Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door d_vdploeg »

BorL schreef:
21 dec 2021, 22:06
Spoken in mijn hoofd?
Nou dat wil ik niet direct beweren :lol: Maar goed opletten is wel belangrijk. Het kan bijna op dagelijkse basis veranderen. Kan mij voorstellen dat je zoiets hebt van ''snapt u het nog?''

Ik denk dat ze eerder maatregelen zullen aanscherpen dan zullen versoepelen ivm de omicron variant. Kleurcodes zeggen niet zoveel want ze betekenen in elk land wat anders.

Wat wel speelt is dat NL vanaf vandaag heeft ingesteld dat je als je vanuit een niet-Schengenland naar NL reist (waar de VS dus onder valt) een negatieve test moet laten zien voor vertrek. Dat mag een PCR test zijn van max 48u voor vertrek of een antigen (snel)test van max 24u oud.

Hugo de Jonge (Minister van volksgezondheid in NL) heeft aangegeven dat hij dit op EU niveau wil regelen om te voorkomen dat reizigers via een een ander EU land inreizen vanuit Niet-Schengenlanden. Er geen testplicht geldt vanuit Niet Schengenlanden naar het betreffende EU land waar je inreist de EU in en als je vanuit dat betreffende EU land naar NL reist ook geen test hoeft te laten zien en zo de testplicht kunt omzeilen.

Alleen is dat nog niet op EU niveau geregeld.
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Fiesta68 schreef:
22 dec 2021, 09:47
Moeten wij bij terugkeer in quarantaine in Nederland? Omdat we niet op doorreis zijn?
Er is nu geen quarantaineplicht als je vanuit de VS naar NL reist. Dat is alleen als het als zeer hoog risicogebied (met zorgwekkende virusvariant) wordt aangemerkt en dat is op dit moment (nog) niet zo. De VS is aangeduid als hoogrisicogebied. Dat zou op elk moment in de toekomst kunnen veranderen overigens.

Als je niet op doorreis bent (transit) dan hangt het er vanaf of je onder de uitzonderingen valt van de quarantaineplicht. Transit is dus zo'n uitzondering, maar bijvoorbeeld ook een kort verblijf van minder 12 uur, als je vanuit een zeer hoogrisicogebied komt.

Alle uitzonderingen vindt je op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aineplicht

Volledig gevaccineerd was ook één van de uitzonderingen maar dit is dus sinds vandaag aangescherpt. Deze komt te vervallen.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 22 dec 2021, 11:00, 2 keer totaal gewijzigd.
RETPanda
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door RETPanda »

d_vdploeg schreef:
22 dec 2021, 10:05
Fiesta68 schreef:
22 dec 2021, 09:47
Moeten wij bij terugkeer in quarantaine in Nederland? Omdat we niet op doorreis zijn?
Er is nu geen quarantaineplicht als je vanuit de VS naar NL reist. Dat is alleen als het als zeer hoog risicogebied (met zorgwekkende virusvariant) wordt aangemerkt en dat is op dit moment (nog) niet zo. De VS is aangeduid als hoogrisicogebied. Dat kan morgen veranderen overigens.
Net op Reisadvies via de Rijksoverheid website gekeken, sinds vandaag duikt een melding rond quarantaine en testadvies dag 5 op. Klinkt voor mij nu wel als verplichting, maar kan nergens vinden of de VS inmiddels een andere kleurcode heeft gekregen.
Ik ga mijn stedentrip voor volgende week naar NYC annuleren. Testen vooraf, testen voor terugvlucht en nu de (kans op) quarantaine is voor mij geen vakantie meer helaas.

https://reizentijdenscorona.rijksoverhe ... 2022-01-01
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

er zijn veel te veel verschillende websites,
volgens mij is deze correct:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -nederland
dus alleen quarantaine bij terugkomt uit een zeer-hoog-risiscoland (dat is de US op dit moment nog niet)
U bent verplicht 10 dagen thuis te blijven (quarantaine) na een verblijf in een zeerhoogrisicogebied. Met een negatieve coronatest bij de GGD op dag 5 kunt u de duur van het thuisblijven verkorten.

U moet ook verplicht in quarantaine als u volledig gevaccineerd bent of een herstelbewijs heeft dat aan de voorwaarden voldoet.
Voor sommige reisdoelen gelden uitzonderingen op de quarantaineregels.

Lees meer over de quarantaineplicht.
Fiesta68
Amerikakenner
Partner van: KingKong65
Aantal x V.S. bezocht: 24

Bericht door Fiesta68 »

Bedankt voor de reacties.
We gaan deze site alvast in de gaten houden :thumbup:

Als ik het goed voorheb... als de Verenigde Staten zeerhoogrisicogebied zou worden,
dan mogen wij aangezien wij minder dan 12 uren in Nederland verblijven doorreizen met de auto naar België (zie vetjes):

Kort verblijf in Nederland
Verblijf korter dan 12 uur.

Dit geldt voor personen die korter dan 12 uur in Nederland verblijven, ongeacht het doel van het verblijf in het zeerhoogrisicogebied.

Wat neemt u mee?
Quarantaineverklaring en vervoersbewijs
Personen reizend via bedrijfsmatig personenvervoer dienen te beschikken over een vervoersbewijs waaruit blijkt dat de reiziger korter dan 12 uur in Nederland zal verblijven.

Quarantaineverklaring
Personen reizend met eigen vervoer dienen enkel te beschikken over een quarantaineverklaring
.
2011-05--2013-07--2015-08--2019-06--2020-06+10--2023-06--2024-05--2024-11--2025-05: Zuidwesten
2012(2x)-2015-2016-2017-2018-2019-2020-nov2021-2022(2x)-2023 Florida
2012-07: Noordoosten
2014-06: Zuidelijke Staten
2016-08: Texas
2017-07: Noordwesten
2018-07: Hawaii
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Jep. Stel VS wordt zeer hoogrisicogebied. Jij land op Schiphol en je reist binnen 12 uur door, bijvoorbeeld met de auto omdat je op Schiphol parkeert, of met Openbaar vervoer (Thalys ect.) dan hoef je dus niet in quarantaine.
Elendan
Amerikakenner

Bericht door Elendan »

Vreemde regels eigenlijk, ik woon praktisch aan de grens. Huisje huren voor een week in België en ik mag gewoon naar mijn werk in NL. Er zijn hier zoveel grenswerkers. Weer meer regels die niet controleerbaar zijn. Ik heb me tot aardig aan alle regels gehouden, maar begin nu toch echt moedeloos te worden van al die belachelijke regels.
reisverslagen: 2025 rondje Denver, 2024 rondje Salt Lake City, 2023 Chicago-Las Vegas, 2022 rondje Phoenix, 2019 Noord Californië + Oregon, 2017 rondje Las Vegas, 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Het is zo'n wirwar aan regels dat het niet meer te volgen is, de ene regel is wat makkelijker uit te leggen dan de ander. Nu ook weer verschillende EU landen die testen verplicht gaan stellen of soms zelfs quarantaine (Oostenrijk). Hebben we dan niks geleerd van de eerdere golven vanaf maart 2020 en zijn we dus weer terug bij af?

Het zal vast te gemakkelijk gedacht zijn en je kunt de discussie voeren of het proportioneel is of niet. Maar waarom is het nou zo moeilijk om als wereld af te spreken:

Als je reist ben je volledig gevaccineerd en negatief getest op corona voor vertrek. Als je niet (volledig) gevaccineerd bent ga je bij aankomst eerst x dagen in quarantaine.

Bij terugkomst van je reis laat je je testen bij aankomst in het land waar je ingezetene van bent, direct vanaf de gate de testraat in, sneltest, wachten op de uitslag. Vervolgens vanaf thuis na 2 dagen nog een PCR test (dat moet toch te doen zijn 2 dagen na een vakantie) en op dag 7 of 8 nogmaals. Heb je in ieder geval duidelijke kaders en voorwaarden gesteld waaronder je kunt reizen. Kan een ieder zelf bepalen of hij/zij dit wil. Heb je ook niet meer te maken met EU, non EU ect. Daar houdt dat virus tenslotte ook geen rekening mee.

Dan halen we toch veel besmettingen eruit en kunnen we blijven reizen? Is het 100% waterdicht? Nee, maar dit is zo toch op verschillende terreinen niet jaren vol te houden? Even los van de wens om naar ons favoriete vakantieland te kunnen gaan.
Timothy555
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Timothy555 »

Kan het niet meer eens zijn. Je ziet ook weldegelijk landen die een stabiel beleid voeren. Kijk naar Spanje: sedert najaar 2020 hetzelfde gebleven. Ik kom soms knettergek van het opbod aan zevermaatregelen.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

d_vdploeg schreef:
22 dec 2021, 09:51
Hugo de Jonge (Minister van volksgezondheid in NL) heeft aangegeven dat hij dit op EU niveau wil regelen om te voorkomen dat reizigers via een een ander EU land inreizen vanuit Niet-Schengenlanden. Er geen testplicht geldt vanuit Niet Schengenlanden naar het betreffende EU land waar je inreist de EU in en als je vanuit dat betreffende EU land naar NL reist ook geen test hoeft te laten zien en zo de testplicht kunt omzeilen.
Snap eigenlijk niet waarom ze dan geen bepaling opnemen dat je vanuit een EU land niet getest hoeft te worden ténzij je bijv. de afgelopen 10 dagen een Niet Schengenland hebt bezocht.

Volgens mij los je daarmee in één klap op dat mensen via via gaan reizen om maar niet getest te worden.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Ja ze maken het onnodig ingewikkeld. Het schijnt te maken te hebben met het vrij reizen binnen Schengen dmv de coronapas. Als Duitsland bijvoorbeeld geen testverplichting heeft als je uit de VS komt, Nederland wel, maar tussen Duitsland en Nederland weer niet. Zou je dus zo’n situatie kunnen krijgen. Met een wirwar aan regels en de wetenschap dat corona voorlopig onder ons blijft, kun je het beter eenduidig regelen.

Al zie je nu wel verschillende landen weer eigen regels instellen.
Galapogos
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Het probleem is dat Nederland een eventuele testplicht voor reizigers die vanuit bijv. de VS naar Duitsland vliegen en dan met de auto verder reizen naar Nederland nooit kan handhaven.

Hugo wil dus Europese afstemming zodat die reiziger ook niet naar Duitsland kan vliegen zonder test.

De beslissing om voor álle landen van buiten de EU een test verplicht te stellen volg ik nog steeds niet. Het is erg willekeurig. Zolang er geen nieuwe (nog niet breed verspreide) variant rondwaart in het buitenland en zolang we in Nederland nog heel veel binnenlandse verspreiding hebben, schiet je volgens mij weinig op met het extra streng controleren van binnenkomende reizigers. Dan kun je toch net zo goed verplicht gaan testen na theaterbezoek, na restaurantbezoek, na schoolbezoek, etc.? Reizigers van buiten Schengen zijn een druppel op een gloeiende plaat.

Volgens mij is het enige dat je er nu mee bereikt het ontmoedigen van reizen. Wat op zichzelf natuurlijk het doel kan zijn. Maar zeg dat dan gewoon eerlijk.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

In dat licht bezien zou je het reizen moeten verbieden. Immers heb je ook veel mensen bij elkaar op airports en in vliegtuigen. Wat je zegt je hebt niks aan strenge controles als die variant allang en breed is verspreid en je binnenlands meer verspreiding hebt.

Het EU niet EU snap ik ook niks van. Stopt dat virus na de paspoortcontrole ofzo?

Al geloof ik wel dat met testen het veiliger maakt dan zonder. Maar dan moet wel iedereen het doen. Op alle vluchten en geen onderscheid.

Het blijft natuurlijk maf dat ik morgen naar de Canarische eilanden zo met mijn QR code het vliegtuig in kan stappen zonder test en naar de VS moet ik testen. Andersom net zo. Ik kan op een vlucht naar Tenerife net zo goed besmet raken, sterker nog is die kans nu met omicron niet groter omdat iedereen ongetest maar mogelijk wel besmet aan boord gaat?
Gast

Bericht door Gast »

Tja er zijn wel meer dingen vreemd…in de Staten waar ik in de US geweest ben in november lijkt het alsof het virus niet bestaat. Het enige dat opvalt is dat er mensen met mondkapjes lopen en dat er in de restaurants tafels leeg worden gelaten, maar dat heeft te maken met personele bezetting.
Van afstand houden hebben ze ook geen kaas gegeten…of sch**t aan
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 69

Bericht door harryh »

Yep dat was ook ons beeld in Florida half november en eigenlijk was het ook bijna non-existing, met maar 15% van de positieve test gevallen tov Nederland. Is nu wel meer intussen.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Maar sindsdien is het ook alleen maar omhoog gegaan toen Omicron z'n intrede deed. Toen ik op 1 dec. in San Francisco arriveerde werd daar die dag ook het 1e Omicron geval van Amerika geconstateerd. Het nieuws stond stond er vol van. Nu 3 weken zorgt Omicron al voor 73% (!) van de besmettingen in Amerika, zie hier.

Overigens viel het mij ook op dat er in Amerika niet zo krampachtig werd gedaan. Ook bij de familie niet en zelfs niet bij mijn oude tante die in een verzorgingstehuis woont. Meer zoiets van, we hebben er genoeg van, life goes on! In Californië was nog het meeste te merken qua mondkapjesplicht en testbewijs laten zien. In Arizona bestond Covid volgens mij niet meer... :wink:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Terpies schreef:
22 dec 2021, 21:54
Van afstand houden hebben ze ook geen kaas gegeten…of sch**t aan
Daar hebben meer mensen last van :D Ik denk niet dat het specifiek iets voor Amerikanen is. Ook hier doen mensen alsof Covid niet bestaat en houden mensen geen of onvoldoende afstand.

VS lijkt wel minder in de kramp te schieten dan de meeste Europese landen.
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

d_vdploeg schreef:
23 dec 2021, 09:28
VS lijkt wel minder in de kramp te schieten dan de meeste Europese landen.
Nu nog hopen dat ze dat niet net gaan doen als de meesten van ons op vakantie willen.....
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Het is te hopen van niet inderdaad. Maar we kunnen er toch niks aan doen. Ik denk dat als ze iets hadden willen doen dat ze dat al hadden gedaan. Maar da’s puur onderbuik gevoel. Als iets onvoorspelbaar is het de covid wel
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Zo'n gevoel hebben wij ook, maar of dat wishfull thinking is?
Canada had wel wat aangekondigd, dat ze erover denken, maar heeft het ook (nog) niet gedaan.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer