Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
chippie777
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 21
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door chippie777 »

Almere vak V schreef:
13 mei 2020, 10:58

chippie777 schreef:
13 mei 2020, 08:23
Het moeten terugbetalen van tickets is een prima regel in normale tijden om zo de maatschappijen geen vrijbrief te geven om lukraak te annuleren. Maar wat er nu gebeurt kent z’n weerga niet.
Nood breekt wetten. Je wilt niet dat er door het omvallen van KLM honderduizenden mensen zonder werk komen te zitten. Enig idee wat dat kost?

We bedoelen het zelfde :-)
Voor de zekerheid: Normaal gesproken (voor corona) vind ik het een meer dan goede regel, maar nu met de wereldwijde pandemie is dit een onhoudbaar stukje wetgeving. Als de luchtvaartmaatschappijen in de EU straks gedwongen worden alles terug te betalen blijven er bar weinig luchtvaartmaatschappijen over ben ik bang. Ze gaan failliet en dan staat de consument met z’n ticket echt achteraan in de rij met schuldeisers.
Maar misschien is dit allemaal politiek, de noordelijke luchtvaartmaatschappijen staan er over het algemeen (iets) beter voor dan de zuidelijke. Door nu deze verplichting te handhaven kan er misschien een regeling afgedwongen worden dat de EU als geheel mee dragen (net als bij de banken van de vorige crisis) aan het terugbetalen om zo ook de minder kapitaalkrachtige luchtvaartmaatschappijen overeind te houden zonder dat daar wat van gevonden wordt door de noordelijke landen/luchtvaartmaatschappijen.
Ik ben echt heel benieuwd waar dit heen gaat en wat de gevolgen zullen zijn van welke beslissing dan ook.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 68

Bericht door harryh »

chippie777 schreef:
13 mei 2020, 16:30
maar nu met de wereldwijde pandemie is dit een onhoudbaar stukje wetgeving.
Waar momenteel alleen geen rekening mee wordt gehouden is dat er ongetwijfeld mensen zijn die dit financieel niet kunnen dragen. Dan kun je de financiële impact niet zo maar bij hun neerleggen. Ik snap best dat we niet massaal ons geld terug moeten vragen maar dan zal er een andere oplossing moeten komen dan maar gedogen dat de wet ff niet geldt - regel het, vind ik ;)
chippie777
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 21
Contacteer:

Bericht door chippie777 »

Eens, er moet naar creatieve oplossingen gezocht worden. Maar ja er zijn op het moment wel meer problemen waar een oplossing voor gezocht moet worden. Zoals gezegd, ben heel benieuwd hoe we er voor staan als we een jaar verder zijn.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
marrob
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door marrob »

Wie zou even met me mee willen kijken?
We hebben in september via Kilroy vliegtickets (allergoedkoopste boekingsklasse, basic fare is dat geloof ik) geboekt voor begin juli naar Las Vegas. Dit zijn tickets van Air Canada (014 op ticket). Uiteraard is Kilroy totaal onbereikbaar: bij het versturen van de mail kregen we bericht dat een reactie 8 tot 10 weken zou duren. Als ik kijk op de site van Air Canada krijg ik het idee dat we de tickets (ongeacht de boekingsklasse) kunnen annuleren en een voucher kunnen ontvangen die 24 maanden geldig is. Klopt dit?
Als ik het goed begrijp, hebben we dan twee keuzes: zelf annuleren en dan een voucher ontvangen of gokken dat de vlucht door Air Canada wordt geannuleerd en we ons geld terug kunnen vragen.
En als we zelf annuleren zal dit via Kilroy moeten, omdat we daar geboekt hebben. Het is dan hopen dat ze onze annulering voor vertrek van de vlucht in behandeling nemen ivm de enorme drukte of is de aanvraag voor annulering al voldoende?
Rondreis Zuidwesten 2002
Rondreis Noordoosten + oosten van Canada 2003
Rondreis Californië 2005
New York en rondreis Zuidwesten 2015
Rondreis Denver 2017
Rondreis Zuidwesten 202...
harryh
Amerika-expert

Bericht door harryh »

Ongelofelijk dit, nu gaat Rutte tegen het advies van de Europese commissie in https://www.nu.nl/coronavirus/6051101/r ... chers.html
els70
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door els70 »

sunnyrojo
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door sunnyrojo »

Wij hebben een binnenlandse vlucht geboekt via Frontier van Denver naar Orlando, volgens de website hebben we recht op een voucher en deze is maar 3 maanden/90 dagen geldig, dus ook hiervoor zouden we wel in aanmerking kunnen komen voor een refund als we deze zouden aanvragen bij US Department of transportation?
De vlucht is overigens pas 4 augustus, dus we hebben nog wel even.
Florida 2011, 2013, 2014,2016, 2018 en 2019 augustus , december bezoek onze Villa Maggiore Davenport, april 2020 Bezoek Villa Maggiore , augustus 2020 bezoek Villa Maggiore Davenport https://www.maggiorevilla.com/blog/
2015, 2017, 2020 Westkust USA,
Superdork1
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Superdork1 »

harryh schreef:
13 mei 2020, 19:58
Ongelofelijk dit, nu gaat Rutte tegen het advies van de Europese commissie in https://www.nu.nl/coronavirus/6051101/r ... chers.html
Tja die kan roepen wat hij wil, de journalisten op de persco zitten toch te slapen. Typen als makke lammetjes Rutte zijn woorden over. Niemand zal het in zijn hoofd halen om een paar scherpe vragen te stellen.
covri
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door covri »

@marrob

Wij hebben soortgelijke situatie. Vorig jaar naar New York geboekt, bij Delta, via Gate1, 28 mei.

Op de site van Delta stond al een poosje dat we vouchers zouden kunnen krijgen of konden annuleren. We hebben niks gedaan en afgewacht tot onze vlucht geschrapt werd. Vorige week een mail gehad van Gate1. Vlucht is geannuleerd en Gate1 regelt regelt alles verder:

Wij hebben bericht ontvangen van annulering vanuit de luchtvaartmaatschappij.
Wij checken bij de luchtvaartmaatschappij of je in aanmerking komt voor een restitutie.
Je ontvangt later van ons een email over de status.

We wachten dus weer af :wink:
Surfergirl
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Surfergirl »

Hallo, wellicht heeft iemand hier advies voor mij. Ik heb half februari een ticket gekocht naar Los Angeles op 19 juni via cheaptickets.nl met United airlines.
Ik kreeg afgelopen weekend een bevestiging van mijn vlucht met enkele wijzigingen erin (plaats v overstap gewijzigd) ik had verwacht dat ik een bericht zou krijgen dat de vlucht geannuleerd zou worden. Op de site van United staat dat mensen contact met hun op kunnen nemen vanaf een maand van vertrek. Maar nu vliegt United dus wel gewoon? Ik snap hier niks van.
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

harryh schreef:
13 mei 2020, 19:58
Met name deze uitspraak:
Als mensen het geld echt nodig hebben, is het een ander verhaal, zei Rutte. "Maar het feit dat je op vakantie kon gaan, betekent blijkbaar dat die ruimte er was." Hij wijst erop dat mensen ook hun rekening voor de sportschool of de saxofoonleraar doorbetalen terwijl die faciliteiten ook niet beschikbaar zijn.
Hoeveel mensen hebben dit juist al WEL opgezegd? Of kijk even naar de sportzenders van Ziggo en Fox die massaal worden opgezegd.
covri
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door covri »

@Surfergirl

Wij hadden ook een paar keer een vlucht wijziging.
Niks meegedaan. Vlucht werd gecanceld daarna.

Ik zou niks doen, vlucht wordt er vanzelf uitgehaald. je mag toch usa niet in. Gewoon afwachten.
Onze vlucht van 28 mei is vorige week gecanceld, jij gaat nog een paar weken later.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Almere vak V schreef:
14 mei 2020, 09:51
Met name deze uitspraak:
Als mensen het geld echt nodig hebben, is het een ander verhaal, zei Rutte. "Maar het feit dat je op vakantie kon gaan, betekent blijkbaar dat die ruimte er was." Hij wijst erop dat mensen ook hun rekening voor de sportschool of de saxofoonleraar doorbetalen terwijl die faciliteiten ook niet beschikbaar zijn.
En toch heeft Rutte daar wel een punt. De ruimte was/is er blijkbaar om op vakantie te gaan. Het feit dat je bijv. niet je geld maar een voucher terugkrijgt betekent niet meteen dat jij een boterham minder eet. Je ticket had je immers al betaald? Het geld was je al kwijt.

Ik heb het hier aan het begin van de Corona crisis ook al gezegd. Iedereen moet de kosten van een ticket kunnen dragen. Zeker als je je bedenkt dat je vele Euro's meer gespendeerd zou hebben als je wel kon gaan...

En ik weet het, leuk is anders maar waarom zouden de vliegmaatschappijen alleen de financiële consequenties moeten dragen en niet de burgers (voor een heel klein beetje?) Is de uitspraak niet: "Alleen samen kunnen we Corona bestrijden?"

Maar als je alleen maar aankomt met: 'Maar het is de wet' en je kunt in deze bijzondere omstandigheden niet een stukje verder kijken dan naar jezelf in plaats van naar het grote geheel, dan heb je het volgens mij niet begrepen.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
HennyCox
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door HennyCox »

Coyote schreef:
14 mei 2020, 10:25
maar waarom zouden de vliegmaatschappijen alleen de financiële consequenties moeten dragen en niet de burgers (voor een heel klein beetje?) Is de uitspraak niet: "Alleen samen kunnen we Corona bestrijden?"

Maar als je alleen maar aankomt met: 'Maar het is de wet' en je kunt in deze bijzondere omstandigheden niet een stukje verder kijken dan naar jezelf in plaats van naar het grote geheel, dan heb je het volgens mij niet begrepen.

Roland
En vervolgens over een half jaar lees je dat de CEO van KLM een dikke vette bonus uitbetaald krijgt...en dan mogen "de burgers" zich niet druk maken om € 600 ....... :roll:
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

En waar je baseer je dit op??

Stemmingmakerij.... :roll:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Coyote schreef:
14 mei 2020, 10:25
En toch heeft Rutte daar wel een punt. De ruimte was/is er blijkbaar om op vakantie te gaan. Het feit dat je bijv. niet je geld maar een voucher terugkrijgt betekent niet meteen dat jij een boterham minder eet. Je ticket had je immers al betaald? Het geld was je al kwijt.
Voor een groot gedeelte is dat ook zo. En ik hoop heel hard dat de mensen die het kunnen dragen genoegen nemen met een voucher. Toch zijn er voor veel mensen wel heel veel dingen veranderd en ik kan me voorstellen dat je in sommige gevallen gewoon je geld terug wilt. Die droomreis die je nog met een terminaal familielid ging maken, die reis waarvoor je hard gespaard hebt maar nu heb je geen baan meer en al dat geld heel hard nodig, de persoon met een zwakke gezondheid die de komende jaren niet durft te reizen door wat er nu gebeurd is.

Ik denk dat reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen de vouchers veel slimmer moeten aanpakken. Betere voorwaarden, niet een bedrag maar een product wat je gekocht hebt als de waarde. Makkelijker in gebruik door minder beperkende voorwaarden en ga zo maar door.
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Tantelotje »

HennyCox schreef:
14 mei 2020, 10:43
En vervolgens over een half jaar lees je dat de CEO van KLM een dikke vette bonus uitbetaald krijgt...en dan mogen "de burgers" zich niet druk maken om € 600 .......
Ik had toch eigenlijk vorige week ofzo in het nieuws begrepen dat in ieder geval de topmannen van KLM van hun bonussen afzagen?

Maar goed, ik vind dat er wel wat inzit wat Rutte zegt.

Als je geen vakantie vliegtickets kunt betalen, neem ik aan dat je dat een paar maanden geleden dus niet hebt gedaan. En als het toen kon, is het nu niet zo dat je dat geld ineens 'kwijt' bent omdat er voor nu geen ticket tegenover staat. Daar heb je tenslotte die voucher voor. Er wordt niet nu nog een keer het bedrag van het ticket van je rekening afgeschreven.

Voor mij is het vergelijkbaar met alle vouchers die gekocht worden om lokale middenstand/kappers/horeca/whatever door de periode van geen inkomsten heen te slepen. Straks kun je met die voucher een dienst kopen. Of dat de hele kosten dekt is een andere discussie. Dat weten we nu nog niet en in geval van vliegtickets zou daar wat mij betreft wat aan gedaan moeten worden (ik las maandag dat de gemiddelde kapsalon zijn prijzen flink omhoog heeft gegooid om de verliezen te compenseren. Dat 'mag' blijkbaar wel van 'iedereen').

Overigens vraag ik me het volgende af: als je een annuleringsverzekering hebt die een dekking heeft in geval je je baan kwijt zou raken, zou die dan nu ook niet uitkeren als dat het geval is? Dat is namelijk in mijn beleving de enige reden waarom je deze hele toestand financieel niet zou kunnen dragen.
Timb
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Timb »

Vrij kortzichtig allemaal. Je kunt niet in andermans portemonnee kijken en je hebt geen idee van iemands financiële situatie op dit moment. Er zullen mensen zijn die het prima kunnen dragen, maar er zijn er ook genoeg die nu financieel in de problemen komen en die dan heel goed een flink bedrag kunnen gebruiken die gespendeerd is aan vliegtickets. Die gebruiken dit nu voor levensonderhoud en gaan niet op vakantie. Daarnaast is het verdomme je eigen geld en mag je toch hopelijk zelf weten of je hier een voucher voor krijgt of dat je je (eigen gespaarde) geld terug op de rekening krijgt. Dat bepaald dhr. Rutte toch niet hopelijk!!
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Die zakkenvullende topmannen krijgen hun bonussen wel. Is het niet nu dan wordt het later. En maar allerlei voorwaarden aan vouchers bepalen waardoor het voor veel reizigers nauwelijks aantrekkelijk is.
harryh
Amerika-expert

Bericht door harryh »

Katja schreef:
14 mei 2020, 10:57
Ik denk dat reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen de vouchers veel slimmer moeten aanpakken. Betere voorwaarden, niet een bedrag maar een product wat je gekocht hebt als de waarde. Makkelijker in gebruik door minder beperkende voorwaarden en ga zo maar door.
Ook mijn mening. Maar nu gesteund door Rutte zal er weer niets veranderen aan het voucher beleid.

Ik hoop voor de mensen die het niet financieel kunnen dragen dat de consumentenorganisaties dit bij het Europese hof gaan aankaarten (er is tenslotte een EU261 wet die dit regelt) of dat de Europese Commissie dat gaat doen.

:offtopic:
Dit tart alle regels van de trias politica in onze grondwet en onze democratie. Want we hebben wetten, als het kabinet vindt dat die niet toereikend zijn in de nieuwe 1,5m economie dan moet je daar wat aan doen in alle transparantie.
En het echte Europese probleem is met die stellingname van Rutte ook wel duidelijk: <spoiler alert: open deur ;)> Er is geen verenigd Europa en in crisistijd weet ieder land het ook weer beter dan een ander (vouchers, mondkapjes, grenzen dicht, lock down enz enz).
Ik vind het te treurig voor woorden dat zelfs onze minpres de Europese Commissie op zo'n manier afvalt, daarmee wordt je niet serieus genomen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer