Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Ik heb het zojuist even getest. De website doet het gewoon, maar het aanvraagproces is inderdaad gewijzigd. Na de eerste pagina, waarop je de basis persoonsgegevens en e-mail adres invult kun je inderdaad pas verder na het invoeren van een 4-cijferige code die per e-mail zou worden toegezonden.

Ik kan bevestigen dat dat niet het geval is. Er wordt /geen/ e-mail aangeboden of poging gedaan daartoe. Ik heb dit zowel getest met een e-mail adres binnen een domein waarvan de mail exchangers in Nederland staan, als met een e-mail adres waarvan de MX in de US staat. Dat laatste om uit te slutien dat er bijvoorbeeld ergens gefilterd wordt oid, uitfilteren van EU IP space is in deze tijd van de GDRP nogal hip in de US. Maar ook dat maakt dus niet uit. Er komt in het geheel geen connectie binnen op alle machines die MX zijn voor deze twee domeinnamen. Er wordt dus geen enkele poging gedaan door het CBP om een e-mail af te leveren.

Bizar verhaal dit. Blijkbaar heeft het CBP recent een nieuwe versie van hun ESTA aanvraagformulier online gezet. Op twitter referereert iemand aan "maintenance" eind vorige week. En sinds die tijd zie ik ook op twitter een hoop mensen die klagen dat ze geen e-mail krijgen. Het lijkt dus een generiek issue dat gewoon al het hele weekend speelt. Een andere twitteraar geeft aan contact met CBP te hebben gehad maar daar te horen heeft gekregen dat de storing bekend is maar dat er pas maandag weer iemand is. En dat voor een kritisch systeem - zonder toestemming kan iemand immers niet reizen. Ik ben benieuwd hoeveel mensen hierdoor dit weekend wereldwijd geweigerd zijn door airlines - er zijn immers altijd mensen die het vergeten en op het laatste moment regelen, of een fout paspoortnummer oid hebben ingevuld en het op het vliegveld net voor vertrek moeten rechtzetten.

Sowieso snap ik die wijziging niet. Een e-mail adres is nu een vereiste voor het kunnen doen van een ESTA aanvraag. Waarom? Wat was er mis met het oude proces? Maak het in ieder geval optioneel! Dit creert - voor de meeste mensen - zoveel extra afhankelijkheden van derde partijen dat het gegarandeerd voor veel problemen zorgt. ISP's wereldwijd filteren e-mail en die doen dat niet allemaal even secuur. Veel van die ISP's maken 1-op-1 gebruik van blacklists waarvan ze geen idee hebben wie - en hoe - die beheert. De uitgaande mailserver van het CBP op een aantal van die blacklists krijgen zou een mooie attack vector zijn voor iemand die het reizen naar de USA wil verstoren. En gezien het feit dat dat soort lijsten vaak vanaf een zolderkamer worden onderhouden moet dat niet zo'n issue zijn.
steven8600
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door steven8600 »

Thanks voor de update. Het is inderdaad viraal aan het gaan op Twitter. Laat ons hopen dat ze er beginnen aan werken zodra de werkdag begint straks in de VS. Vlieg dus op vrijdag..hopelijk vlug gefixt.

Op twitter lees ik van mensen die vandaag niet kunnen vertrekken etc.. :shock:
steven8600
Amerika-ontdekker

Update:

Site is offline : Performing routine maintenance

Ze zijn aan het werken aan het probleem, hopelijk vlug weer in orde
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Tja, ook bizar dat het blijkbaar acceptabel is dat dit soort systemen uit de lucht gaan voor "onderhoud". Je zou maar op een vliegveld staan en bijvoorbeeld door een typefout in je aanvraag even snel een nieuwe ESTA moeten aanvragen. Dit moet gewoon 24/7 beschikbaar zijn, er zijn genoeg manieren op updates non-disruptive door te voeren.
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Het werkt inmiddels..
steven8600
Amerika-ontdekker

inderdaad, alles ingevuld en betaald. Afwachten op goedkeuring oef
steven8600
Amerika-ontdekker

Ondertussen goedgekeurd...weg stress :thumbup:
pumi1000
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door pumi1000 »

Mooi, fijne vakantie!

Fijn te horen dat het een storing was. Ook een les voor allen om ruim op tijd je Esta aan te vragen :wink:
1998-2010-2011-2019-2023 Florida
2012 - west usa
2013 - oost usa
2014 - noordwest usa
2015 - ronde NY
2016 - west usa
2017 - Florida
2018 - west usa
2019 - west usa
2022 - noordwest usa
2023 - oost + zuid usa
2024 - west usa
2025 - midwest
knaapje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 30

Bericht door knaapje »

Ik houd Esta gewoon geldig.
Voor de verloopdatum vraag ik een nieuwe aan.
Verlies hiermee misschien een paar dollar aan kosten, maar geen stress.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

@steven8600 Mooi dat het allemaal goed gekomen is! :clap:

Heb je nu ook een mail met een 'goedkeuring' gekregen aangezien je nu verplicht wordt je emailadres op te geven voor die 4-cijferige code?

Of kreeg je de goedkeuring gelijk in beeld? Er zijn gevallen dat een goedkeuring op zich laat wachten en ik ben benieuwd of je dat dan nu per mail bevestigd krijgt ipv de gegevens in te vullen op de website.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
steven8600
Amerika-ontdekker

Neen, je krijgt geen mail meer ter bevestiging..maar je kan via de site wel nagaan of je goedgekeurd bent. Dat staat dan bovenaan 'approved'.

Ze raden wel aan om dit af te printen voor in case de website down is...wat dus wel eens kan gebeuren :blink:
Arizona
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Arizona »

Ik ben al enige tijd niet meer op het forum geweest maar ik kom toch even iets vragen mbt de esta. Mijn broer gaat in januari naar Mexico en heeft dan een tussenlanding in de VS. Nu moet hij daar een esta voor aanvragen. Hij is echter vorig jaar naar 1 van de ‘verboden landen’ op vakantie geweest... Wat nu? Liegen lijkt mij niet zo slim... Visum aanvragen voor 2 uurtjes overstaptijd?!
States visited: AZ, CA, DC, DE, FL, HI, IL, MD, NV, NJ, NY, PA, UT, VA
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Yep, visum aanvragen. Ik zou er niet op gokken dat ze er niet achter komen.
Arizona
Amerikafan

Bericht door Arizona »

Oké dank je wel. Hopelijk redden ze dat nog voor 6 januari. Ze hebben deze week pas geboekt en hadden daar helemaal niet bij stil gestaan.
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Snel zijn. Wellicht in Brussel aanvragen ipv in Nederland, alle verhalen hier horende lijkt het daar een stuk sneller te gaan.

Een tip: laat hem gewoon een B1/2 visum aanvragen, niet het speciale C1 "transit visum". Dat is slechts voor eenmalig gebruik. Met een B1/B2 hoeft hij de aankomende 10 jaar zich n ieder geval geen zorgen meer te maken als hij naar de USA wil reizen.
Arizona
Amerikafan

Bericht door Arizona »

Dank je wel Roel, dat was idd de volgende vraag. ;)
Hansi1959
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Hansi1959 »

roelb schreef:
01 nov 2019, 10:47
Hansi1959 schreef:
14 okt 2019, 12:28
in juni op Düsseldorf voor een vlucht naar ATL. De juffrouw (Eurowings) van de incheckbalie
DUS-ATL met Eurowings? Ehm, de enige airline die die route vliegt is DL, en ik kan je garanderen dat de Delta checkin agents echt geen printje willen zien van een ESTA. Eurowings vliegt vanaf DUS alleen naar MIA en EWR en biedt geen connecting flights in de US aan, dus ik begrijp niet hoe je met Eurowings vanuit Dusseldorf naar Atlanta bent gevlogen.
Ik zag nu pas je reactie op mijn melding.
Je hebt gelijk wat betreft het traject. Typevoutje... het was niet ATL maar (rechtstreeks) LAS en de vlucht was verkocht als "Eurowings EW 1172 / 1173 Operated by Brussels Airlines SN". Het toestel was echter wel degelijk een Eurowings toestel!
No guts, no glory!
Kelly92
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Kelly92 »

Ik probeer mijn ESTA-aanvraag opnieuw in te dienen. Ik zit aan stap 6 van 7, waarbij ik alleen op 'next' moet klikken om naar het betaalscherm te gaan. Als ik op 'next' klik, draait er in het midden van mijn scherm een rondje alsof die aan het laden is, maar uiteindelijk gebeurt er niets. Er komt geen foutmelding, maar ook geen volgend scherm. Ik heb nog eens alles nagekeken of ik ergens iets vergeten was, maar ik heb alles correct ingevuld.

Nog iemand met dit probleem?
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 69

Bericht door harryh »

Ik heb afgelopen maandag nieuwe ESTA aangevraagd, werkte prima. Ik weet het niet zeker meer, maar ik denk dat ik op dat scherm paar keer op links moest klikken voor akkoord. Een aftellend rondje kreeg ik denk ik pas op het betaalscherm, wachten op de afhandeling van m'n cc betaling, zo'n 20sec.
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

Het lijkt wel of de vormgeving van de site ook iets veranderd is. Ik ging zojuist onze verloopdatum van onze huidige ESTA's checken en alle informatie om je huidige aanvraag op te zoeken zoals naam en emailadres was ineens alles in hoofdletters. En nee ik had geen capslock aanstaan.. Ik neem aan dat meerdere mensen dit hebben? Ik gebruik de officiële esta site.

Tijdje niet actief geweest op het forum, maar ivm onze reis naar New York weer wat actiever, als ik de reacties zo lees over een code per mail en mogelijke betalingsissues ga ik op tijd een nieuwe ESTA aanvragen, vertrekken eind mei en de huidige ESTA verloopt in januari.
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer