Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 69

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door harryh »

De policy van het niet hoeven terugbetalen lijkt definitief te zijn, wordt nu ook door SGR gedeeld voor pakketreizen https://www.nu.nl/economie/6040155/gara ... -meer.html

Losse vliegtickets vallen niet onder deze regeling van SGR, maar ik denk dat dit ook op vliegtickets van toepassing is:
"Reisorganisaties moeten wettelijk het betaalde bedrag binnen veertien dagen terugbetalen als een reis geannuleerd wordt, maar daar zijn ze in deze uitzonderlijke omstandigheden mee gestopt", zegt Reuver woensdag tegen NU.nl.

Hij gaat ervan uit dat de overheid deze praktijk met terugwerkende kracht zal toestaan. "In het buitenland mag het al." Volgens Reuver zijn klanten ook gestopt met het betalen van uitstaande bedragen voor vakantie voor een latere datum. "Daar zijn reisorganisaties nu ook coulant in, het is geven en nemen."
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

ClaireVHaut schreef:
25 mar 2020, 11:19
MAAR ik heb ook geen geldboom in de tuin en voor de reizen wordt hard gewerkt, ik kan niet zomaar dat geld in rook op laten gaan als ik niet meer kan annuleren zonder fikse kosten
Ik snap dat je dit prive niet echt wil. Mensen kijken hier tijden naar uit en hebben hier over het algemeen fors voor moeten sparen.

Bij ons zit dat net iets anders. Wij hebben tickets voor de mei-, zomer- herfst- en kerstvakantie al geboekt. En mijn vrouw zit al klaar voor de voorjaarsvakantie van 2021. Wij gaan een soortement van naar huis. Wij gaan er toch naartoe. Tenminste als dat straks weer kan. En of we dat geld nu uitgeven. Of dat het bij Delta ergens staat om nog uit te geven maakt voor ons niet zo heel erg veel uit.

Zakelijk gezien heeft mijn werkgever geloof ik zo'n beetje elke ticket wat er te boeken is tussen 12 en 22 april aan de oostkust en rond Las Vegas geboekt. Zelfde verhaal. Als het straks weer opengaat zit ik er bijna wekelijks.

Maar ik/we voelen heel erg mee met mensen die hier al tijden bezig zijn om alles uit te zoeken en aan elkaar te plakken om straks een reis te ondernemen die je nooit meer vergeet. De voorpret die je hierbij hebt is vaak al minstens net zo leuk als de trip zelf. Als je dat allemaal in het water ziet vallen. En het gaat je straks ook nog je zuurverdiende centen kosten. Dan snap ik dat het net even iets anders voelt...
Jumping Jack
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Jumping Jack »

@harryh
Poeh, dat is dan toch beter geregeld dan bij United! :blink:
2016: Zuidwest USA
2017: Noordwest USA incl. Yellowstone
2018: Zuidoost Australië
2019: Thailand
2020: Roadtrip New York-Miami
2023: Java-Bali-Lombok
2025: Roadtrip New York-Miami
Gast

Bericht door Gast »

@Jumping Jack en wat is er volgens jou dan niet goed geregeld bij United? Volgens mij is de regeling in lijn met de andere vliegmaatschappijen toch?
If you're scheduled to travel March 10 – May 31, 2020 and would like to change your plans, there is no fee to do so, regardless of when you purchased your ticket or where you're traveling. This is in addition to our previous waiver, which waives all change fees – domestic and international – for tickets purchased March 3 – March 31, 2020. This is available for any of United's published nonrefundable fares. If you decide to cancel your flight, you can retain the value of your ticket to be applied to a new ticket without fee for travel up to 12 months from the original issue date.

Certain tickets cannot be changed on united.com or the mobile app, including tickets booked through another airline (if the ticket receipt does not begin with 016). Please contact the original ticketing airline for changes.
Our schedules remain fluid and as a result, we have waived change fees for any customer scheduled to travel through May 31, regardless of when they purchased their ticket or where they are traveling. As our international schedules evolve due to government mandates and restrictions, we are working to assist impacted customers in a way that is flexible and fair.

