezoeken in Seattle). Hij gaf dus ook een inkijkje in zijn persoonlijke interesse. Inderdaad zijn ze bij CBP in regel veel aardiger dan bij de KMAR en ook bij Canada’s CBSA is dat zo.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 8
Zoals iedereen al aangeeft geen reden om je zorgen te maken, gewoon rustig en relaxed blijven, niet de grapjas uithangen en je antwoorden zo kort mogelijk houden, als je de vraag krijgt wat je reden is van je bezoek aan de VS gewoon antwoorden met dat je vakantie hebt, that's it, als de officer meer wil weten vraagt hij wel door
Tipje: Zorg dat je weet (weet je vast wel
) wat je vriend studeert en als hij werk in NL heeft ook wat hij voor de kost doet. Kans is klein, maar als het gesprek zich die kant op ontwikkelt kun je de vraag krijgen wat je vriend studeert.
Mijn vriendin en ik mochten vorig jaar samen naar de officer en daar kreeg ik de vraag wat mijn vriendin haar beroep is.

Tipje: Zorg dat je weet (weet je vast wel

Mijn vriendin en ik mochten vorig jaar samen naar de officer en daar kreeg ik de vraag wat mijn vriendin haar beroep is.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 31 jul 2019, 05:58, 1 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
Vorig jaar ben ik naar NYC gevlogen om een game maatje op te zoeken. Voor mij was dat ook de eerste keer Amerika. Ik (dame) was toen 25 jaar. Toen ik op JFK aankwam en op de automaten alles had ingevuld kwam er een papiertje uitrollen met een kruis erop. Ohjee en nu? Ik had geen internet en moest in de rij wachten. Na een uur tot 1,5 uur was ik eindelijk aan de beurt. Er stond een meneer die mij allemaal vragen stelde. Wat kom je hier doen? Waar verblijf je? Hoeveel dagen? Etc. Ook werden er nog vingerafdrukken afgenomen met een digitaal apparaat en werden er foto's gemaakt. Ik heb trouwens op alle vragen gewoon eerlijk antwoord gegeven. Dat ik een vriend kwam bezoeken etc.
Voor mij was het voor het eerst dat ik 7 uur lang in een vliegtuig had gezeten (met toch wel een beetje vliegangst). Het was bloed en bloedheet in die aankomst hal. Daarbij nog het kruis op mijn formulier. Ik was dan ook zo zenuwachtig als wat en zat er een beetje door heen. Maar het is allemaal goed gekomen.
Dus maak je nergens druk om en heel veel plezier.
Voor mij was het voor het eerst dat ik 7 uur lang in een vliegtuig had gezeten (met toch wel een beetje vliegangst). Het was bloed en bloedheet in die aankomst hal. Daarbij nog het kruis op mijn formulier. Ik was dan ook zo zenuwachtig als wat en zat er een beetje door heen. Maar het is allemaal goed gekomen.

Dus maak je nergens druk om en heel veel plezier.

-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 69
Inderdaad @Rich92 

En dat is geen "aparte" behandeling oid, maar de normale gang van zaken.
Het bonnetje dat je krijgt zal de eerste keer (of de eerste keer met een nieuw paspoort of nieuwe ESTA) altijd een kruis bevatten. Pas als je later nog een keer opnieuw de USA in wil met hetzelfde paspoort en dezelfde ESTA /en/ alles gaat goed bij de kiosk (vingerafdrukken kunnen gelezen worden, foto kan goed gemaakt worden, jouw data klopt met de door de airline aangeleverde data, etc), pas dan wordt er op het bonnetje je foto en "PG" geprint en mag je naar de "versnelde" rij. Daar zul je vaak nog steeds dezelfde vragen krijgen, maar niet meer de overige formaliteiten (foto, vingerafdrukken).
Het bonnetje dat je krijgt zal de eerste keer (of de eerste keer met een nieuw paspoort of nieuwe ESTA) altijd een kruis bevatten. Pas als je later nog een keer opnieuw de USA in wil met hetzelfde paspoort en dezelfde ESTA /en/ alles gaat goed bij de kiosk (vingerafdrukken kunnen gelezen worden, foto kan goed gemaakt worden, jouw data klopt met de door de airline aangeleverde data, etc), pas dan wordt er op het bonnetje je foto en "PG" geprint en mag je naar de "versnelde" rij. Daar zul je vaak nog steeds dezelfde vragen krijgen, maar niet meer de overige formaliteiten (foto, vingerafdrukken).
APC nog nooit meegemaakt, alleen PIK in Canada. Ik kom altijd op plekken (landgrens, Newark, Seatac) waar geen APC is of niet voor ESTA.
-
- Amerika-expert
Op SEATAC staan al lang APC terminals
Maar wellicht kom je dan ergens anders de VS binnen?

Maar wellicht kom je dan ergens anders de VS binnen?
Vorig jaar september ook geen APC bij aankomst in Las Vegas. Gewoon op de ouderwetse manier.
-
- Amerika-expert
@stormbreaker dat is inderdaad veranderd, ik zie wat je bedoelt, het staat hier https://www.portseattle.org/services-am ... rt-control.
Al sinds 2015 ging je met ESTA ook via APC daar, zie bv hier https://www.soundimmigration.com/inside ... rotection/, kwam er toen 2-4x per jaar. Ik ben er sinds het afgelopen najaar niet meer geweest
Al sinds 2015 ging je met ESTA ook via APC daar, zie bv hier https://www.soundimmigration.com/inside ... rotection/, kwam er toen 2-4x per jaar. Ik ben er sinds het afgelopen najaar niet meer geweest

Wat raar dat ze de APC weg hebben gehaald voor de ESTA. Is dat een trend of tegen de trend in?
-
- Amerika-expert
Tegen de trend in. En een boeiende: De meeste maatschappijen delen de customs formulieren niet meer in de vliegtuigen uit. Dat is omdat je bijna overal naar de APC terminals gaat en daar ook die customs vragen moet beantwoorden (geen vlees bij je etc). Zal bij Seatac dan wel tijdelijk zijn ivm wat er in de video wordt gezegd, te weinig ruimte. Maar dat wordt opgelost begreep ik.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 18 Reacties
- 8771 Weergaves
-
Laatste bericht door Kristel De Schryver
-
- 18 Reacties