Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
dv-2008 ingeloot......en nu?
-
- Amerika-ontdekker
-
- Amerika-newbie
dv-2008 ingeloot......en nu
Hoi
Hier een berichtje uit Florida. Zeven jaar geleden waren wij ook dolgelukkig dat wij naar Florida konden vertrekken. Wij hebben het hier inmiddels helemaal gemaakt (financieel). En toch .... wij zijn van plan om terug te gaan zo spoedig mogelijk, waarschijnlijk naar Belgie. Vergeet niet het is een keiharde samenleving hier, de mogelijkheden zijn onbeperkt. Maar als je het niet maakt hier, kun je beter maar in Nederland zitten. Als je je baan verliest of geen werk hebt kun je van voedselbonnen gaan leven en in een mobile home gaan wonen. Je beland hier voor het minst geringste in de gevangenis. Ze gooien je zo voor 3 a vier maanden in de cel, ook al ben je onschuldig en ze verdenken je gewoon van iets. Het is echt een politiestaat. Wij zijn voor onze kinderen naar Amerika gegaan omdat we dachten dat ze hier een betere toekomst zouden hebben. Nu gaan we terug OM de kinderen. Wij hebben hier nog steeds een fantastisch leven, wonen op een landgoed. Wij gaan niet terug omdat we het NIET gemaakt hebben. Onze schoondochter is Amerikaanse zij krijgt geen vaste baan, maar ze houden haar uren onder de 40 uur anders moeten ze haar een ziektekostenverzekering betalen en ze heeft dus nergens recht op. Ze kunnen je van de 1 op de andere dag zo op straat zetten. Hebben jullie al eens geinformeerd hoeveel een ziektekosten verzekering kost? En hoeveel je eerst uit eigen zak moet betalen voor ze uit gaan keren? Alles is veel duurder dan in Europa. Property tax dagelijkse boodschappen enz. Een bezoekje aan de tandarts is ook een rib uit je lijf. Tandarts is niet verzekerd. Voorbeeld: wortelkanaalbehandeling + kroon $ 1,500 - 2,500. Ik wil absoluut niet negatief doen, maar de mensen waarschuwen eerst goed te informeren voordat zij deze enorme stap gaan zetten. Veel succes in ieder geval !!![/u]
Hier een berichtje uit Florida. Zeven jaar geleden waren wij ook dolgelukkig dat wij naar Florida konden vertrekken. Wij hebben het hier inmiddels helemaal gemaakt (financieel). En toch .... wij zijn van plan om terug te gaan zo spoedig mogelijk, waarschijnlijk naar Belgie. Vergeet niet het is een keiharde samenleving hier, de mogelijkheden zijn onbeperkt. Maar als je het niet maakt hier, kun je beter maar in Nederland zitten. Als je je baan verliest of geen werk hebt kun je van voedselbonnen gaan leven en in een mobile home gaan wonen. Je beland hier voor het minst geringste in de gevangenis. Ze gooien je zo voor 3 a vier maanden in de cel, ook al ben je onschuldig en ze verdenken je gewoon van iets. Het is echt een politiestaat. Wij zijn voor onze kinderen naar Amerika gegaan omdat we dachten dat ze hier een betere toekomst zouden hebben. Nu gaan we terug OM de kinderen. Wij hebben hier nog steeds een fantastisch leven, wonen op een landgoed. Wij gaan niet terug omdat we het NIET gemaakt hebben. Onze schoondochter is Amerikaanse zij krijgt geen vaste baan, maar ze houden haar uren onder de 40 uur anders moeten ze haar een ziektekostenverzekering betalen en ze heeft dus nergens recht op. Ze kunnen je van de 1 op de andere dag zo op straat zetten. Hebben jullie al eens geinformeerd hoeveel een ziektekosten verzekering kost? En hoeveel je eerst uit eigen zak moet betalen voor ze uit gaan keren? Alles is veel duurder dan in Europa. Property tax dagelijkse boodschappen enz. Een bezoekje aan de tandarts is ook een rib uit je lijf. Tandarts is niet verzekerd. Voorbeeld: wortelkanaalbehandeling + kroon $ 1,500 - 2,500. Ik wil absoluut niet negatief doen, maar de mensen waarschuwen eerst goed te informeren voordat zij deze enorme stap gaan zetten. Veel succes in ieder geval !!![/u]
Ga binnenkort terug naar Nederland/Belgie na een verblijf van bijna 7 jaar
Re: dv-2008 ingeloot......en nu
Dag Annemarie, spijtig dat jullie het niet naar je zin hebben in Florida.annemarie2225 schreef:Alles is veel duurder dan in Europa. Property tax dagelijkse boodschappen enz. Een bezoekje aan de tandarts is ook een rib uit je lijf. Tandarts is niet verzekerd. Voorbeeld: wortelkanaalbehandeling + kroon $ 1,500 - 2,500. Ik wil absoluut niet negatief doen, maar de mensen waarschuwen eerst goed te informeren voordat zij deze enorme stap gaan zetten. Veel succes in ieder geval !!![/u]
Maar als je zegt dat daar alles duurder is, dan heb je het toch absoluut mis, zeker tegen de huidige dollar/euro koers is over de gehele linie genomen Florida VEEL goedkoper dan Nederland/België.
Ga maar na, als ik 100 euro in NL besteed, zit hierop 19% btw, ik besteed dus feitelijk 81 euro.
Als ik die 100 euro omzet in 134 dollar, en geik geef 'm uit met 7% sales tax, dan heb ik nog steeds 124 dollar te besteden....
En als ik dan de prijzen vergelijk, dan heb je voor 134 USD véél meer bij Wall Mart dan voor 100 EUR bij Albert Heijn, om maar eens een vergelijking uit te voeren. Benzine, auto's, vlees, brood, je gaat ECHT heel erg schrikken als je weer in Europa bent....
Tijdens onze laatste vakantie in de USA ervoeren wij de prijzen als die van een "lage lonen land", een keertje (simpel) uit eten met gezin van 5 personen kostte ons meestal zo'n 50-60 USD incl. tip, wij komen hier nooit onder de 100 EUR het restaurant uit....