Our goal remains to automatically rebook as many customers as possible within 6 hours of their originally scheduled flight. For any customer whose international travel is cancelled or disrupted by more than 6 hours because of schedule changes resulting from government restrictions, they will retain a travel credit equal to the value of their ticket. That credit can be used towards any flight, to any destination, for 12 months from the time of purchase. If the customer chooses not to use the credit, they will receive a refund to their original form of payment at the end of that 12-month period. Importantly, this new way of helping customers manage through changing flight schedules also applies to residents from other countries that effectively can no longer travel to the U.S. because they would face a 14-day quarantine upon arrival as well as customers impacted by more broadly by government-mandated travel restrictions or quarantines. In addition, this change also maintains our ability to manage our business through this evolving and difficult set of circumstances.
Bron:
https://hub.united.com/united-how-chang ... 69782.html
https://www.united.com/ual/en/GB/fly/tr ... ca-waivers
Jumping Jack
Amerikafan

Bericht door Jumping Jack »

@Terpies
Ik had begrepen dat je daar, bij het boeken van een nieuwe vlucht, dit moet doen binnen 1 jaar na aankoop vliegtickets... :roll:
2016: Zuidwest USA
2017: Noordwest USA incl. Yellowstone
2018: Zuidoost Australië
2019: Thailand
2020: Roadtrip New York-Miami
2023: Java-Bali-Lombok
2025: Roadtrip New York-Miami
Gast

Bericht door Gast »

@Jumping Jack als je mijn post leest (en de info van United), staat er dat je moet vliegen binnen 12 maanden na de ticketing date of je krijgt na 12 maanden je geld terug.

Dit is volledig in lijn met wat de KLM (en vele andere maatschappijen) biedt.
Laatst gewijzigd door Gast op 25 mar 2020, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

harryh schreef:
25 mar 2020, 12:23
De policy van het niet hoeven terugbetalen lijkt definitief te zijn, wordt nu ook door SGR gedeeld voor pakketreizen
Verwar "we doen het gewoon niet" niet met "niet hoeven". Juridisch hebben ze geen poot om op te staan en we leven nog steeds in een rechtsstaat. Accepteer het dus niet als je gewoon je geld terug wilt hebben. Want met accepteren van die vouchers loop je het risico daarmee afstand te doen van rechten die je gewoon hebt. Stel die reisclub gewoon formeel in gebreke en stap naar de rechter zodra dat weer kan. Juist die pakketreisclubs hebben niet voor niets een garantiefonds. En als dat fonds niet genoeg geld in kas heeft, tja, dan gaat het dus failliet, of de overheid springt bij omdat het om een bijzondere situatie gaat. Maar ze kunnen niet zomaar de wet naast zich neerleggen, ook nu niet, en hun eigen probleem afschuiven op consumenten.
harryh
Amerika-expert

Bericht door harryh »

Maar de rechtsbijstand wil dit op dit moment ook niet oppakken @roelb en adviseert voucher te accepteren.
Niet accepteren van een voucher kan leiden tot een no-show als je zoals ik een 2e deel van je reis met een domestic vlucht in de US hebt en die vlucht wordt niet gecanceld. allen de 1e KLM vlucht. No-show is wat je ook niet wilt, zie het dan maar terug te halen.
We zitten dus in de tang.
Ik heb KLM in gebreke gesteld voor wat dat waard is nu en zal m'n voucher moeten accepteren.
Robbie&Irene
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Robbie&Irene »

harryh schreef:
25 mar 2020, 11:46
Robbie&Irene schreef:
25 mar 2020, 10:51
Mocht de KLM natuurlijk zijn vluchten zelf annuleren dan is het wat anders.
Ok tijd voor een samenvatting van de huidige policy bij KLM.

Voor deze crisis was er EU261 en had je recht op geld terug bij annulatie of een andere vlucht en een schadevergoeding.
Maar dat is allemaal van de baan, "bijzonder" maar het is niet anders. En je recht proberen te halen heeft momenteel geen enkel nut heb ik van mijn rechtsbijstand te horen gekregen.

KLM gaat óók bij door KLM annuleren je je geld niet teruggeven. Ik heb daar uitvoerig over gemaild omdat mijn vlucht van 2 april van KLM deze maandag eindelijk geannuleerd werd.
Ondanks dat ik wel degelijk tickets heb van de KLM maar dan via KLM package deals, blijken er andere voorwaarden te bestaan. Zo wilde ik gisteren tijdens het telefoongesprek gelijk omboeken voor een vlucht naar Argentinie in november met bijbetaling, maar dat kon niet. Een voucher kreeg ik ook al niet, moet dus gewoon wachten op het vervolg op de travelban tot 12 april :shock: .
Hier de voorwaarden van KLM package deals:

Change and cancellation policy for KLM Package Deals bookings with departure by 6 April 2020.
Your trip is cancelled by us.
The full travel sum will be refunded as a voucher. This is a Corona-voucher which meets the requirements of the ANVR and SGR.

The voucher will be sent to you by email within several weeks. It has the same value as your previously booked package trip including the value of any discount vouchers used (excluding the €10 booking fee). The voucher can be redeemed for travel by 1 year after date of issue. The voucher is valid for the combination of flight, hotel and/or car rental for a chosen destination.

Change and cancellation policy for KLM Package Deals bookings with departure from 7 April 2020.
Change and cancellation policy for risk areas according to the Dutch Ministry of Foreign Affairs travel advice  (code red)with departure by 30 April 2020, or when KLM (or partner) cannot operate the flight. Check the current status of your flight.

Your trip is cancelled by us.
The full travel sum will be refunded as a voucher.

The voucher will be sent to you by email within several weeks. It has the same value as your previously booked package trip including the value of any discount vouchers used (excluding the €10 booking fee). The voucher can be redeemed for travel by 1 year after date of issue. The voucher is valid for the combination of flight, hotel and/or car rental for a chosen destination.

Change and cancellation policy for no-risk areas according to the Dutch Ministry of Foreign Affairs travel advice  (code orange, yellow or green)and KLM (or partner) is able to operate the flight. Check the current status of your flight.

Change and cancellation costs for the booked services apply in accordance with the conditions of the relevant suppliers (airline, hotel, car rental company, etc.).
We recommend you to follow the developments and advice from the Dutch Ministry of Foreign Affairs.

If you would like to rebook your trip from a risk area to a no-risk area, please contact us so we can first cancel your booking. You will then receive the value of the cancelled trip as a voucher, which can be used to make a new booking via the website .

This policy also applies to KLM Package Deals bookings made in Belgium and Luxembourg.

The Airtrade Customer Service Centre is at your service for questions and information.
harryh
Amerika-expert

Bericht door harryh »

Ik had niet gezien dat het bij jou een package deal was, inderdaad gelden daar andere regels voor.
sandpatt
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door sandpatt »

Terpies schreef:
25 mar 2020, 13:11
@Jumping Jack als je mijn post leest (en de info van United), staat er dat je moet vliegen binnen een 12 maanden na de vluchtdatum (er staat nergens iets over aankoopdatum tickets!!) of je krijgt na 12 maanden je geld terug.

Maar er staat het volgende:
If you decide to cancel your flight, you can retain the value of your ticket to be applied to a new ticket without fee for travel up to 12 months from the original issue date.

