Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Het Centrale ESTA topic (deel III)
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)
Dat kun je niet aanpassen. Lijkt me ook onnodig; je hebt met je ESTA toestemming om naar de VS te reizen - dat je daarna verder reist is niet interessant.
Marianne
Marianne
Dit is gewoon fout.Elendan schreef: ↑12 jul 2019, 21:23@K@ Kimmie93 ik ben ook geboren in België met Belgische moeder en Nederlandse vader en ook na een jaar naar NL verhuisd. Je hebt net als ik geen dubbele nationaliteit. Waarom? Je zegt zelf geen Belgisch paspoort te hebben, en je hebt waarschijnlijk nooit een oproep gehad om te moeten stemmen in België. In België is er namelijk stemplicht, of in ieder geval die is er altijd geweest. Mijn moeder heeft dit actief af moeten zeggen toen ze naar Nederland verhuisde als Belgische. Je ouders hebben bij je geboorte je nationaliteit op moeten geven, bij mij is nooit de Belgische nationaliteit aangevraagd ondanks dat ik er geboren ben, dat hadden ze actief moeten opgeven. Ik vermoed dat je daarom ook geen dubbele nationaliteit hebt, dat gaat niet automatisch zoals in de VS als je er geboren wordt.
Als je in België geboren bent is het haast onmogelijk die nationaliteit te verliezen zonder daar vrijwillig actie in te ondernemen
http://www.agii.be/thema/vreemdelingenr ... ionaliteit
Het al dan niet hebben van een paspoort is irrelevant om te bepalen of je de nationaliteit bezit. Ik ben geboren in België uit een Nederlandse vader en Belgische moeder. Wetgeving bepaalde toen nog dat ik automatische de nationaliteit van vader kreeg (Nederlandse), nadien is dit retroactief gewijzigd naar Belg door een wetswijziging in 1985 die het Belgische moeders alsnog mogelijk maakte de Belgische nationaliteit door te geven aan hun kinderen.
Altijd een Belgisch paspoort gehad en pas een aantal maanden geleden (op 35 jarige leeftijd) voor het eerst een Nederlands paspoort aangevraagd, en heb nu dus beide paspoorten (maar heb al die tijd wel beide nationaliteiten gehad aangezien ik ae beide door geboorte heb verworven).
Ging trouwens verbazend makkelijk om dat paspoort aan te vragen. Op mijn laatste esta heb ik dus nu ook aangegeven dat ik de 2 nationaliteiten heb (en dat had ik technisch gezien eigenlijk altijd al moeten op vroegere esta aanvragen)
- Hamilton
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 13
Ik ben al vaker in de VS geweest. Ik ga alleen binnenkort voor het eerst voor werk, alleen. Ik moet een congress bezoeken en wat klanten bezoeken. Kan ik dit zeggen als ik bij Immigrations aankom en het gevraagd wordt? Ik reis op een ESTA namelijk. Dankjewel.
Ja hoor, dat mag gewoon onder het VWP.
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Als aanvulling een link naar de officiële bron.
The following are examples of activities permitted while in the United States on the VWP. In addition, transiting through the United States to other countries is generally permitted for VWP travelers.
Business:
consult with business associates
attend a scientific, educational, professional, or business convention or conference
attend short-term training (you may not be paid by any source in the United States with the exception of expenses incidental to your stay)
negotiate a contract
Learn more about Business Travel to the United States (PDF - 362 KB).
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
- Hamilton
- Amerika-ontdekker
Dankjewel. Dan gaat het helemaal goed komen.
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 1
Vul je bij geboorte plaats in wat in je paspoort staat. (vaak de gemeente waar je geboren bent)
Of ook daadwerkelijk echt de plaats waar je geboren bent. Dit kan dus anders zijn.
Of ook daadwerkelijk echt de plaats waar je geboren bent. Dit kan dus anders zijn.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 69
Geboorteplaats die in je paspoort staat.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Interessante vraag. In mijn paspoort staat geboorteplaats (dit is één woord trouwens) en niet de gemeente. Inmiddels is mijn geboorteplaats opgegaan in een grotere gemeente met een andere naam, maar in mijn paspoort staat nog steeds de plaatsnaam. Dit is ook wat ik altijd op de ESTA invul. Er wordt op het ESTA-formulier ook niet naar gemeente gevraagd maar naar "city, town, village or hamlet".
Ik zou dan ook kiezen voor de geboorteplaats - die naam verandert ook niet. Maar het is wel vreemd als dat afwijkt van wat in je paspoort staat.
Marianne
Ik zou dan ook kiezen voor de geboorteplaats - die naam verandert ook niet. Maar het is wel vreemd als dat afwijkt van wat in je paspoort staat.
Marianne
-
- Amerika-expert
Keep it simple, gewoon invullen wat er staat, het paspoort is ook wat je bij immigrations laat zien en geboorteplaats staat niet in het machine leesbare deel.
@Flagstaff1230, gaat dit misschien over België? Ik weet dat als ik daar tickets bestel ik daar alleen het veld "gemeente" krijg en niet mijn woonplaats kan invullen.
@Flagstaff1230, gaat dit misschien over België? Ik weet dat als ik daar tickets bestel ik daar alleen het veld "gemeente" krijg en niet mijn woonplaats kan invullen.
- Hamilton
- Amerika-ontdekker
Als ik met een collega samen naar het hokje van de immigrations officer ga, mag dat dan? Of alleen als je familie bent?
-
- Amerika-expert
Officieel niet, maar als je dat wilt zou ik het gewoon doen. Jij of je collega wordt wel teruggestuurd als de officer vindt dat het niet mag.
- Hamilton
- Amerika-ontdekker
Okay, het is ook niet heel belangrijk. Vroeg het mij af. Dank voor je antwoord. 

-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Moet je trouwens al je terugvlucht ook geboekt hebben om met een ESTA binnen te komen? Ik heb namelijk een fictief retour voor de heenreis (ik gebruik de terugvlucht dus niet) en pas 2 maanden later ga ik terug naar NL. Maar dat ticket heb ik nog niet geboekt.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 8
@Freak187
Hier staat het antwoord: https://esta-aanvraag.us/?gclid=CjwKCAj ... tEQAvD_BwE
Geboekte terugreis: "je moet een ticket hebben gereserveerd zowel voor de heen- als voor de terugreis"
Hier staat het antwoord: https://esta-aanvraag.us/?gclid=CjwKCAj ... tEQAvD_BwE
Geboekte terugreis: "je moet een ticket hebben gereserveerd zowel voor de heen- als voor de terugreis"
Het is heel simpel, als jij het land inkomt moet je een ticket hebben om weer weg te gaan. Je geeft aan dat je een retour hebt maar dat je van plan bent om de terugreis niet te gebruiken. Tja, dat weet die immigrations officer niet. Maar als hij je vraag hoe lang je blijft en wat je plannen zijn dan zal hij of zij wel een antwoord verwachten dat aansluit op de bekende gegevens over jouw terugreis (die gewoon op zijn of haar scherm staan). Als je dit plan daar zo vertelt dan heb je denk ik een probleem.
Maar dat gezegd hebbende, het is natuurlijk niet verboden om je plannen, als je al in de USA bent, te wijzigen. Over het algemeen wordt je toegelaten voor 90 dagen. Hoe je dat precies aanvliegt moet je zelf weten, maar het is denk ik verstandig om dat hele plan om niet terug te vliegen op je originele ticket even te vergeten, in ieder geval tot nadat je in het land bent. En houd er rekening mee: zorg dat je uiterlijk op de laatste geldige dag van je I94W weer het land hebt verlaten.
Ik begrijp alleen niet waarom je dit op deze manier doet. Waarom wijzig je tzt niet gewoon de terugreis van je retourticket? Dat zal over het algemeen veel goedkoper zijn dan later weer iets kopen van de US naar de EU. Change fee is meestal 150 euro en je hebt dan nog wat fare difference. Dat zal allemaal wel meevallen en niet hoger uitkomen dan een los ticket terug. De prijzen ex-USA liggen over het algemeen ook hoger dan de prijzen ex-EU.
Maar dat gezegd hebbende, het is natuurlijk niet verboden om je plannen, als je al in de USA bent, te wijzigen. Over het algemeen wordt je toegelaten voor 90 dagen. Hoe je dat precies aanvliegt moet je zelf weten, maar het is denk ik verstandig om dat hele plan om niet terug te vliegen op je originele ticket even te vergeten, in ieder geval tot nadat je in het land bent. En houd er rekening mee: zorg dat je uiterlijk op de laatste geldige dag van je I94W weer het land hebt verlaten.
Ik begrijp alleen niet waarom je dit op deze manier doet. Waarom wijzig je tzt niet gewoon de terugreis van je retourticket? Dat zal over het algemeen veel goedkoper zijn dan later weer iets kopen van de US naar de EU. Change fee is meestal 150 euro en je hebt dan nog wat fare difference. Dat zal allemaal wel meevallen en niet hoger uitkomen dan een los ticket terug. De prijzen ex-USA liggen over het algemeen ook hoger dan de prijzen ex-EU.
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Ik snap deze constructie ook niet helemaal.
Even teruggelezen in je posts en zie dat je gewoon een retourticket hebt, nog niet eens de goedkoopste ook. Je gebruikt alleen de heenreis en je wilt de terugreis terplekke aanschaffen. Je kunt toch gewoon een begin- en einddatum bepalen van je vakantie en daar je retourticket op bepalen? Of denk ik te simpel?
Of kun je gratis als standby bij 'de blauwe vliegmaatschappij' waarvoor je werkt, terugvliegen? Dan nog snap ik niet waarom je voor een reis van 2 maanden niet gewoon een retourticket voor die 2 maanden aanschaft. Wat is jouw voordeel in deze?
Roland
-
- Amerika-expert
@Freak187 ik zou er wel mee uitkijken, snap niet waarom je een "fictief" retour ticket hebt. Je hebt er wel of niet een. Als je verhaal niet klopt loop je het risico al bij aankomst teruggestuurd te worden. En als je langer dan 90 dagen blijft krijg je daarna geen ESTA toestemming meer...
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Fictief retour is omdat het veel goedkoper is. Heb even op internet zitten lezen en je moet inderdaad een return of onward ticket hebben.
Ik heb al een standby ticket voor mijn definitieve terugreis. De vraag is nu: hoe kan ik uitleggen dat ik niet mijn eerste return ticket gebruik, maar een ander ticket op een andere datum.... volgens mij doe ik niks illegaals ofzo....
Ik heb al een standby ticket voor mijn definitieve terugreis. De vraag is nu: hoe kan ik uitleggen dat ik niet mijn eerste return ticket gebruik, maar een ander ticket op een andere datum.... volgens mij doe ik niks illegaals ofzo....
Maar waarom zou je dat willen uitleggen? Nogmaals, het is niet verboden om je plannen te wijzigen nadat je bent toegelaten en dat is een stuk minder risicovol dan een vaag verhaal bij immigrations over het niet gebruiken van een retour.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 16 Reacties
- 20264 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-
- 3 Reacties