Ik heb even wat op tandartskosten gegoogled, ik zie daar voor een wortelkanaalbehandeling € 395,- + kroon all-in € 780,- = 1574 USD, dus om dáár nou om te emigreren?
Ik heb alleen de indruk dat de lonen in USA veel lager liggen, waardoor de Amerikanen zelf dit prijsvoordeel misschien niet zo voelen.. maar als jullie het "gemaakt" hebben in FL, dan speelt dat voor jullie toch niet zo?
Dat geldt voor ongeschoold en laaggeschoold werk. Als je zo'n baan hebt, kun je als kostwinner en alleenverdiener geen huishouden draaiende houden, omdat je vaak niet boven de armoedegrens uitkomt. Het geldt ook voor de traditionele blue-collar jobs in de industrie. In de jaren '70 van de vorige eeuw was een meeste blue-collar worker nog in staat een huis te kopen en een huishouden bestaande uit een vrouw en twee kinderen te onderhouden. Nu kan dat meestal niet meer (de zieltogende industrieen met sterke vakbonden zijn uitzonderingen) en is men verplicht twee inkomens in zo'n huishouden te hebben. Dit is een van de symptomen van de druk op de middenklasse sinds de late jaren '60. Het geldt beslist niet voor functies waarvoor een betere opleiding is vereist. Daar liggen de inkomens aanzienlijk hoger dan in West-Europa, terwijl de belastingdruk lager is.legssmit schreef:... Ik heb alleen de indruk dat de lonen in USA veel lager liggen, waardoor de Amerikanen zelf dit prijsvoordeel misschien niet zo voelen..
--john
annemarie2225 schreef:Je beland hier voor het minst geringste in de gevangenis. Ze gooien je zo voor 3 a vier maanden in de cel, ook al ben je onschuldig en ze verdenken je gewoon van iets. Het is echt een politiestaat.
Geef hier eens concrete voorbeelden van. Ik voel hier juist het tegenovergestelde: In Nederland: 's ochtens opgepakt, 'smiddags weer vrij/op straat. Vooral voor 'kleine criminaliteit' zoals vernieling, winkeldiefstal, verkeersovertredingen zoals dronken achter het stuur, ben je in Nederland na een uurtje al weer vrij. Gelukkig in Amerika niet zo. En daar ben ik blij om, ik voel me hier veel veiliger. Maar onschuldig 4 maand in de cel??????? Geef eens een concreet voorbeeld.
annemarie2225 schreef: Onze schoondochter is Amerikaanse zij krijgt geen vaste baan, maar ze houden haar uren onder de 40 uur anders moeten ze haar een ziektekostenverzekering betalen en ze heeft dus nergens recht op.
Wat voor opleiding heeft ze dan? Waar werkt ze? In Nederland kan dit ook hoor, alleen werk je dan via een uitzendbureau. Ik weet dat dit voorkomt in de USA maar het lijkt mij meer uitzondering dan regel.
Ja, tussen de 200 en 400 dollar. Hoeveel betaal je in Nederland per maand aan verplichte verzekeringen??annemarie2225 schreef:Hebben jullie al eens geinformeerd hoeveel een ziektekosten verzekering kost?
annemarie2225 schreef:Tandarts is niet verzekerd. Voorbeeld: wortelkanaalbehandeling + kroon $ 1,500 - 2,500.
Dat ligt er maar net aan. Bij ons is de tandarts wel verzekert, voor een kroon betaal ik rond de $400 aan eigen bijdrage, een brug $700......
Preventief onderhoud, gaatjes etc. gratis.
En kosten voor boodschappen.... kan ik persoonlijk niet meer over oordelen, aangezien ik al 7 jaar weg ben. Maar volgens vrienden/familie die hier op bezoek komen is het op z'n minst vergelijkbaar, zo niet goedkoper. Wat hier wel veel goedkoper is is uitgaan zoals bijvoorbeeld eten in restaurants of cafe's , benzine, btw, motorrijtuigen belasting, van allerlei gemeentelijke belastingen....
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als Belg wordt mijn nieuwsgierigheid natuurlijk heel erg geprikkeld... Waarom kies je mogelijk België uit als volgende halte?annemarie2225 schreef:wij zijn van plan om terug te gaan zo spoedig mogelijk, waarschijnlijk naar Belgie.
De sociale hangmatcultuur gaat ook in België en NEderland op zijn einde lopen hoor, potjes met geld geraken op als je het zo gul blijft uitdelen.annemarie2225 schreef: Maar als je het niet maakt hier, kun je beter maar in Nederland zitten. Als je je baan verliest of geen werk hebt kun je van voedselbonnen gaan leven en in een mobile home gaan wonen.

Als je hier zonder werk komt, dan ga je met je werkloosheidsuitkering ook geen 'gewone' woning meer kunnen aanhouden, dan zal je ook op de wachtlijst moeten voor een sociale woning, of een krot gaan huren dat je met geld van het OCMW gaat moeten betalen...
Wat Nederland betreft weet ik het niet, maar in België is de jacht op de (langdurige) werklozen geopend, je kan dus niet onbeperkt blijven geld krijgen. En steeds meer banen voor ongeschoolden verdwijenen, het ene productiebedrijf na het andere sluit de deuren of verplaatst zijn opdrachten naar andere landen. Onze minister heeft bijna 4 jaar geleden 200.000 nieuwe banen beloofd. Spijtig genoeg zijn er op die tijd zoveel verdwenen, maar niet bijgekomen.
Dat noemt in België 'voorarrest', en zo lang men genoeg verdenkingen tegenover jou heeft, en men nog bezig is met het stellen van onderzoeksdaden, mag je hier ook netjes blijven zitten. En dat kan oplopen tot heel wat langer dan 3 of 4 maanden.annemarie2225 schreef: je beland hier voor het minst geringste in de gevangenis. Ze gooien je zo voor 3 a vier maanden in de cel, ook al ben je onschuldig en ze verdenken je gewoon van iets.
De politie in Amerika... ach ja, ze zijn niks beter/slechter dan elders, denk ik. Het zijn meestal niet de meest dynamische mensen die voor een 'carrière' bij de politie kiezen.

Hoe oud zijn jullie kinderen?annemarie2225 schreef: Nu gaan we terug OM de kinderen.
Welke dingen ga je in Nederland/België hebben voor je kinderen die je in Amerika niet hebt?
België: steeds meer jobs zijn interims, contracten van week tot week, met natuurlijk een lager loon. Ze weten dit maanden en jaren ze te trekken, en natuurlijk kunnen ze je ook van de ene op de andere dag buiten zetten, je krijgt hoogstens een week loon uitbetaald. Voordeel is natuurlijk hier wel dat je een ziektekostenverzekering hebt. Maar als ik hoor over die Nederlandse toeslag die ze daar moeten betalen voor de ziektekosten (zorgtoeslag?), dan begin je daar toch ook al te voelen dat de geldpotjes leeg geraken.annemarie2225 schreef: Onze schoondochter is Amerikaanse zij krijgt geen vaste baan, maar ze houden haar uren onder de 40 uur anders moeten ze haar een ziektekostenverzekering betalen en ze heeft dus nergens recht op. Ze kunnen je van de 1 op de andere dag zo op straat zetten.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ben ik nou gek of hoe zit dat?
Het topic gaat over het winnen van de DV2008.
Dit zijn niet mensen die tegen wil en dank naar amerika moeten.
In tegendeel (ik spreek nu voor mezelf als dv 1996 winnaar), je gaat met het doel naar amerika om het daar te maken. Als het besluit neemt om vrijwillig te emigreren komt het over het algemeen wel goed met je.
daar bij woont deze annemarie in een staat die niet goedkoop is over het algemeen. Waar ik woon is het heel goed wonen, alles is erg betaalbaar.
Als ik mijn kosten van levensonderhoud vergelijk met die van mijn ouders.
hebben vergelijkbaar huis maar die van mij kost minder dan de helft en er zit 1.6 hectare grond bij. Ik woon vlakbij een stad met 150000 inwoners en dus niet in een hutje op de hei.Rijd in een auto die in nederland een euroton moet kosten,(hier minder dan de helft) maar die minder aan verzekeringspremie kost dan mijn vaders auto van 30k euro en de peut kost ook de helft
gezondheidsverzekering kost mij 269 per maand voor een gezin van 4.
Kosten van levensonderhoud zijn goedkoper dan in Nederland.
Ik kan de sleutel in mijn auto laten zitten. Er is in de 11 jaar dat ik hier woon nog nooit iets gebeurd. Ben niet afgetuigd of beroofd. nog nooit ingebroken in auto, huis of kantoor etc.
Annemarie zou er dus goed aan doen om binnen de VS eens te kijken om te verhuizen naar een betere leefomgeving.
Ik zou ook best wel aan de kust willen wonen hoor maar als ik zie wat ik dan zou moeten opgeven, woon ik hier liever relaxed en zonder zorgen en ga ik wel op vakantie er naartoe (eind mei naar de kust van Texas BV)
Het topic gaat over het winnen van de DV2008.
Dit zijn niet mensen die tegen wil en dank naar amerika moeten.
In tegendeel (ik spreek nu voor mezelf als dv 1996 winnaar), je gaat met het doel naar amerika om het daar te maken. Als het besluit neemt om vrijwillig te emigreren komt het over het algemeen wel goed met je.
daar bij woont deze annemarie in een staat die niet goedkoop is over het algemeen. Waar ik woon is het heel goed wonen, alles is erg betaalbaar.
Als ik mijn kosten van levensonderhoud vergelijk met die van mijn ouders.
hebben vergelijkbaar huis maar die van mij kost minder dan de helft en er zit 1.6 hectare grond bij. Ik woon vlakbij een stad met 150000 inwoners en dus niet in een hutje op de hei.Rijd in een auto die in nederland een euroton moet kosten,(hier minder dan de helft) maar die minder aan verzekeringspremie kost dan mijn vaders auto van 30k euro en de peut kost ook de helft
gezondheidsverzekering kost mij 269 per maand voor een gezin van 4.
Kosten van levensonderhoud zijn goedkoper dan in Nederland.
Ik kan de sleutel in mijn auto laten zitten. Er is in de 11 jaar dat ik hier woon nog nooit iets gebeurd. Ben niet afgetuigd of beroofd. nog nooit ingebroken in auto, huis of kantoor etc.
Annemarie zou er dus goed aan doen om binnen de VS eens te kijken om te verhuizen naar een betere leefomgeving.
Ik zou ook best wel aan de kust willen wonen hoor maar als ik zie wat ik dan zou moeten opgeven, woon ik hier liever relaxed en zonder zorgen en ga ik wel op vakantie er naartoe (eind mei naar de kust van Texas BV)
-
- Amerika-newbie
dv-2008 ingeloot
Lieve mensen, hartelijk bedankt voor jullie reacties. Hier enige antwoorden terug:
Kosten leven in de usa
property tax doorsnee huis: $ 3500 jaar
verzekering 2000 jaar
electriciteit 400 (maand)
kabel televisie basic 79 (maand)
telefoon + internet + cell 275
zieketekosten verzekering 350 ($ 5000 per persoon eigen risico)
autoverzekering 3 auto's 4200 per HALF JAAR
VASTE LASTEN PER MAAND $ 2350.00 DIT IS ZONDER EVENTUEEL EEN LENING VOOR EEN HUIS.
NU MOET JE NOG ETEN !!!!
UIT ETEN:
Als je voor $ 50.00 voor 5 personen uit gaat eten, dan ga je zeker aar Mc Donalds waar je niet hoeft te tippen! Of je tipt op z'n holland. Maar gebruikelijk is hier 15-20% En als ik met mijn familie van 6 personen uit eten ga ben boven de $ 100 kwijt exc. 20% tip in een doorsnee restaurant.
WIJ GAAN NIET TERUG OMDAT WIJ ALLES TE DUUR VINDEN !!!!
Wij gaan terug omdat wij dit geen vrij land vinden. Ze kunnen je inderdaad zo maar in de gevangenis gooien. Politie agenten gedragen zich alsof ze boven jezus staan. En kunnen met je doen wat ze willen.
Normaal gesproken is dit nog steeds een fantastisch land alleen als je kinderen hebt en ze gaan de tierner leeftijd halen dan vind ik het hier heel erg beangstigend, omdat ze door een klein foutje al heel gauw in de gevangenis kunnen raken. Er zitten hier kinderen van 10 jaar!!! al maanden in de gevangenis. Ze hadden stenen naar een zwerver gegooid. Er is een jongen van 11 jr. die met een katapult een ander jochie raakte, hij had alleen een rood plekje nu worden de ouders van die jongen ook weer aangeklaagd. Je hebt hier een opeenstapeling van rechtzaken, die ook nog eens heel veel geld kosten, en natuurlijk advocaten heel veel werk geven. Ik heb nu al 3 rechtzaken lopen in 2 maanden en ga er zelf nog 1 beginnen omdat ik door een aannemer belazerd ben. Om met het laatste maar te beginnen, ik heb een aannemer geld betaald voor een grote patio te maken achter het huis. Nu heeft hij zijn leverancier van de beton niet betaald. Nu !
heeft de leverancier van het beton gedreigd om beslag op mijn huis te leggen, tot het door mij (nogmaals) betaald wordt. Let wel : dit is de WET. Amerika is een land voor RIJKEN. Deze wetten zijn gemaakt door politici die betaald worden (gesponserd) door grote bedrijven. Mijn dochter ging winkelen met een vriendin en mijn schoondochter bracht ze naar de mall. Ik had mijn dochter $ 100 gegeven om te winkelen. Nu steelt die vriendin zonder dat zij het weten een paar oorbellen van $ 2 of $ 3. Mijn dochter wordt ook gearresteerd terwijl ze niets gestolen heeft mijn schoondochter wordt in de gevangenis gegooid en heeft nu twee aanklachten lopen omdat zij de adult was en zgn. supervisie had. Ook voor diefstal terwijl ze niets gestolen. Nu komt nog het mooiste. Ik heb voor advocaten gezorgd. Ik heb aan Macys boetes moeten betalen 2 x $ 475.00 anders gaan ze een civiele procedure tegen mijn dochter en
en schoondochter beginnen. Mijn zoon heeft een truck en reeds redelijk snel bij het stoplicht weg en reeds 5 miles boven de toegestane snelheid. Omdat hij snel
optrok hebben ze hem "streetracing" ten laste gelegd. Dat is in Florida Criminal.
Zo daarvoor heb ik ook weer een advocaat moeten nemen, want hij kan nu ook ziijn rijbewijs voor 1 jaar kwijtraken. Zo zie je maar weer dan je hier heel snel in de problemen kan raken.
Onze kinderen hebben de scholen ook niet echt als leuk ervaren. Mijn waren 10 jr en 12 toen wij naar Fl vertrokken. Er heerst waar regime op scholen, waar geen in de klaslokalen zitten. Bij het minste geringste waar wij als Hollanders normaal om lachen krijgen ze straf, dat varieert van zaterdag vroeg naar school komen, tot 3 dagen verwijderd worden of wel zeven dagen. Als jou kind geslagen wordt en het slaat terug dan krijgt jou kind ook straf: 7 dagen verwijdering van school. Mijn dochter droeg een neus piercing (15 jr) en werd ook naar huis gestuurd. Enz.
Alle bedragen die ik genoemd heb, kan ik bewijzen, alle vaste lasten kloppen. Als je hier woont heb je niet het voordeel van een hoge euro, eerder een nadeel want als je iets uit Holland wilt bestellen is het erg duur en het einde is nog niet in zicht. Hier verdien je dollars geen euro's.
Verse groenten en fruit zijn hier erg duur. 1 pound (430 gr) tomaten zijn $ 2.95 en aardappels $ 3,75 5 pond netje uien $ 3.00 paprika's groen $ 0.90 enz. enz.
Jullie kunnen quotes voor ziektekostenverzekering doen op internet, dat zijn zgn. teasers, na een jaar verhogen ze de verzekering weer en in 3 jr zit je op $ 600.00 Let wel: je bent alleen voor het ziekenhuis verzekerd geen tandarts, geen medicijnen, geen huisarts. Eigen risico $ 5000 per persoon per jr. Als je opgenomen gooien ze je uit de verzekering en dan moet je maar zien waar je nog geaccepteerd word.
De auto verzekering zal voor jullie nog hoger uitkomen helaas, want je betaald hier naar je credit score, en aangezien jullie die niet hebben, zul je verzekering gaan betalen naar een 16 jarige, dus jullie zullen ongeveer voor 1 auto $ 2000 per half jaar gaan betalen.
Als jullie hier komen dan mag je wel $ 2000 uit trekken voor alle borg die je overal moet betalen, want de redenatie is als je geen credit score hebt dan heb je een sleche. Dus voor electriciteit eerst borg, voor huur 3 maanden in een keer vooruit betalen, telefoon, cell phone, water enz.
Let wel: een credit score kan je niet kopen, die moet je verdienen!
Is hier heel erg belangrijk, ook als je een hypitheek wel nemen.
Trouwens de rente is heel hoog als je een lage credit score hebt, ook is de rente hier op zijn laagst met een goede credit score! 6.8%
Met geen credit score kan de rente wel oplopen tot boven de 11% Dit is voor een huis te lenen. Niet voor credit cards dit is 25% of hoger!
Ik wens jullie in ieder geval heeeeel veel succes! Dit is niet om jullie te ontmoedigen, nee ik wil jullie alleen maar waarschuwen. Het gras is niet altijd groener ergens anders.
Groetjes
Annemarie
Kosten leven in de usa
property tax doorsnee huis: $ 3500 jaar
verzekering 2000 jaar
VASTE LASTEN PER MAAND $ 2350.00 DIT IS ZONDER EVENTUEEL EEN LENING VOOR EEN HUIS.
NU MOET JE NOG ETEN !!!!
UIT ETEN:
Als je voor $ 50.00 voor 5 personen uit gaat eten, dan ga je zeker aar Mc Donalds waar je niet hoeft te tippen! Of je tipt op z'n holland. Maar gebruikelijk is hier 15-20% En als ik met mijn familie van 6 personen uit eten ga ben boven de $ 100 kwijt exc. 20% tip in een doorsnee restaurant.
WIJ GAAN NIET TERUG OMDAT WIJ ALLES TE DUUR VINDEN !!!!
