RuthdeLange schreef: ↑25 okt 2019, 13:10
Roland, Wat jij zegt heb ik de afgelopen jaren vaker gelezen op dit forum. Maar ondanks heel heel veel(dagelijks) zoeken heb ik pas 1 keer gezien dat een vlucht (was Lufthansa) even duur was bij de airline zelfs als bij een broker. heb inmiddels ook vele airlines gebeld (met diverse vragen) en altijd hiernaar gevraagd. Alle airlines die ik heb gesproken (virgin, BA, UA, AA, Lufthansa om er een aantal te noemen) beamen dat het via de broker goedkoper is omdat die bepaalde 'derden-pakketten' afnemen die niet door de airline zelf verkocht kunnen worden. Zelfs met later extra bagage bijboeken ben je dan toch een stuk goedkoper uit. Virgin raadde mij zelfs af om direct via hen te boeken. De mw zei dat het goedkoper zou zijn via de broker. Daar stond ik echt van versteld.
Wellicht hangt het van het moment van zoeken af, ik ben bij United zelf (heeft mijn voorkeur) toch echt meestal goedkoper uit. De laatste 5 vakanties heb ik 2x bij een broker geboekt, 3x rechtstreeks bij United. Ook mijn vorige vakanties (periode 2000-2012) veel rechtstreeks bij de airline geboekt.
In 2017 bewust via LHR naar LAX ivm de overstap aan het begin van de reis omdat ik met mijn vader vloog die wat minder ter been is. Was via Schipholtickets.nl het meest voordelig. Stukken goedkoper dan rechtstreeks vanaf Amsterdam vliegen. Nadeel was dat ik later via Schipholtickets een deel van onze tickets moest terugvragen nadat wij op de terugweg een vertraging van 2 dagen op LHR opliepen. Alles netjes opgelost door BA zelf maar het oorspronkelijke ticketgedeelte van LHR - AMS moest via Schipholtickets. Erg omslachtig, Schipholtickets moest dat eerst claimen bij BA waarna wij het weer van Schipholtickets terugkregen. Maar ja, dat heb je als je via een broker boekt.
Voor mijn vakantie in mei 2018 via wtc.nl geboekt bij United omdat United toen echt stukken duurder was voor dezelfde vlucht die ik bij WTC kon boeken (AMS - ORD en SEA - AMS). Dus ja, het kan zeker goedkoper zijn bij een broker en ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee.
Mijn laatste 3 vakanties (okt '18, mei '19 en okt '19) weer rechtstreeks geboekt bij United. Uiteraard kijk ik op sites van diverse brokers. Ja, ik kom dan soms leuke prijzen tegen maar dan óf zonder bagage óf een hele lange vlucht, 22+ uren is dan geen uitzondering. Dan ben ik gauw uitgekeken. Ook vanwege het feit dat je bij problemen bij een rechtstreekse boeking gewoon bij de airline zelf terecht kunt terwijl je bij een broker hen moet inschakelen.
Roland