De ticket issue date is toch het moment van aankopen? Of sla ik de bal hier mis?
Bezochte staten: AL, AZ, CA, FL, GA, IL, NC, NV, NJ, NY, SC, TN, TX, UT, VA, (DC)
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

harryh schreef:
25 mar 2020, 13:28
Niet accepteren van een voucher kan leiden tot een no-show als je zoals ik een 2e deel van je reis met een domestic vlucht in de US hebt en die vlucht wordt niet gecanceld. allen de 1e KLM vlucht.
...
Ik heb KLM in gebreke gesteld voor wat dat waard is nu en zal m'n voucher moeten accepteren.
Als je eerste vlucht op een ticket gecancelled wordt is dat voldoende reden om helemaal af te zien van het ticket.

Maar je hebt prima gehandeld. Schriftelijk aangeven dat je niet akkoord gaat met het aanbod en je geld terug wilt. In datzelfde schrijven een ingebrekestelling opnemen en betaling vorderen binnen de wettelijke termijn. Dan stel je je rechten veilig. En als je, tegen de tijd dat alles weer normaal is, je geld terug wil dan kun je naar de kantonrechter.

Dat een rechtsbijstandsverzekeraar daar geen zin in heeft, tja, dat valt te verwachten. Die hebben immers geen capaciteit om voor al hun klanten die zaken te moeten gaan voeren en of ze nu wel of niet winnen, ze verdienen er geen cent meer of minder door. Het staat ze vrij om jouw wel of niet bij te staan, in feite is dat ook meteen het manco van zo'n verzekering. Ook al sta je volledig in je recht, als zij er geen zin in hebben doen ze het niet.

Maar het staat je vrij om zelf naar de rechter te stappen, daar heb je geen verzekeraar voor nodig. Ik vermoed dat er t.z.t. wel een hoop juristen op staan die hier brood in zien. 100% slagingskans, en voor een "klein bedrag" willen ze vast die procedure voor je voeren.
1N9R1D
Amerikafan

Bericht door 1N9R1D »

sandpatt schreef:
25 mar 2020, 13:38
If you decide to cancel your flight, you can retain the value of your ticket to be applied to a new ticket without fee for travel up to 12 months from the original issue date.

De ticket issue date is toch het moment van aankopen? Of sla ik de bal hier mis?
Reacties op hun Facebook-pagina laten ook heel veel zien dat het inderdaad 12 maanden vanaf de datum van aanschaf is.

Er is een heel essentieel woord anders tussen de KLM en United: "original"

KLM: Your travel voucher is valid to use within 1 year after the date of issue and can be used on KLM, Air France, Delta, and Virgin Atlantic flights.
United: Rebooked travel must commence within 12 months from the original ticket issue date
Reisverslagen USA:
2019 - West-USA (17 dagen) - wordt nog overgezet naar Blogspot
2024 - West-USA & Yellowstone (21 dagen)
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

sandpatt schreef:

Jep. En dit is ook de normale gang van zaken, altijd al. Als jij zelf vluchten cancelled (die de airline gewoon nog van plan is uit te voeren) dan behoudt je ticket over het algemeen zijn waarde, minus de change/reissue fee uit jouw tariefvoorwaarden. Een ticket is een jaar geldig, na uitgiftedatum.

Wat United nu doet is simpelweg de change fee op $/EUR 0 zetten. Let op, dat geldt als je zelf besluit om te cancellen/wijzigen. Je kunt dus beter wachten totdat zij besluiten om eenzijdig jouw vlucht te cancellen. Dan heb je wel recht op je geld terug. De vraag is of je dat recht eenvoudig en op korte termijn kunt halen, maar het maakt je positie in ieder geval wel beter.
harryh
Amerika-expert

Bericht door harryh »

roelb schreef:
25 mar 2020, 13:46
100% slagingskans, en voor een "klein bedrag" willen ze vast die procedure voor je voeren.
We gaan het zien! Ik maak me er niet meer druk om intussen, met alles wat er gebeurt is gezondheid prio 1.
Gast

Bericht door Gast »

sandpatt schreef:

Je hebt gelijk: het is de ticket issue date, dus imho nog beter, want dan krijg je je geld eerder terug :)

Ik zal mijn eerdere post wijzigen :thumbup:
driel24
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door driel24 »

Terpies schreef:
25 mar 2020, 13:11
@Jumping Jack als je mijn post leest (en de info van United), staat er dat je moet vliegen binnen een 12 maanden na de vluchtdatum (er staat nergens iets over aankoopdatum tickets!!) of je krijgt na 12 maanden je geld terug.