Wij gaan terug omdat wij dit geen vrij land vinden. Ze kunnen je inderdaad zo maar in de gevangenis gooien. Politie agenten gedragen zich alsof ze boven jezus staan. En kunnen met je doen wat ze willen.
Normaal gesproken is dit nog steeds een fantastisch land alleen als je kinderen hebt en ze gaan de tierner leeftijd halen dan vind ik het hier heel erg beangstigend, omdat ze door een klein foutje al heel gauw in de gevangenis kunnen raken. Er zitten hier kinderen van 10 jaar!!! al maanden in de gevangenis. Ze hadden stenen naar een zwerver gegooid. Er is een jongen van 11 jr. die met een katapult een ander jochie raakte, hij had alleen een rood plekje nu worden de ouders van die jongen ook weer aangeklaagd. Je hebt hier een opeenstapeling van rechtzaken, die ook nog eens heel veel geld kosten, en natuurlijk advocaten heel veel werk geven. Ik heb nu al 3 rechtzaken lopen in 2 maanden en ga er zelf nog 1 beginnen omdat ik door een aannemer belazerd ben. Om met het laatste maar te beginnen, ik heb een aannemer geld betaald voor een grote patio te maken achter het huis. Nu heeft hij zijn leverancier van de beton niet betaald. Nu !
heeft de leverancier van het beton gedreigd om beslag op mijn huis te leggen, tot het door mij (nogmaals) betaald wordt. Let wel : dit is de WET. Amerika is een land voor RIJKEN. Deze wetten zijn gemaakt door politici die betaald worden (gesponserd) door grote bedrijven. Mijn dochter ging winkelen met een vriendin en mijn schoondochter bracht ze naar de mall. Ik had mijn dochter $ 100 gegeven om te winkelen. Nu steelt die vriendin zonder dat zij het weten een paar oorbellen van $ 2 of $ 3. Mijn dochter wordt ook gearresteerd terwijl ze niets gestolen heeft mijn schoondochter wordt in de gevangenis gegooid en heeft nu twee aanklachten lopen omdat zij de adult was en zgn. supervisie had. Ook voor diefstal terwijl ze niets gestolen. Nu komt nog het mooiste. Ik heb voor advocaten gezorgd. Ik heb aan Macys boetes moeten betalen 2 x $ 475.00 anders gaan ze een civiele procedure tegen mijn dochter en
en schoondochter beginnen. Mijn zoon heeft een truck en reeds redelijk snel bij het stoplicht weg en reeds 5 miles boven de toegestane snelheid. Omdat hij snel
optrok hebben ze hem "streetracing" ten laste gelegd. Dat is in Florida Criminal.
Zo daarvoor heb ik ook weer een advocaat moeten nemen, want hij kan nu ook ziijn rijbewijs voor 1 jaar kwijtraken. Zo zie je maar weer dan je hier heel snel in de problemen kan raken.
Onze kinderen hebben de scholen ook niet echt als leuk ervaren. Mijn waren 10 jr en 12 toen wij naar Fl vertrokken. Er heerst waar regime op scholen, waar geen in de klaslokalen zitten. Bij het minste geringste waar wij als Hollanders normaal om lachen krijgen ze straf, dat varieert van zaterdag vroeg naar school komen, tot 3 dagen verwijderd worden of wel zeven dagen. Als jou kind geslagen wordt en het slaat terug dan krijgt jou kind ook straf: 7 dagen verwijdering van school. Mijn dochter droeg een neus piercing (15 jr) en werd ook naar huis gestuurd. Enz.
Alle bedragen die ik genoemd heb, kan ik bewijzen, alle vaste lasten kloppen. Als je hier woont heb je niet het voordeel van een hoge euro, eerder een nadeel want als je iets uit Holland wilt bestellen is het erg duur en het einde is nog niet in zicht. Hier verdien je dollars geen euro's.
Verse groenten en fruit zijn hier erg duur. 1 pound (430 gr) tomaten zijn $ 2.95 en aardappels $ 3,75 5 pond netje uien $ 3.00 paprika's groen $ 0.90 enz. enz.
Jullie kunnen quotes voor ziektekostenverzekering doen op internet, dat zijn zgn. teasers, na een jaar verhogen ze de verzekering weer en in 3 jr zit je op $ 600.00 Let wel: je bent alleen voor het ziekenhuis verzekerd geen tandarts, geen medicijnen, geen huisarts. Eigen risico $ 5000 per persoon per jr. Als je opgenomen gooien ze je uit de verzekering en dan moet je maar zien waar je nog geaccepteerd word.
De auto verzekering zal voor jullie nog hoger uitkomen helaas, want je betaald hier naar je credit score, en aangezien jullie die niet hebben, zul je verzekering gaan betalen naar een 16 jarige, dus jullie zullen ongeveer voor 1 auto $ 2000 per half jaar gaan betalen.
Als jullie hier komen dan mag je wel $ 2000 uit trekken voor alle borg die je overal moet betalen, want de redenatie is als je geen credit score hebt dan heb je een sleche. Dus voor electriciteit eerst borg, voor huur 3 maanden in een keer vooruit betalen, telefoon, cell phone, water enz.
Let wel: een credit score kan je niet kopen, die moet je verdienen!
Is hier heel erg belangrijk, ook als je een hypitheek wel nemen.
Trouwens de rente is heel hoog als je een lage credit score hebt, ook is de rente hier op zijn laagst met een goede credit score! 6.8%
Met geen credit score kan de rente wel oplopen tot boven de 11% Dit is voor een huis te lenen. Niet voor credit cards dit is 25% of hoger!
Ik wens jullie in ieder geval heeeeel veel succes! Dit is niet om jullie te ontmoedigen, nee ik wil jullie alleen maar waarschuwen. Het gras is niet altijd groener ergens anders.
Groetjes
Annemarie
Je moet er wel even bijschrijven dat dat de kosten zijn bij jou in de omgeving, en dat ze niet over het hele land zo hoog zijn. Eerlijk gezegd, heb ik maar in een plaats gewoond waar alles zo duur was, en dat was een ski-oord in Colorado. Je kan niet eens de ene staat met de andere vergelijken, want binnen een staat verschilt het enorm.
Ik woon al bijna m'n hele leven in Amerika, en ken niemand die zomaar een paar maanden in de gevangenis heeft gezeten, ook geen tieners, en de ervaringen waar jij over schrijft ken ik ook niet.
Ik woon al bijna m'n hele leven in Amerika, en ken niemand die zomaar een paar maanden in de gevangenis heeft gezeten, ook geen tieners, en de ervaringen waar jij over schrijft ken ik ook niet.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Met tieners hier in Virginia herken ik helemaal niets van de verhalen van Annemarie. Het levensonderhoud is hier duur, maar Washington is een van de duurste gebieden van het land. Daar krijg je ook veel voor terug: goed openbaar vervoer, goede scholen en gratis musea onder anderen.
De politie hier (maar dat kan aan ons plaatsje liggen) ondervind ik eerder als ondersteunend van ons ouders, dan als een of ander monster. Maar het zal in Florida allemaal zo zijn als zij schrijft, kan best, al lijkt het me heel sterk, dat het leven daar zoveel verschilt van het leven hier wat noordelijker.
De politie hier (maar dat kan aan ons plaatsje liggen) ondervind ik eerder als ondersteunend van ons ouders, dan als een of ander monster. Maar het zal in Florida allemaal zo zijn als zij schrijft, kan best, al lijkt het me heel sterk, dat het leven daar zoveel verschilt van het leven hier wat noordelijker.
Laatst gewijzigd door Petra/VS op 16 apr 2007, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
-
- Amerika-newbie
ben ik nou gek of hoe zit dat?
Zelf heb ik overwogen om in een andere staat te gaan wonen. Maar nogmaals het gaat niet om het geld voor mij persoonlijk.
Autoverzekering lijkt mij toch overal even hoog in de usa. Je kan je natuurlijk heel basic gaan verzekering, net zoas met je ziektekostenverzekering. Wat wij nu ook doen, wij betalen omdat we een nieuwe verzekering hebben genomen, weer een goedkoop bedrag van $ 350 met een hoog eigen risico, ik kan het mij veroorloven om $ 15,000
eigen risico uit eigen zak te betalen als wij met 3 personen in het ziekenhuis belanden. Ik kan mij natuurlijk ook voor $ 1000 per maand verzekeren en dan heb ik geen eigen risico. Ziekenhuiskosten zijn overal hoog.
Als je basic verzekeringen neemt ziekenfonds of auto dan kan je je portemonee wel heel ver open gaan trekken als er ECHT iets misgaat. Je rijdt iemand of je wordt erg ziek.
Wat huizen betreft zal Missouri (de naam zegt het bijna al, grapje!)
goedkoper dan Florida zijn, maar ik kan in Nederland in Friesland, Groningen of Drente ook een kast van een boerderij kopen voor 300.000 euro, of in het Gooi, Betuwe, Gelderland een boerderij boven 1 miljoen kopen. Ik woon niet aan de kust, wel bij de kust kan de shuttlelaunches vanuit mijn tuin (1 ha) zien.
En die mevrouw die haar hele leven al in USA woont en nog nooit gehoord van kinderen en mensen onschuldig in de gevangenis, heeft dus duidelijk oogkleppen voor. Maar de auteur zegt het zelf al: Amerika-"gek"
Autoverzekering lijkt mij toch overal even hoog in de usa. Je kan je natuurlijk heel basic gaan verzekering, net zoas met je ziektekostenverzekering. Wat wij nu ook doen, wij betalen omdat we een nieuwe verzekering hebben genomen, weer een goedkoop bedrag van $ 350 met een hoog eigen risico, ik kan het mij veroorloven om $ 15,000
eigen risico uit eigen zak te betalen als wij met 3 personen in het ziekenhuis belanden. Ik kan mij natuurlijk ook voor $ 1000 per maand verzekeren en dan heb ik geen eigen risico. Ziekenhuiskosten zijn overal hoog.
Als je basic verzekeringen neemt ziekenfonds of auto dan kan je je portemonee wel heel ver open gaan trekken als er ECHT iets misgaat. Je rijdt iemand of je wordt erg ziek.
Wat huizen betreft zal Missouri (de naam zegt het bijna al, grapje!)
goedkoper dan Florida zijn, maar ik kan in Nederland in Friesland, Groningen of Drente ook een kast van een boerderij kopen voor 300.000 euro, of in het Gooi, Betuwe, Gelderland een boerderij boven 1 miljoen kopen. Ik woon niet aan de kust, wel bij de kust kan de shuttlelaunches vanuit mijn tuin (1 ha) zien.
En die mevrouw die haar hele leven al in USA woont en nog nooit gehoord van kinderen en mensen onschuldig in de gevangenis, heeft dus duidelijk oogkleppen voor. Maar de auteur zegt het zelf al: Amerika-"gek"
Het leven in het N-O van PA is ook stukken goedkoper dan dat Annemarie aangeeft, gelukkig. En ook stukker relaxter dan dat zij beschrijft. Maar wij hebben dan ook niet de immigratie stroom die in Florida heerst, wat volgens mij wel een flinke stempel drukt op de omstandigheden.
/PeeJay
/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

-
- Amerika-newbie
Beste Petra,
Ik weet niet of je kinderen hebt die in tussen de 15 en 20 jr oud zijn?
Vroeger dacht er ook anders over, maar mijn persoonlijk ervaringen (en van kennissen) hebben mijn kijk hierop negatief beinvloed. In ieder geval ben ik blij dat jij ook toegeeft dat het leven hier duur is. Verder zal Florida altijd mijn droomland blijven net zoals Nederland. Er bestaat geen perfekt land in de wereld, dat weet ik ook wel.
Voor de mensen die de grote oversteek gaan wagen, 1 tip: hou de inentingskaarten van de kinderen bij de hand anders moeten ze helemaal overnieuw inge ent worden. Dat is ons namelijk overkomen. Onze inentiingskaarten zaten in de container die 4 weken later pas aankwam.
Annemarie
Ik weet niet of je kinderen hebt die in tussen de 15 en 20 jr oud zijn?
Vroeger dacht er ook anders over, maar mijn persoonlijk ervaringen (en van kennissen) hebben mijn kijk hierop negatief beinvloed. In ieder geval ben ik blij dat jij ook toegeeft dat het leven hier duur is. Verder zal Florida altijd mijn droomland blijven net zoals Nederland. Er bestaat geen perfekt land in de wereld, dat weet ik ook wel.
Voor de mensen die de grote oversteek gaan wagen, 1 tip: hou de inentingskaarten van de kinderen bij de hand anders moeten ze helemaal overnieuw inge ent worden. Dat is ons namelijk overkomen. Onze inentiingskaarten zaten in de container die 4 weken later pas aankwam.
Annemarie
Ik vind het allemaal nogal meevallen. Property taxes zijn voor ons in NJ meer, maar het is uiteraard afhankelijk van de waarde van het huis en van de staat. Bij een electriciteitsrekening van $400 kun je hier in NJ wel 8 huizen van stroom voozien. Telefoon- en Internetkosten van $275 lijken me buitengewoon veel. Voor 3 auto's betalen we $600 per jaar aan verzekering. Florida heeft echter een aantal peperdure gebieden. Het kan zijn dat je in een van die streken woont.
De U.S. is een veel vrijer land dan Nederland of Belgie. Dat men "zomaar" mensen in de gevangenis gooit, is pertinent onwaar. Dat men alles met je kan doen wat men maar wil, is pertinent onwaar. Dat er kinderen van 10 jaar in gevangenissen zitten, is pertinent onwaar.
Dat ouders verantwoordelijk worden gesteld voor de catapultavonturen van hun spruiten, vind ik een goede zaak. Ouders van kinderen die met stenen naar zwervers gooien moeten keihard worden aangepakt. Dat is de enige manier om herhaling te voorkomen. Kinderen die zomaar met stenen naar mensen gaan gooien, zijn niet goed opgevoed. Hetzelfde geldt voor kinderen die, begeleid door een volwassene, gaan stelen in winkelcentra. Hard aanpakken, ouders en begeleiders verantwoordelijk stellen en straffen, en mogelijke criminele neigingen onmiddellijk in de kiem smoren. Dat voorkomt dat onschuldigen later het slachtoffer worden van dit soort criminelen in de dop.
Kinderen die elkaar op school slaan? De school stuurde ze meteen naar huis. Dat was dus een uitstekende school, die haar opvoedende taak serieus neemt. De school is om te leren, niet om elkaar de hersens in te slaan. Wie dat toch doet, dient te worden gecorrigeerd, en als de ouders dat niet willen omdat zij "daar als Hollanders normaal om lachen" moet de school het maar doen.
Bij buitengewoon roekeloos verkeersgedrag loop je inderdaad het risico dat men het rijbewijs afneemt. Dat is een prima zaak. Mensen die zich in het verkeer niet kunnen gedragen gaan maar lopen of met de bus, zodat ze het leven van anderen niet in gevaar brengen met hun overspannen rijgedrag.
En als je, zoals je zelf schrijft, in een periode van 2 maanden al 3 rechtszaken hebt aangespannen, en nog met de 4de moet beginnen, is er iets vreemds met je aan de hand. De doorsnee-Amerikaan doet dat niet.
--john
De U.S. is een veel vrijer land dan Nederland of Belgie. Dat men "zomaar" mensen in de gevangenis gooit, is pertinent onwaar. Dat men alles met je kan doen wat men maar wil, is pertinent onwaar. Dat er kinderen van 10 jaar in gevangenissen zitten, is pertinent onwaar.
Dat ouders verantwoordelijk worden gesteld voor de catapultavonturen van hun spruiten, vind ik een goede zaak. Ouders van kinderen die met stenen naar zwervers gooien moeten keihard worden aangepakt. Dat is de enige manier om herhaling te voorkomen. Kinderen die zomaar met stenen naar mensen gaan gooien, zijn niet goed opgevoed. Hetzelfde geldt voor kinderen die, begeleid door een volwassene, gaan stelen in winkelcentra. Hard aanpakken, ouders en begeleiders verantwoordelijk stellen en straffen, en mogelijke criminele neigingen onmiddellijk in de kiem smoren. Dat voorkomt dat onschuldigen later het slachtoffer worden van dit soort criminelen in de dop.
Kinderen die elkaar op school slaan? De school stuurde ze meteen naar huis. Dat was dus een uitstekende school, die haar opvoedende taak serieus neemt. De school is om te leren, niet om elkaar de hersens in te slaan. Wie dat toch doet, dient te worden gecorrigeerd, en als de ouders dat niet willen omdat zij "daar als Hollanders normaal om lachen" moet de school het maar doen.
Bij buitengewoon roekeloos verkeersgedrag loop je inderdaad het risico dat men het rijbewijs afneemt. Dat is een prima zaak. Mensen die zich in het verkeer niet kunnen gedragen gaan maar lopen of met de bus, zodat ze het leven van anderen niet in gevaar brengen met hun overspannen rijgedrag.
En als je, zoals je zelf schrijft, in een periode van 2 maanden al 3 rechtszaken hebt aangespannen, en nog met de 4de moet beginnen, is er iets vreemds met je aan de hand. De doorsnee-Amerikaan doet dat niet.
--john
- Rob
- Amerika-expert
- Partner van: Annie
- Aantal x V.S. bezocht: 27
- Contacteer:
Re: ben ik nou gek of hoe zit dat?
*Note Modannemarie2225 schreef: En die mevrouw die haar hele leven al in USA woont en nog nooit gehoord van kinderen en mensen onschuldig in de gevangenis, heeft dus duidelijk oogkleppen voor. Maar de auteur zegt het zelf al: Amerika-"gek"
De auteur zegt helemaal niets, de "titel"Amerikagek of andere titels die onder de nicknaam staan worden toegekend aan de hand van het aantal berichten die iemand gepost heeft dit gebeurt automaties.
Een klein advies: misschien is het raadzaam om eerst de forumregels eens door te lezen voordat je op het forum tegen allerlei mensen te keer gaat, dat wordt namelijk niet door iedereen op prijs gesteld.
"En die mevrouw die haar hele leven al in USA woont en nog nooit gehoord van kinderen en mensen onschuldig in de gevangenis, heeft dus duidelijk oogkleppen voor."
Natuurlijk weet ik dat dit gebeurt, maar ik heb in mijn omgeving in de 50 jaar dat ik hier al woon nog nooit persoonlijk iemand gekend die onschuldig in de gevangenis heeft gezeten.
Natuurlijk weet ik dat dit gebeurt, maar ik heb in mijn omgeving in de 50 jaar dat ik hier al woon nog nooit persoonlijk iemand gekend die onschuldig in de gevangenis heeft gezeten.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: dv-2008 ingeloot
Een vergelijking met België:annemarie2225 schreef: property tax doorsnee huis: $ 3500 jaar
verzekering 2000 jaar
VASTE LASTEN PER MAAND $ 2350.00 DIT IS ZONDER EVENTUEEL EEN
Kadastraal inkomen (vergelijkbaar met property taxes): 850 euro/jaar
brandverzekering huis: 650 euro/jaar (dus geen familiale verzekering of rechtsbijstand)
elektriciteit:110 euro/maand
kabel TV: 150 euro/jaar (basic, zonder Telenet kabel)
telefoon: 80 euro per maand (zonder GSM-kosten of internet)
ziekteverzekering: 500 euro/jaar (maar wij betalen >50% belastingen op ons loon, waarvan ook een deel naar ziektekostenverzekering gaat + het bedrijf betaalt ook nog een deel van onze verzekering)
autoverzekering 1 kleine gezinswagen: 815 euro/jaar (inclusief verkeersbelasting en jaarlijkse keuringskosten
water: 150 euro/jaar
Ik reken dus een aantal kosten niet omdat ik deze niet ken (GSM, internet, nog 2 extra auto's,...); maar ik kom met dit aan 500 euro kosten per maand, zonder afbetaling huis, zonder verbruik benzine, zonder eten en kleding,...
Je gaat nog verschieten als je naar België komt. Want de lonen liggen hier lager. Als mijn echtgenoot dezelfde job gaat doen in Amerika, dan verdient hij bruto twee keer zoveel als nu. Maar we moeten dan ook nog eens niet meer dan 50% van ons loon afgeven aan de belastingen. Dus in verhouding denk ik dat de kosten zeker niet goedkoper zijn in België.
Tel daar nog bij: ongeveer 6% van je inkomen dat gaat naar gemeentebelasting + 25 euro provinciale belasting + 110 euro voor gebruik riolering enz.... Verder ook nog pensioensparen, en er zullen nog wel wat dingen zijn die
Elke
In elk geval.....
Is de DV loterij niet een van de voordeeltjes die wij 'Nederlanders/Belgen' hebben?? Je wint een loterij en kan naar Amerika.... voor de een pakt dit goed uit, en voor de ander niet. Een 'American dream' die voor sommigen kan uitmonden in een des-illusie.
Ik kan mij persoonlijk niet vinden in de mening/opinie die annemarie2225 heeft over Amerika/Florida, maar goed. Dan ga je toch weer weg. Het handige van een greencard is dat het je vrij staat om te blijven/vertrekken.
Is de DV loterij niet een van de voordeeltjes die wij 'Nederlanders/Belgen' hebben?? Je wint een loterij en kan naar Amerika.... voor de een pakt dit goed uit, en voor de ander niet. Een 'American dream' die voor sommigen kan uitmonden in een des-illusie.
Ik kan mij persoonlijk niet vinden in de mening/opinie die annemarie2225 heeft over Amerika/Florida, maar goed. Dan ga je toch weer weg. Het handige van een greencard is dat het je vrij staat om te blijven/vertrekken.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Annemarie, ik heb zelf een kleine tijd in Chicago (IL) en Michigan City (IN) gezeten, en ben nu al meer dan twee jaar intensief bezig met onze (voorbereiding op) verhuis naar New Jersey. Ik ken al heel wat mensen ginder, heb al heel wat verhalen, maar dat van jou is werkelijk hallucinant!
Niet alle verhalen die ik hoorde zijn postief, dat is waar. Maar (gelukkig) heb ik die dingen die jij aanhaalt nog nooit eerder gehoord!
Ik vind het dan ook vreselijk voor je dat jullie in zo'n gebiedje terecht gekomen zijn.
Als je naar België komt: verken eerst heel goed waar je wenst te gaan wonen, en tracht NEderlanders in die streek te spreken. Want -eerlijk gezegd- is men hier niet altijd blij met de Nederlanders die zich hier vestigen, en soms krijg je dus ronduit vijandige reacties. Er zijn hier ook heel wat Nederlanders die haast in 'enclaves' bij elkaar gaan wonen.
Dit maar omdat ik het vreselijk zou vinden voor jullie als je je ook in België niet echt welkom zou gaan voelen.
Niet alle verhalen die ik hoorde zijn postief, dat is waar. Maar (gelukkig) heb ik die dingen die jij aanhaalt nog nooit eerder gehoord!
Ik vind het dan ook vreselijk voor je dat jullie in zo'n gebiedje terecht gekomen zijn.
Als je naar België komt: verken eerst heel goed waar je wenst te gaan wonen, en tracht NEderlanders in die streek te spreken. Want -eerlijk gezegd- is men hier niet altijd blij met de Nederlanders die zich hier vestigen, en soms krijg je dus ronduit vijandige reacties. Er zijn hier ook heel wat Nederlanders die haast in 'enclaves' bij elkaar gaan wonen.
Dit maar omdat ik het vreselijk zou vinden voor jullie als je je ook in België niet echt welkom zou gaan voelen.
Elke
Na 7 jaar in Amerika naar ergens anders kan je toch nog wel een culture shock geven. (had ik na 3 jaar VS naar NL!)
Verder herken ik er ook niet veel van (met 3 tieners), en ja, ze laten het wel uit hun hoofd om iemand te slaan of terug te slaan op school. Dat wordt niet getolereerd op school en als ze het doen mogen ze van mij straf krijgen van school, en krijgen ze van mij ook nog eens straf.
Verder herken ik er ook niet veel van (met 3 tieners), en ja, ze laten het wel uit hun hoofd om iemand te slaan of terug te slaan op school. Dat wordt niet getolereerd op school en als ze het doen mogen ze van mij straf krijgen van school, en krijgen ze van mij ook nog eens straf.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/