Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Corona virus / Travel ban
Re: Corona virus / Travel ban
Mijn directe vlucht naar San Francisco van 5-6 met United (geboekt via Lufthansa) is al gewijzigd.
We vliegen nu naar Houston en vanuit daar door naar San Francisco.
Nog geen bericht gehad van Gate1, maar na jullie tips op de united app gekeken.
We wachten af...
We vliegen nu naar Houston en vanuit daar door naar San Francisco.
Nog geen bericht gehad van Gate1, maar na jullie tips op de united app gekeken.
We wachten af...
- Wanderlust
- Amerikafan
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Re: Corona virus / Travel ban
Wanneer zouden jullie vliegen? Netjes opgelost door Delta, zeg!
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
-
- Amerika-ontdekker
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 04 jan 2015, 13:41
- Aantal x V.S. bezocht: 3
Re: Corona virus / Travel ban
Wij hadden 30 mei normaal moeten vertrekken. Dame zei wel dat mogelijk was omdat Delta hele trip zelf had geannuleerd.
Zeker en vast mooie oplossing van Delta .
Zeker en vast mooie oplossing van Delta .
- recidivist
- Amerikafan
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 11 aug 2009, 18:34
Re: Corona virus / Travel ban
Update van deze kant:
Voor onze vluchten DUS > ATL > TPA v.v. was de vlucht van DUS > ATL al 2 weken geleden verdwenen in de mytrips van Delta.
We zouden over 10 dagen die kant op gaan. Na contact had Delta had nog wel aangeboden om de vlucht om te boeken (met extra overstap) maar daar hebben we vriendelijk voor bedankt.
Vandaag ontvingen we van Vliegtickets.nl bericht:
Naar aanleiding van de annulering hebben wij de luchtvaartmaatschappij verzocht de restitutie in gang te zetten. Het kan weken duren (vanwege de huidige Coronavirus situatie) voordat de restitutie is verwerkt, en het openstaande bedrag op onze rekening is gestort. Zodra we de restitutie hebben ontvangen, starten wij het terug betalingsproces
Wij nemen contact met je op (via e-mail) zodra het proces is gefinaliseerd. Vanwege het hoge aantal annuleringen, kan het weken duren voordat je een update ontvangt.
We vragen je vriendelijk geen contact met ons op te nemen over je annulering. Wij hebben geen additionele informatie van je nodig.
Lijkt dus op restitutie in cash en dus geen vouchers o.i.d. Zou ik heel netjes vinden.
Voor onze vluchten DUS > ATL > TPA v.v. was de vlucht van DUS > ATL al 2 weken geleden verdwenen in de mytrips van Delta.
We zouden over 10 dagen die kant op gaan. Na contact had Delta had nog wel aangeboden om de vlucht om te boeken (met extra overstap) maar daar hebben we vriendelijk voor bedankt.
Vandaag ontvingen we van Vliegtickets.nl bericht:
Naar aanleiding van de annulering hebben wij de luchtvaartmaatschappij verzocht de restitutie in gang te zetten. Het kan weken duren (vanwege de huidige Coronavirus situatie) voordat de restitutie is verwerkt, en het openstaande bedrag op onze rekening is gestort. Zodra we de restitutie hebben ontvangen, starten wij het terug betalingsproces
Wij nemen contact met je op (via e-mail) zodra het proces is gefinaliseerd. Vanwege het hoge aantal annuleringen, kan het weken duren voordat je een update ontvangt.
We vragen je vriendelijk geen contact met ons op te nemen over je annulering. Wij hebben geen additionele informatie van je nodig.
Lijkt dus op restitutie in cash en dus geen vouchers o.i.d. Zou ik heel netjes vinden.
Bezochte staten: AL, AK, AR, AZ, CA, CO, CT, DE, FL, GA, IA, IL, IN, KY, LA, MA, MS, MO, MT, NV, NH, NJ, NM, NC, OR, PA, RI, SC, SD, TN, TX, UT, VA, VT, WV, WY.
