Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Nederlandse versus Amerikaanse chauffeurs
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Hier in Houston kon ik vrij makkelijk mijn Texas rijbewijs halen. Ik had mijn Nederlandse rijbewijs al 10 jaar, dus lessen was niet nodig. Ik heb theorie moeten leren en via de computer examen moeten doen (dus hier geen primitieve papiertjes die je uit moet gummen). Je ziet meteen welke vraag je fout doet, want je krijgt meteen na beantwoording van elke vraag het goede antwoord te zien.
Het rij-examen stelde ook weinig voor. Binnen 10 minuten rijden was ik weer terug en had ik het papiertje in handen waarmee ik binnen mijn voorlopig rijbewijs kon ophalen.
De dochter van mijn vriend is nu 15,5 en heeft haar rijvaardigheidsbewijs pas gehaald. Hier kun je starten met lessen als je 15,5 bent. Je moet 4 weken lang, 4 dagen per week, 2 uur per dag naar theorieles. Ik vind dat best behoorlijk. Je haalt dan ook meteen een soort bewijs dat je de alcoholtest hebt behaald en dat geeft je korting op de verzekering. Daarnaast moest ze 7 praktijkuren rijles hebben. Dit vond ik dan wel weer weinig eigenlijk. Nu ze haar rijvaardigheidsbewijs heeft, mag ze autorijden met een volwassene ernaast die in het bezit is van een rijbewijs. Ik oefen dus ook regelmatig met haar. Zodra ze 16 is kan ze met de papieren die ze nu heeft haar rijbewijs aanvragen bij het Texas Department of Public Safety. Ze krijgt dan meteen een voorlopig rijbewijs mee en 2 weken later ontvangt ze dan per post haar rijbewijs.
Wat ik hier zelf in het verkeer merk is dat ik vanuit Nederland gewend ben om beter te anticiperen in het verkeer. Moet ik ergens invoegen dan duik ik er sneller tussen dan de gemiddelde Texaan. Een weg oversteken? De Texaan staat hier uren te wachten voor hij er tussendoor schiet, ik ben al aan de overkant voor men met zijn ogen kan knipperen.
Wat ik wel prettig vind is dat mensen je hier makkelijker ergens tussenlaten. In Nederland is het ritsen nog steeds geen succes gebleken. Hier vind ik dat veel beter en meer gedisciplineerd gaan. Mocht er eens op een kruising een stoplicht uitvallen, dan zie je hier meteen een patroon ontstaan. Om de beurt (met de klok mee) rijden de auto's op die vooraan bij de kruising staan. De eerste keer dat ik het meemaakte heb ik echt vol verbazing zitten kijken naar zoveel discipline.
Persoonlijk vind ik dus dat in Nederland de chauffeurs beter anticiperen, maar dat in Texas de chauffeurs veel meer discipline hebben en socialer zijn tov andere weggebruikers. Het hangt van je eigen normen en waarden af wie je de betere chauffeur wilt noemen. Ik voel me hier in Texas in elk geval een stuk relaxter in het verkeer.
Het rij-examen stelde ook weinig voor. Binnen 10 minuten rijden was ik weer terug en had ik het papiertje in handen waarmee ik binnen mijn voorlopig rijbewijs kon ophalen.
De dochter van mijn vriend is nu 15,5 en heeft haar rijvaardigheidsbewijs pas gehaald. Hier kun je starten met lessen als je 15,5 bent. Je moet 4 weken lang, 4 dagen per week, 2 uur per dag naar theorieles. Ik vind dat best behoorlijk. Je haalt dan ook meteen een soort bewijs dat je de alcoholtest hebt behaald en dat geeft je korting op de verzekering. Daarnaast moest ze 7 praktijkuren rijles hebben. Dit vond ik dan wel weer weinig eigenlijk. Nu ze haar rijvaardigheidsbewijs heeft, mag ze autorijden met een volwassene ernaast die in het bezit is van een rijbewijs. Ik oefen dus ook regelmatig met haar. Zodra ze 16 is kan ze met de papieren die ze nu heeft haar rijbewijs aanvragen bij het Texas Department of Public Safety. Ze krijgt dan meteen een voorlopig rijbewijs mee en 2 weken later ontvangt ze dan per post haar rijbewijs.
Wat ik hier zelf in het verkeer merk is dat ik vanuit Nederland gewend ben om beter te anticiperen in het verkeer. Moet ik ergens invoegen dan duik ik er sneller tussen dan de gemiddelde Texaan. Een weg oversteken? De Texaan staat hier uren te wachten voor hij er tussendoor schiet, ik ben al aan de overkant voor men met zijn ogen kan knipperen.
Wat ik wel prettig vind is dat mensen je hier makkelijker ergens tussenlaten. In Nederland is het ritsen nog steeds geen succes gebleken. Hier vind ik dat veel beter en meer gedisciplineerd gaan. Mocht er eens op een kruising een stoplicht uitvallen, dan zie je hier meteen een patroon ontstaan. Om de beurt (met de klok mee) rijden de auto's op die vooraan bij de kruising staan. De eerste keer dat ik het meemaakte heb ik echt vol verbazing zitten kijken naar zoveel discipline.
Persoonlijk vind ik dus dat in Nederland de chauffeurs beter anticiperen, maar dat in Texas de chauffeurs veel meer discipline hebben en socialer zijn tov andere weggebruikers. Het hangt van je eigen normen en waarden af wie je de betere chauffeur wilt noemen. Ik voel me hier in Texas in elk geval een stuk relaxter in het verkeer.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
OMG ,nu gaat die carverzekering omhoog.Petra/VS schreef:Hier ben ik het helemaal mee eens. Ook wat betreft de "opleiding" tot chauffeur om het zo voor het gemak te noemen zijn de omstandigheden heel anders.
Zo zou er geen haar op mijn hoofd over peinzen om een van mijn kinderen in Nederland autorijden te leren, zoals ik dat hier heb gedaan! Ondanks, dat het hier een stuk drukker is geworden, sinds wij hier zijn komen wonen, is er nog altijd veel meer "plaats" om fouten te maken: de wegen zijn breder, het verkeer over het algemeen minder "hectisch" en er zijn nauwelijks fietsers om rekening mee te moeten houden om maar een paar dingen te noemen. Ook spreken alle verkeerstekens vrijwel voor zichzelf.
Onze oudste heeft trouwens gisteren officieel haar rijbewijs van de rechter gekregen, dat was zeer interessant, het verhaal staat op mijn blog. Eigenlijk ben ik wel benieuwd of andere staten het ook zo doen (ik zal trouwens proberen dit topic af te splitsen, het gaat niet meer over SUV's).
Maar met girls is niet zo erg.
De verzekering voor your son is 2x zoveel als your daughter.
I remembered it well,Daughter was $60 a month,Son $120 a month.
Na het eerste kleine ongeluk van zoonlief werd het $300 per maand.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ja, ik weet het! Mijn broers hebben hier ook leren autorijden en mijn jongste broer is zelfs uit de verzekering gegooid, dan baal je pas echt, want dan moet je high risk verzekering afsluiten: $$$$$.
We hebben inmiddels uitgevonden, dat het ook erg van de auto afhangt, die de tiener rijdt (en niet van de leeftijd van de auto, grappig genoeg). De Volkswagen kever, die ze rijdt, was een van de goedkoopste (en ze werkt en betaalt zelf een groot deel van de verzekering, dat scheelt
).
Mijn zoon is vrij rustig en ik weet niet eens of hij met 17 wel een auto nodig zal hebben, op het moment zeker niet. Zijn zus is altijd al veel ondernemender geweest.
We hebben inmiddels uitgevonden, dat het ook erg van de auto afhangt, die de tiener rijdt (en niet van de leeftijd van de auto, grappig genoeg). De Volkswagen kever, die ze rijdt, was een van de goedkoopste (en ze werkt en betaalt zelf een groot deel van de verzekering, dat scheelt

Mijn zoon is vrij rustig en ik weet niet eens of hij met 17 wel een auto nodig zal hebben, op het moment zeker niet. Zijn zus is altijd al veel ondernemender geweest.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Toen wij hier net kwamen waren we nog niet getrouwd, daardoor werd onze autoverzekering duurder. Ook was mijn man/vriend nog geen 30 en daardoor was het ook hoger (voor vrouwen was die grens bij 25 jaar).
Wat ook irritant was dat ze ons als beginnende rijders indeelden omdat we een nieuw NJ rijbewijs hadden. De 10 jaar rijervaring van NL telde niet mee.
Dora
Wat ook irritant was dat ze ons als beginnende rijders indeelden omdat we een nieuw NJ rijbewijs hadden. De 10 jaar rijervaring van NL telde niet mee.
Dora
Dat het niet zo'n gedoe is om in de USA je rijbewijs te krijgen komt denk ik omdat je hier veel meer op de auto aangewezen bent dan in NL. Als je meederjarig bent kan je zonder al te veel poeha en pijn in je portemonee je rijbewijs halen. Wel zijn de gevolgen groter(duurder!) als je als automobilist in de fout gaat. In Nederland hoor je regelmatig over boetes voor parkeren, snelheids overtredingen en zie je mensen zonder problemen na een paar borrels de auto instappen. NIet in de USA. Krijg een paar snelheids overtredingen en de verzekering beschouwt je als een hoger risico geval om betrokken te raken bij een ongeluk en je premie gaat enorm omhoog. Krijg een DUI en je komt voor bepaalde bedrijven niet in aanmerking voor een baan..
Was that for us?
Helaas weerhoud dat de "die hards" er niet van om toch weer onder invloed van wat dan ook in die auto te stappen.laska schreef:Dat het niet zo'n gedoe is om in de USA je rijbewijs te krijgen komt denk ik omdat je hier veel meer op de auto aangewezen bent dan in NL. Als je meederjarig bent kan je zonder al te veel poeha en pijn in je portemonee je rijbewijs halen. Wel zijn de gevolgen groter(duurder!) als je als automobilist in de fout gaat. In Nederland hoor je regelmatig over boetes voor parkeren, snelheids overtredingen en zie je mensen zonder problemen na een paar borrels de auto instappen. NIet in de USA. Krijg een paar snelheids overtredingen en de verzekering beschouwt je als een hoger risico geval om betrokken te raken bij een ongeluk en je premie gaat enorm omhoog. Krijg een DUI en je komt voor bepaalde bedrijven niet in aanmerking voor een baan..
Volgens Florida Today van afgelopen week wordt meer dan de helft van alle dodelijke ongelukken veroorzaakt door iemand die reeds talrijke veroordelingen op zijn/haar naam heeft staan.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 1655 Weergaves
-
Laatste bericht door BonnyR
-
- 9 Reacties