Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reisburo of zelf boeken in coronatijd

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
stegeman
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reisburo of zelf boeken in coronatijd

Bericht door stegeman »

Wat ik me afvraag. Wij waren net van plan juist zelf alles te boeken. Wordt hier op het forum vaak aangegeven. Nu heeft familie met een reis geboekt met de mededeling dat dat met Corona eigenlijk de enige optie is anders kun je bij annuleren fluiten naar je geld. Maar er moeten toch andere mogelijkheden zijn? Wat doen jullie? Ik schrok helemaal toen ze aangaven €5000 meer kwijt te zijn aan hun reis dan ze in 2017 kwijt waren en dan low budget hotels (in hun geval vliegen ze op Boston , whitehouse, niagara, New York etc)
Hoor het vaker dat je alleen bij een pakketreis je geld weer krijgt. Hoe zit dit ??
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 69

Re: Reisburo of zelf boeken in coronatijd

Bericht door harryh »

Hotels en auto kun je sowieso annuleerbaar boeken. En voor de vlucht qua annuleren goed oriënteren, voorlopig heeft KLM nog gunstige voorwaarden. Dus voor mij echt geen pakketreis.
Galapogos
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Inderdaad, als je iets boekt simpelweg goed opletten dat bet (liefst kosteloos) annuleerbaar is. En dat geldt net zo goed als je via een reisbureau boekt. Pakketreizen kun je immers ook niet zomaar annuleren.

In Amerika is het heel eenvoudig om hotels en autohuur te boeken die tot op het laatste moment kosteloos annuleerbaar is.

Bij vliegtickets kan het weleens lastiger zijn, maar er zijn nog steeds airlines die flexibele voorwaarden hanteren voor al hun tickets. KLM is inderdaad een goed voorbeeld.
stegeman
Amerikakenner

Bericht door stegeman »

Thanx. Kan dus prima zelf. Twijfelde een beetje door de recente ontwikkelingen. Maar toen ik van onze familie hoorde dat ze nu voor 4p €5000 duurder uit zijn dan in 2017 dan denk ik HOE dan. Zoveel duurder zal alles toch niet zijn ?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Hotelprijzen zijn de afgelopen jaren fors gestegen. En autohuur is door de schaarste op het moment ook prijzig. Ik weet niet hoe de reis van je familie er precies uit ziet maar steden al New York en Boston zijn heel erg duur qua verblijf.

Als ik jullie was zou ik lekker alles zelf boeken, zeker de hotels. En wacht niet te lang met de knoop doorhakken wat periode betreft. Zodra je weet wanneer je gaat kun je hotels gaan vastleggen. Hoe sneller je dat doet hoe meer keus. De betaalbare opties zijn het snelst volgeboekt.

Marianne
stegeman
Amerikakenner

Bericht door stegeman »

Heb ook het idee dat we bij hotels die we zelf boekten mooiere kamers kregen dan wanneer een touroperator dat deed. Kan ook dat kloppen of was dat toeval (vorige reis beide gebeurd)
KW1984
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door KW1984 »

Ik hoor wel eens dat ze bij een pakketreis moeten zorgen voor ‘repatriëring’, als er bijvoorbeeld een vliegverbod komt. Dat geldt bij losse reizen niet. Maar volgens mij zijn we die fase wel voorbij. En dat was vooral een voordeel als je bang was ergens op een Meditteraans eiland vast te komen zitten.

€ 5.000 duurder klinkt als erg overdreven, maar dat hangt er natuurlijk vanaf wat de oude prijs was. Als die € 20.000 was (kan mij niet voorstellen), dan is € 5.000 (25%) duurder in deze tijd misschien niet gek. Maar op een ‘normale’ reissom lijkt mij dat verschil sterk.
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

@stegeman Ik zou altijd zelf boeken. Je bent dan veel flexibeler en hebt niet te maken met een derde partij. Even los van prijs.

Zeker bij pakketreizen moet je goed opletten dat je wel kunt annuleren. Wat je vaak ziet is dat zij een alternatieve reis aanbieden mocht je oorspronkelijke reis niet doorgaan. Zit je daar op te wachten? Kun je dat weigeren? Vaak vervalt je annuleringsrecht als je een alternatief krijgt aangeboden. Daarnaast werken pakketreizen vaak met een staffel qua annuleren, zoveel procent teruggave zoveel dagen/weken voor vertrek ect. Waarbij soms je volledige annulering vervalt enkele dagen voor vertrek. Kijk dus ook hier goed naar de voorwaarden en bedenk je zelf: Wat is de meerwaarde van het boeken via een reisbureau of touroperator?

Als je zelf los boekt heb je dit zelf in de hand en zit je zelf aan het stuur. Als je annuleerbaar boekt, zonder vooruitbetaling kun je kosteloos tot vlak voor vertrek annuleren mbt je hotels en je autohuur. Soms vervalt je reservering zelfs kosteloos bij een no show bij autohuur.

Vliegtickets kan lastiger zijn, maar zoals @harryh aangeeft heeft KLM hier gunstige voorwaarden in met teruggave in de vorm van vouchers, welke je ook in geld kunt terugkrijgen.

Repatriëringsgarantie is leuk maar hoeveel is dat waard als repatriëring niet mogelijk is? Ook de TUI's en Sunweb's van deze wereld hebben daar last van. Persoonlijk denk ik dat gesloten grenzen tot het verleden behoren. Zeker in de Westerse landen en de EU. Ook recent vanuit Zuid Afrika zag je dat Nederlanders gewoon naar huis konden komen. Echt een vliegverbod dat er geen vluchten meer gaan is gelukkig niet meer. KLM/Delta blijft echt wel vliegen op Nederland is mijn verwachting.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 10 dec 2021, 16:29, 3 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

stegeman schreef:
09 dec 2021, 22:32
Heb ook het idee dat we bij hotels die we zelf boekten mooiere kamers kregen dan wanneer een touroperator dat deed
Zou best kunnen. Zo'n touroperator koopt die kamers goedkoop in. Omdat zij garanderen dat er een x aantal mensen voor een bepaalde datum in dat hotel zitten. Het flexibelere aan zelf boeken is, is dat als jij hotel B aan de overkant van de straat net wat mooier vindt, dat je alle vrijheid hebt om daar te gaan zitten. Je reisburo moet dan wel net met dat hotel ook samenwerken. Hetzelfde geldt voor airlines en excursies.

Flexibiliteit zit hem ook in de reis zelf. Nog een voordeel van zelf samenstellen. Hey ik vind het hier mooi en ik wil hier eigenlijk nog wel langer blijven en dat gedeelte verderop in de reis korten we in, of skippen we. Met een samengestelde reis door een touroperator heb je die flexibiliteit meestal niet.
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

stegeman schreef:
09 dec 2021, 18:39
Ik schrok helemaal toen ze aangaven €5000 meer kwijt te zijn aan hun reis dan ze in 2017 kwijt waren
Bedenk dat alles in Amerika duurder is geworden. Maar dat eten, drinken, brandstof, hotel en huurauto's extreem veel duurder zijn geworden. Ik gok dat de dollar er ook nog is beter voorstaat dan in 2017. Dan ga je al snel een bak geld extra kwijt zijn voor eenzelfde tripje...
knaapje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 30

Bericht door knaapje »

Zomaar een paar cijfers:

Auto (middel SUV, 10dagen, MCO) 3 a 4 keer zo duur als in maart 2019.
Vlucht en hotel (10 dagen Kissimmee) maart 2019 rond EUR 8 a 900 nu zelfde klasse rond EUR 1500
Pakket via Expedia toen rond EUR 1200 a 1300 nu boven EUR 2000.

Je komt voor hetzelfde pakket vrijwel op het dubbele van 2019.
Nog afgezien van de reis- en annuleringsverzekering die ook verdubbeld is in prijs.
Het enigste wat nog een beetje gelijk gebleven is, is de toeslag voor een koffer.
Galapogos
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Tsja, niet ieders ervaring zal hetzelfde zijn. Maar het dubbele van in 2019 zijn wij zeker niet kwijt. De autohuur is voor ons over de kop gegaan (maar ook daar kun je echt nog wel rondshoppen, zie het Autohuur-topic). Vliegtickets en campings zijn voor ons ongeveer even duur gebleven, en hotels zijn misschien wel iets duurder maar niet extreem. De reisverzekering is ook al niet noemenswaardig duurder geworden (een annuleringsverzekering neem ik bijna nooit).

De reis die we in 2022 gaan maken is qua seizoen en bestemming anders dan de reis in 2019, maar voor de reizen die ik geboekt had voor 2020 en 2021 (beiden uiteindelijk niet doorgegaan) kwam ik tot dezelfde conclusie.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Hier vlucht nagenoeg gelijkt. Hotel iets duurder, autohuur behoorlijk duurder. Reisverzekering is ongewijzigd qua prijs.

De rest gaan we (hopelijk)ervaren. :thumbup:
KW1984
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door KW1984 »

Bij ons ook zeker niet het dubbele. Vliegtickets zelfs iets goedkoper dan in 2019, autohuur maar ietsje duurder. Allebei op juiste moment kunnen vastleggen. Hotels zie ik inderdaad wel hogere prijzen, maar ook daar zijn vaak nog wel goede deals te vinden. Dus boek zelf, blijf flexibel, en dan valt het allemaal best nog wel mee…
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
Gast

Bericht door Gast »

Net terug van roadtrip (4865 miles) in de US (29 dagen). Onze ervaringen (we reisden nu in november versus juni normaal):

Vlieg Tickets: (iets hoger in prijs) voor MCO dan pre-COVID, maar voel toch alleszins mee.
Autohuur: aanzienlijk duurder door grote schaarste (pre-COVID:$20 per dag, nu $34 per dag voor vrije keus bij National (EC Executive Elite), Hertz onbetaalbaar deze keer)
Hotels (zelfde klasse: Best Western (plus), Holiday Inn, La Quinta) vrijwel alles onder de $100, behalve downtown Memphis/Nashville, die waren duurder (mede door parkeerkosten). Mede door Diamond status bij BW/Wyndham en gebruik kortingscodes valt de prijs prima lager te houden dan welke rate dan ook. Een paar keer Booking.com overwogen, maar toch voor punten gekozen en paar dollar meer betaald). Bij BW liep een actie met Max 5 overnachtingen met $20 kortingsvoucher, dus dat helpt prijs nog verder omlaag. Bij Wyndham 3 nachten 4e gratis, plus dubbele of driedubbele punten per verblijf (jaja, loyalty loont!).
Restaurants: niet merkbaar meer betaald voor onze gerechten (icm frisdrank, drankjes etc), wel langer moeten wachten en minder tafels beschikbaar in de restaurants (door gebrek aan personeel).
Supermarkten: zoals gewoonlijk hogere prijzen dan in NL, maar weinig verschil gemerkt tussen pre-COVID en COVID (wisselkoers verschillen niet meegenomen). We koken nooit zelf, dus het gaat om frisdranken, snacks, water, drankjes etc). Kleding en outlets juist merkbaar goedkoper,
Brandstof; duurste in Florida ($3.29/gallon) en goedkoopste (wederom) in Oklahoma ($2.69/gallon), weinig verschil met 2019.

We houden niet alles tot op de cent nauwkeurig bij maar hebben ongeveer een vergelijkbaar bedrag uitgegeven als normaal. Toch zijn er ineens op de terugreis 2 extra koffers bijgekomen :shock: (voornamelijk kerst ‘zooi’ voor de missus :clap:) …wat hebben we onze US shopping trips gemist de afgelopen jaren :thumbup:
Billy Bob
Amerika-ontdekker

Bericht door Billy Bob »

Wat de prijzen van brandstof betreft, schetsen de harde data toch een iets ander beeld. De prijzen in Florida zijn bijvoorbeeld met ruim 25% gestegen vergeleken met juni 2019, in de US als geheel met ruim 20%.

Bronnen:
- https://www.eia.gov/dnav/pet/hist/LeafH ... FL_DPG&f=W
- https://www.eia.gov/dnav/pet/hist/LeafH ... us_dpg&f=w
Gast

Bericht door Gast »

De toename van de brandstofprijzen is een (bijna) wereldwijd probleem, zie ook de prijzen in NL dus dat is niet iets wat echt specifiek aan COVID gerelateerd hoeft te zijn, vandaar dat ik het noemde.

In 2019 betaalden wij ook rond de $3 per gallon, maar we hebben in de jaren daarvoor ook wel eens ergens $4.25 betaald voor een gallon.
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Wij hebben zelf geboekt, maar wel rekening gehouden met de diverse voorwaarden bij de verschillende aanbieders. Zelf geboekt wil in ons geval zeggen dat we de camper via USTravel geboekt hebben en de rest allemaal zelf doen. In het geval van USTravel hoef je geen pakketreis af te nemen om aan de annuleringsvoorwaarden te voldoen. Bij veel andere camperaanbieders is dat wel zo en daar voelen we niks voor.
Coyote Buttes
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Coyote Buttes »

Ben bezig met het boeken van een reis voor augustus 2022. Ik boek alles zelf, en heb een overzicht waarin ik alle kosten kan zetten.
Ik kom er zelf altijd op uit dat zelf boeken voordeliger is (of het moet een wegbrengcamper of zo zijn).

Maar man man, die prijzen liegen er niet om.
Ik zit wel in de drukke gebieden zoals Yellowstone en Moab.

Ik zit nu op bijna 11.000€ voor 3 personen (3.5 week).
Dit is inclusief alles; vluchten, autohuur, hotels, dineren, benzine, passen, excursies, lunch.
Autohuur = $1224 en vliegtickets €1650 voor 3 pers.
Hotels en dineren hakken erin.

Ik vind het eindelijk te gortig voor een vakantie, maar ik doe het natuurlijk zelf.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

@Coyote Buttes Dat is wel een behoorlijk bedrag. Je hebt de hotelovernachtingen al vastgelegd? Dat zal wel de grootste post zijn, het eten kun je vaak zo duur maken als je wilt. Wij lunchen niet altijd, en zeker niet in een restaurant, omdat we meestal een stevig ontbijt nemen. En anders smeren we zelf wat boterhammen.
Ik weet niet wat je voor Yellowstone hebt vastgelegd, maar wellicht kun je daar nog wat besparen als er iets goedkopers vrij komt.
En een paar nachten in een tent scheelt al snel honderden dollars!

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer