GJ schreef: ↑15 jan 2021, 09:47
.......... Het is niet alsof je (opnieuw) corona kan krijgen van het vaccin zelf, want er zit geen levend of verzwakt compleet coronavirus in.......
Op zich helemaal juist. Maar dat wil nog niet zeggen dat een vaccinatie risicoloos is. Ik heb inmiddels mijn opgebouwde weerzin tegen de contextloze media corona hectiek aan de kant gezet en ben er maar eens weer ingedoken.
Het mechanisme van een (mogelijk fatale) complicatie is redelijk goed opgehelderd. Voor wie het wil lezen:
Quantitative assays reveal cell fusion at minimal levels of SARS-CoV-2 spike protein and fusion from without. Waarschuwing: zonder een redelijke kennis van celbiologie gaat het niet lukken dit artikel te doorgronden.
Ik zal het in het kort proberen samen te vatten. Het is gebaseerd op de werking van het Pfizer/BioNtech vaccin. De werking van de andere ken ik (nog) niet. Die is mogelijk gelijk. Het vaccin bevat een specifiek stukje geïsoleerd mRNA uit het Covid19 genoom in een suspensie van vetbolletjes. Via een slimme techniek worden menselijke lichaamscellen aangezet tot het produceren van het spijkereiwit zoals het ook op het virus zit. Je krijgt dus wel dit virus eiwit in je lijf maar niet het virus zelf. Het immuunsysteem herkent dit eiwit als zijnde lichaamsvreemd en gaat antistoffen aanmaken. We zijn immuun! So far so good. Ik laat me gemakshalve maar niet uit over het nogal krakkemikkige Pfizer onderzoek waarvan we het geclaimde percentage van 95% redelijkerwijs naar beneden zouden moeten bijstellen.
De complicatie: Het blijkt dat bij een zeer beperkt(!) aantal mensen de aangemaakte antistoffen meer cellen laten samenklonteren dan ons lief is. Deze samengeklonterde cel complexen zijn een enorm probleem voor het lichaam. Zie het als een diffuse vorm van micro embolieën door het hele lichaam.
Moeten we ons nu toch nog extra zorgen gaan maken? Voor zover ik het begrepen heb niet. Laat ik het zo zeggen: Iedereen die zich geen zorgen hoefde te maken omtrent een fataal verlopende covid infectie (ongeveer 99%) hoeft dat omtrent deze vaccinatie ook niet te doen. Dus bij deze mijnerzijds
geen pleidooi om een vaccinatie te weigeren. Het risico geldt wel voor een beperkte groep kwetsbaren. Een groep die een relatief hoge kans had een covid infectie niet te overleven. Onrustbarende berichten uit sommige verzorgingstehuizen zijn m.i. niet helemaal uit de lucht gegrepen. Hier zou nog een hele discussie medische ethiek op kunnen volgen maar dat gaat buiten de context van dit forum.
@Tipsy_1 "omdat ik het J&J vaccin wil en niet Moderna" Uit belangstelling: Wat is je reden hiervoor?
--------------------
Aanvulling 18:17 Even opgezocht. Het J&J vaccin heeft een heel andere aanpak dan Pfizer. Een DNA vaccin bij een RNA virus. Twintig jaar geleden zou niemand dit geloofd hebben. Ziet er veelbelovend uit. Maar nog veel onbekend. Zoals gezegd, onder druk wordt veel vloeibaar.