Dude schreef: ↑10 feb 2020, 00:38
Neen Amerikanen eten geen brood. Of toch nie zoals wij dat doen met een schijfje vlees of kaas erop.
Ik zie ze het enkel eten als 'sandwich', dus met veeeeeel beleg, sla, tomaat, ... en saus (meestal ranch bah)
Toch even aanschuiven met een anecdote om te onderschrijven dat Amerikanen geen brood Nederlandse stijl eten.
Ik ben in de VS bijna onderaan de ladder begonnen - mijn eerste baan betaalde zo'n $10 per uur. Ongeveer een jaar nadat ik naar Massachusetts was geëmigreerd kreeg ik mijn tweede baan bij een Amerikaanse vestiging van een Europees bedrijf.
Vrijwel elk bedrijf in de VS heeft een kantine met koelkasten, waar ik dan ook mijn boter en kaas en/of vlees in bewaarde. Mijn brood bewaarde ik in mijn bureaulade.
Naar goed Nederlands gebruik smeerde ik elke dag tussen de middag in de kantine mijn brood, als ik al geen boterhammen van huis meenam. Eten in het restaurant vond ik nogal begrotelijk. Dus dagelijks twee of vier sneetjes brood, boter, kaas en/of vlees ertussen. En elke dag zei mijn baas weer hetzelfde: "Ach, weer een 'sandwich'?" "Ja, weer een sandwich."
Na een jaar was het tijd voor mijn jaarbeoordeling en ik werd in het kantoor van mijn baas geroepen. Met een grote grijns op zijn gezicht vertelde hij mij dat ik het uitstekend had gedaan en dat hij een mooie loonsverhoging voor mij de wacht had gesleept. Vijftien procent welteverstaan. "Gefeliciteerd", zei mijn baas, "en nu hoef je geen 'sandwiches' meer te eten!".
Bleek toch dat brood tussen de middag hier veelal gezien wordt als een teken van armoede! Weer wat geleerd...
Ik vond het echter nog steeds begrotelijk om elke dag ergens een warme hap te halen voor lunch, maar ik wilde toch ook mijn baas niet voor het hoofd stoten. Derhalve smeerde ik mijn brood daarna in het diepste geheim...