Ik dacht dat september eigenlijk wat te laat in het jaar zou zijn voor IJsland, maar nu ik er meer over gelezen heb lijkt het me nog wel prima te kunnen. De dagen zijn nog best lang, de wegen nog begaanbaar (zeker in de eerste helft van de maand), en het voordeel van september is natuurlijk dat het iets rustiger zal zijn met andere toeristen. Na het lezen van blogs en topics van andere forummers (uiteraard kom je dan al snel bij @kalaman en @michelly uit, dank!), heb ik een voorlopig reisplan opgesteld.
06-09: Amsterdam - Grindavik (huurauto ophalen, eerste boodschappen)
07-09: Grindavik - Reykjavik (Geldingardalur Volcano, Gunnuhver, Seltún, Reykjanes Lighthouse, Bridge between Continents)
08-09: Reykjavik - Sauðárkrókur
09-09: Sauðárkrókur - Kerlingarfjöll (via onverharde weg 35 door de highlands, Hveravellir, Hveradalir)
10-09: Kerlingarfjöll - Laugarvatn (Hveradalir, Hvítárvatn, Gullfoss)
11-09: Laugarvatn (Landmannalaugar, Sigödugljúfur Canyon)
12-09: Laugarvatn (Kerið Crater, Thingvellir, Bruarfoss/Hlauptungufoss, Geysir/Gullfoss)
13-09: Laugarvatn - Þórsmörk (met bus vanaf Hvolsvöllur)
14-09: Þórsmörk - Heimaey (Þórsmörk, puffins spotten op Heimaey, Eldfell Crater)
15-09: Heimaey - Vík í Mýrdal
16-09: Vík í Mýrdal
17-09: Vík í Mýrdal - Hof/Höfn
18-09: Hof/Höfn
19-09: Hof/Höfn - Laugarfell (Waterfall Circle, Hafrahvammagljúfur Canyon)
20-09: Laugarfell - Borgarfjörður Eystri
21-09: Borgarfjörður Eystri - Laugar
22-09: Laugar
23-09: Laugar
24-09: Laugar - Sauðárkrókur
25-09: Sauðárkrókur - Grundarfjörður
26-09: Grundarfjörður - Reykjavik
27-09: Reykjavik - Amsterdam
Vanaf 15-09 moet ik de meeste sights nog invullen, al heb ik in mijn notities al wel een hele lijst met bezienswaardigheden staan.
Vliegtickets willen we pas boeken zodra we zeker weten dat we naar IJsland gaan. We neigen naar Transavia omdat dat goedkoper is en vooral omdat die een terugvlucht aan het einde van de middag hebben. Icelandair vliegt zo te zien alleen 's ochtends vroeg van Reykjavik naar Amsterdam in september.
Ik heb wel alvast een (restitueerbare) aanbetaling voor een huurauto gedaan. Goed aan de prijs in IJsland, maar dat wisten we vooraf. Vooral omdat we een 4x4 willen en het ook nog een automaat moet zijn. We hebben via mycar.is een Toyota RAV4 inclusief Theft Protection, Gravel Protection, Sand and Ash Protection en SCDW gehuurd. Eigen risico van ongeveer 800 euro, te betalen met een creditcard die dit eigen risico dan weer afdekt.
Mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik het uiteraard heel graag! Ik ga vandaag denk ik alvast wat (annuleerbare) accommodatie vastleggen. Bij Laugarvatn heb ik een betaalbaar huisje gezien inclusief privé-jacuzzi, dat lijkt me wel wat.