Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoeveel fooi

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Marcopstal »

NielsC schreef:
06 okt 2019, 20:29
Wellicht dat onderstaande veel van jullie tegen het verkeerde been zal schoppen maar toch;

Wij zijn nu een aantal weken hier op vakantie, in totaal 5. Van die 5 weken moeten/gaan we meerdere keren per dag ergens eten. Soms alleen ontbijten, soms lunch en soms avond eten. Soms ook alle 3. Wij hebben, op een enkele keer na, geen fooi gegeven. Ook nog nooit raar aangekeken, dat komt ook omdat we alles met de creditcard betalen en de medewerkers het pas wegnemen wanneer wij weg zijn. Aan de andere kant, dat we weinig fooi hebben gegeven betekend wel dat een paar keer extra kunnen gaan eten of weer wat andere leuke dingen kunnen doen.. Wijzelf zijn wellicht heel wat jonger dan de meeste hier, beide 30 jaar. Hebben lang gespaard hiervoor en denken misschien eerder aan onze eigen portemonnee dan die van een ander. Terwijl eerlijk is eerlijk, in Nederland, waar je het dan eigenlijk weer niet, zoals jullie zeggen ‘verplicht’ zijn, doen we het dan weer vaker. Maar dan ga je ook niet 5 weken lang ergens uiteten.
Je hebt er duidelijk totaal geen benul van hoe het werk. In Nederland en België is de bediening inbegrepen in je rekening. In de VS is dat niet het geval en wordt er echt wel verwacht dat je een tip geeft. Op 25 jaar en tientallen reizen naar de VS heb ik denk ik 3 keer geen tip gegeven, waarvan tweemaal in hetzelfde restaurant twee dagen na elkaar.

Als je niet genoeg hebt gespaard om een tip te geven, dan moet je maar wat minder lang op vakantie gaan of ergens anders op besparen. Enkel aan je eigen portemonnee denken is echt wel egoïstisch tot en met.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
ONYX666
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door ONYX666 »

Marcopstal schreef:
13 okt 2019, 10:31

En wanneer ze dat verdient is ze in orde met verzekeringen, sociale lasten, ... neem ik aan. In de VS mag je dat bijna nog allemaal zelf gaan betalen van wat er op je rekening terecht komt.

Het bruto minimumloon innederland voor een volwassene is 9.44eur dus nee daar moet nog van alles vanaf
Marcopstal
Amerika-expert

stegeman schreef:
13 okt 2019, 10:37
Vonden wij ook. We kozen ook vaak 18 maar je krijgt door het al vooringevulde wel dat gevoel dat de laagste categorie die zij aangeven eigenlijk te weinig is. Vind de percentages ook erg hoog
Meestal staan er op de rekening 3 percentages als voorbeeld: 15, 18 en 20% of geeft men aan dat tips tussen de 15 - 20% horen te zitten.

dwz:

Ben je niet helemaal tevreden: 15%
Ben je gewoon tevreden: 18%
Ben je meer dan gewoon tevreden: 20%

Als men het zelf invult neemt men doorgaans inderdaad de 18% want men gaat er vanuit dat je gewoon tevreden bent.
Gast

Bericht door Gast »

Wij zitten ook altijd tussen de 15% en 20% ligt aan de afronding naar een rond bedrag. Besparen op fooi's vind ik ook raar. Je gaat een reis doen die duizenden euro's kost en dan hierop besparen, maar goed ieder zijn ding.

Wat mij wel vaker opvalt in geheel USA dat de Amerikanen zelf niet zoveel fooi geven. Vaak geven ze cash en dan zie ik vaker op een bedrag van 30$-40$ dat ze enkele dollars op tafel leggen en zeker niet tussen 5$-9$. Weet niet of anderen dat ook wel eens zien.
Neemt niet weg als ik tevreden ben dat ik gewoon een tip geef.
Marcopstal
Amerika-expert

ONYX666 schreef:
13 okt 2019, 10:41
Het bruto minimumloon innederland voor een volwassene is 9.44eur dus nee daar moet nog van alles vanaf
Dat brengt het al iets dichter bij elkaar, maar je moet dan natuurlijk toch nog wel verder vergelijken. En er is dan ook nog zoiets als "the cost of living". Feit is toch dat velen het in de VS niet eenvoudig hebben om rond te komen en meerdere jobs bijna een noodzaak is.
ONYX666
Amerikakenner

Bericht door ONYX666 »

dat klopt maar, het is niet zoals hier vaak geroepen wordt dat er maar 3 a 4 usd loon verdient wordt. Maar dat in feite het eerste deel (of totaal) van de fooi eigenlijk naar de eigenaar gaat omdat hij dan minder loon hoeft te betalen
Marcopstal
Amerika-expert

Bij ons is dat eigenlijk niet anders toch ? Het is gewoon meegerekend op de rekening die we hier voorgeschoteld krijgen.
stegeman
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door stegeman »

We constateerden wel dat de % verhoogd zijn. Eerder (2017) 15pr
Nu vaak keuze gehad tussen 18-20-25. Keuze bij tevreden 20 gedaan maar toch voelde dit vooringevulde voor ons wat gedwongen. En die ene keer nauwelijks fooi was omdat het echt heel slecht was (de kauwgomkauwende ongeïnteresseerde dame)
Wij hebben wel het gevoel gehad wanneer we 18pr kozen men beledigd was, terwijl naar ons idee dat nog heel netjes was. Uit ‘angst’ vaak dan 20 gekozen. Net wat ik zeg. Door zo’n staffel voelden wij ons toch een beetje gedwongen eigenlijk al naar de 20 te gaan.
Nou ja. Tussen 18 en 20 in bedragen uitgedrukt was het peanuts op de hele reis en wil je je niet bezwaard voelen.
Kortom. We gaven altijd 18-20pr en dat lijkt me zeker genoeg.
BonnyR
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door BonnyR »

Altijd fooi gegeven. Op één keer na. Zwaar verbrand vlees en na een klacht voor ons gevoel hetzelfde stuk vlees weer werd geserveerd. De onderkant was nl net zo zwart als het voorgaande stuk . Later toch nog tegen elkaar gezegd , arme meid ( serveerster) kan er ook niets aan doen.
Maar afijn soms wordt je er bij credit card betaling op gewezen dat je erbij kan tippen. Ook vaak niet, dan ging er cash op tafel. Sinds mijn dochter in de horeca werkt geven we hier in Nederland ook vaak wat meer fooi.

De laatste jaren zijn we in Amerika vaker uit eten gegaan, maar in de tijd van "ons ben zuunig" lekkere broodjes gehaald in de supermarkt en soms een kant en klare maaltijd of een pizza.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Galapogos
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Wij geven bij 'gewoon goede service' meestal rond de 18%, al rond ik het bedrag meestal wat af. Als ik het met mijn hoofd uitreken dan neem ik vaak 20% en rond ik naar beneden af.

Hoe dan ook: ik lees hier een aantal keer dat mensen merken dat een bepaald percentage (bijv. 18%) zou worden opgevat als een belediging. Hoe kom je daar dan achter? Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat de fooi (of eigenlijk het bonnetje waarop ik de fooi noteer) wordt opgehaald vóór ik het restaurant heb verlaten. De reactie van het de serveerster (m/v) zal ik dus nooit merken. Tenzij men mij gillend achterna komt rennen, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren als je >15% fooi neerlegt.
Markstaal
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Markstaal »

Afgelopen week in Las Vegas bij een steakhouse gegeten waar we $100,- diner tegoed hadden. Uiteindelijk was de rekening $150, en moesten we $50 betalen, toch $30 fooi gegeven (20%) omdat het immers over het hele bedrag gaat lijkt me. Tot 2x toe werd er gevraagd: weten jullie het zeker? Ook wel weer leuk om te zien. Erg goed gegeten en de bediening was top dus dan vind ik het ook geen probleem.
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

Heb het redelijk afgebakend voor mezelf:
- Kloten: 10%. En als ze het zelf niet in de gaten hebben dat het kloten is dan wil ik ze dat best uitleggen. Dat levert (soms) mooie discussies op. Heeft er zelfs al een keer toe geleid dat de eigenaar mijn betaling helemaal weigerde en me verzocht de volgende dag terug te komen. Gedaan en toen was het top!
- Redelijk: 15%
- Goed: 20%
- Prima: 25%
- Uitstekend 30%

Enneh, dat rekent ook het makkelijkste... :wink:

Maar meestal is het 1 van de laatste 3. Zeker als je net iets verder kijkt dan een opgeleukt fastfood restaurant hebben ze het meestal 9 van de 10 keer goed voor elkaar.
Gast

Bericht door Gast »

En het bijkomende voordeel is dat zelfs met de fooi erbij uit eten gaan nog steeds behoorlijk veel goedkoper is dan uit eten gaan in NL. En ook nog eens beter van kwaliteit, zeker als je van vis of vlees houdt.
ONYX666
Amerikakenner

Bericht door ONYX666 »

@almere vak v ga je soms alleen met vakantie ?
Met en gezin van 4 (volwassenen) en dan 4 weken op vakantie dan zou 25 of 30 % toch wel een hele aanslag op ons budget zijn
Charlene
Amerikafan

Bericht door Charlene »

De prijzen op de menu kaart kunnen alleen maar zo laag zijn omdat er vanuit gegaan wordt dat het bedienend personeel het grotendeels van hun salaris verdient door tips.
Dus als je je geen 20 tot 25% kunt veroorloven zit je idus in een restaurant dat eigenlijk te duur is voor je.
Sinds 23-07-2015 wonend in Tampa
ONYX666
Amerikakenner

Bericht door ONYX666 »

Ik denk dat je een stuk van de discussie hierboven niet hebt gelezen. Het is dus niet (meer) zo dat er maar 3 a 4 usd per uur wordt verdiend maar dat er gewoon minimumloon grenzen zijn.en ik heb het over 25-30 %.
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Wij hadden gisteren een vriendin op bezoek die serveerster is.
Zij verdient per uur 8$ (is begin dit jaar opgetrokken) terwijl het minimumloon 11$ is in Arizona. Dus AZ is 11$/8$
Als hier iemand denkt te kunnen leven van 8$ per uur, nodig ik die uit om hier een paar jaar te komen werken aan dat uurtarief. Uiteraard verdienen ze meer met hun tips, gelukkig maar, want het is zowiezo ook hard werken in de horeca. Dat is net de bedoeling van het tipsysteem. Hoe beter ze werken hoe meer ze verdienen.

Het hangt ook fel af van de staat waar je woont. In Georgia bv is het minimumloon 5.15$ per uur en is er geen bodem voor wage for tipped workers en is 3 a 4 $ per uur wellicht zeer aannemelijk als basisloon.

Natuurlijk zijn er plekken waar ze meer verdienen per uur, bv CA (12$/12$), WA (12$/12$), Maar de cost of living is er ook navenant, maar bv Washington DC is 14$/4.45$ !

En in heel wat staten (een tiental) ligt het loon voor tipped workers op 2.13$ per uur !

Bron: https://www.epi.org/minimum-wage-tracke ... gton%20D.C.

Mijn filosofie is simpel, als je hier op bezoek komt, hou je dan aub aan de gebruiken van dit land.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
ONYX666
Amerikakenner

Bericht door ONYX666 »

je verwijst nu zelf naar een site die jou tegenspreekt. Ook daar staat dat de federal minimum wage 7.25 usd dollar is. En zoals hierboven ook al gemeld weet je wel wat het minimum loon in nederland is ? Dat ligt niet veel hoger dan die 7.25 usd (en die 7.25 is in veel staten hoger en zoals eerder in dit topic aangegeven is het gemiddelse loon van een serveerster in de usa 11.xx usd dat is hoger dan het minimum loon in nederland.

Ik ga me niet uitlaten hoeveel iemand fooi moet geven (ik denk zeker dat je fooi moet geven) maar je moet wel met de realistische cijfers komen.
Hard Rock Cafe.
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Hard Rock Cafe. »

Galapogos schreef:
15 okt 2019, 12:34

Hoe dan ook: ik lees hier een aantal keer dat mensen merken dat een bepaald percentage (bijv. 18%) zou worden opgevat als een belediging. Hoe kom je daar dan achter?
Aan je volgende bezoek :mrgreen: Als we in Disneyworld logeren nemen we het diningplan. Eten is dan betaald. Alleen alcohol is extra. Als gewoontedieren eten we dan meerdere keren in hetzelfde restaurant. De rekening loopt dan al snel op tot een flink bedrag. Je krijgt een totaal overzichts-rekening. Het bedrag van het eten zelf en de drank. Ondergetekende mag de punten beheren en de rekening betalen. Geloof maar gerust dat je bij je volgende bezoek een big smile, mooie tafel en leuke hebbedingetjes voor de kinderen krijgt als je de vorige keer 100 Dollar fooi gegeven hebt. :D
Galapogos
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Haha, dat is waar. En omdat wij dus doorgaans netjes fooi geven merken we bij vervolgbezoeken niets vreemds. Als we ergens echt niet tevreden zijn en eventueel weinig fooi geven, merken we dat niet omdat we er dan ook niet meer terugkeren.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer