Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
chippie777
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 21
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door chippie777 »

Harry schreef:
26 mei 2020, 21:00
😂😂😂 Het zou hem sieren als hij het geld niet aanneemt, of aan een goed doel doneert.
Personeel van klm heeft ook nog recht op een bonus van 2019. Deze is uitgesteld naar oktober en is totaal veel hoger bedrag dan die 750K voor Ben Smith. Zal mij benieuwen wat daarmee gebeurt nu de ceo van af/kl wel z’n bonus heeft gehad.
Eerlijk of niet, het publiek vindt hier wat van, zeker gezien de vele vouchers en de toegezegde overheidssteun.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Deze kwam ik net tegen en is wel interessant. Sommige dingen kun je door de verschillende manieren van testen niet echt vergelijken maar het geeft wel een idee.
https://covidcontrols.co/
Jacobien
Amerikafan

Bericht door Jacobien »

Wij vliegen 8 juli naar San Francisco met KLM. Dus nog precies 6 weken. Vlucht staat nog steeds in “mijn” reizen.

Ben wel benieuwd of er mensen zijn waar deze vlucht al gecanceld is. En hoe groot schatten jullie de kans in dat de vlucht ook daadwerkelijk gaat?

We willen niet meer op vakantie en kunnen het geld best wel goed gebruiken en dus liever geen voucher. Aan de andere kant is de onzekerheid ook niet fijn.
Wanderlust
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Wanderlust »

Jacobien schreef:
27 mei 2020, 18:22
En hoe groot schatten jullie de kans in dat de vlucht ook daadwerkelijk gaat?
KLM heeft nog maar t/m 3 juli het vluchtschema aangepast en daar zit San Francisco niet bij:

Dikke kans dus dat het geannuleerd wordt zodra ze het tot verder in juli hebben bekendgemaakt, maar het blijft natuurlijk lastig voorspellen.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
SuperFieke
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door SuperFieke »

Hoelang van te voren hebben we dan eigenlijk de garantie dat de vlucht wél doorgaat? Wij zouden op 1 juli van CDG naar San Francisco vliegen met American Airlines. Voorlopig staat de vlucht nog altijd zoals gepland. Stel dat wij op 30/06 naar Parijs trekken, overnachten, om daar de volgende ochtend onze vlucht te nemen naar SF, zou het dan kunnen dat ze ons ter plaatse op de luchthaven zeggen "sorry maar we hebben een uur geleden beslist om deze vlucht niet te laten doorgaan."? Dan staan we daar wel mooi.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Zou inderdaad kunnen dat je heel kort voor vertrek pas weet of de vlucht door gaat.
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

SuperFieke schreef:
27 mei 2020, 20:32
Hoelang van te voren hebben we dan eigenlijk de garantie dat de vlucht wél doorgaat?
@SuperFieke Het is een open deur, maar garanties heb je nooit. Ook niet als er geen corona zou zijn.

Kan inderdaad nog paar uur van te voren gecanceld worden. Hoe reis je naar CDG? Thalys? Door iemand gebracht? Met eigen auto?
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
SuperFieke
Amerikafan

We reizen de dag ervoor met de TGV naar Parijs en overnachten er in een hotel bij de luchthaven.
Maar ik weet niet of het zover zal komen.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Dat is afwachten en hangt af van de travelban...

In allerslechtste geval kun je de eerste de beste TGV terugnemen en heb je voor niets een nachtje in een hotel bij het vliegveld van Parijs doorgebracht... Ik weet niet waar je vandaan moet komen maar om je nou naar CDG te laten rijden, diegene een uurtje te laten wachten en desnoods met diegene weer mee terug mocht de vlucht alsnog gecanceld worden.. Dat is ook zo wat he :wink:
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Als je tegen die tijd mag reizen en je gewoon in kunt checken dan hoef je je niet zo'n zorgen te maken dat je niet op je bestemming komt. Er gaan nog steeds voldoende vluchten van CDG naar de US, ook als American op het allerlaatste moment zou besluiten om die vlucht te schrappen. Met Delta via ATL of met Air France via LAX bijvoorbeeld. Of eerst terug naar Schiphol voor nog meer opties (via DTW, SEA of MSP).

Dus als je er ter plekke achterkomt dat American je niet meer wil vervoeren dan is het aan hen om een stoel op een andere vlucht, ook al is dat bij een andere carrier, te regelen. Bij zo'n last minute cancellation (binnen 24 uur voor vertrek) is er bij airlines ook veel meer mogelijk dan bij een eerdere wijziging of cancellation. Normaal gesproken heeft een agent op het vliegveld dan ook alle vrijheid om ook buiten de eigen alliantie te herboeken.
SuperFieke
Amerikafan

Bedankt voor de info, goed om dit alvast te weten. Dan is het nog even verder afwachten op die travelban, maar daar hebben we toch eigenlijk niet veel hoop op. En leuk is het alvast niet om met zoveel onzekerheid onze reis af te wachten.
Diannedv
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Diannedv »

United vliegt voorlopig ook niet rechtstreeks van Amsterdam naar San Francisco.
Mijn vlucht van 29 augustus is al 1.5 maand geleden aangepast naar 1 overstap naar een stad waar ze wel vanaf Amsterdam rechtstreeks naartoe vliegen.
swissdutchie
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door swissdutchie »

Onze vlucht met United naar Houston staat weliswaar pas voor 19 oktober gepland, maar we hebben al wel 3 vluchtwijzigingen gehad. Eerst zouden we rechtstreeks van Amsterdam naar Houston vliegen, toen met een overstap in Chicago, dan met twee overstappen in Newark en Chicago en in het nieuwste schema vliegen we via Newark en Nashville naar Houston. En ik vrees, dat ook dat nog niet de laatste wijziging is geweest.
Uiteraard snap ik, dat het vluchtschema in verband met corona is aangepast, omdat er gewoon veel minder vluchten zijn en dus ook veel minder bestemmingen waar je rechtstreeks op kunt vliegen. Toch blijf ik het een beetje vreemd vinden, dat je zomaar zonder enige compensatie twee overstappen in je maag gesplitst krijgt, terwijl je een rechtstreekse vlucht geboekt had. Deze vluchtroute duurt immers 4 uur langer dan de oorspronkelijk geboekte, wat ook weer gevolgen heeft voor de autohuur, het eerste hotel etc.
Bovendien hebben we nu in Newark maar 1 1/2 uur om over te stappen. Dat is onder normale omstandigheden al heel weinig, als je door de immigration, douane en security moet. Nu met corona verwacht ik echter nog extra controles en lijkt het me daarom volstrekt onmogelijk om onze aansluiting naar Nashville te halen.
Toch ga ik er voorlopig nog niets aan doen. Zoals gezegd, verwacht ik niet, dat dit de laatste wijziging is geweest. Bovendien weet nu toch nog niemand, hoe de situatie in oktober zal zijn: of de travelban dan is opgeheven, of er nog steeds een negatief reisadvies geldt en of - als we weer mogen reizen - voldoende open is om de reis de moeite waard te laten zijn. Tenslotte moeten we het uiteraard ook zelf veilig genoeg vinden om het vliegtuig in te stappen. Ook dat kan ik echter nu nog niet beoordelen. Vandaar, dat we voorlopig rustig afwachten hoe zich de situatie gaat ontwikkelen.
Gelukkig is op de vlucht na alles, wat we tot nu toe geboekt hebben, gratis te annuleren. Alleen de voorpret is nu wel weg, want uitgebreid plannen, zoals ik dat anders altijd doe, zit er nu niet in. Er bestaat immers een grote kans, dat we de reis later alsnog moeten annuleren. En als we uiteindelijk toch gaan, moeten we de route waarschijnlijk toch nog weer aanpassen. Vandaar dat ik voorlopig niet al te veel tijd en moeite in de planning van onze trip wil steken. Jammer maar helaas!
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

swissdutchie schreef:
28 mei 2020, 02:32
Onze vlucht met United naar Houston staat weliswaar pas voor 19 oktober gepland, maar we hebben al wel 3 vluchtwijzigingen gehad.
Inderdaad aardig wat wijzigingen, maar niet ongebruikelijk voor vluchten naar de VS, zal inderdaad echt met corona te maken hebben, als het aantal vluchten gaan toenemen zullen er vast nog wijzigingen volgen, en mocht je die tegen die tijd niet acceptabel vinden kun je nog voor een alternatief gaan volgens mij, al heb ik daar geen ervaring mee, maar hier op het forum is deze ervaring er vast wel :wink:
GinnyUSA
Amerikafan

Bericht door GinnyUSA »

Ik heb inderdaad op basis van een vluchttijdwijziging mijn tickets kunnen annuleren (aantal jaar geleden en bij een broker). Ik kan de regels hieromtrent online even niet zo snel vinden. Het ging om een vluchttijdwijziging en overstap op een andere luchthaven, ongeveer drie maanden van te voren aangekondigd. Ik ging hier niet mee akkoord en kreeg mijn geld terug. Dus de moeite waard om dit uit te zoeken. Let wel, het gaat hierbij niet om compensatie, maar aankoopbedrag van de tickets.
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 69

Bericht door harryh »

Dat was voor COVID-19, toen bestaande wetgeving voor dit sooort zaken nog iets waard was @GinnyUSA. Nu is het lastig om je gelijk te gaan halen, brokers reageren niet of hanteren hun eigen regels, zie al die voorbeelden in dit topic, en zelfs je rechtsbijstand verzekering begint er niet aan.
GinnyUSA
Amerikafan

Bericht door GinnyUSA »

Daar was ik al bang voor. Ik vind het echt absurd hoe snel wetgeving opzij geschoven kan worden, maar dat terzijde.
raul
Amerika-ontdekker

Bericht door raul »

d_vdploeg schreef:
26 mei 2020, 17:18
raul schreef:
26 mei 2020, 16:49
En stel dat dit dus allemaal door kan gaan, is er natuurlijk nog steeds de travel ban. Fingers crossed.
Zolang de travelban geldt kunnen we reizen naar de VS vergeten... Denk niet dat deze volgende maand is opgeheven, zoals @mtl ook al aangeeft. Dus dan maakt het ook weinig uit of je een stopover van 100 uur hebt, daar kom je niet eens aan toe... Is de ban toch opgeheven zullen ze het aantal vluchten flink opschroeven en heb je kans dat je een andere, betere aansluiting krijgt.
Denk je dat gate1 alsnog voor een betere aansluiting zal zorgen? Nu, ik heb nog geen respons van gate1 op mijn vragen ontvangen maar verwachten wel dat ik tegen morgenmiddag het nieuw reisschema bevestig, anders zal dit automatisch bevestigd worden. Op de site staat dan weer dat je niet tijdig bevestigt, de maatschappij de vluchten kan annuleren.

Als de maatschappij annuleert, krijg je dan je volledig bedrag terug of louter de taksen? Ik blijf het vreemd vinden dat de extra kosten voor bagage, stoelreservering niet uitgekeerd worden.

Maar ik vrees dat wij inderdaad net niet de opheffing van de travel ban gaan meemaken. Liefst zo snel mogelijk duidelijkheid want ik dien tevens de paspoorten nog te vernieuwen enerzijds en anderzijds dien je nog de reeds gemaakte kosten voor het verblijf ginder nog proberen te recupereren.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Wetgeving wordt niet opzij geschoven, maar als je je recht wilt halen dan zul je naar de rechter moeten. En dat is gewoon lastig voor consumenten in geschillen met een geringe vordering.

Ik ben zelf erg groot voorstander van een veel toegankelijkere small-claims achtige procedure voor consumenten. Maar ook ben ik voorstander van een mogelijkheid om namens een groep te kunnen procederen en een bindende uitspraak te krijgen die de hele groep afdekt. In Nederland kan dat niet, iedereen zal zelf, apart naar de rechter moeten om zijn of haar gelijk te halen. En daarna apart een invorderingsprocedure moeten starten. In het angelsaksische recht kan dat wel, de bekende class action. En mag die invordering daarna ook namens de hele groep geschieden.

Uiteindelijk valt of staat een rechtstaat bij de toegankelijkheid van het recht, juist ook voor kleine geschillen. Als je daarbij je recht niet kunt halen (of dat duurder is dan het geschil waard is) dan betekent dat simpelweg dat bedrijven er over het algemeen mee weg kunnen komen om zich niet aan de wet te houden, mits het om kleine vorderingen gaat of de tegenpartij geen heel erg principieel persoon is. En dan nog, die ene principiele klant die wel naar de rechter gaat en gelijk krijgt, ach, die betaal je wel terug, en de rest negeer je. Dat kost nog altijd vele malen minder dan je aan de wet houden. En daar gaat het dus mis. De mogelijkheid dat er een procedure komt namens een groep die bindend is voor iedereen in die groep zou betekenen dat bedrijven het wel uit hun hoofd laten om stelselmatig de wet naast zich neer te leggen.

Maarja, zolang dit land voor het overgrote deel op VVD en CDA blijft stemmen ben ik bang dat we alleen maar zullen zien dat die toegankelijkheid tot het recht nog veel verder wordt ingeperkt. Zeker wanneer een minister van datzelfde CDA het ook nog eens flikt om haar eigen toezichthouder op te dragen weg te kijken en niet te handhaven. Vooral dat laatste vind ik echt ongelooflijk, en wat nog veel erger is: dat de hele kamer niet de volgende dag over haar heen is geduikeld.

In Brussel ziet men dit ook. En er is gewerkt aan een goed idee voor een toegankelijke, grensoverschreidende small-claims procedure. Maar dat is uiteindelijk zo ver uitgekleed dat het een papieren tijger is geworden. Vrijwillig en geimplementeerd door de diverse landen. Dus als de tegenpartij niet meewerkt moet je alsnog naar de rechter in het land waar die gevestigd is.

Als je een issue hebt rondom een ticket van of naar de USA dat je /direct bij een airline/ hebt gekocht, schroom dan niet om je klacht in te dienen bij de amerikaanse toezichthouder. Zij kunnen je niet direct helpen door de airline te dwingen zich aan de wet te houden, maar ze sturen je klacht wel door naar een speciale contactpersoon bij de airline en eisen van de airline dat zij een kopie van de reactie naar de consument krijgen, binnen 30 dagen. De afwikkeling van die klachten wordt vervolgens gemonitored en op basis daarvan kan het zijn dat ze sancties opleggen aan airlines die zich niet aan de regels houden. Gevolg: airlines wikkelen over het algemeen een klacht die via dit kanaal bij ze binnenkomt netjes binnen de gestelde 30 dagen en conform de regels af.
Bravy
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Bravy »

swissdutchie schreef:
28 mei 2020, 02:32
Onze vlucht met United naar Houston staat weliswaar pas voor 19 oktober gepland, maar we hebben al wel 3 vluchtwijzigingen gehad.
Troost je, wij vliegen op 8 juli en hebben al 9 wijzigingen voor de kiezen gekregen. Soms 2 keer op 1 dag. De belangrijkste, de annulering van de vlucht, zit er helaas nog niet tussen, maar onze camper is al wel door de verhuurder geannuleerd, dus vliegen doen we sowieso niet.
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen