Denk dat hier een verwarring ontstaat, in de openingsdraad ging het over vooroordelen (negatief dus) en in een latere post wil hij volgens mij ook de positieve dingen weten.Sandy schreef:Volgens mij is dat een typo Elke en bedoelt Bjorn wat je nIet zo geweldig vindt aan de VS ....
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
De eeuwige vooroordelen, welke zijn waar, welke niet?
-
- Amerika-ontdekker
Ok, even ophelderenRob schreef:Denk dat hier een verwarring ontstaat, in de openingsdraad ging het over vooroordelen (negatief dus) en in een latere post wil hij volgens mij ook de positieve dingen weten.Sandy schreef:Volgens mij is dat een typo Elke en bedoelt Bjorn wat je nIet zo geweldig vindt aan de VS ....

Laatst gewijzigd door Bjorn006 op 01 apr 2007, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja ... als ik het zo teruglees kan het inderdaad beide kanten op .. Hoe dan ook zijn zowel positieve en negatieve dingen welkom : ))Rob schreef:Denk dat hier een verwarring ontstaat, in de openingsdraad ging het over vooroordelen (negatief dus) en in een latere post wil hij volgens mij ook de positieve dingen weten.Sandy schreef:Volgens mij is dat een typo Elke en bedoelt Bjorn wat je nIet zo geweldig vindt aan de VS ....
** Edit .. Bjorn heeft al opheldering gegeven .. mijn fout

mag allemaal gedelete worden : ))
Laatst gewijzigd door Sandy op 01 apr 2007, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Sandy
Dat hoort bij de calvinistische aard. "Eigen roem stinkt" zegt men in Holland. Het is daar niet erg gepast om veel lawaai te maken over de eigen prestaties. Liever doet men dat op een wat indirecte wijze: "Waarin een klein landje groot kan zijn....".Chi Sin X schreef:Ik snap niet waarom Nederlanders altijd hun eigen prestaties zo hard minimaliseren. Een beetje trots op de eigen prestaties mag toch met momenten.
De Belgen hebben in de vorige eeuw tien Nobelprijzen in de wacht gesleept. Dat is, gerekend naar de bevolkingsomvang, meer dan Nederland. Het beeld wordt enigszins vertroebeld omdat de Nobelprjzen voor vrede en literatuur m.i. eigenlijk niet zouden moeten worden meegerekend, maar goed. Het aardige aan de recente Nobelprijzen die naar Nederlanders gingen, is dat die hoofdzakelijk werden uitgereikt op grons van onderzoek dat dat in de U.S. werd uitgevoerdAls je trouwens rekening houdt met het bevolkingsaantal, dan heeft Nederland bijna dubbel zoveel nobelprijzen gewonnen als de USA. Zelfs Belgie doet het dan beter dan Amerika (en wij worden dan een "dom" volk genoemd).

De prijs voor Christian de Duve was wel een Belgische prijs, maar De Duve werd in Engeland geboren en groeide daar ook op. Ik dacht dat hij ook Brit was. Albert Claude was een Belg, maar die vertrok in 1929 al naar de U.S. Ik weet niet of hij ooit Amerikaan is geworden, maar de prijs die hij in 1974 kreeg, was zeker geen prijs voor de Belgische wetenschap.
--john
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Helemaal mee eens! Wij zijn deze week in Californie en het is alsof we in een ander land zijn! Dezelfde taal, ok, maar dat is met Nederland en Belgie gedeeltelijk ook zo. Verder rijden we hier met open mond rond, zo anders is het.Bennogr schreef:Een land van 300 mensen, 4500 km van New York naar Los Angeles, 3500 km van Amsterdam, New York naar Harlingen, Texas.
Het is een cliche om cliches over Amerika te spuiten.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Maar ik heb dat standpunt al zo vaak moeten verdedigen, dat ik geen zin heb het nog eens te doenBjorn006 schreef:Wel, iets dat ik wel geloof is dat het onderwijs in Ned/Bel van een hoger niveau is dan in de VS. Begrijp me niet verkeerd, het is moeilijker, zeker niet beter.

Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Toch denk ik dat Bjorn gelijk heeft als het gaat om het middelbaar onderwijs, zeker in vergelijking met Belgie. Belgie heeft op dit gebied een van de beste onderwijsystemen ter wereld. Het probleem in de U.S. is de grote variabiliteit. Er zijn zeer goede middelbare scholen, maar er zijn ook slechte. Slechte middelbare scholen staan in achterstandsgebieden, waar het moeilijk is goede en ervaren leerkrachten aan te trekken, en waar arme lokale overheden moeite hebben met de financiering. De onderwijsvakbonden, met hun rigide systeem van tenure, helpen ook niet echt. Het middelbaar onderwijs in de U.S. is niet slecht, maar het zou (plaatselijk) beter kunnen. Misschien is dat niet eens zo erg, want in vergelijking met andere landen lopen Amerikaanse jongeren hun eventuele achterstanden al snel in als ze eenmaal op de universiteit zitten. Een van de aardige aspecten van het Amerikaanse midelbare onderwijs vind ik wel dat er doorgaans grote aandacht is voor sociale vaardigheden en het werken in allerlei teams en goepsverbanden.Petra/VS schreef:Hier ben ik het absoluut niet mee eens.
--john
- Tink
- Amerikakenner
- Contacteer:
Grappig, daar hadden we het hier thuis gister nog over, over andere gewoontes in de verschillende landen waar we gewoond hebben.JohnNJ schreef:Dat hoort bij de calvinistische aard. "Eigen roem stinkt" zegt men in Holland. Het is daar niet erg gepast om veel lawaai te maken over de eigen prestaties. Liever doet men dat op een wat indirecte wijze: "Waarin een klein landje groot kan zijn....".Chi Sin X schreef:Ik snap niet waarom Nederlanders altijd hun eigen prestaties zo hard minimaliseren. Een beetje trots op de eigen prestaties mag toch met momenten.
Als er tijdens een business meeting een presentatie wordt gegeven door iemand die erg in goede aarde valt, dan klopt men in Duitsland met z'n allen op de tafel, in Amerika applaudiseert men, ook voor zichzelf. Degene die een prsentatie gegeven heeft staat vaak vrolijk mee te klappen.

Ben je gek, doe maar gewoon

--
Tink
Tink
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wat ik niet zo geweldig vind, daar wens ik geen woorden aan vuil te maken momenteel, er zijn in mijn omgeving al mensen genoeg die dat voor mij doen.Rob schreef:Daar mag je toch wel tegenoverzetten wat je wel geweldig vindtSandy schreef:Volgens mij is dat een typo Elke en bedoelt Bjorn wat je nIet zo geweldig vindt aan de VS ....
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Op elk land is wel wat aan te merken en met de oorlogpolitiek die de regering Bush op dit moment voert ben ik het ook niet eens. Maar er zijn er zat in de VS die dat ook hebben.
Ik hoor heel vaak van Nederlanders dat Amerikanen dom zijn maar uit de mond van inwoners van een land die Pim Fortuyn als grootste Nederlander kiezen is dat niet serieus te nemen.
Ik hoor heel vaak van Nederlanders dat Amerikanen dom zijn maar uit de mond van inwoners van een land die Pim Fortuyn als grootste Nederlander kiezen is dat niet serieus te nemen.
-
- Amerika-ontdekker
-
- Amerika-ontdekker
Was je het wel eens met de Amerikaanse oorlogpolitiek van 1945?Bart40 schreef:Op elk land is wel wat aan te merken en met de oorlogpolitiek die de regering Bush op dit moment voert ben ik het ook niet eens. Maar er zijn er zat in de VS die dat ook hebben.
-
- Amerika-expert
Alle Nederlanders zijn gierig, alle Belgen zijn dom en de Vlaming praten krom en belachelijk Nederlands.
Is dat het soort vooroordelen dat je zoekt?
Zoals ik al zei: als er in Nederland en Belgie al grove vooroordelen bestaan over elkaar, hoe kan je dan in vredesnaam pratenover "de" Amerikaan?
Ik ben actief geweest in de beweging tegen de oorlog in Vietnam indertijd. Waar kregen we de meeste informatie: juist vanuit de VS waar "de" regering, gesteund door "de" Amerikanen die oorlog voerden.
Waar zijn de meest actieve mensen die tegen de oorlog in Irak werken? Juist, in de Verenigde Staten, waar "de" Amerikanen achter de Huidige Bewoner (van het Witte Huis) aan zouden lopen (overigens ook dat is niet waar, minder een kleien 30 procent gelooft nog dat Irak te winnen/de moeite waard is).
"De" Amerikanen weten niets van de rest van de wereld. Waar komen de beste boeken vandaan over verschillende landen (en waar houden ze elk jaar een wedstrijd "kennis van de geografie")? Juist, de VS.
Waar wil "iedereen" heen als ze de kans zouden krijgen? Juist, de VS.
Waarom doe ik eigenlijk mee met deze "discussie"? Waarschijnlijk de leraar in me, niet kapot te krijgen. Maar ik houd het hier maar bij, sommige dingen is vechten tegen de bierkaai.
Is dat het soort vooroordelen dat je zoekt?
Zoals ik al zei: als er in Nederland en Belgie al grove vooroordelen bestaan over elkaar, hoe kan je dan in vredesnaam pratenover "de" Amerikaan?
Ik ben actief geweest in de beweging tegen de oorlog in Vietnam indertijd. Waar kregen we de meeste informatie: juist vanuit de VS waar "de" regering, gesteund door "de" Amerikanen die oorlog voerden.
Waar zijn de meest actieve mensen die tegen de oorlog in Irak werken? Juist, in de Verenigde Staten, waar "de" Amerikanen achter de Huidige Bewoner (van het Witte Huis) aan zouden lopen (overigens ook dat is niet waar, minder een kleien 30 procent gelooft nog dat Irak te winnen/de moeite waard is).
"De" Amerikanen weten niets van de rest van de wereld. Waar komen de beste boeken vandaan over verschillende landen (en waar houden ze elk jaar een wedstrijd "kennis van de geografie")? Juist, de VS.
Waar wil "iedereen" heen als ze de kans zouden krijgen? Juist, de VS.
Waarom doe ik eigenlijk mee met deze "discussie"? Waarschijnlijk de leraar in me, niet kapot te krijgen. Maar ik houd het hier maar bij, sommige dingen is vechten tegen de bierkaai.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
'De buitenwereld' snapt ook niet wat wij nou zo geweldig vinden aan dat land, juist door al die stomme vooroordelen. Ik ken écht mensen die helemaal om zijn als ze foto's met het hele verhaal erbij zien van onze reizen. Natuur? Joh, in Amerika? En zo divers, goh ....
Onze glazenwasser dacht echt dat we met een wapen in het dashboardkasje moesten rond rijden daar, te veel TV gekeken die man
Onze glazenwasser dacht echt dat we met een wapen in het dashboardkasje moesten rond rijden daar, te veel TV gekeken die man

Een vooroordeel dat ik zelf had toen ik hier voor het eerst kwam was de criminaliteit. Ook te veel Hill Street Blues gekeken. Natuurlijk zijn er plekken waar je beter niet kunt komen, maar vooral de kleine criminaliteit is hier minder. Ik laat hier vaak de deur gewoon open. Een keer stond de deur na een 3 weekse vakantie nog wagenwijd open. Gelukkig dat er geen racoons inkonden vanwege de horredeur.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
- jerbia
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Mijn direkte omgeving heeft helemaal geen vooroordelen mbt de VS. Veel van mijn eigen familie en vrienden gaan zelf graag naar de VS op vakantie. Ik heb een nicht die zelfs getrouwd is met een Amerikaan.
En wat ook wel grappig is; toen wij vorig jaar een buurtfeest hadden, bleek de helft van onze straat in de VS op vakantie geweest te zijn

En wat ook wel grappig is; toen wij vorig jaar een buurtfeest hadden, bleek de helft van onze straat in de VS op vakantie geweest te zijn

Laatst gewijzigd door jerbia op 02 apr 2007, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 16 Reacties
- 4890 Weergaves
-
Laatste bericht door Dutchess
-
- 2 Reacties