Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Corona virus / Travel ban
Re: Corona virus / Travel ban
Precies. Als je gewoon goed geluisterd had dan had je gehoord dat er buiten de eu nog steeds het oranje advies geld en dat er per week gekeken wordt of er meer landen aan het gele advies toegevoegd kunnen worden.
- markro
- Moderator
- Aantal x V.S. bezocht: 13
- Contacteer:
Let toch even op. Hierbij de link naar een ANWB-verzekeringspagina betreffen reizen in deze Coronatijd:
https://www.anwb.nl/verzekeringen/coronavirus
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Bij ons is ook eergisteren eindelijk een van de vluchten (LHR-LAS) geannuleerd. Gisteren gelijk de volledige boeking geannuleerd en een refund aangevraagd, in de namiddag werd dat al bevestigd. Uitbetaling kan nog even duren..
Ik laat nog wel alle hotel, auto en andere boekingen staan (ik boek altijd annuleerbaar), wellicht dat de bans nog voor die tijd worden opgeheven. In de tussentijd begin ik maar met het plannen van een ouderwetse autovakantie door Europa
Ik laat nog wel alle hotel, auto en andere boekingen staan (ik boek altijd annuleerbaar), wellicht dat de bans nog voor die tijd worden opgeheven. In de tussentijd begin ik maar met het plannen van een ouderwetse autovakantie door Europa

-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 3
Als je zelf goed geluisterd had dan had je gehoor dat:
Rutte zei bij punt 2, reizen binnen europa, dat de situatie wekelijks opnieuw bekeken wordt.
Voor punt 3, reizen buiten europa, was hij kort; dit wordt afgeraden en voor landen buiten europa wordt dus niet wekelijks gekeken of ze op geel kunnen.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Die dekken dus gewoon als je vertrekt ondanks een negatief advies. Alleen de voorwaarden van de annuleringsverzekering zijn wat gewijzigd en dat lijkt me ook logisch.markro schreef: ↑04 jun 2020, 08:28Let toch even op. Hierbij de link naar een ANWB-verzekeringspagina betreffen reizen in deze Coronatijd:
Live vanaf 10-11 Hawaii http://2014hawaii.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Rondreis van Washington DC naar Orlando **Weekje Florida, omgeving Inverness. oa Discovery Cove **Low budget NY en DC tijdens hurricane Sandy
Rondreis van Washington DC naar Orlando **Weekje Florida, omgeving Inverness. oa Discovery Cove **Low budget NY en DC tijdens hurricane Sandy
Precies dit. Plus ook het feit dat je sowieso, bij reizen buiten Europa, verplicht bent om bij thuiskomt 14 dagen in thuisquarantaine te gaan.Pberndsen schreef: ↑04 jun 2020, 08:48
Als je zelf goed geluisterd had dan had je gehoor dat:
Rutte zei bij punt 2, reizen binnen europa, dat de situatie wekelijks opnieuw bekeken wordt.
Voor punt 3, reizen buiten europa, was hij kort; dit wordt afgeraden en voor landen buiten europa wordt dus niet wekelijks gekeken of ze op geel kunnen.
Let hier vooral ook op het volgende:Katja schreef: ↑04 jun 2020, 09:15Die dekken dus gewoon als je vertrekt ondanks een negatief advies. Alleen de voorwaarden van de annuleringsverzekering zijn wat gewijzigd en dat lijkt me ook logisch.markro schreef: ↑04 jun 2020, 08:28Let toch even op. Hierbij de link naar een ANWB-verzekeringspagina betreffen reizen in deze Coronatijd:
Tijdens mijn buitenlandse vakantie worden de grenzen opnieuw gesloten. Ik moet daarom langer in het buitenland verblijven waardoor ik extra kosten maak. Krijg ik deze kosten vergoed op mijn reisverzekering?
Nee. Extra reis- of verblijfskosten in verband met reisbeperkingen zijn niet gedekt.
- HennyCox
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 16
En dit kan (zeker zodra Trump de travel ban voor Europa opheft) zomaar ineens veranderen...ik zie meer landen versoepelen en opengaan dan andersom.
En die thuisquarantaine....net zoals al die demonstranten van afgelopen maandag op de Dam ??

- HennyCox
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 16
USA is geen Marokko he

- Galapogos
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
De thuisquarantaine bij terugkomst is ook al niet verplicht, enkel dringend aangeraden. Alhoewel sommige media doen voorkomen alsof het verplicht zou zijn.
Dat gezegd hebbende, die thuisquarantaine zou ik niet eens zo’n probleem vinden. Ik werk toch al de hele zomer thuis.
