Wel grappig, al die citaten van externe partijen. En ook de "meningen" of het nu wel of niet terecht is. Dat is natuurlijk helemaal niet relevant.. Wat telt is de verordening, en daarmee dus de wet. Of de OP kosten heeft gemaakt of niet doet er helemaal niet toe. Je hebt simpelweg recht op een vergoeding.
De aangeboden vergoeding is overigens netjes conform die regelgeving. Om precies te zijn, verordening EU/2004/261 stelt in artikel 5, lid 1, onderdeel (c):
Article 5. Cancellation
1. In case of cancellation of a flight, the passengers concerned shall:
...
(c) have the right to compensation by the operating air carrier in accordance with Article 7, unless:
...
(iii) they are informed of the cancellation less than seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than one hour before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than two hours after the scheduled time of arrival.
Dit is helder. De annulering was 26 uur vooraf, dus valt binnen die 7 dagen onder (iii). sub (i) en (ii) regelen cancellations >14 dagen en tussen de 7 en 14 dagen vooraf. Voorts moet je meer dan een uur (neem ik aan) eerder dan de geplande vlucht vertrekken.
Dan gaan we door naar artikel 7, waarin de vergoeding bepaald wordt. Dat artikel stelt:
Article 7. Right to compensation
1. Where reference is made to this Article, passengers shall receive compensation amounting to:
(a) EUR 250 for all flights of 1500 kilometres or less;
(b) EUR 400 for all intra-Community flights of more than 1500 kilometres, and for all other flights between 1500 and 3500 kilometres;
(c) EUR 600 for all flights not falling under (a) or (b).
Je valt hier onder (c), meer dan 3500 km.
Maar vervolgens stelt lid 2 van ditzelfde artikel het volgende:
2. When passengers are offered re-routing to their final destination on an alternative flight pursuant to Article 8, the arrival time of which does not exceed the scheduled arrival time of the flight originally booked
(a) by two hours, in respect of all flights of 1500 kilometres or less; or
(b) by three hours, in respect of all intra-Community flights of more than 1500 kilometres and for all other flights between 1500 and 3500 kilometres; or
(c) by four hours, in respect of all flights not falling under (a) or (b),
the operating air carrier may reduce the compensation provided for in paragraph 1 by 50 %.
Ook hier moeten we dus naar (c) kijken. Je bent niet meer dan 4 uur later op je bestemming aangekomen, maar zelfs vroeger. Dit artikel is dus van toepassing. En dan volgt de halvering zoals genoemd aan het einde van het artikel.
KLM biedt je dus precies en netjes aan waar je recht op hebt.
Voor de volgende keer: als zich zoiets voordoet kan even doorvragen altijd helpen. Ik vermoed dat je vast ook een route had kunnen vliegen met vertrek in de middag - al was het dan geen directe vlucht geweest. Je had bijvoorbeeld de KL vlucht naar SFO kunnen nemen die ongeveer op dezelfde tijd vertrekt. En dan met Delta door naar LAX. Of de DL vlucht naar SEA van 14.30 en daarna door naar LAX. In alle gevallen was je dan wel een stuk later aangekomen.
Kijk, voordat je belt, altijd eerst zelf op Google flights en kies je gewenste alternatief. Daarna pak je pas de telefoon. Je zoekt dan gewoon one-way AMS-LAX, selecteert onder "Airlines" alleen "Skyteam" en dan krijg je alle relevante routes direct te zien. Bij dit soort gevallen van irrops ("irregular operations") staat het je normaal gesproken vrij om elke willekeurige andere route te kiezen. Als je wilt mag je zelfs een dagje eerder of later gaan. Google Flights geeft je binnen een paar seconden een (redelijk) compleet overzicht. Veel completer dan de site van KLM zelf.
Let op: zo'n keuze kan wel gevolgen hebben voor de aanspraak op vergoeding. Stel nu dat er een alternatief is dat je netjes binnen de marges van EU261 op je bestemming krijgt (niet meer dan een uur eerder vertrekken, niet meer dan 2 tot 4 uur later aankomen). Dan zal dat het alternatief zijn dat de airline je aanbiedt. Als je dan zelf bewust kiest voor een andere route waardoor je niet meer binnen die tijden aankomt of vertrekt kun je natuurlijk geen vergoeding claimen. De airline zal dan - terecht - zeggen dat je te vroege vertrek of te late aankomst in dat geval een gevolg is van de eigen keuze. Maar goed, in dit geval was er denk ik geen optie geweest die hier binnen was gevallen dus had het niets uit gemaakt.