Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Coyote »

Visser schreef:
05 jul 2020, 15:48
Waarom boeken veel mensen een half jaar of langer van te voren een reis? Ik koop alleen tickets en vlieg 6 keer per jaar naar NL. Maar boek maximaal 2 maanden van te voren, en soms 2 weken.
Ik denk dat je je niet moet blind staren op de manier hoe jij vakantie viert in Nederland t.o.v. de meerderheid van het forum die 1 of 2 keer per jaar op vakantie gaat naar Amerika en dat helemaal plant.

Ik neem aan dat jij voor familiebezoek naar Nederland gaat? Dat zullen vast geen tripjes door heel Europa zijn (of ik moet mij sterk vergissen). Die kun je inderdaad makkelijk enkele weken van te voren boeken. De meesten hier zijn echter gebonden aan vakantieperiodes, maken vaak uitgebreide routes, leggen flinke afstanden af en moeten voor bepaalde accommodaties soms maanden en maanden van te voren iets vastleggen. Waarom zou je dan niet maanden van te voren al vliegtickets boeken (die dan veelal goedkoper zijn) als je toch al weet dat je in een bepaalde periode gaat?

Bovendien kun je de ticketprijzen vanuit Europa naar Amerika niet vergelijken met de ticketprijzen vanuit Amerika naar Europa. In het algemeen betalen de meesten hier tussen de EUR 400 - EUR 800 voor een retourticket (afhankelijk van de periode en stad waarop je vliegt). Overigens heb ik nog nooit meer dan EUR 550 voor een ticket betaalt, meestal lager. Dus met die dure ticketprijzen valt het wel mee.

Note aan @Moderatorteam: kunnen deze berichten (vanaf het bericht van Visser - 5 juli 2020, 15:48 u) niet afgesplitst worden? Heeft niets met de Travelban te maken.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Boblazy
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Boblazy »

Heeft iemand ervaring met het omboeken / annuleren van tickets met Lufthansa? Ik zou 10 september met Lufthansa naar Denver vliegen (via Frankfurt) maar ik twijfel zelf of het wel verstandig is om het door te laten gaan (als het al niet definitief van de baan gaat, ben zelfs al naar alternatieve (auto)vakantie in Europa aan het kijken. Idealiter zou ik mijn tickets annuleren en in de vorm van een voucher (of credit) krijgen, de tickets zijn geboekt via Gate1.
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

@Boblazy
Geen specifieke ervaring met Lufthansa, maar in algemene zin geldt, als je zelf annuleert verlies je je rechten en je annuleringsverzekeraar keert meestal niet uit als het Covid gerelateerd is.

Advies, wachten tot je vlucht gecanceld wordt, wordt deze niet gecanceld dan dichterbij je reisdatum voucher of refund aanvragen, (afhankelijk van de coronavoorwaarden). Je kunt dan o.a. De travelban gebruiken als reden om niet te gaan, verwacht dat deze nog wel tijdje actief zal zijn beide kanten op. In sommige gevallen kun je sowieso een voucher aanvragen als je het niet ziet zitten om te gaan, maar pas op ,deze voorwaarden draaien ze langzaam terug.. en kan per airline verschillen
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 06 jul 2020, 17:25, 2 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
BorL
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door BorL »

Goed nieuws alert:

Wij hadden een trip gepland staan voor 15-29 sept, met KLM retour AMS - LAS (geboekt in maart)
Vandaag met de KLM klantenservice gebeld en na een half uurtje geduld een medewerker te spreken gekregen.
Uitgelegd dat ik het dit jaar sowiezo niet zie zitten om te vliegen naar de USA, en dus graag een voucher wilde.
Deze zat 5 minuten later in mijn mailbox, te besteden tm dec 2021, dus vliegen tm 2022. :thumbup:

-het is nog niet overal op de KLM site zichtbaar, maar het schijnt dus dat "vluchten tm 31 augustus"is aangepast tot ergens in november..
Take Nothing but Pictures, Leave Nothing but Footprints, Kill Nothing but Time.

2024 Alaska & Yukon, 2023 NorthEast & Canada, 2022 NorthWest, 2021 NYCitytrip, 2018 Coast to Coast, 2016 California, Arizona, Utah, Nevada, 2015 Florida
Timothy555
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Timothy555 »

Dat zou me alvast meer opties geven. Ben altijd heel positief gebleven maar ik zit nu met een “gaat niet gebeuren”-gevoel voor eind september...
BorL
Amerikafan

Bericht door BorL »

Voor omboeken naar een andere bestemming betaal je nu ook de hoofdprijs, voor ons helemaal prima zo

2024 Alaska & Yukon, 2023 NorthEast & Canada, 2022 NorthWest, 2021 NYCitytrip, 2018 Coast to Coast, 2016 California, Arizona, Utah, Nevada, 2015 Florida
Erika
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17
Contacteer:

Bericht door Erika »

Wij hebben een vlucht staan met Lufthansa op 24 oktober heen naar Miami ,en terug op 20 november.
Wat er ook nu gaat gebeuren is afwachten , maar wij hebben voor onszelf al wel besloten dit jaar niet te gaan.
Het is helaas nog te vroeg om te annuleren maar ik hoop er toch op dat het word gedaan.
Er zijn op dit moment nog zoveel beperkingen dat de lol van vakantie vieren nu toch al wel weg is.
Hopen maar dat het volgend jaar er een stuk beter uitziet.
AlexFL
Amerika-ontdekker

Bericht door AlexFL »

@roelb Heeft KLM de rechtstreekse vluchten naar LAS in september verder eruit gehaald? Vrees het wel als ik m'n stoelreservering probeer te bekijken voor 3 september..
Timothy555
Amerika-expert

Het lijkt er op - niet meer te vinden op Google flights of op KLM.be/nl.

@roelb welke rechten heb ik nu als passagier? Wat zijn mijn opties en wat mag ik vooral niet doen?
BorL
Amerikafan

Bericht door BorL »

Lijkt er wel op ja
..sorry, beetje dubbelop..

marieke van oorschot
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door marieke van oorschot »

Mijn vlucht van 8 oktober is ook niet meer te vinden op klm.com. Maar staat nog wel gewoon in mijn KLM app. Vreemd.
Loves Vegas!
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Timothy555 schreef:
06 jul 2020, 20:04
Het lijkt er op - niet meer te vinden op Google flights of op KLM.be/nl.

@roelb welke rechten heb ik nu als passagier? Wat zijn mijn opties en wat mag ik vooral niet doen?
Rustig afwachten. Als er vluchten uitgehaald worden dan krijg je, zoals het er nu uit ziet, bij KLM niet meer automatisch een vervangende route. Althans, op mijn ticket in augustus niet, na ruim een week is het nog steeds een opengebroken halve route.

Dan kun je kiezen:

1. Je hebt het wettelijk recht om om een refund te vragen. Dan krijg je je geld terug (al kan het wel een maandje of drie duren voordat het is gestort). That's it.

2. Je kunt altijd vragen om rerouting op dezelfde data met andere vluchten. Maar zonder zekerheid of je de US binnen mag zou ik dat niet direct doen. Want zodra je om die wijziging hebt gevraagd kun je later niet meer terugvallen op een refund oid. Wacht dus zo lang mogelijk totdat je wat meer zekerheid hebt (en doe dus in de tussentijd gewoon even niets).

3. Je kunt de airline vragen om je ticket om te zetten in travel credit. Bij KLM is dat dan in bepaalde gevallen 15% meer waard en zowel bij KLM als bij Delta 2 jaar geldig. Maarja, cash is king, en je kunt ook gewoon je geld terugvragen, de vraag is dus wat de meerwaarde van dat travel credit is. Zeker met de vrij beperkende voorwaarden die KLM aan die 15% extra stelt.

4. Dan de meest interessante optie. Zowel KLM als Delta hebben rebooking waivers als je je bestemming gelijk houdt, maar alleen nieuwe data wil kiezen. Bij KLM kun je altijd kostenloos de data wijzigen als je nieuwe vertrekdatum voor of op 30/11/2020 is, ongeacht wat er aan boekingsklasses beschikbaar is op de vluchten die je wilt. Zolang je dus maar de vertrekplaats en eindbestemming gelijk houdt.

Dat heet dan een "cabin-to-cabin" rebooking. Kies je een datum op of na 1 december dan kun je ook nog gratis herboeken, maar alleen als op de nieuwe vluchten dezelfde boekingsklasse(n) beschikbaar zijn als die van je originele ticket. Je omboeking gebeurt dan onder de "class-to-class rebooking waiver". Met matrix.itasoftware.com (gratis) of expertflyer.com (betaald) kun je zoeken naar specifieke boekingsklassen. Zeker als je huidige ticket in de wat goedkopere fare classes geboekt is (X bijvoorbeeld in economy) dan kan het lastig zijn om nieuwe vluchten met beschikbaarheid te vinden.

Bij Delta zijn er soortgelijke waivers, alleen ligt de uiterste datum voor een cabin-to-cabin omboeking niet op 31 november, maar op 30 oktober.

Deze laatste optie is dus interessant als je je huidige tickets tegen een gunstig tarief hebt geboekt en je later toch naar dezelfde bestemming wilt vliegen. Als je verwacht dat je later tegen dezelfde prijs opnieuw een ticket kunt kopen of je nog niet zeker weet wat de plannen zijn dan zou ik gewoon voor een refund gaan.
Timothy555
Amerika-expert

Bedankt voor de je tijd. Optie 4 lijkt me inderdaad heel interessant. Alleen: vertrekdatum voor 30/11 lijkt me een beetje onrealistisch als eind september ook onrealistisch is, als je me begrijpt.

De tarieven waren niet supergoedkoop, ik boekte voor circa €625 per persoon en heb ook nog €100 bijbetaald voor 1 stuk ruimbagage (heb ik ook recht op een refund hiervan?).

Ik wil uiteraard snel een keer naar Vegas toe, en opties voor mij zijn midden januari of eind april. Wie zal het zeggen wat de opties waard zijn i.v.m. de travel ban. Niets doen lijkt me dus wel wat momenteel. Stel dat de VS toch opent voor eind september, dan heb ik uit vorige Posts van jou geleerd dat ik met data mag spelen en ook met waar de tussenstops zijn. Een dag vroeger vertrekken en met Delta de route BRU - JFK - LAS vliegen kan dan ook.

Als ik niets doe, verlies ik geen enkel recht om bijvoorbeeld begin september toch nog een refund te vragen, klopt dit? Zolang ik het maar voor de vertrekdatum doe?

Hoe kan je eigenlijk bevestigen of een KLM-vlucht er ‘uit’ is?
Nessiezzz
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Nessiezzz »

KLM vliegt, zoals het er nu naar uit ziet, pas vanaf 25 oktober weer rechtstreeks naar LAS.
Maar dit schuift de afgelopen maanden steeds maar op. Helaas voor alle geboekte Las Vegas vluchten hier.. :(

Mijn avonturen voor dit jaar schuif ik in de ijskast. Helaas, op naar 2021

Rustig afwachten. Als er vluchten uitgehaald worden dan krijg je, zoals het er nu uit ziet, bij KLM niet meer automatisch een vervangende route.
Ik heb die dus wel gekregen, via LAX. Hopelijk blazen die ook snel weer af.
Timothy555
Amerika-expert

Waar zie je dat dan? Ik zie nog steeds, zowel in de app als online, de originele vluchten staan.
Bjornftw
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Bjornftw »

Nessiezzz schreef:
06 jul 2020, 21:31
KLM vliegt, zoals het er nu naar uit ziet, pas vanaf 25 oktober weer rechtstreeks naar LAS.
Maar dit schuift de afgelopen maanden steeds maar op. Helaas voor alle geboekte Las Vegas vluchten hier.. :(
En ik vermoed dat wij als Nederlanders tegen die tijd helaas (nog) niet naar Amerika mogen.
marieke van oorschot
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door marieke van oorschot »

Timothy555 schreef:
06 jul 2020, 21:51
Waar zie je dat dan? Ik zie nog steeds, zowel in de app als online, de originele vluchten staan.
Bij mij staat het er nog gewoon in.
Loves Vegas!
Nessiezzz
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Nessiezzz »

Timothy555 schreef:
06 jul 2020, 21:51
Ik had dat precies ook. Over een tijd krijg je een annulering. Medewerker van KLM vertelde mij dat aan de telefoon, aparte systemen.
Als je de vlucht niet meer kan boeken betekent dus indirect dat 'ie niet meer gaat.
Bjornftw schreef:
06 jul 2020, 21:52
En ik vermoed dat wij als Nederlanders tegen die tijd helaas (nog) niet naar Amerika mogen.
Ander verhaal maar inderdaad, dat geloof ik ook.
AlexFL
Amerika-ontdekker

Bericht door AlexFL »

Mijn heenreis is automatisch gererouted via ATL, ik laat het voorlopig even staan totdat meer duidelijk wordt over het opheffen van de travel ban. Zit momenteel een overstap van 9 uur in ATL in. Mocht de ban opgeheven worden, wat ik Trump een dezer dagen eigenlijk wel zie doen.. ookal gaat het her en der nog helemaal niet goed... zal ik wel eens informeren over een mooiere heenreis.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Helaas zie ik eerlijk gezegd Trump de travelban voorlopig nog niet opheffen. Ik denk dat bij de beste man een vrij hoog ''wij niet bij jullie, dan jullie niet bij ons'' gehalte zit. Zolang de EU de reizen vanuit de VS niet toestaat voor toeristen zal Trump dat ook niet doen naar de VS vrees ik.

Daarnaast denk ik dat het reisadvies met het aantal besmettingen nog wel een tijdje op oranje blijft... Die is er niet alleen omdat er een travelban is
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer