We bedoelen het zelfdeAlmere vak V schreef: ↑13 mei 2020, 10:58
Nood breekt wetten. Je wilt niet dat er door het omvallen van KLM honderduizenden mensen zonder werk komen te zitten. Enig idee wat dat kost?chippie777 schreef: ↑13 mei 2020, 08:23Het moeten terugbetalen van tickets is een prima regel in normale tijden om zo de maatschappijen geen vrijbrief te geven om lukraak te annuleren. Maar wat er nu gebeurt kent z’n weerga niet.

Voor de zekerheid: Normaal gesproken (voor corona) vind ik het een meer dan goede regel, maar nu met de wereldwijde pandemie is dit een onhoudbaar stukje wetgeving. Als de luchtvaartmaatschappijen in de EU straks gedwongen worden alles terug te betalen blijven er bar weinig luchtvaartmaatschappijen over ben ik bang. Ze gaan failliet en dan staat de consument met z’n ticket echt achteraan in de rij met schuldeisers.
Maar misschien is dit allemaal politiek, de noordelijke luchtvaartmaatschappijen staan er over het algemeen (iets) beter voor dan de zuidelijke. Door nu deze verplichting te handhaven kan er misschien een regeling afgedwongen worden dat de EU als geheel mee dragen (net als bij de banken van de vorige crisis) aan het terugbetalen om zo ook de minder kapitaalkrachtige luchtvaartmaatschappijen overeind te houden zonder dat daar wat van gevonden wordt door de noordelijke landen/luchtvaartmaatschappijen.
Ik ben echt heel benieuwd waar dit heen gaat en wat de gevolgen zullen zijn van welke beslissing dan ook.