Re: Corona virus / Travel ban
Ondertussen hebben we de meeste kosten terug kunnen vorderen (al dan niet via vouchers), maar onze ervaring met Homeaway blijft toch even hangen.
De host heeft éénmaal geantwoord bij de vraag tot refund, maar we kregen gewoon een korte "ik volg de refund policy van homeaway". maw, geen refund.
Desondanks plaats homeaway op hun site wel dat ze hopen op goodwill van de host om onderling een overeenkomst te vinden.
Na meerdere mails gestuurd te hebben naar de host om een akkoord te vinden (bv 50/50 terugbetaald) krijgen we geen enkele reactie meer.
Beetje jammer dit...
De host heeft éénmaal geantwoord bij de vraag tot refund, maar we kregen gewoon een korte "ik volg de refund policy van homeaway". maw, geen refund.
Desondanks plaats homeaway op hun site wel dat ze hopen op goodwill van de host om onderling een overeenkomst te vinden.
Na meerdere mails gestuurd te hebben naar de host om een akkoord te vinden (bv 50/50 terugbetaald) krijgen we geen enkele reactie meer.
Beetje jammer dit...
Bezochte staten: AL, AZ, CA, FL, GA, IL, NC, NV, NJ, NY, SC, TN, TX, UT, VA, (DC)
-
- Amerika-expert
- Berichten: 5469
- Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
- Aantal x V.S. bezocht: 69
- Locatie: West-Brabant NL
Re: Corona virus / Travel ban
Zo ken ik HomeAway/VRBO helaas al veel langer... Hun voorwaarden mbt annuleren of geld terug als de verhuurder er een bende van maakt zijn de slechtste die er zijn, zelfs als je "annuleerbaar" hebt geboekt zijn die belachelijke hoge service fees van VRBO uitgesloten van teruggave, tenzij de verhuurder je boeking annuleert, niet als jij als huurder annuleert. En de verhuurder wil dat niet, wat er ook gebeurt, want zijn rating gaat omlaag bij annuleren.
Erg vervelend @sandpatt. En je hebt er nu weinig aan, maar voor de toekomst: Als je daar wilt boeken, neem contact op met de verhuurder en probeer op een andere manier te huren. Is mij regelmatig gelukt en scheelt bovendien een hoop geld omdat je de VRBO fees dan niet hebt.
Erg vervelend @sandpatt. En je hebt er nu weinig aan, maar voor de toekomst: Als je daar wilt boeken, neem contact op met de verhuurder en probeer op een andere manier te huren. Is mij regelmatig gelukt en scheelt bovendien een hoop geld omdat je de VRBO fees dan niet hebt.
- MattRob
- Amerika-expert
- Berichten: 3517
- Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
- Aantal x V.S. bezocht: 65
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Re: Corona virus / Travel ban
Ja, de fees bij VRBO / Homeaway zijn hoog, zowel voor huurder als verhuurder. Het is inmiddels ook onderdeel van Expedia, dus er moet gewoon geld verdiend worden. Wij proberen ook altijd de gasten te vragen of ze op onze eigen website van onze villa willen kijken, om te boeken. Dat moet je dan een beetje cryptisch doen, want VRBO kijkt naar je correspondentie met de gasten ... (zover voor privacy). Maar vaak lukt dat, en dat scheelt zowel de gast, als ons, de kosten van VRBO. En verder voegt het ook weinig toe. Heel soms willen gasten juist wel via VRBO boeken omdat ze dan denken iets van zekerheid te krijgen. Maar de verhalen over VRBO / Homeaway zijn niet best, zoals jij nu gemerkt hebt, en zoals HarryH al zegt. Dus tja ...
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
-
- Amerika-ontdekker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 30 okt 2016, 15:28
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Re: Corona virus / Travel ban
Wat een drama om een refund te krijgen zeg! Door persoonlijke omstandigheden ziet het ernaar uit dat wij de komende maanden niet weg kunnen, waardoor we aan een voucher niets hebben. Daarom hebben we via Flysmarter (Waar we geboekt hebben) een refund request ingediend bij United. Deze is afgekeurd en ze geven aan dat de enige optie een voucher is. Echt belachelijk, want op basis van de EU261 hebben we dus gewoon recht op ons geld terug als we hier specifiek om vragen.
Flysmarter is ook niet echt behulpzaam, kort, zakelijk, gebrekkig Engels en bijna op het botte af. Ondanks meerder nette mailwisselingen waarin we onze situatie hebben uitgelegd en duidelijk vragen om een refund obv de EU verordening. Als we het niet eens zijn met hun werkwijze moeten we het maar direct met de airline regelen zeggen ze, maar ja dat kan dus niet omdat we via hen geboekt hebben. Het is ook de laatste keer dat we via een tussenpersoon geboekt hebben trouwens, want dit gedoe is een goedkoper ticket niet waard. Maar dit even terzijde.
Dus tja wat nu? We hebben geen kennissen met verstand van rechten, ook geen rechtsbijstand verzekering, dus verdere stappen ondernemen wordt moeilijk of misschien een kostbare zaak, als we daarmee al iets voor elkaar gaan krijgen.
Heeft iemand tips?
We hebben de tickets betaald via creditcard, zouden we daar nog iets mee kunnen, bijv storneren oid?
Bedankt voor jullie hulp!
Flysmarter is ook niet echt behulpzaam, kort, zakelijk, gebrekkig Engels en bijna op het botte af. Ondanks meerder nette mailwisselingen waarin we onze situatie hebben uitgelegd en duidelijk vragen om een refund obv de EU verordening. Als we het niet eens zijn met hun werkwijze moeten we het maar direct met de airline regelen zeggen ze, maar ja dat kan dus niet omdat we via hen geboekt hebben. Het is ook de laatste keer dat we via een tussenpersoon geboekt hebben trouwens, want dit gedoe is een goedkoper ticket niet waard. Maar dit even terzijde.
Dus tja wat nu? We hebben geen kennissen met verstand van rechten, ook geen rechtsbijstand verzekering, dus verdere stappen ondernemen wordt moeilijk of misschien een kostbare zaak, als we daarmee al iets voor elkaar gaan krijgen.
Heeft iemand tips?
We hebben de tickets betaald via creditcard, zouden we daar nog iets mee kunnen, bijv storneren oid?
Bedankt voor jullie hulp!
Re: Corona virus / Travel ban
Wat is de exacte situatie op basis waarvan je meent dat je je geld terug moet krijgen?
Re: Corona virus / Travel ban
Je zou een aanvraag kunnen doen bij je creditcardmaatschappij. Of dat lukt is een andere vraag. Maar voor brokers zoals Flysmarter geldt helaas dat ze niet echt behulpzaam zijn bij problemen.
-
- Amerika-ontdekker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 30 okt 2016, 15:28
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Re: Corona virus / Travel ban
We zouden 9 april naar Orlando en 26 april terugvliegen naar Amsterdam met united, vluchten zijn beide door hen gecanceld.
Hebben geen enkele communicatie hierover gehad van zowel united niet als flysmarter, de vluchten waren gewoon ineens verdwenen uit de online vluchtgegevens en de apps.
Re: Corona virus / Travel ban
Helder. Dan heb je inderdaad recht op een refund. Dat je met een tussenpersoon te maken hebt helpt alleen niet en ik ben bang dat je daarmee ook geen andere optie hebt dan die tussenpartij of United voor de rechter slepen. Voor Flysmarter zul je naar de zweedse rechter moeten, want dat gaat om het volgende bedrijf:
Maar je geeft aan dat United de refund geweigerd zou hebben, niet flysmarter. Als je dat gedocumenteerd hebt dan zou je eens kunnen beginnen met een goed gedocumenteerde klacht bij de Amerikaanse toezichthouder. Maar wees volledig en helder en zorg dat je klacht betrekking heeft op het handelen van United, niet van dat zweedse bedrijf. Daar heeft de Amerikaanse toezichthouder immers niets mee te maken.
Als je direct bij United had geboekt had je nog een klacht bij de amerikaanse toezichthouder in kunnen dienen, maar ik vermoed dat dat niet zoveel zin heeft in dit geval. Ik vermoed dat United zal wijzen naar die zweedse partij en aangeven dat zij als travel agent het ticket kunnen refunden. EU261 gaat wel verder, en legt de verantwoordelijkheid op binnen 7 dagen terugbetaald te hebben bij de airline neer, ongeacht waar het ticket gekocht is, maarja, daarvoor zul je dan United voor de rechter moeten dagen. Dan vermoed ik dat optie 1, dus flysmarter dagen, op basis van het niet nakomen van de overeenkomst, een snellere optie is.AOB Travel AB, Brädgårdsvägen 28, Höllviken, 23632 Sweden
Maar je geeft aan dat United de refund geweigerd zou hebben, niet flysmarter. Als je dat gedocumenteerd hebt dan zou je eens kunnen beginnen met een goed gedocumenteerde klacht bij de Amerikaanse toezichthouder. Maar wees volledig en helder en zorg dat je klacht betrekking heeft op het handelen van United, niet van dat zweedse bedrijf. Daar heeft de Amerikaanse toezichthouder immers niets mee te maken.
- Wanderlust
- Amerikafan
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Re: Corona virus / Travel ban
Vraagje: hoe zit het ook alweer als niet je gehele trip wordt geannuleerd, maar alleen een deel daarvan (bv. alleen heen- of terugreis of een vlucht voor/na de overstap)?
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
-
- Amerika-expert
- Berichten: 5469
- Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
- Aantal x V.S. bezocht: 69
- Locatie: West-Brabant NL
Re: Corona virus / Travel ban
Ook bij annuleren van een deel van je reis heb je conform EU261 recht op restitutie want je krijgt niet wat je had geboekt.
Ter zijde: Op dit moment heb je daar weinig aan omdat de NL overheid heeft bepaald dat je het met een voucher zult moeten doen. Mijn rechtsbijstand wil het op dit moment niet oppakken, heb ze gebeld.
Ter zijde: Op dit moment heb je daar weinig aan omdat de NL overheid heeft bepaald dat je het met een voucher zult moeten doen. Mijn rechtsbijstand wil het op dit moment niet oppakken, heb ze gebeld.
-
- Amerikakenner
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 07 feb 2008, 08:02
- Aantal x V.S. bezocht: 26
- Locatie: stein
Re: Corona virus / Travel ban
@christaDoei
Dit staat op de site van flysmarter.
If your flight is cancelled we can request a refund from the airline and refund you less an administration fee of 200 kr / EUR 20 per person upon receipt of funds from airline.
Under these extreme conditions this process should take no more than approximately 4-6 weeks.
Please note that premium paid for add-ons FlySmarter GOLD, Bescherming tegen faillissement, Annuleringsverzekering and FlySmarter Protect are not refundable as they are deemed as used.
Ben benieuwd of je een refund krijgt, maar volgens mij zit United in zeer zwaar weer.
Wij hebben ook bij hun geboekt en vliegen ook met United, hebben de flysmarter gold bij gekocht, maar ben bang dat we daarvoor niks aan hebben.
Wij vliegen pas begin juni en indien dit niet doorgaat, hopen we een voucher te krijgen. Hier zouden we al blij mee zijn.
Dit staat op de site van flysmarter.
If your flight is cancelled we can request a refund from the airline and refund you less an administration fee of 200 kr / EUR 20 per person upon receipt of funds from airline.
Under these extreme conditions this process should take no more than approximately 4-6 weeks.
Please note that premium paid for add-ons FlySmarter GOLD, Bescherming tegen faillissement, Annuleringsverzekering and FlySmarter Protect are not refundable as they are deemed as used.
Ben benieuwd of je een refund krijgt, maar volgens mij zit United in zeer zwaar weer.
Wij hebben ook bij hun geboekt en vliegen ook met United, hebben de flysmarter gold bij gekocht, maar ben bang dat we daarvoor niks aan hebben.
Wij vliegen pas begin juni en indien dit niet doorgaat, hopen we een voucher te krijgen. Hier zouden we al blij mee zijn.
-
- Amerika-expert
- Berichten: 5469
- Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
- Aantal x V.S. bezocht: 69
- Locatie: West-Brabant NL
Re: Corona virus / Travel ban
Bron: https://www.nu.nl/economie/6044849/anwb ... ucher.htmlDe Consumentenbond en de ANWB willen dat er betere voorwaarden komen voor consumenten die een voucher hebben gekregen na een geannuleerde vlucht. Volgens de organisaties stromen de klachten over de vouchers binnen.
...
"Als de minister instemt met de vouchers, dan moet de overheid, op nationaal of op Europees niveau, garant staan."
- Wanderlust
- Amerikafan
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Re: Corona virus / Travel ban
Oké, duidelijk, dus in het geval van KLM zou je dan nog altijd een voucher moeten krijgen waarbij je na 12 mnd wel recht hebt op de refund (volledige waarde ticket?)?
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
-
- Amerika-expert
- Berichten: 5469
- Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
- Aantal x V.S. bezocht: 69
- Locatie: West-Brabant NL
Re: Corona virus / Travel ban
Yep. Vraag je voucher wel aan met als reden "vlucht is geannuleerd" anders maak je géén aanspraak op teruggave na 12 maanden.
-
- Amerika-expert
- Berichten: 5469
- Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
- Aantal x V.S. bezocht: 69
- Locatie: West-Brabant NL
Re: Corona virus / Travel ban
Klopt, voor mij is dat om een praktische reden: de betaling. Want ik kwam er achter dat de meeste Amerikaanse verhuurders als je die rechtstreeks benadert geen creditcards accepteren en beginnen over cheques, cash, PayPal, Amerikaanse apps enz. Dat blijft wel een dingetje, want je moet aanbetalen en vooruit betalen, als er dan iets misgaat heb je dan in ieder geval nog de verzekering/aflevergarantie van de cc.
Ik heb allerlei andere mogelijkheden van betaling maar die bieden geen verzekering. En VRBO helpt je niet als huurder is wel gebleken...
-
- Amerika-ontdekker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 30 okt 2016, 15:28
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Re: Corona virus / Travel ban
Wij hadden ook gold bijgeboekt, maar hier hebben we helemaal niets aan. ‘Voordeel’ van het gold pakket zou zijn dat je telefonisch contact op kon nemen, maar dan krijg je een bandje dat je een mail moet sturen.laanvdj schreef: ↑15 apr 2020, 11:40@christaDoei
Dit staat op de site van flysmarter.
If your flight is cancelled we can request a refund from the airline and refund you less an administration fee of 200 kr / EUR 20 per person upon receipt of funds from airline.
Under these extreme conditions this process should take no more than approximately 4-6 weeks.
Please note that premium paid for add-ons FlySmarter GOLD, Bescherming tegen faillissement, Annuleringsverzekering and FlySmarter Protect are not refundable as they are deemed as used.
Ben benieuwd of je een refund krijgt, maar volgens mij zit United in zeer zwaar weer.
Wij hebben ook bij hun geboekt en vliegen ook met United, hebben de flysmarter gold bij gekocht, maar ben bang dat we daarvoor niks aan hebben.
Wij vliegen pas begin juni en indien dit niet doorgaat, hopen we een voucher te krijgen. Hier zouden we al blij mee zijn.
Flysmarter heeft een refund request gedaan bij united, welke dus afgekeurd is. Uitslag hiervan duurde ongeveer 3 weken. We hebben wel een medewerker van united aan de telefoon gehad, welke uiterst behulpzaam was met informatie, maar helaas niets voor ons kon doen omdat we dus via Flysmarter geboekt hebben.
Roelb: bedankt voor de info! Poeh, voor de rechter slepen is nogal wat. Weet niet of we dat voor €900 gaan doen, ondanks dat het een hoop geld is, weet ik niet of dat gedoe het ons waard is. Ik denk dat we eerst een poging gaan doen via onze creditcard en misschien nog een keer een dringende mail naar Flysmarter dat we toch echt in ons recht staan.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 11 Reacties
- 7782 Weergaves
-
Laatste bericht door Amarens