Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoeveel fooi

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Pete.Z »

Blijft leuk, die regelmatig oplaaiende fooien discussie. Ik geef zelf overal en altijd fooi, en meestal veel te veel. Ik zie graag blije gezichtjes, zeker als ik vaker dan 1 keer ergens eet of drink......
Overigens kan bedienend personeel vaak goed geld maken, fooien in goedlopende zaken leveren meer op dan een vast salaris.
stegeman
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door stegeman »

Waar eerder 15pr nog een nette fooi was was ons nu duidelijk dat er vaak al stond 18/20 of 25procent en als je 18 gaf was dat eigenlijk een beetje een belediging. Dat deden we dan alleen maar als het niet zo best was..... we kwamen er ook achter dat verschil in fooi tussen 18 en 20pr zo minimaal was in bedragen dat we daarom maar voor save gingen. 20 dus.
Echter bij Ruby’s in Bryce waren we knap geiiriteerd en gaven we echt weinig. (2dollar?????) Constant op zelfde ongeïnteresseerde toontje langs alle tafels tot vervelends toe of alles oke was en maar keihard door blijven smakken op de dikke plak kauwgom. Bah wat smerig. Gaat de eetlust wel van over. M’n man was er wel klaar mee.
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Bushmaster schreef:
07 okt 2019, 11:37
Dude schreef:
07 okt 2019, 06:27
Hoe zou jij het bv vinden als je een uur je best doet om iemand goed te bedienen om dan achteraf te zien dat je eigenlijk niet betaalt bent voor je harde werk?
Hoe zou jij het vinden als je de kantjes er af loopt, slecht/koud eten serveert en er ook nog 20% van totale rekening voor betaald krijgt?
Bovenstaande wil niet suggereren dat ik geen fooi geef, maar slecht is slecht en dan is de fooi ook slecht. Ik zit niet in een restaurant om een discussiegroep te vormen maar om goed/lekker/ontspannen te eten.
Ik begrijp beide opmerkingen niet. Als ik zie dat er iemand de kantjes afloopt en ik niet fatsoenlijk bediend wordt, dan geef ik ook minder tip. Maar ik geef nooit geen tip. Of het is nog nooit zo erg geweest dat ik heb moeten overwegen om geen tip te geven. Maar ik leef dan ook in een erg vriendelijke stad. En dat komt niet enkel van mij, maar ook onze bezoekers, en nog meer mensen die voor hun werk naar ons werk komen en dan gaan uit eten. Of nieuwelingen die vanuit de oostkust bij ons komen werken.
Wat je bedoelt of waarom je me quote met die discussiegroep snap ik niet. Ik denk dat iedereen gaat eten om goed/ontspannen te eten
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Tantelotje »

@Bushmaster
Maar als de bediening/service slecht is, geef je toch ook geen tip van 20%?
Ik ben het helemaal met je eens hoor: als de service slecht is, is de fooi ook een stuk minder.

En als mijn eten koud is ofzo, dan zeg ik daar wat van en dan wordt dat opgelost (alhoewel ik er zo een paar jaar geleden achter kwam dat ik niet wist wat lauw in het Engels is :lol:). Maar dit gaat meestal zonder enige discussie hoor :wink:
Overigens kan dat naar mijn mening nog steeds resulteren in een goeie tip. Als als de oplossing goed is, vind ik dat ook service.

Maar goed, ik vind dit alles heel anders dan geen fooi geven omdat je 'pas 30 bent', hard hebt gespaard en het (mede) daarom normaal vindt om, op een enkele keer na, geen fooi te geven.
MariekeH
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door MariekeH »

Ik woon inmiddels ruim 2 jaar in de VS, en ik moest eerst ook echt wennen aan de fooien. Het eerste jaar dat ik hier woonde, werkte mijn man als pizzabezorger, dus ik begreep al vrij snel dat fooien de belangrijkste bron van inkomsten zijn voor mensen die in de food service werken. Mijn man heeft me volledig heropgevoed, en ik heb inmiddels een vrij goed idee van wat gebruikelijk is. Soms geven we zelfs een flinke fooi aan degene die ons in de Del Taco drive thru helpt, gewoon omdat ze erg vriendelijk en behulpzaam zijn en wat extra's verdienen.

Afgelopen maand kwamen mijn ouders (echte zuinige Hollanders) op bezoek, en ze hebben samen een mooie rondreis gemaakt. Ik heb ze uitgelegd hoe het hier werkt, dat het minimum uurloon in de food service hier $3.35 is, en dat je een ober/serveerster echt het gevoel geeft dat ze het verschrikkelijk slecht hebben gedaan als je minder dan 18% fooi geeft. Hun oplossing: voor het grootste deel van hun reis hebben ze AirBnB's met keukens geboekt, zodat ze veel zelf konden koken. Hierdoor konden ze het zich prima veroorloven om af en toe lekker op een terras te zitten, uit eten te gaan, en dan een royale fooi achter te laten.

Als je het je niet kan veroorloven om fooien te geven, dan moet je niet of minder uit eten gaan. Geen fooi geven zodat jij meer leuke dingen kan doen, is een ontzettend egocentrische oplossing. Ga dan lekker 5 weken in een all-inclusive resort zitten.
Laatst gewijzigd door MariekeH op 11 okt 2019, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

Als je het je niet kan veroorloven om fooien te geven, dan moet je niet of minder uit eten gaan. Geen fooi geven zodat jij meer leuke dingen kan doen, is een ontzettend egocentrische oplossing. Ga dan lekker 5 weken in een all-inclusive resort zitten.
Nou nou....wat een zwaar overtrokken reactie... ik ken honderden mensen die in de U.S. in de bediening werken die heus meer verdienen dan de door jou genoemde $3.25.
MariekeH
Amerikafan

Bericht door MariekeH »

Terpies schreef:
11 okt 2019, 22:03
Nou nou....wat een zwaar overtrokken reactie... ik ken honderden mensen die in de U.S. in de bediening werken die heus meer verdienen dan de door jou genoemde $3.25.
Al die honderden mensen hebben jou verteld wat hun uurloon is? De $3.35 (ik heb het aangepast nadat ik het had gepost) is de situatie hier in Idaho. Dus dit is wat ik mijn ouders heb uitgelegd, omdat ze met name in Idaho zouden reizen. Minimum wage is hier $7.25, met een tip credit van $3.90. Dit betekent dat werkgevers hun tipped employees $7.25 - $3.90 = $3.35 per uur mogen betalen.
Gast

Bericht door Gast »

Zeker want we zijn meer dan toeristen. Zelfs onze zoon als flipper bij McDonald’s verdiende meer dan het door jou genoemde bedrag.We hebben iets langer dan jij in de U.S. gewoond...
En zoals je al zelf zegt is $3.35 niet het loon, maar $7.25 dus je verdraait de feiten.

Ik ken mensen die per avond dik $150 aan fooi binnen halen... met 20 werkdagen per maand is dat geen armoe, of kijk jij daar anders tegenaan?
MariekeH
Amerikafan

Bericht door MariekeH »

Wat doet het ertoe hoe lang jij of ik in de VS hebben gewoond? Wat ik schreef gaat specifiek over de situatie in Idaho. Heb jij jarenlang in Idaho gewoond, waardoor jij precies weet hoe het hier is? Ik neem aan dat je ervan op de hoogte bent dat minimum wage enorm verschilt per staat? Weet jij hoe de cost of living in Boise enorm is gestegen in de afgelopen jaren, en hoe de lonen daarbij achterblijven? Heb jij moeten rondkomen van het salaris van iemand die in de food service werkt, en begrijp je hoe zeer je dan afhankelijk bent van fooien, en hoeveel stress het oplevert als je inkomen afhangt van de hoeveelheid klanten en hun bereidheid om je een fatsoenlijke fooi te geven?

De $3.35 per uur is wat de werkgever betaalt, met de verwachting/hoop dat de werknemer genoeg fooien ontvangt om in ieder geval de $7.25 per uur te halen.

Mijn man kreeg op zijn allerbeste avond iets meer dan $150 aan fooien (dit was op Christmas Eve). Er waren ook dagen waarop er nauwelijks werk was, en de klanten die er waren nauwelijks fooi gaven. Op die dagen verdiende hij minder dan $5 per uur, en dat was inclusief mileage.
Vito
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Vito »

Marieke, top dat je deelt hoe het zit. Ik hoop dat meer mensen dat beseffen als ze in de USA met vakantie zijn. Ik ben het met je eens, ga inderdaad lekker A.I. zitten of kook zelf.

Wat ik me nog wel afvraag: hoe zit het met fooien in de ontbijtruimte van een hotel waar het ontbijt erbij zit? Je ziet vaak wel een fooienpot staan.
Is het nu wel of niet gebruikelijk om daar wat in te stoppen?
Galapogos
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Staat daar doorgaans een fooienpot? Dat is me nog nooit opgevallen!
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Als je een 'echt' ontbijt krijgt, dwz met diensters die je koffie komen aanbieden en de borden komen afruimen, maar waar je zelf in buffet vorm je eten haalt, wordt een tip op tafel achter gelaten. Meestal is dat 2 of 3 dollar.
In een goedkoper hotel waar je gewoon een simpel ontbijtje hebt (corn flakes/wafel/geroosterd brood) geef ik geen tip en heb ik ook nog nooit een tip jar gezien.
Grts, Bart

Dude
Moderator

Bericht door Dude »

@ Terpies: neen jij verdraaid te feiten. Het echte uurloon is 3,35$. Als er niemand een tip geeft werken ze dus voor 3.35$ per uur. Ze gaan er enkel vanuit dat door de tips dat bedrag oploopt tot 7.25$. Wat ook zo wel zal zijn natuurlijk en vaak misschien nog meer. Maar dat is nog niet veel geld op van te leven en rond te komen. Net daarom doen ze hun best en zijn ze altijd vriendelijk om hogere tips te krijgen.
In sommige restaurants worden de tips ook samen gevoegd en nadien terug verdeeld want ook da afwasser en de koks krijgen een gedeelte van de tips. Wellicht een kleiner deel dan de serveersters want hun uurlonen liggen hoger naar wat ik begrepen heb.
Grts, Bart

ONYX666
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door ONYX666 »

volgens mij heeft terpies wel gelijk

het landelijk federale minimumloon is 7.25 usd en vele staten hebben een hoger minimum
zie artikel hieronder
"According to the Bureau of Labor Statistics, waitresses earned a mean hourly wage nationally of $11.73 in 2016"

https://work.chron.com/much-money-avera ... 22289.html
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

@ONYX666 : Ik lees hier toch iets anders uit: https://en.wikipedia.org/wiki/Tipped_wage

Marianne
ONYX666
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door ONYX666 »

maar dat zegt toch hetzelfde ze verdienen dus minimaal 7.25 maar gemiddeld meer dan 11 usd per uur. Maakt toch niet uit of dat incl tips is.
Als mensen dus niets tippen moeten de werkgevers aanvullen tot dat minimum. Het gemiddelde 11 usd is meer dan mijn vrouw verdient hier in nederland (in de catering).
Laatst gewijzigd door ONYX666 op 12 okt 2019, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

Martin & Marianne schreef:
12 okt 2019, 18:12
@ONYX666 : Ik lees hier toch iets anders uit: https://en.wikipedia.org/wiki/Tipped_wage

Marianne
Misschien is begrijpend Engels lezen iets te moeilijk voor je.
In het door jou aangehaalde artikel staat:
The tipped wage is base wage paid to an employee that receives a substantial portion of their compensation from tips. According to a common labor law provision referred to as a "tip credit", the employee must earn at least the state’s minimum wage when tips and wages are combined or the employer is required to increase the wage to fulfill that threshold.[1][2][3] This ensures that all tipped employees earn at least the minimum wage: significantly more than the tipped minimum wage.
Dus ze verdienen minimaal het loon wat als minimum loon te boek staat en dat is dus geen $3.35 zoals @MariekeH beweert.

@Dude sorry hoor, maar waar verdraai ik de feiten? :shock:
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ha ha, dat begrijpen Engels lezen valt wel mee dacht ik, het ging mij om dat 'combined'. Ik reageerde ook niet op MariekeH. Ik dacht dat Onyx666 met zijn post bedoelde dat het minimum uurloon wordt uitbetaald en dat de fooi daar nog bovenop zou komen.

Wel bijzonder dat de ervaring van MariekeH anders is, heeft de werkgever hier ten onrechte verzuimd het uurloon aan te vullen tot het minimum?

Marianne
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

ONYX666 schreef:
12 okt 2019, 19:09
Het gemiddelde 11 usd is meer dan mijn vrouw verdient hier in nederland (in de catering).
En wanneer ze dat verdient is ze in orde met verzekeringen, sociale lasten, ... neem ik aan. In de VS mag je dat bijna nog allemaal zelf gaan betalen van wat er op je rekening terecht komt.
stegeman schreef:
08 okt 2019, 20:09
Waar eerder 15pr nog een nette fooi was was ons nu duidelijk dat er vaak al stond 18/20 of 25procent en als je 18 gaf was dat eigenlijk een beetje een belediging.
Dit vind ik van de pot gerukt. Als je 15 a 18 % geeft als het gewoon goed is dan is dat prima. 25% is gewoon sterk overdreven, tenzij je een "super" behandeling kreeg natuurlijk.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
stegeman
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door stegeman »

Vonden wij ook. We kozen ook vaak 18 maar je krijgt door het al vooringevulde wel dat gevoel dat de laagste categorie die zij aangeven eigenlijk te weinig is. Vind de percentages ook erg hoog
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer