Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)
Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)
Lijkt voorbereiding dat nederland terugtesten verplicht gaat stellen. De jonge ging met buurlanden in overleg om te voorkomen dat mensen uitwijken naar duitsland/belgie.
- Galapogos
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Dat lijkt me wel ingewikkeld worden voor de airlines om te controleren. Weten ze eigenlijk überhaupt wel waar iemand hoofdverblijf heeft? Het gebruikte paspoort zegt niet alles. Iemand met een Nederlands paspoort kan best in België wonen.
In België geen plek te vinden die op zondag een antigeentest doet.
Die Test2Fly ding op Schiphol, is dat in de luchthaven zelf? Iemand een idee hoe lang het duurt om van daar naar de gate gaan?
Die Test2Fly ding op Schiphol, is dat in de luchthaven zelf? Iemand een idee hoe lang het duurt om van daar naar de gate gaan?
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 9
@Ragjee : Op dit forum staat op viewtopic.php?f=10&t=77360 een keurig bijgewerkt overzicht van wat er nodig is.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 14
Jawel hoor, Brussels Airport, van 3u30 tot 0u00. Is wel wat duurder. https://brusselsairport.ecocare.center/nl/
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Goedendag allemaal! Ik heb nu al een geruime tijd mijn test staan op een dinsdagmiddag bij HealthCheckCenter, mijn vlucht vertrekt op een woensdag. Volgens het forum een prima manier om gratis een antigeen test en reis certificaat te krijgen. Echter smeekt mijn familie me nu om een dure PCR test te nemen omdat ze het via Testenvoortoegang te mooi voor woorden vinden. Ik ga absoluut geen PCR test nemen, tenzij de VS dat verplicht.
Dus even voor de bevestiging: Hoe geef je bij Health Check Center aan dat je test voor een reis? Levert dat veel problemen op? Zou ik niet beter een test kunnen kopen bij HealthCheck Center? Naar aanleiding van alle eerdere antwoorden op het forum ga ik er vanuit dat het nog steeds prima kan. Maar nu zorgt mijn familie voor ongenodigde stress
Dus even voor de bevestiging: Hoe geef je bij Health Check Center aan dat je test voor een reis? Levert dat veel problemen op? Zou ik niet beter een test kunnen kopen bij HealthCheck Center? Naar aanleiding van alle eerdere antwoorden op het forum ga ik er vanuit dat het nog steeds prima kan. Maar nu zorgt mijn familie voor ongenodigde stress

-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 14
Je kan ook bij deze terecht op zondag https://pcrclinics.be/
De Test2Fly op Schiphol geeft meestal resultaat binnen het half uur. En is inderdaad op Schiphol zelf.
Wij afgelopen donderdag nog gebruik van gemaakt, van tevoren kon ik geen categorie Reizen kiezen bij het boeken van de afspraak dus maar een willekeurige andere gepakt.Ikgaopreis schreef: ↑04 dec 2021, 14:59
Dus even voor de bevestiging: Hoe geef je bij Health Check Center aan dat je test voor een reis? Levert dat veel problemen op? Zou ik niet beter een test kunnen kopen bij HealthCheck Center? Naar aanleiding van alle eerdere antwoorden op het forum ga ik er vanuit dat het nog steeds prima kan. Maar nu zorgt mijn familie voor ongenodigde stress![]()
In de mail met de testuitslag staat gelijk een link om reistcertificaat aan te vragen, wat gegevens invullen en binnen een paar uur krijg je hem op de mail, werkt dus nog steeds prima!
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 8
@Ikgaopreis Je geeft niet aan via testen voor toegang dat je gaat reizen. Je kiest bij de optie waar je voor wil testen, voor overig. De optie reizen kun je niet kiezen.
Vervolgens kies je bij testaanbieder voor healthcheckcentre, je laat je test doen en vervolgens vraag je achteraf je reiscertificaat aan. Ze kunnen vragen bij de testafname of het voor een reis is en dan kun je best ja antwoorden.
Als je familie zich er niet goed bij voelt dat kun je ook een andere aanbieder kiezen. Keuze genoeg, maar zorg er wel voor dat je een reiscertificaat krijgt.
Ik raad je echt af om een PCR test te laten doen. Waarom zou je want het is niet nodig. Echt niet. Er zijn de afgelopen 3 weken tientallen mede forumleden met een antigen sneltest naar de VS vertrokken. De meesten via de health checkcentre constructie en sommigen via andere aanbieder.
Een PCR test is duurder en bovendien met die 1 day period kan dit krap worden. Meestal heb je de uitslag wel binnen 24u maar dan heb je weinig marge om wat op te vangen mocht het langer duren of je reiscertificaat later komen en dan ben je het haasje.
Laat je familie anders deze pagina lezen: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... elers.html
Bij de veel gestelde vragen staat echt dat het tot nader order echt een antigen sneltest mag zijn.
Vervolgens kies je bij testaanbieder voor healthcheckcentre, je laat je test doen en vervolgens vraag je achteraf je reiscertificaat aan. Ze kunnen vragen bij de testafname of het voor een reis is en dan kun je best ja antwoorden.
Als je familie zich er niet goed bij voelt dat kun je ook een andere aanbieder kiezen. Keuze genoeg, maar zorg er wel voor dat je een reiscertificaat krijgt.
Ik raad je echt af om een PCR test te laten doen. Waarom zou je want het is niet nodig. Echt niet. Er zijn de afgelopen 3 weken tientallen mede forumleden met een antigen sneltest naar de VS vertrokken. De meesten via de health checkcentre constructie en sommigen via andere aanbieder.
Een PCR test is duurder en bovendien met die 1 day period kan dit krap worden. Meestal heb je de uitslag wel binnen 24u maar dan heb je weinig marge om wat op te vangen mocht het langer duren of je reiscertificaat later komen en dan ben je het haasje.
Laat je familie anders deze pagina lezen: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... elers.html
Bij de veel gestelde vragen staat echt dat het tot nader order echt een antigen sneltest mag zijn.

2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
- Big Al
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 999
- Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia
Ik denk niet dat je die 'gewoon' kan laten bijschrijven in Nederland. Er zijn maar vier GGD-locaties waar een buitenlandse vaccinatie bijgeschreven kan worden. Tenminste, dat is het geval voor de coronapas.Terpies schreef: ↑04 dec 2021, 05:32Bovendien kun je hier (vanaf 180 dagen na je tweede prik) bij Walmart een gratis booster shot halen, inclusief medische verklaring, die je gewoon kunt laten bijschrijven in je gele boekje en in je Corona app kunt uploaden. Dan hoef je de tergend trage planning van boosters in NL ook niet af te wachten.
En waarom is het mij dan wel gewoon gelukt? Ik kan, als Nederlander, gewoon het bewijs van vaccinatie uploaden in de Corona app in NL.
Het verschil is, dat jij (waarschijnlijk) geen DigID hebt en ik wel.
- Galapogos
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Ik zat me ook al af te vragen hoe dat kan. Mooi dat het gelukt is hoor, niet daarvan. Maar je kunt in de CoronaCheck-app toch alléén een vaccinatie toevoegen door middel van een lettercombinatie of door middel van inloggen met DigID waarna je vaccinaties worden opgehaald bij RIVM, GGD, etc.?
Zoals ik het altijd heb begrepen zijn beide routes alleen mogelijk voor prikken die in een Nederlands systeem zijn geregistreerd. Via welke methode heb jij je Amerikaanse prik ingeladen? En je hebt vóórdat je dat deed niet eerst je prik laten registreren bij een Nederlandse GGD?
Als je de internationale QR-code van je boosterprik opvraagt in de app en vervolgens op ‘Details’ klikt, komen de gegevens die je dan ziet (o.a. datum prik) dan overeen met wanneer je in Amerika je booster hebt gehad?
Zoals ik het altijd heb begrepen zijn beide routes alleen mogelijk voor prikken die in een Nederlands systeem zijn geregistreerd. Via welke methode heb jij je Amerikaanse prik ingeladen? En je hebt vóórdat je dat deed niet eerst je prik laten registreren bij een Nederlandse GGD?
Als je de internationale QR-code van je boosterprik opvraagt in de app en vervolgens op ‘Details’ klikt, komen de gegevens die je dan ziet (o.a. datum prik) dan overeen met wanneer je in Amerika je booster hebt gehad?
- Big Al
- Amerika-expert
Hmmm... dan ga ik dat proberen. Ik heb zo'n DigiD. De GGD had mij verzekerd dat het niet zou lukken.Terpies schreef: ↑05 dec 2021, 06:31En waarom is het mij dan wel gewoon gelukt? Ik kan, als Nederlander, gewoon het bewijs van vaccinatie uploaden in de Corona app in NL.
- Big Al
- Amerika-expert
Het lukt toch niet; de instantie die je gevaccineerd heeft moet dit registreren in het Nederlandse systeem, anders moet je een afspraak maken bij één van de vier locaties de de GGD hiervoor heeft. Overigens las ik ergens dat Belgen dit bij hun huisarts kunnen doen.
Je vaccinatiegegevens worden via DigiD gezocht op basis van de persoonsgegevens die ook in je paspoort staan; bsn-nummer, naam en geboortedatum. Bij je vaccinatie moeten exact diezelfde gegevens staan. Komt dit niet volledig overeen, zoals bijvoorbeeld een dubbele punt, een ç of een é, dan kunnen de gegevens niet worden gevonden. Ook zijn er mensen met een onbekende geboortedatum in DigiD; dan staat er daar 00 of xx als geboortedatum.
Neem contact op met de zorgverlener die je heeft gevaccineerd wanneer er geen vaccinatiegegevens gevonden kunnen worden. Ben je bij de GGD gevaccineerd dan kun je bellen met hun backoffice op 0800-5090 om de gegevens te laten controleren. Ben je gevaccineerd door je huisarts, ziekenhuis of zorginstelling? Neem dan contact met hen op. Zij kunnen een coronabewijs voor je maken met de juiste gegevens.
https://coronacheck.nl/nl/wegwijzer.html
Ik ben gevaccineerd in een niet-EU-land. En ik heb daar een bewijs van.
Mensen die hun niet-EU-vaccinatie kunnen laten registreren
Bent u volledig gevaccineerd in een land buiten de EU? Dan kunt u uw vaccinatie laten registreren in Nederland als:
- u Nederlander bent; of
- u in Nederland woont; of
- u gevaccineerd bent op Aruba, Curaçao of Sint Maarten.
Ook als u 1 prik buiten de EU hebt gehad en 1 prik in Nederland kunt u uw vaccinatie laten registreren. Op dit moment is het nog niet mogelijk om een boosterprik die in het buitenland is gezet op deze manier te laten registreren. Er wordt gewerkt aan een oplossing.
Bellen voor een afspraak
U kunt hiervoor een afspraak maken via 030 - 8002899. Er zijn loketten in Utrecht, Groningen en Rotterdam. Komt u met meerdere personen? Maak dan meerdere afspraken.
U krijgt het adres in de afspraakbevestiging. Voor deze afspraak neemt u de volgende documenten mee:
- Identiteitsbewijs. De gegevens op het identiteitsbewijs moeten hetzelfde zijn als de gegevens op het vaccinatiebewijs, en/of;
- een bewijsstuk waar uw BSN op staat. Dit is niet nodig als uw BSN op het identiteitsbewijs staat. Heeft u geen BSN? U moet dan aantonen dat u Nederlands bent of in Nederland woont. Bijvoorbeeld met een inschrijving van een studie-instelling of een werkgeversverklaring, en;
- het vaccinatiebewijs dat u heeft gekregen in het land waar u de vaccinatie hebt gekregen. Het vaccinatiebewijs moet voldoen aan de eisen voor vaccinatiebewijzen.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... buitenland
Zover ik weet kun je buitenlandse vaccinaties alleen de app krijgen door ze eerst bij één van de 3 GGD locaties te registreren. Anders had ik vannacht niet mijn bed uitgehoeven om een afspraak te maken om straks direct vanaf Schiohol dat te gaan doen. DigiD heb ik wel, maar daar kan ik niets mee in dit geval.
Terug in Texas!
- Big Al
- Amerika-expert
Als de laatste dosis niet in Nederland is toegediend zit je volgens mij aan die speciale locaties van de GGD vast. Maar ik dacht dat er nu vier zijn?hemmie schreef: ↑05 dec 2021, 17:08Zover ik weet kun je buitenlandse vaccinaties alleen de app krijgen door ze eerst bij één van de 3 GGD locaties te registreren. Anders had ik vannacht niet mijn bed uitgehoeven om een afspraak te maken om straks direct vanaf Schiohol dat te gaan doen. DigiD heb ik wel, maar daar kan ik niets mee in dit geval.
Overigens zal je dit probleem ook hebben als je de derde dosis in de VS haalt. Tussen haakjes, die is niet gratis. Klopt wellicht dat er geen directe kosten aan zijn verbonden, maar wij (belasting- en ziektekostenpremiebetalers in de VS) draaien voor de kosten op...
@hemmie Ik heb ze om ongeveer 15u (Nederlandse tijd) gebeld. Stond overigens wel lang in de wacht, en moest verplicht elke tien seconden horen dat er meer dan vijf wachtenden voor me waren. Beneden de vijf krijg je de melding elke vijf seconden. Meer dan tweehonderd mededelingen later was ik eindelijk aan de beurt... Er waren nog wel veel afspraaktijden beschikbaar (twee weken later).
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Bij ons liep het testen testen via HealthCheckCenter ook voorspoedig op 30-11. We kregen het reiscertificaat direct met de uitslag in de email omdat we van te voren hadden aangegeven dat het voor reizen was. De medewerker had het direct in de computer aangepast en alle juiste gegevens ingevuld. Misschien daarom dat we deze direct erbij gemaild kregen.woels11 schreef: ↑04 dec 2021, 16:55Wij afgelopen donderdag nog gebruik van gemaakt, van tevoren kon ik geen categorie Reizen kiezen bij het boeken van de afspraak dus maar een willekeurige andere gepakt.Ikgaopreis schreef: ↑04 dec 2021, 14:59
Dus even voor de bevestiging: Hoe geef je bij Health Check Center aan dat je test voor een reis? Levert dat veel problemen op? Zou ik niet beter een test kunnen kopen bij HealthCheck Center? Naar aanleiding van alle eerdere antwoorden op het forum ga ik er vanuit dat het nog steeds prima kan. Maar nu zorgt mijn familie voor ongenodigde stress![]()
In de mail met de testuitslag staat gelijk een link om reistcertificaat aan te vragen, wat gegevens invullen en binnen een paar uur krijg je hem op de mail, werkt dus nog steeds prima!
We genieten inmiddels van onze vakantie in Las Vegas.

Het hangt hier natuurlijk wel af van de bereidwilligheid van de medewerker.
Favorite stad Las Vegas: 2006,2007,2009,2011,2013,2017,2019(2x),2021,2022, 2023,(2025 April-02<>April-14)
Inmiddels 142 dagen in Vegas doorgebracht :)
Inmiddels 142 dagen in Vegas doorgebracht :)
- recidivist
- Amerikafan
Volgens de website van de Rijksoverheid zijn er loketten in Utrecht, Groningen en Rotterdam. (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... buitenland)Als de laatste dosis niet in Nederland is toegediend zit je volgens mij aan die speciale locaties van de GGD vast. Maar ik dacht dat er nu vier zijn?
Aangezien Uncle Sam (en daarmee de Amerikaanse belasting- en ziektekostenpremiebetaler) ook profijt heeft van de onzinnige kosten die toeristen moeten betalen voor toegang (lees: kosten van een Esta) heb ik daar niet zo'n moeite mee.Tussen haakjes, die is niet gratis. Klopt wellicht dat er geen directe kosten aan zijn verbonden, maar wij (belasting- en ziektekostenpremiebetalers in de VS) draaien voor de kosten op...
Bezochte staten: AL, AK, AR, AZ, CA, CO, CT, DE, FL, GA, IA, IL, IN, KY, LA, MA, MS, MO, MT, NV, NH, NJ, NM, NC, OR, PA, RI, SC, SD, TN, TX, UT, VA, VT, WV, WY.
@Big Al Ik heb vannacht gebeld, toen het in NL 8u was, niet hoeven wachten. Heb nu een afspraak in Nieuwegein (zou je kunnen zien als 4e locatie, maar valt onder GGD Utrecht en wordt op de website ook niet genoemd) voor de 19e, direct nadat we geland zijn op Schiphol.
Uiteindelijk heeft iedereen ter wereld profijt van elke vaccinatie die waar dan ook wordt gezet. Wereldwijd minder besmettingen betekent minder kans op nieuwe varianten. Ik heb er geen moeite mee dat die paar toeristen op "onze" kosten hier een vaccinatie krijgen, het zijn er ook bijzonder weinig op het totaal aantal gezette vaccinaties.
Uiteindelijk heeft iedereen ter wereld profijt van elke vaccinatie die waar dan ook wordt gezet. Wereldwijd minder besmettingen betekent minder kans op nieuwe varianten. Ik heb er geen moeite mee dat die paar toeristen op "onze" kosten hier een vaccinatie krijgen, het zijn er ook bijzonder weinig op het totaal aantal gezette vaccinaties.
Terug in Texas!
- Big Al
- Amerika-expert
Ik wilde niet de indruk geven dat ik niet wil (mee)betalen voor de vaccinatie van anderen, maar ik wilde wel even aangeven dat "niet ter plekke danwel niet uit eigen zak" betalen niet hetzelfde is als "gratis".
Uiteindelijk zal er toch betaald moeten worden. Wellicht is dat ook een beetje een verschil tussen Amerikanen en Nederlanders. In Nederland zegt men sneller "de overheid betaalt wel" en de VS neigt meer naar "de overheid betaalt - maar dat zijn we uiteindelijk zelf". Zoals Lincoln al zei: "government of the people, by the people, for the people". Ik besef dat ik nogal generaliseer, maar ik denk dat het principe wel enigszins klopt.
Overigens ben ik nog altijd dankbaar voor al die mensen in Nederland die handenvol geld hebben uitgegeven aan alle subsidies waar ik in Nederland mee ben opgegroeid. Kleuterschool, lagere school, voortgezet onderwijs, hoger onderwijs, kilometervergoeding (voor scholieren), enzovoorts. Het idee was natuurlijk dat ik dan uiteindelijk zelf een (grote) belastingbetaler zou worden, maar ik belandde al vrij snel in de VS...
Uiteindelijk zal er toch betaald moeten worden. Wellicht is dat ook een beetje een verschil tussen Amerikanen en Nederlanders. In Nederland zegt men sneller "de overheid betaalt wel" en de VS neigt meer naar "de overheid betaalt - maar dat zijn we uiteindelijk zelf". Zoals Lincoln al zei: "government of the people, by the people, for the people". Ik besef dat ik nogal generaliseer, maar ik denk dat het principe wel enigszins klopt.
Overigens ben ik nog altijd dankbaar voor al die mensen in Nederland die handenvol geld hebben uitgegeven aan alle subsidies waar ik in Nederland mee ben opgegroeid. Kleuterschool, lagere school, voortgezet onderwijs, hoger onderwijs, kilometervergoeding (voor scholieren), enzovoorts. Het idee was natuurlijk dat ik dan uiteindelijk zelf een (grote) belastingbetaler zou worden, maar ik belandde al vrij snel in de VS...
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 42 Reacties
- 10491 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-
- 35 Reacties