En om reisbeperkingen die me zouden verhinderen van de VS weer terug in Nederland te raken maak ik me echt geen zorgen. Er is de hele crisis lang vliegverkeer tussen de VS en Nederland geweest, en er zijn nooit beperkingen geweest voor Nederlanders die uit de VS terug naar Nederland willen.
Extra reis- en verblijfskosten i.v.m. vertraging op de terugreis als gevolg van het coronacrisis (i.t.t. vertraging door reisbeperkingen) dekt de ANWB wel volgens hun FAQ trouwens.
Nu zou het mooiste natuurlijk zijn dat wanneer onze vakantie gepland staat (eind augustus tot eind september) de wereld weer wat verder genormaliseerd is. Dat kan natuurlijk ook nog gewoon.
Dat gezegd hebbende, die thuisquarantaine zou ik niet eens zo’n probleem vinden. Ik werk toch al de hele zomer thuis.
En om reisbeperkingen die me zouden verhinderen van de VS weer terug in Nederland te raken maak ik me echt geen zorgen. Er is de hele crisis lang vliegverkeer tussen de VS en Nederland geweest, en er zijn nooit beperkingen geweest voor Nederlanders die uit de VS terug naar Nederland willen.
Extra reis- en verblijfskosten i.v.m. vertraging op de terugreis als gevolg van het coronacrisis (i.t.t. vertraging door reisbeperkingen) dekt de ANWB wel volgens hun FAQ trouwens.
Nu zou het mooiste natuurlijk zijn dat wanneer onze vakantie gepland staat (eind augustus tot eind september) de wereld weer wat verder genormaliseerd is. Dat kan natuurlijk ook nog gewoon.
Hoi,
Heeft er hier iemand ook toevallig ervaring met een overnachting geboekt via Hotwire, via Hot Rates? In de voorwaarden stond destijds dat deze boeking non-refundable was. Dit was voor mij OK toen ik het in december boekte. Het gaat om 3 nachten in het Palazzo voor dik 600 dollar, dus toch een fiks bedrag.
Zijn er hier mensen die een cancellation hebben aangevraagd, en toch een refund hebben kunnen krijgen?
Aankoop is gedaan via de VISA card. Ik quote een stuk van VISA, de 180 dagen aankoopverzekering:
Iemand hier ervaring mee toevallig?
Latere toevoeging: Ik denk dat ik de VISA quote verkeerd interpreteer, en dat dit geen optie is voor ons
Heeft er hier iemand ook toevallig ervaring met een overnachting geboekt via Hotwire, via Hot Rates? In de voorwaarden stond destijds dat deze boeking non-refundable was. Dit was voor mij OK toen ik het in december boekte. Het gaat om 3 nachten in het Palazzo voor dik 600 dollar, dus toch een fiks bedrag.
Zijn er hier mensen die een cancellation hebben aangevraagd, en toch een refund hebben kunnen krijgen?
Aankoop is gedaan via de VISA card. Ik quote een stuk van VISA, de 180 dagen aankoopverzekering:
Iemand hier ervaring mee toevallig?
Uiteraard verdient dat niet de schoonheidsprijs, maar wederom voor 600 dollar is een flink bedrag.2. U annuleert de reis zelf
Als u de boeking volgens de voorwaarden heeft geannuleerd en u krijgt uw geld (minus de eventuele annuleringskosten) niet terug, dan is het in veel gevallen mogelijk om de betaling via ICS te betwisten. Voor de volledigheid: een negatief reisadvies heeft geen invloed op de mogelijkheden om een betaling met uw creditcard te betwisten.
Latere toevoeging: Ik denk dat ik de VISA quote verkeerd interpreteer, en dat dit geen optie is voor ons
Laatst gewijzigd door aronneke op 04 jun 2020, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Zuid-Westen september 2012
Mid-Westen september 2014
Zuid-Westen september 2016
Rondje Mid-Westen September 2022
Mid-Westen september 2014
Zuid-Westen september 2016
Rondje Mid-Westen September 2022
- Galapogos
- Amerika-expert
- Contacteer:
Aan die aankoopverzekering heb je in dit geval toch niets? Daar kun je alleen op claimen als de accommodatie niet zou terugbetalen terwijl ze dat wel zouden moeten doen. Dat is nu niet van toepassing, want je hebt non-refundable geboekt.
Eventueel zou je kunnen onderzoeken of een eventueel afgesloten annuleringsverzekering dit dekt, maar volgens mij ligt dat vaak lastig als corona of de inreisbeperking voor Europeanen de annuleringsgrond is.
Of neem eens contact op met Hotwire of de accommodatieverschaffer. Misschien is er toch iets mogelijk: geld terug, tegoedbon, verplaatsen naar andere datum.
Eventueel zou je kunnen onderzoeken of een eventueel afgesloten annuleringsverzekering dit dekt, maar volgens mij ligt dat vaak lastig als corona of de inreisbeperking voor Europeanen de annuleringsgrond is.
Of neem eens contact op met Hotwire of de accommodatieverschaffer. Misschien is er toch iets mogelijk: geld terug, tegoedbon, verplaatsen naar andere datum.
In principe zal Hotwire je niet terugbetalen. Je kan natuurlijk contact met ze opnemen en de situatie uitleggen.
- Tantelotje
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 13
Kosten zijn toch kosten? Het maakt dan niet uit waar je verblijft. En het zal inderdaad op een zeker moment wel lukken om naar huis te komen, terecht wordt opgemerkt dat er vliegverkeer tussen USA en NL is gebleven, ook al was het beperkt. Maar dat zal echt wel langer duren dan gepland, dus extra kosten zul je hebben.
Ik denk, maar ik kan het zeker mis hebben, dat het grootste deel van de reisverzekeringen geen kosten dekt als je afreist naar een land met code oranje. Als de ANWB dit wel verzekert is dat volgens mij een van de uitzonderingen. En ook daar zitten volgens mij beperkingen aan.
Bijvoorbeeld mijn (verder prima en uitgebreide) verzekering bij Interpolis dekt in ieder geval niet wanneer we naar een oranje bestemming afreizen.
Ik neem aan dat deze uitsluiting ook geldt als ik op een oranje bestemming, dus bijvoorbeeld nu in de US, mijn enkel breek en daar een gigantische rekening van krijg. Want wij hebben medische kosten bijverzekerd in de reisverzekering, niet in een aanvullende ziektekostenverzekering.
Maar misschien is mijn redenatie niet juist?
At the end of the day zijn er twee groepen. De ene groep neemt het zekere voor het onzekere en gaat gewoon niet. De andere groep gaat zodra het vliegtuig gaat. De een zal de ander niet van z'n standpunten kunnen overtuigen. Is natuurlijk ook gewoon prima.

Ik hoor bij de eerste groep en sla een jaartje over.
vandaag zijn onze tickets geannuleerd van 21/7 BRU-SF rechtstreeks geboekt bij klm, de terugvlucht nog niet geannuleerd
Ik heb enkele vragen :
- in de voorwaarde staat voor nieuwe reisdatum datum voor 30/11 dezelfde reisklassen na 30/11 met dezelfde boekingsklasse, wat is het verschil? tussen reisklasse en boekingsklasse
- met nieuwe reisdatum bedoelen ze de herboeking, is het mogelijk mijn tickets te herboeken voor volgend jaar juli
- de reis kan je herboeken op voorwaarde dat de de reis nog niet heeft plaatsgevonden, bedoelen ze hiermee dat ik de reisdatum niet meer kan veranderen na 21/7
Ik heb enkele vragen :
- in de voorwaarde staat voor nieuwe reisdatum datum voor 30/11 dezelfde reisklassen na 30/11 met dezelfde boekingsklasse, wat is het verschil? tussen reisklasse en boekingsklasse
- met nieuwe reisdatum bedoelen ze de herboeking, is het mogelijk mijn tickets te herboeken voor volgend jaar juli
- de reis kan je herboeken op voorwaarde dat de de reis nog niet heeft plaatsgevonden, bedoelen ze hiermee dat ik de reisdatum niet meer kan veranderen na 21/7
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Waar zie je die? Ik kan hem echt niet vinden op die pagina.Karinkazi schreef: ↑04 jun 2020, 09:23Let hier vooral ook op het volgende:
Tijdens mijn buitenlandse vakantie worden de grenzen opnieuw gesloten. Ik moet daarom langer in het buitenland verblijven waardoor ik extra kosten maak. Krijg ik deze kosten vergoed op mijn reisverzekering?
Nee. Extra reis- of verblijfskosten in verband met reisbeperkingen zijn niet gedekt.
Ik ben in het land of de plaats waar het coronavirus is uitgebroken. Door deze situatie is mijn terugreis per trein, metro of vliegtuig vertraagd of kan (mogelijk) geen doorgang vinden. Nu moet ik extra kosten maken voor vervoer en verblijf. Kan ik deze kosten verhalen op mijn reisverzekering?
Op basis van je reisverzekering heb je recht op vergoeding van extra kosten voor vervoers-, verblijfs- en telefoonkosten.
De vergoeding voor verblijfskosten is € 75,00 per persoon per dag.
Extra vervoerskosten worden vergoed op basis van kostprijs (vergoeding eigen vervoer: € 0,25 ct per kilometer).
De maximale vergoeding voor telefoonkosten voor gesprekken met derden (anders dan de ANWB Alarmcentrale) bedraagt € 250,00.
Live vanaf 10-11 Hawaii http://2014hawaii.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Goed advies Markro, bij de ANWB kan je wel een extra verzekering (ik denk ook voor een extra premie) afsluiten voor terrorisme en rampen maar Covid-19 is daarvan uitgesloten.markro schreef: ↑04 jun 2020, 08:28Let toch even op. Hierbij de link naar een ANWB-verzekeringspagina betreffen reizen in deze Coronatijd:
"Waarom is Corona in het algemeen niet meer verzekerd?
ANWB is één van de weinige verzekeraars die de mogelijkheid biedt om extra annuleringsredenen af te sluiten waaronder besmetting. Dit kan met de dekking Terrorisme & Natuurrampen. Deze mogelijkheid blijft ook bestaan behalve dat COVID-19 uitdrukkelijk wordt uitgesloten bij nieuwe polisaanvragen.
Waarom sluiten jullie COVID-19 nu uit?
Het virus is inmiddels op vele plekken in de wereld uitgebroken. Het coronavirus is daarmee geen onvoorziene gebeurtenis meer."
Dus niet naar Galapagos luisteren wat de ANWB betreft svp. Verder lijkt hij me wel betrouwbaar.
- Galapogos
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik vind dit wel kort door de bocht hoor. Je haalt nu de annuleringsverzekering erbij. Het ging in mijn berichten hierboven steeds specifiek over de reisverzekering. Dat zijn echt twee verschillende zaken, al worden ze vaak in een pakketje verkocht als reis- en annuleringsverzekering.
Over de reisverzekering schrijft de ANWB onder andere:
Dat zijn toch duidelijke bewoordingen, of niet?
Over de reisverzekering schrijft de ANWB onder andere:
Bron: https://www.anwb.nl/verzekeringen/coronavirusAls ik of een andere verzekerde ziek in het buitenland wordt door het coronavirus en ik moet worden opgenomen. Zijn de medische kosten dan verzekerd?
Ja, maar alleen als je de dekking Medische kosten hebt meeverzekerd. De kosten zijn dan verzekerd tegen kostprijs. Medische kosten in het buitenland zijn in de basis verzekerd op je zorgverzekering. Het kan zijn dat de vergoeding op de zorgverzekering gemaximeerd is. Dit is afhankelijk of je een aanvullende verzekering hebt afgesloten.
Ik ga ondanks een ontradend reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken naar een gebied waar het coronavirus heerst. Ben ik dan toch verzekerd?
Ja, je bent gewoon verzekerd voor de door jou afgesloten dekkingen op de reisverzekering. Uiteraard raden wij je aan om het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken op te volgen.
Dat zijn toch duidelijke bewoordingen, of niet?
Er is een verschil tussen een reisverzekering, en een annuleringsverzekering. Beide worden hier door elkaar gehaald.
Een reisverzekering dekt medische onkosten, repatriering, verloren bagage en eventueel reisongemakken zoals de extra verblijfskosten bij onvoorziene wijzigingen. Dat is over het algemeen gewoon gedekt, waar je ook naar toe reist.
Een annuleringsverzekering dekt de vooruitbetaalde verblijfs- en reiskosten van de reis bij het niet kunnen afreizen of tussentijds onderbreken van een reis. Dat is waar je ziet dat verzekeringen dit soort zaken uitsluiten. Dus als jij moet annuleren of halverwege terug naar huis wilt omdat er op de plek waar je bent extra COVID-19 restricties gelden dan gaat de verzekeraar niet terugbetalen.
Maar voor een normale trip naar de USA is zo'n annuleringsverzekering toch ook helemaal niet zo relevant? Ik heb er nooit een gehad, totdat ik een keer een creditcard nam waar zo'n verzekering bij zat. Maar ik zou er nooit een apart afsluiten. Als je een beetje normaal plant dan zit je ook vrijwel nergens aan vast, behalve aan tickets. En daar komen de airlines je al enorm tegemoet qua flexibiliteit. Dus als je alsnog vanwege covid-19 moet cancellen kost je dat niets en kun je die tickets vast weer doorschuiven.
Stel nu dat je halverwege je USA reis moet afbreken omdat er nieuwe restricties worden opgelegd en je graag weg wil. Dan is dat toch ook geen issue? De airlines zijn flexibel gebleken, dus als je gewoon een normaal ticket hebt dan is het een kwestie van een telefoontje naar de airline om een andere terugvlucht te regelen. Zelfs in normale tijden kan dat gewoon, change fee is meestal maar EUR 150 en herberekening vind dan plaats op basis van de origineel geboekte fare. Ofwel, zo'n wijziging kost dan EUR 150. Maar nogmaals, als er zich opnieuw zo'n situatie voordoet zal dat vermoedelijk wel weer kostenloos kunnen.
Een huurauto die je eerder terugbrengt wordt, mits het geen voucherhuur is, gewoon herberekend en je betaalt alleen voor de periode waarin je hem hebt gebruikt.
Het ongemak wat je dan dus hebt is terug moeten rijden naar je vertrekplaats. Wellicht een of twee extra hotelovernachtingen. Dat is toch allemaal niet zo schokkend?
Een reisverzekering dekt medische onkosten, repatriering, verloren bagage en eventueel reisongemakken zoals de extra verblijfskosten bij onvoorziene wijzigingen. Dat is over het algemeen gewoon gedekt, waar je ook naar toe reist.
Een annuleringsverzekering dekt de vooruitbetaalde verblijfs- en reiskosten van de reis bij het niet kunnen afreizen of tussentijds onderbreken van een reis. Dat is waar je ziet dat verzekeringen dit soort zaken uitsluiten. Dus als jij moet annuleren of halverwege terug naar huis wilt omdat er op de plek waar je bent extra COVID-19 restricties gelden dan gaat de verzekeraar niet terugbetalen.
Maar voor een normale trip naar de USA is zo'n annuleringsverzekering toch ook helemaal niet zo relevant? Ik heb er nooit een gehad, totdat ik een keer een creditcard nam waar zo'n verzekering bij zat. Maar ik zou er nooit een apart afsluiten. Als je een beetje normaal plant dan zit je ook vrijwel nergens aan vast, behalve aan tickets. En daar komen de airlines je al enorm tegemoet qua flexibiliteit. Dus als je alsnog vanwege covid-19 moet cancellen kost je dat niets en kun je die tickets vast weer doorschuiven.
Stel nu dat je halverwege je USA reis moet afbreken omdat er nieuwe restricties worden opgelegd en je graag weg wil. Dan is dat toch ook geen issue? De airlines zijn flexibel gebleken, dus als je gewoon een normaal ticket hebt dan is het een kwestie van een telefoontje naar de airline om een andere terugvlucht te regelen. Zelfs in normale tijden kan dat gewoon, change fee is meestal maar EUR 150 en herberekening vind dan plaats op basis van de origineel geboekte fare. Ofwel, zo'n wijziging kost dan EUR 150. Maar nogmaals, als er zich opnieuw zo'n situatie voordoet zal dat vermoedelijk wel weer kostenloos kunnen.
Een huurauto die je eerder terugbrengt wordt, mits het geen voucherhuur is, gewoon herberekend en je betaalt alleen voor de periode waarin je hem hebt gebruikt.
Het ongemak wat je dan dus hebt is terug moeten rijden naar je vertrekplaats. Wellicht een of twee extra hotelovernachtingen. Dat is toch allemaal niet zo schokkend?
- Galapogos
- Amerika-expert
- Contacteer:
Helemaal eens met wat roelb zegt. Ik heb ook nog nooit een annuleringsverzekering afgesloten voor reizen die ik zelf samenstel. De kosten wogen voor mij nooit op tegen de baten. Enige uitzondering was mijn eerste Amerika-reis. Toen moest ik een visum aanvragen en dat vond ik dermate risicovol dat ik toen speciaal daarvoor wél een annuleringsverzekering heb afgesloten.
Zonder reisverzekering daarentegen ga ik niet op reis, of toch in ieder geval niet buiten Europa. Al is het maar vanwege de kosten die een ziekenhuisopname in een duur land als de VS met zich mee zou kunnen brengen. Dat zijn risico’s die ik niet zelf wens te dragen.
Zonder reisverzekering daarentegen ga ik niet op reis, of toch in ieder geval niet buiten Europa. Al is het maar vanwege de kosten die een ziekenhuisopname in een duur land als de VS met zich mee zou kunnen brengen. Dat zijn risico’s die ik niet zelf wens te dragen.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 11 Reacties
- 4862 Weergaves
-
Laatste bericht door Amarens