Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Het Centrale ESTA topic (deel III)
Re: Aanpassing Esta status
Wij hebben inderdaad nog tickets voor augustus staan en tickets die recent geanuleerd zijn half juni ( hadden 2 trips gepland vorig jaar en deze doorgezet naar 2021) en dit geldt ook voor mijn man die geen status update heeft gehad
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)
Dat is dan waarschijnlijk de reden.
Bron: https://esta.cbp.dhs.gov/faqWill my ESTA be cancelled if I am scheduled to travel on or after 11:59pm EDT on March 13, 2020?
In accordance with Proclamation—Suspension of Entry as Immigrants and Nonimmigrants of Certain Additional Persons Who Pose a Risk of Transmitting 2019 Novel Coronavirus effective at 11:59 p.m. eastern daylight time on March 13, 2020, the entry into the United States is suspended for most individuals, other than United States citizens and lawful permanent residents, who have been physically present within a Schengen Area country within 14 days of travel to the United States. Any traveler with a valid ESTA who attempts to travel the United States in violation of this Proclamation will have their ESTA canceled. ESTA will not refund applications that are canceled due to this Proclamation. Travelers who are subject to the Proclamation should cancel or postpone any travel until no longer subject to the Proclamation, or the Proclamation is rescinded.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
Ik heb inmiddels 3 messenger berichten aan de klm gestuurd met de vraag wanneer zij de passagiersgegevens doorgeven aan de autoriteiten van de VS.
Maar de vraag is te ingewikkeld. Ze hebben er geen antwoord op.
Maar de vraag is te ingewikkeld. Ze hebben er geen antwoord op.

-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 8
Re: Aanpassing Esta status
En wat was je originele vertrekdatum? En heb je wellicht al eerder je API gegevens ingevuld, bijvoorbeeld bij het boekingsproces? Bij KLM weet ik dat je deze later kunt toevoegen, maar volgens mij zijn er ook airlines die het meteen vragen bij het boeken.
Het lijkt mij toch dat het te maken moet hebben met het incheckproces of het invullen van je API gegevens? Hoe weet de customs en border protection anders dat jij een reis gaat maken?
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
Je kunt vragen of de klm je API gegevens verwijders voor je vluchtdatum, hiermee kun je voorkomen dat je esta wordt ingetrokken.
-
- Amerikafan
Ik heb het idee dat er in de discussie een beetje in kringetjes wordt rondgedraaid. Kijk 1 of 2 pagina's terug, dan vind je daar denk ik de meest aannemelijke conclusie op basis van ervaringen van diverse forumleden en de informatie van US Border Control. Old Faithful haalt exact dezelfde quote van https://esta.cbp.dhs.gov/faq aan die ik een pagina eerder ook al heb aangehaald. Het systeem van de US Border Control checkt bij de start van de check-in periode wie een geldige ESTA heeft (of een visum) en een vlucht heeft geboekt en nog niet heeft geannuleerd, van deze persoon (personen) wordt de ESTA (visum) ingetrokken om te voorkomen dat je toch incheckt en in feite naar de US zal vliegen. Advies is dus om tijdig zelf te annuleren, dan zal de ESTA (visum) geldig blijven.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 69
Dat was mijn conclusie ook inderdaad. Maar het blijft een dilemma; je wilt zo lang mogelijk wachten met zelf annuleren omdat het qua geld terug meestal gunstiger is dat de maatschappij je vlucht cancelt dan als je dat zelf doet. En dan maar liever die $14 voor een ESTA kwijt zijn.
-
- Amerikafan
De "gelukkigen" die een KLM ticket hebben, krijgen gewoon hun geld terug (of voucher) mits vertrek voor 31dec2021.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 23
Hoe weet men of je niet aan een van de weinige voorwaarden voldoet om toch naar de USA te gaan als men de ESTA gaat annuleren?
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 69
Daarom gebruikte ik ook het woord "meestal"Diederik52 schreef: ↑16 jul 2021, 22:39De "gelukkigen" die een KLM ticket hebben, krijgen gewoon hun geld terug (of voucher) mits vertrek voor 31dec2021.

Ik ga hier niet alle policies opsommen, dit is het ESTA topic. Er hebben hier velen bij bv BA/AA geboekt en die geven geld niet terug.
-
- Amerikafan
Good old KLM...
-
- Amerikafan
Het antwoord is, denk ik, (alweer) op https://esta.cbp.dhs.gov/faq te lezen:
De beschreven situatie is niet helemaal dezelfde maar lijkt toch wel op die van jou. Dus: vliegmaatschappij benaderen (die immers gegevens doorgeeft).My ESTA was cancelled but I believe that I fall within one of the exemptions identified within the Proclamation – what should I do?
Individuals that believe they are exempt from the Proclamation and are abroad may contact their air carrier for additional guidance. Travelers who believe they fall within an identified exemption are encouraged to seek guidance in advance of planned travel to avoid travel disruptions. Air carriers are directed to contact the RCLG for additional guidance.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 23
Idd vooraf via ambassade en/of luchtvaartmaatschappij. 

-
- Amerikafan
In het topic "Wanneer grenzen naar US en Canada weer open ...." kwam een interessante vraag voorbij met een antwoord dat eigenlijk ook in dit topic thuishoort:
boonens schreef: ↑17 jul 2021, 13:16Naar mijn idee is een van de risico's, wanneer een oplettende beambte je terugstuurt omdat je niet kan aantonen dat je 14 dagen in een derde land hebt verbleven, dat je de ESTA-vraag of jou ooit de toegang tot Amerika is ontzegd niet meer (legaal) met 'nee' kan beantwoorden (maar mogelijk herinner ik mij de formulering van deze vraag niet goed en is er toch nog wat speelruimte).
Diederik52 schreef: ↑17 jul 2021, 13:46Het officiële antwoord van de US Border Control (zie link https://esta.cbp.dhs.gov/faq ) is:Je kunt dus rustig een volgende keer opnieuw een ESTA aanvragen.Will the ESTA revocation go on my record as a negative mark?
Any traveler with a valid ESTA who attempts to travel the United States in violation of this Proclamation will have their ESTA canceled, not revoked. This cancellation does not preclude a traveler from re-applying for an ESTA
Dank voor alle reacties! Ik denk dat het in inderdaad te maken had met de api gegevens die had ik voor ons al ingevuld maar mijn man had dit nog niet gedaan zijn esta is nog steeds geldig. Gek is wel dat de annulering van de tickets voor vertekdatum gedaan is. En de esta annulering pas op 9-7 is gedaan. Dan hadden we alweer terug geweest.
Maar goed nu weer een nieuwe aanvraag doen als de travelban eraf is
Maar goed nu weer een nieuwe aanvraag doen als de travelban eraf is
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 14
Loop ik een groot risico om een ESTA pas aan te vragen nadat de travelban eraf is en ik weet dat ik kan gaan?
M'n ESTA verloopt deze week. Ik heb een trip eind september gepland.
Als ome Joe zegt dat de ban eraf gaat, maak ik me dan onterecht zorgen om te denken dat er plots 6 weken wachttijd zal zijn?
M'n ESTA verloopt deze week. Ik heb een trip eind september gepland.
Als ome Joe zegt dat de ban eraf gaat, maak ik me dan onterecht zorgen om te denken dat er plots 6 weken wachttijd zal zijn?
-
- Amerikafan
@Timothy555 : Waar zou die wachttijd vandaan moeten komen? De systemen zijn in beginsel geautomatiseerd, dus de approval van de aanvraag moet snel kunnen gaan. Tenzij er op hetzelfde moment als jouw aanvraag een overvloed aan aanvragen komt en de server dan down gaat....
Mijn ESTA verloopt ook begin augustus en mijn vertrekdatum staat voor 26 aug gepland, dus ik zit ook in spanning, maar niet vanwege de snelheid van de ESTA verkrijging.
Mijn ESTA verloopt ook begin augustus en mijn vertrekdatum staat voor 26 aug gepland, dus ik zit ook in spanning, maar niet vanwege de snelheid van de ESTA verkrijging.
-
- Amerika-expert
Ik wist niet dat het een geautomatiseerd proces was en dacht dat er echt medewerkers de aanvraag analyseerden.
Vorige keer hadden zowel ik als m'n vrouw binnen de 30 minuten approval.
Vorige keer hadden zowel ik als m'n vrouw binnen de 30 minuten approval.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 8
Ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen en we niet een hausse aan ESTA aanvragen gaan krijgen omdat de VS de grenzen open gooit. Bedenk dat het, zoals @Diederik52 al aangeeft een geautomatiseerd proces is waar steekproefsgewijs handwerk aan te pas komt.Timothy555 schreef: ↑19 jul 2021, 14:32onterecht zorgen om te denken dat er plots 6 weken wachttijd zal zijn?
Hangt er ook vanaf wanneer de ban eraf gaat. Kijk als die ban er 25 september af gaat en jij vliegt de 26e dan is het misschien wat krap, maar laat dat eerst maar gebeuren en daarna zien wel weer verder. Ga ik er ook wel vanuit dat ze dat een paar dagen/weken van te voren aankondigen.
Je kunt ook een ESTA aanvragen, zolang je je API gegevens niet invult, of je vlucht op tijd annuleert, is er niet veel aan de hand volgens mij.
Als je daarmee te laat bent of je API gegevens alvast invult en annuleert te laat je vlucht waardoor de airline je gegevens doorgeeft aan CPB dan annuleren ze je ESTA, ze trekken hem niet in (revoke). Dus in het slechtste geval ben je 14 dollar p.p kwijt. Ik weet niet of je al een vlucht hebt staan?
2018: Rondreis Zuid West
-
- Amerika-expert
Ja, AMS-LAS 21/9. Ik zie geen enkele reden om nu al de ESTA aan te vragen. Blijkbaar komt Biden kortelings met nieuws lees ik in het andere topic. Uiterlijk 16/9 annuleer ik alles indien er nog geen einde aan de travelban is.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 16 Reacties
- 19800 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-
- 3 Reacties