Wij hebben vluchten Delta airlines. (met tussenstop, Heen : Bru-Ams_LAX >> Terug SFO-ATL-Bru)
Er zit wel een wezenlijk verschil bij Delta vergeleken bij de andere luchtvaart maatschappijen.
Bij KLM mag de voucher ook bij de alliance geboekt worden. Dan heb je meer opties.
Tot nu toe mag je Delta alleen bij Delta boeken. Ik kan hierdoor de voucher niet voor een andere (Europese citytrip?) bestemming kiezen.
Ik kan het komende jaar helemaal niet meer naar USA. (werk + schoolgaande kinderen)
Bij Delta krijg je, volgens mij ook geen geld terug van ongebruikte vouchers.

Ik vind de verschillen toch wel aanzienlijk.
Laatst gewijzigd door driel24 op 25 mar 2020, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
sandpatt
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door sandpatt »

roelb schreef:
25 mar 2020, 13:50
Jep. En dit is ook de normale gang van zaken, altijd al. Als jij zelf vluchten cancelled (die de airline gewoon nog van plan is uit te voeren) dan behoudt je ticket over het algemeen zijn waarde, minus de change/reissue fee uit jouw tariefvoorwaarden. Een ticket is een jaar geldig, na uitgiftedatum.
Wij hebben al bijna een jaar geleden de tickets gekocht, dus met vouchers zouden we opnieuw in volle corona-tijd moeten vertrekken.

roelb schreef:
25 mar 2020, 13:50
Wat United nu doet is simpelweg de change fee op $/EUR 0 zetten. Let op, dat geldt als je zelf besluit om te cancellen/wijzigen. Je kunt dus beter wachten totdat zij besluiten om eenzijdig jouw vlucht te cancellen. Dan heb je wel recht op je geld terug. De vraag is of je dat recht eenvoudig en op korte termijn kunt halen, maar het maakt je positie in ieder geval wel beter.
Als ik de facebook berichten eens doorlees, zie ik dat ze zelfs in zo'n geval geen geld teruggeven, maar enkel vouchers...
Bijkomend blijven onze vluchten nog steeds bestaan, maar ondertussen al met 3 tussenstops ipv 1. Uiteraard ga ik hier niet op wachten om andere zaken nog proberen te annuleren.
Bezochte staten: AL, AZ, CA, FL, GA, IL, NC, NV, NJ, NY, SC, TN, TX, UT, VA, (DC)
Franka2410
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Franka2410 »

Heeft iemand überhaupt al een voucher van KLM ontvangen? Ik zou die van mij binnen 5 werkdagen nadat ik contact met hand ontvangen, maar inmiddels zijn we bijna 2 weken verder. Ik snap dat ze natuurlijk in een bizar drukke tijd zitten, maar ik zal zelf pas echt gerustgesteld zijn als ik de vouchers ook echt heb :).
Pollekes7
Amerika-ontdekker

Bericht door Pollekes7 »

Zijn er hier mensen die met United zouden vliegen in de afgelopen week?
Ik zou 22 april met United vliegen naar San Fransisco. Die vlucht is is eruit gehaald en nu staat er dat ik vlieg van New York naar San Fransisco.
Heeft iemand dit al meegemaakt ,die afgelopen week al zou gaan vliegen?
Heeft United uiteindelijk zelf alle vluchten geannuleerd of moet je dat toch zelf doen?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer