Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Aviatortje
Amerika-newbie

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Aviatortje »

cvr schreef:
31 mar 2020, 12:41
Ook ik ben benieuwd naar jullie mening/advies:

wij hebben geboekt met KLM DUS-AMS-LAX op 2 mei en 9 mei retour. Wij gaan er uiteraard vanuit dat dit niet doorgaat en ik las in dit topic een interessante mogelijkheid om om te boeken naar een andere datum tegen gelijke kosten in dezelfde cabine (economy). Dat heeft voorlopig onze voorkeur.

Nu heeft KLM onze heenreis verzet van zaterdag 2 mei naar vrijdag 1 mei en het is me niet helemaal duidelijk wat daar de gevolgen van (kunnen) zijn. Blijven alle rechten op omboeken gelijk op deze nieuwe reis of moeten we nu in actie komen?
Je reis is voor 31 mei, dus je valt onder het ruime omboekbeleid. Dit houdt in dat je tot en met 30 september een verzoek tot omboeking kan indienen. Als je nieuwe gewenste vluchtdata voor 30 november vallen, hoef je geen tariefverschil te betalen mits er plaats is in dezelfde reisklasse.
Je kunt zelfs de vluchten laten gaan om eventueel af te wachten of ze geannuleerd worden (je krijgt dan een voucher die na een jaar ongebruikt inwisselbaar is voor geld); je ticket blijft in ieder geval geldig tot 30 september om gebruik te kunnen maken van de omboek/voucher opties. Ook als de vlucht doorging maar je deze niet genomen hebt.
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 69

Bericht door harryh »

Aviatortje schreef:
31 mar 2020, 14:02
Tenzij reizigers zin/tijd/geld hebben om zelf te procederen, zal dit waarschijnlijk voornamelijk slechts voor mensen met rechtsbijstand een optie zijn.
Zoals al eerder hier gedeeld heb ik na annuleren van mijn 2 april vlucht door KLM o.a. mijn rechtsbijstandsverzekering geraadpleegd. Die hebben me geadviseerd de voucher onder voorbehoud te accepteren maar voorlopig geen zaken te zullen aannemen om dit voor de rechter te brengen, weinig kans.
Mijn advies: Als je vlucht geannuleerd is, voucher onder voorbehoud van behoud van rechten en verwijzing naar EU261 accepteren.
harryh
Amerika-expert

Bericht door harryh »

Aviatortje schreef:
31 mar 2020, 14:07
Je reis is enz
Bedankt voor het delen maar dat is allemaal al voorbij gekomen hier. Check de zoekfunctie.
Elendan
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Elendan »

@Meisje22 heeft expedia uit eigen beweging een mail gestuurd of nadat je contact met ze hebt gezocht? Wij zouden nl. 9 april vertrekken (combi vlucht + hotel) en hoor nog steeds helemaal niets van expedia. Telefonisch niet door te komen, op hun website staat dat je contact op mag nemen als je binne twee weken zou vertrekken, maar als je belt wordt de lijn steeds verbroken. De luchtvaartmij BA heeft vlucht al lang gecancelled en verwijst naar expedia voor creditering.

Als ik via mijn reisplan inlog op expedia kan ik mijn hotelovernachting wel zelf annuleren, kan dat bij jullie niet vwb de auto en het hotel?
reisverslagen: 2025 rondje Denver, 2024 rondje Salt Lake City, 2023 Chicago-Las Vegas, 2022 rondje Phoenix, 2019 Noord Californië + Oregon, 2017 rondje Las Vegas, 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
cvr
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 21

Bericht door cvr »

Dank voor alle reacties.

Ik heb dit topic vooraf goed doorgelezen en deze info was me idd bekend.

Mijn vraag/twijfel is gebaseerd op het omboeken door KLM ipv door mezelf. Ik wil voorkomen dat ik straks buiten allerlei regels val omdat ik niet (tijdig) heb gereageerd op het nieuwe vluchtschema dat KLM aanbiedt. Daarnaast staat er op de KLM website bij "mijn reis": Het is helaas niet mogelijk deze vlucht via Mijn Reis te wijzigen. Neem a.u.b. contact met ons op onder vermelding van Service ID-nummer...

Wellicht dat hier iemand ervaring met iets dergelijks heeft. Ik ga KLM contacten, mocht daar iets afwijkends uitkomen laat ik het hier weten.
georgesken
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door georgesken »

Zal ook maar mijn communicatie met Air France doorgeven voor onze origineel geplande reis naar Vegas van 14 tot 26 mei:

Dear Customer,
We at Air France & KLM currently find ourselves in unprecedented and exceptional circumstances due to the Covid-19 crisis. We are doing all we can to help our passengers reschedule existing travel plans, as well as helping other customers to get home from abroad.
We are offering three options to passengers who are booked on flights that are scheduled to depart before 31 May 2020:
•Change the date of their journey without fees
•Change the destination of their flight without fees
•Apply for a travel voucher with the same value as their unused ticket
The travel vouchers will be valid for one year and can be used to pay for future flights with Air France, KLM, Delta Air Lines or Virgin Atlantic.
We acknowledged that under normal circumstances passengers would receive a refund if a flight was cancelled. However, this situation is truly exceptional because of the high degree of uncertainty surrounding air transportation and the vast number of requests for refunds. Therefore, Air France and KLM are being forced to depart from their normal practice. The options outlined above enable us to offer every passenger clarity and certainty as soon as possible. Vouchers can be requested through our websites and can be used to pay for flights at a later date. If a voucher has not been used after 12 months, customers may then have it refunded.
Our refund policy for this exceptional situation is in line with the rest of the industry and so we greatly appreciate your understanding in this matter.

Ik wacht nog effe af, maar ga wsch voor voucher gaan omdat ik de situatie te onzeker vind voor de komende maanden.
1992: Florida, 2004: LA-LA, 2007:10d Vegas, 2008: DEN-LAS, 2010: 10d LA-LAS, 2011: florida+cruise, 2012: florida+cruise ,2013: florida + cruise, 2015: 6d Vegas + 5d NY, 2016+2017+2018+2019:7d Vegas, 2022 6d Vegas+3D Boston, 2024: 9d Vegas, 2024: WAS+NY
harryh
Amerika-expert

Bericht door harryh »

Wel opletten met vouchers als je vlucht nog niet geannuleerd is, KLM heeft de spelregels intussen veranderd:
"Als uw vlucht door de luchtvaartmaatschappij is geannuleerd, kunt u de voucher na 1 jaar inwisselen tegen contant geld. Als u een voucher heeft aangevraagd terwijl uw vlucht niet door de luchtvaartmaatschappij is geannuleerd, is de reisvoucher niet inwisselbaar."
Bron https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepar ... /index.htm
TommyGun
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door TommyGun »

Wij hebben al bijna een jaar alles vast staan; 14 hotels, vlucht, auto, diverse uitjes. We hebben een uitgebreide planning die we vrij simpel op nieuwe data kunnen plotten maar ik mag echt hopen dat we gewoon kunnen gaan (vlucht 1 augustus). Een half jaar of langer uitstellen zal niet geweldig zijn voor de mood :(

Gelukkig de vlucht rechtstreeks geboekt bij Delta, meeste hotels via Booking met achteraf betaling... Auto rechtstreeks bij National met achteraf betaling.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

1 augustus, ik hoop echt dat jullie kunnen gaan, maar eerlijk gezegd, zoals het er nu uitziet twijfel ik zelfs of wij 17 september wel kunnen, Amerika is nog lang niet op het hoogtepunt van de uitbraak daar,en het zou me niks verbazen als in- en uitreizen nog maanden langer verboden zal zijn voor niet essentiele reizen.

Van diverse vrienden en familieleden daar hoor je echt wel dat het chaotisch verloopt, met veel tegenstrijdige berichten, en het stabiele genie roept vooral van alles om herverkiezing veilig te stellen, zijn ze bang.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Het blijft gissen. Het zou bijv. kunnen dat je op reis kan maar dat overal waar je komt veel gelegenheden gesloten zijn.
Timothy555
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Timothy555 »

Ik wacht ook bang af. 22 september vertrek gepland.

Rechtstreeks bij KLM geboekt, dus maak me niet zoveel zorgen daaromtrent. Er is 1 cabana die normaal niet annuleerbaar is worst case maar dat gaat om ‘amper’ €200 (en misschien zijn ze wel coulant...).
driel24
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door driel24 »

Bij Tix een wijziging op de site.
Wij hebben via TIX bij Delta geboekt. Vertrek 19 juni

https://help.tix.nl/nl/support/solution ... 5000028428

Hoe weet ik of mijn vlucht nog gaat?
Check de website van de luchtvaartmaatschappij.

Mijn vlucht is geannuleerd
Wanneer je is vlucht geannuleerd, dan zal het volgende proces door ons in gang worden gezet. Je hoeft hier geen actie voor te ondernemen.
1. Wij ontvangen een bericht van annulering vanuit de luchtvaartmaatschappij
2. Wij checken bij de luchtvaartmaatschappij of je in aanmerking komt voor restitutie
3. Indien van toepassing, vragen wij het restitutiebedrag voor je aan
4. Je ontvangt later van ons een email over de status.
harryh
Amerika-expert

Bericht door harryh »

Dat is netjes van Tix. En Delta geeft inderdaad een refund voor geannuleerde vluchten als er geen alternatieven zijn, maar op dit moment is de policy alleen van toepassing als je voor eind mei zou vertrekken en je vlucht geannuleerd wordt.

Trouwens een veel betere policy dan die van KLM, ik wacht nog op de vouchers voor mijn geannuleerde vluchten van 2 april en kan pas een refund na een jaar krijgen.
LouiseUSA
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door LouiseUSA »

Excuus voor cross-posting, ik had mijn vraag eerder in het Vliegtopic geplaatst maar werd er op gewezen dat ik hem beter hier kan stellen.

Situatie: vluchten geboekt met Virgin Atlantic van Manchester naar Las Vegas (vv) vertrek 4 april, terug 25 april, VS85 en VS86.
Wij zijn woonachtig in de UK en hebben hier ook onze reisverzekering lopen. Reisverzekering zegt in bepaalde gevallen cancellation te vergoeden maar we moeten het eerst via de airline en vervolgens credit card maatschappij ons geld terug vragen.

Op de website van Virgin kan ik de vlucht status van deze vluchten niet zien.
Op mijn boeking staat de vlucht nog als scheduled maar bij passenger status staat 'contact Delta'.
Als ik naar andere vluchten van KLM en Delta kijk van Manchester naar Las Vegas lijkt het erop dat KLM 2 vluchten uitvoert van MAN-AMS en van AMS-LAS maar dit zijn andere tijden als mijn directe vlucht VS85 die we geboekt hebben.

Tot nu toe heb ik geen contact met Virgin gezocht omdat het verzoek was om te wachten tot 72 uur voor vertrek. Ik heb ze nu een sms gestuurd met een terugbel verzoek. Maar ik kom er niet goed uit wat mijn rechten zijn, mede omdat het volgens mijn booking information lijkt alsof de vlucht zoals gepland plaats gaat vinden. We moeten nog steeds gedekt zijn onder EU261 omdat de UK nog tot eind van dit jaar aan alle EU regelgeving moet voldoen.

Vraag aan de vlieg experts: hoe benader ik dit naar Virgin toe? Heb ik recht om de vlucht van mijn kant te cancellen door inreisverbod en negatief reisadvies of moet ik wachten tot de vlucht definitief gecanceld wordt?
harryh
Amerika-expert

Bericht door harryh »

Geen idee van de Engelse juridische situatie. Hier in NL heeft de minister afgelopen maandag laten weten mee te gaan in het verstrekken van vouchers. Daardoor is EU261 soort van buitenspel gezet, tot er jurisprudentie over komt. Het zal de vraag zijn hoe een rechter er naar kijkt, maar we hebben het er mee te doen. Mijn rechtsbijstand kan/wil er niets mee.

In België ligt het weer anders. En de UK zal er vast weer anders naar kijken.

Je hebt de meeste rechten als je vlucht geannuleerd wordt door de maatschappij. Want dan moeten zij voor een alternatief zorgen, of terugbetalen.
Bij KLM heb je recht op refund van je voucher na 12 maanden als zij annuleren, maar niet als je zelf annuleert.
Meisje22
Amerika-ontdekker

Bericht door Meisje22 »

Elendan schreef:
31 mar 2020, 15:14
@Meisje22 heeft expedia uit eigen beweging een mail gestuurd of nadat je contact met ze hebt gezocht? Wij zouden nl. 9 april vertrekken (combi vlucht + hotel) en hoor nog steeds helemaal niets van expedia. Telefonisch niet door te komen, op hun website staat dat je contact op mag nemen als je binne twee weken zou vertrekken, maar als je belt wordt de lijn steeds verbroken. De luchtvaartmij BA heeft vlucht al lang gecancelled en verwijst naar expedia voor creditering.

Als ik via mijn reisplan inlog op expedia kan ik mijn hotelovernachting wel zelf annuleren, kan dat bij jullie niet vwb de auto en het hotel?
Ben bang dat ik dan het eventuele recht op het terug krijgen van het geld verlies. Dan is het pakket wat we hebben geboekt niet meer een pakket... maar misschien heb ik dat mis..
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

EU-commissaris: voucher kan alleen als klant ermee instemt
Luchtvaartmaatschappijen die klanten tegoedbonnen aanbieden voor een geannuleerde vlucht, mogen dit alleen doen als de klant ermee akkoord gaat. Dat zegt eurocommissaris Adina Valean van Transport in een verklaring. "Als de de klant geen voucher, of een andere oplossing wil accepteren, dan moet het bedrijf de aankoop terugbetalen."
Verschillende consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, hebben kritiek op voucherregelingen van luchtvaartmaatschappijen. De Consumentenbond wil dat de de overheid garantstaat voor het geval een maatschappij failliet gaat.
KLM zegt tegen persbureau Bloomberg dat klanten hun geld terugkrijgen als de tegoedbonnen niet worden gebruikt na een jaar. Het is niet bekend voor welk bedrag KLM vouchers heeft uitgegeven.
Bron: NOS.nl

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
covri
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door covri »

@Coyote

Heel goed nieuws!

Alleen hebben wij tickets van Delta, uitgevoerd door KLM.
Ik neem aan dat deze regeling dan niet geldt? Dit is iets van de Europese Commissie.
harryh
Amerika-expert

Bericht door harryh »

Zeker wel, EU261 is van toepassing "als u uit de EU vertrekt met een toestel van een luchtvaartmaatschappij van binnen of buiten de EU".

Dit artikel van vandaag gaat er ook over https://www.ad.nl/economie/geld-terug-v ... ~a4056349/
Europees Commissaris Valean ging niet specifiek in op dat Nederlandse voorstel maar maakte duidelijk dat klanten niet verplicht zijn om de voucher te accepteren.
driel24
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door driel24 »

Op de website van de US ambassade staat dat KLM en Delta gewoon nog vliegen.
https://nl.usembassy.gov/health-alert-d ... il-1-2020/

Even op de website van Delta gekeken. Je kunt echt gewoon een vlucht kopen voor bv a.s. maandag.
Maar het mag dus niet vanwege level4
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer