Ik krijg de indruk dat wij (als reizigers) ons meer zorgen maken dan de overheden. Neem dit bijvoorbeeld:
OF een positieve testuitslag van een PCR test en een negatieve testuitslag van een sneltest (max 24u voor vertrek)
De resultaten van een PCR/NAAT-test zijn bijna 100% betrouwbaar. Maar die mag je negeren als het resultaat van een antigeen-test, met een betrouwbaarheidspercentage van 35% bij asymptomatische patiënten, negatief uitvalt.
Overigens is de term "sneltest" niet zo handig om antigeen-testen aan te duiden daar er nu ook PCR-sneltesten zijn.
Wat betreft de Verklaring van Genezing / Clearance to Travel, die is in de VS vrij gemakkelijk te krijgen als je een positief testresultaat hebt van minstens 11 dagen (kan iets langer zijn).
Mocht je Covid-19 gehad hebben dan zou ik aanraden om zo'n verklaring aan te vragen. Dan hoef je in Nederland (voor een vlucht naar de VS) niet opnieuw getest te worden, daar de kans op een vals-positieve uitslag relatief hoog is. Deze uitzondering op testen geld voor drie maanden (90 dagen?).
Als Nederland plotseling een negatief testresultaat gaat eisen dan zal je zo'n verklaring ook nodig hebben.
Overigens hoorde ik gisteren van de GGD in Utrecht dat Nederland nu ook de positieve uitslag van een antigeen-test accepteert als basis voor een Verklaring van Genezing, als staat er op de website nog steeds dat dit alleen met een PCR/NAAT-test kan.
Nog een reden om zo'n verklaring te halen: stel dat een stad/graafschap/staat in de VS opeens "Testen voor Toegang" gaat invoeren en je steeds positief test vanwege een besmetting twee of drie maanden geleden.