doreennicole schreef:dat is het probleem met wapenverbod. een oud gezegde zegt: if you outlaw guns, only the outlaws will have guns. en dat is het probleem, je kan wapens niet van de straat halen.
Natuurlijk kan je wapens nooit uitbannen,maar de gemiddelde outlaw gaat niet een school binnen om zomaar 33 man overhoop te schieten.
Als mensen simpel toegang hebben tot wapens zullen ze die wapens ook simpeler gebruiken,hoe je het ook wend of keert.
Je kunt zoiets niet voorkomen. Ook al beveilig je een school beter, dan schiet je mensen op straat of in een mall dood. En het zegt niks over hoe 'slecht het met Amerika/de wereld staat'. Want één zo'n gek zegt niks over een samenleving.
Je hebt ongetwijfeld ook zulke gekken in NL
GOD BLESS AMERICA Land Of The Free, Home Of The Brave
USA Trips 05/06 Twee weken Kerstvakantie NYC 07/08 Vijf maanden stage NYC (Visits to Chicago, Boston, Philly, Washington (2x), reis naar Mid-West, en meer kleine dorpjes/steden).
En dan de nasleep, waarbij een aantal mensen hun zieke geest boven halen, of paranoïa worden:
Scholen overal in VS ontruimd in nasleep bloedbad Virginia
AUSTIN - Scholen en universiteiten overal in de Verenigde Staten werden dinsdag voor kortere of langere tijd gesloten na meldingen van verdachte personen, voorwerpen of in een enkel geval een dreigbrief die refereerde aan het bloedbad een dag ervoor op de Technische Universiteit van Blacksburg.
In Bogalusa, in de staat Louisiana, haalden honderden ouders hun kinderen dinsdag van school nadat een 53-jarige man een leerling een briefje in de hand had geduwd die de slachtpartij van maandag aanhaalde. Een agent van politie zei dat de inhoud ongeveer als volgt luidde: ,,Als je denkt dat dat al erg was, dan staat je nog wat te wachten.'' De man werd gearresteerd en er deden zich geen incidenten voor.
Elders, in de staat South Dakota, werden verscheidene scholen gesloten nadat een man was gesignaleerd met een vuurwapen op de parkeerplaats van een middelbare school.
Dreigbrief
In Texas werden enkele gebouwen van de St. Edwards Universiteit in Austin ontruimd nadat ook daar een dreigbrief was gevonden. Een woordvoerster van die universiteit liet weten dat de ontruiming een standaardprocedure betrof, en niet beïnvloed was door de gebeurtenissen van een dag ervoor.
Toen op de Universiteit van North Dakota, in de stad Fargo, een achtergelaten sporttas werd gesignaleerd en daarop een evacuatieprocedure in gang werd gezet, zei een woordvoerder daar dat er door de schietpartij in Virginia wel meer voorzichtigheid werd betracht dan normaal.
Man met blonde pruik
Dat de schrik er op scholen in de VS dinsdag nog goed in zat werd geïllustreerd door een voorval op een exclusieve school in de staat Michigan. De politie daar besloot de school gedurende een half uur te sluiten nadat er door leerlingen een man in vouwenkleren en met een blonde pruik gesignaleerd was.
Op onderwijsinstellingen in Tennessee, Arizona en Oklahoma vonden dinsdag eveneens ontruimingen plaats of werden scholen voor enige tijd gesloten na bommeldingen, telefonische dreigementen, of gedrag van mensen dat met de schietpartij in Blacksburg in het achterhoofd als verdacht werd beschouwd.
svh (AP)18/04/2007
Bron: Nieuwsblad
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
StageNYCfall2007 schreef:Je kunt zoiets niet voorkomen. Ook al beveilig je een school beter, dan schiet je mensen op straat of in een mall dood. En het zegt niks over hoe 'slecht het met Amerika/de wereld staat'. Want één zo'n gek zegt niks over een samenleving.
Gekken heb je overal.
Jammer genoeg zijn het vaak juist niet de gekken die dit doen,maar de op het oog normale mensen......
kastelke schreef:En dan de nasleep, waarbij een aantal mensen hun zieke geest boven halen, of paranoïa worden:
dat was dus inderdaad maandag ook al bij mijn vriendin op school (santa barbara)
Een raar figuur die willekeurige mensen iets toefluisterde of schreeuwde. Met een zonnebril op en een lange zwarte jas.
Wat een idioot, ik hoop dat die vent een gevangenisstraf boven het hoofd hangt! Ik moet zeggen dat ik dit soort mensen nog minder begrijp dan de student die verantwoordelijk is voor de schietpartij op Virginia Tech.
StageNYCfall2007 schreef:Je kunt zoiets niet voorkomen. Ook al beveilig je een school beter, dan schiet je mensen op straat of in een mall dood. En het zegt niks over hoe 'slecht het met Amerika/de wereld staat'. Want één zo'n gek zegt niks over een samenleving.
Gekken heb je overal.
Jammer genoeg zijn het vaak juist niet de gekken die dit doen,maar de op het oog normale mensen......
Dit was geen op het oog normaal mens. Het probleem is, dat er heel wat moet gebeuren voor je iemand gedwongen kunt laten opnemen in een psychiatrische inrichting.
doreennicole schreef:vlaggen halfstok ook hier in seattle. ik heb een beetje een mini-9/11 gevoel. niet dat het van die grootte is, maar wel hetzelfde gevoel van machteloosheid en angst.
Ja, ik weet precies wat je bedoelt. Mijn beste vriendin belde vanochtend en zei, dat ze zich ook zo voelt. Het moeilijkst vind ik de begeleiding van de kinderen, vooral de oudste. Die is op het oog kalm, maar gisteravond begon ze opeens te huilen, want een van de overleden meisjes kwam van haar school en was het buurmeisje van haar lab partner.
Maar ja, als wij volwassenen ons al zo voelen, hoe moeten die kinderen, die straks ook naar college gaan, sowieso al een enorme stap in hun leven, zich nu voelen.
En, al weet je dat dit een ziek individu was, er is ook geen garantie, dat zoiets niet weer gebeurt.
Net op het nieuws, volgens de verkoper van het wapen was de koper een "clean looking college guy".......
Nu is er een nieuwe bill in Florida in de maak dat je je wapen mee mag nemen naar je werk oid. in een degelijk afgesloten auto....het wordt zo wel steeds makkelijker gemaakt.
nee inderdaad
Ik zit net even dit artikel op CNN te lezen, maar hij was idd niet normaal.
Maar toch..moet je elke zonderlinge figuur dan meteen aanzien voor potentiele moordenaar? het is zo moeilijk om dit soort mensen op tijd te "pakken"
Nee, je kunt niet iedere zonderling meteen aanzien als potentiele moordenaar. Maar zo'n student woont in een dorm, die onder toezicht staat van de universiteit. Het lijkt me, dat het makkelijker is om zo iemand in de gaten te houden en te zorgen, dat hij niets geks doet, dan als hij in een huis of apartement zou wonen. Maar ja, misschien heb ik het helemaal mis. Toch denk ik, dat er op VT een aantal mensen rondlopen met een gevoel van "had ik maar". Ook erg om daar mee te moeten leven .
Petra/VS schreef:Maar zo'n student woont in een dorm, die onder toezicht staat van de universiteit. Het lijkt me, dat het makkelijker is om zo iemand in de gaten te houden en te zorgen, dat hij niets geks doet, dan als hij in een huis of apartement zou wonen.
Petra (en de anderen),
Hebben jullie het interview ook gezien met zijn voormalige roommates? Zie hier.
Wat ik er een beetje uit opmaak is dat zij ook geen grip op hem kregen. En in hoeverre moet je dan doorzetten? Wellicht dat ze hem wel wat links lieten liggen door zijn gedrag maar dat kun je hen dan ook niet kwalijk nemen. Als iemand niet praten wil houdt het een keer op. Het zal heel moeilijk zijn om in alle gevallen de signalen op tijd op te pakken. Achteraf is het altijd heel makkelijk praten en valt de puzzel precies inelkaar. Wat ik dan wel weer gek vind is dat de politie ook langs geweest is i.v.m. met stalking. Waarom is daar verder niets mee gedaan?
In het filmpje erna werd gezegd (aan het einde van het filmpje) dat je deze mensen juist moet helpen voordat ze een "probleemgevel" worden, niet straffen. De kunst is natuurijk om op tijd de juiste signalen op te pakken.
Petra/VS schreef:Maar zo'n student woont in een dorm, die onder toezicht staat van de universiteit. Het lijkt me, dat het makkelijker is om zo iemand in de gaten te houden en te zorgen, dat hij niets geks doet, dan als hij in een huis of apartement zou wonen.
Petra (en de anderen),
Hebben jullie het interview ook gezien met zijn voormalige roommates? Zie hier.
Wat ik er een beetje uit opmaak is dat zij ook geen grip op hem kregen. En in hoeverre moet je dan doorzetten? Wellicht dat ze hem wel wat links lieten liggen door zijn gedrag maar dat kun je hen dan ook niet kwalijk nemen. Als iemand niet praten wil houdt het een keer op. Het zal heel moeilijk zijn om in alle gevallen de signalen op tijd op te pakken. Achteraf is het altijd heel makkelijk praten en valt de puzzel precies inelkaar. Wat ik dan wel weer gek vind is dat de politie ook langs geweest is i.v.m. met stalking. Waarom is daar verder niets mee gedaan?
In het filmpje erna werd gezegd (aan het einde van het filmpje) dat je deze mensen juist moet helpen voordat ze een "probleemgevel" worden, niet straffen. De kunst is natuurijk om op tijd de juiste signalen op te pakken.
Roland
Ik heb gelezen dat hij "mr. question mark" werd genoemd omdat hij in zijn klas Engels in plaats van zijn naam een vraagteken had ingevuld. De klas deed begin dit jaar een oefening waarbij iedereen zichzelf voorstelde en wat over zichzelf vertelde, maar hij bleef zitten en hield zijn mond.
Kan me voorstellen dat je dan niet staat te springen om er vriendjes mee te worden.
Mack
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT 2013: NY
Coyote schreef:..... dat je deze mensen juist moet helpen voordat ze een "probleemgevel" worden, niet straffen. De kunst is natuurijk om op tijd de juiste signalen op te pakken.
Volgens mij is een van de grootste problemen van de hulpverlening dat je mensen alleen kan helpen als ze geholpen willen worden. Je kunt mensen niet helpen tegen hun wil in. Het risico is natuurlijk dat het dan fout gaat, maar wie bepaalt dan wanneer en hoe er moet worden ingegrepen? Vooral als je geen bewijzen hebt of voorbeelden van eerder gedrag. Als het niet zorgvuldig wordt afgewogen wordt er al heel snel inbreuk gemaakt op de privacy en wordt de maatschappij door de overheid gecontroleerd, en dat wil toch ook niemand?
Er zullen altijd randgevallen blijven als deze waar mensen achteraf zullen zeggen "hadden we maar.....", dat is niet te voorkomen. Mensen blijven mensen en kunnen niet 100% onder controle zijn, we zullen moeten leren leven met deze risico's, hoe vreselijk drama's als deze ook zijn. Begrijp me niet verkeerd, dit gun je absoluut niemand, en ik leef mee met iedereen die er (direct of indirect) door wordt getroffen.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty" Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Maar dan nog .. het blijft gissen ... Iedereen heeft toch wel bij een apart iemand in de klas gezeten of elders ontmoet, waarvan je achteraf kan denken "het klopte toen al niet" ...
Coyote schreef:..... dat je deze mensen juist moet helpen voordat ze een "probleemgevel" worden, niet straffen. De kunst is natuurijk om op tijd de juiste signalen op te pakken.
Volgens mij is een van de grootste problemen van de hulpverlening dat je mensen alleen kan helpen als ze geholpen willen worden. Je kunt mensen niet helpen tegen hun wil in.
Het probleem is er natuurlijk al voordat de hulpverlening ingeschakeld wordt. Hoe komt het dat zo'n jongen in zo'n isolement terecht is gekomen? Nare ervaring op vorige school, thuis? Niet voor volwaardig aangezien worden (gezien zijn uitspraken richting "rich kids")?
Misschien moet je iemand die minder sociaal is, met omwegen toch bij meer zaken betrekken. Eén van de roommates deed de uitspraak dat toen hij enkele biertjes op had, spraakzamer was. Een teken dat hij uiteindelijk wel wilde praten.
Maar goed, ik ben geen deskundige. Ken de persoon niet en kan het helemaal mis hebben. Ik ga enkel af op de verhalen die over hem verteld worden.
Pete.Z schreef:
Gekken heb je overal.
Dit was geen op het oog normaal mens. Het probleem is, dat er heel wat moet gebeuren voor je iemand gedwongen kunt laten opnemen in een psychiatrische inrichting.
Ik weet niet,wat is normaal,wat is gek?
Hij studeerde,functioneerde,had blijkbaar een relatie,was alleen wat zonderling en in zichzelf gekeerd.
Ik denk dat niemand het zichzelf kwalijk kan nemen dat er nu zoiets is gebeurd,en hopelijk kan dat ook duidelijk gemaakt worden aan de mensen die dat wel doen.
(Ik vraag me af hoe de ouders en familie van de dader er aan toe zijn,die zullen het ook moeilijk hebben en denken dat ze iets fout gedaan hebben.)
(...) De vermoedelijke moordenaar van 32 studenten en docenten van de Technische Universtiteit van Virginia in Blacksburg, de 23-jarige Zuid-Koreaan Cho Seung-hui, had psychische problemen en was tot tweemaal toe beschuldigd van het stalken van jonge vrouwen.
Cho werd in 2005 door agenten naar een centrum van geestelijke gezondheidszorg gebracht op suggestie van zijn ouders, die de politie hadden gebeld uit bezorgdheid dat hij zelfmoord zou plegen.
Ook achtervolgde hij datzelfde jaar een studente zolang met telefoontjes en e-mail dat de politie werd ingeschakeld, zei hoofd van politie Wendell Flinchum. De studente zag evenwel af van een aanklacht en daarmee was voor de politie de kous af, zei Flinchum.
De schutter die onder studiegenoten en docenten bekend stond als een eenzaat, werd wel doorverwezen naar de tuchtcommissie van de Virginia Tech. Over het andere geval van stalken werden geen bijzonderheden gemeld.
Zelf was hij vierdejaarsstudent, en in 1992 met zijn ouders naar de VS geëmigreerd. Hij groeide op in een voorstad van Washington D.C., waar zijn ouders in een stomerij werkten. Hij studeerde Engels en woonde op de campus in Blacksburg. Na zijn aanvallen schoot hij zich maandag door het hoofd.
(...)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
Helaas heeft dat meisje toen geen aanklacht ingediend, had ze dat wel gedaan, dan was die bij de background check toen hij dat wapen kocht, aan het licht gekomen. Het zal altijd een "als, als, als" situatie blijven . Katja kwam net thuis, ze kent nog een van de slachtoffers. Gelukkig hebben zij op school ook veel steun aan elkaar en letten de leerkrachten goed op, of kinderen counseling nodig hebben. Een jongen, wiens buurmeisje een van de slachtoffers is, begon in de klas te huilen vandaag, vertelde ze. Dit heeft zo ontzettend veel (jonge) mensen getroffen, het blijft hartverscheurend.
Pete.Z schreef:
(Ik vraag me af hoe de ouders en familie van de dader er aan toe zijn,die zullen het ook moeilijk hebben en denken dat ze iets fout gedaan hebben.)
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.