Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Doden door schietpartij op universiteit Virginia

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

GoBucks schreef:Hoe ervaren andere Nederlanders in Amerika dit?
Ik heb niets van dat alles gezien, want ik kijk alleen eens per maand naar Sanford & Son. In de krant (voor mij is dat de NYT) wordt het geval uiteraard ook besproken, maar dat kun je gemakkelijk overslaan als je er geen zin in hebt. Met de televisie is dat wat lastiger.

Twee dingen vind ik wel interessant. Ten eerste de speculaties over dat "Ismail Ax" dat de dader op zijn arm had geschreven. Was hij misschien geinspireerd door het verhaal van de bijl van Ibrahim uit de Koran? Een ander punt is dat studenten en personeel door regelgeving van politici en universiteitsbestuurders gedwongen waren wapenloos op de campus rond te lopen. Als ze het recht hadden gehad een vuurwapen te dragen hadden ze terug kunnen schieten. Of dit het drama had kunnen voorkomen, valt uiteraard niet met zekerheid te zeggen, en studenten die rondlopen met vuurwapens is ook niet zo'n goed idee, maar misschien zou men eens kunnen denken aan het opheffen van dat wapenverbod voor het personeel. Klagen over het vrije vuurwapenbezit in de U.S. helpt niet, want dat verdwijnt niet. Men ziet dat als een onvervreemdbaar burgerrecht, en dat is het eigenlijk ook.

--john
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

JohnNJ schreef:... Was hij misschien geinspireerd door het verhaal van de bijl van Ibrahim uit de Koran?..
Enige link naar de Koran of zoals deze idioot zelf zei naar Jezus Christus is compleet uit de lucht gegrepen. Dit jochie was een volslagen gestoord persoon, die nu hoogst waarschijnlijk in de Hel aan het wegrotten is...

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Hoe meer wapens, hoe meer doden.

Studenten en professoren bewapenen zou in dit geval (en moge de goden dit verhoeden, andere/toekomstige gevallen) alleen maar betekend hebben dat er mogelijk nog meer doden waren gevallen. Als iedereen in het wilde weg begint te schieten, is het einde zoek.

Plus, en dat vergeten voorstanders van bewapening nog wel eens: hoe lang aarzelt een geewoon mens met schieten op een ander, hoe gek die ander ook is? Zomaar je pistool uit je achterzak, of heupgordel, halen, op een mens richten en dan de trekker overhalen -- een gewoon mens aarzelt daarbij. En dat is dan net genoeg tijd voor de gek die die drempel niet (meer) heeft, om je dood te schieten.

Niks verdediging dus, een mythe.

En dat tweede ammendement op de grondwet dat over wapens gaat? Dat spreekt alleen over een gewapende militie. Dat zou je heel ruim kunnen uitleggen (iedereen is potentieel lid van zo'n militie, "dus" iedereen mag een wapen hebben), maar dat hoeft echt niet, de discussie daarover wordt al heel lang (en heel vruchteloos) gevoerd.

Het waren in de jaren 1700 tenslotte andere tijden hier in Amerika.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

GoBucks schreef:Maar ik word wel zat van de enorme hoeveelheid berichtgeving omtrend het hele gebeuren.
Ik denk dat dit heel 'logisch' is; De mensen spreken er ook over, omdat het iets is wat (gelukkig) niet alledaags is. Het slaat mensen uit hun lood, je beseft dat dit evengoed bij jou om de hoek had kunnen gebeuren, en dat zo'n gek jouw kind dood had kunnen schieten. Dus mensen trachten iets wat onbegrijpbaar is, te gaan begrijpen, want als je het gevoel krijgt het een stukje te 'vatten', dan wordt het minder beangstigend.

En voor diegenen die zich niet aan de berichtgeving storen:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/6570241.stm
hier zijn nog wat meer uittreksels van de tekst in de videoboodschap/brief aan de TV.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Imke
Amerika-ontdekker

Bericht door Imke »

ik heb net het filmpje gezien, echt verschrikkelijk :shock:
Afbeelding
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Waarheid als een koe...
Hoera, 33 doden!
Uitgegeven: 19 april 2007 07:33

Na de schietpartij op de technische universiteit van Virginia kon je er op wachten. De maandagavond zou worden gevuld door ernstig pratende hoofden. Door Nico Dijkshoorn.

En ja hoor. Deskundigen uit binnen - en buitenland verdrongen zich aan studiotafels om alles vanuit een breder perspectief te duiden. Reporters ter plekke stonden vlak voor de universiteit, zodat zij tijdens hun verslag zo veelbetekenend mogelijk over hun schouder konden kijken als ze het woord 'slachting' of 'bloedbad' lieten vallen. Een veeg teken, dat ik de televisie-coverage van deze schietpartij tot op de minuut kon voorspellen.

Natuurlijk werd er, terwijl de lijken nog warm waren, druk gesproken over het gemak waarmee in Amerika wapens kunnen worden aangeschaft. Daar kwamen ze weer voorbij, de bekende beelden van bebaarde Yanks die in een vuurwapensupermarkt gezellig een pistool kopen.

De Helden Van De Dag werden, nog maar 12 uur na het drama, voor de camera getrokken. Amerika zoekt na iedere ramp zo snel mogelijk een held, anders begrijpen de mensen voor de televisie het niet. Onafgebroken werd de foto van de Enge Zuid-Koreaan getoond. Nog maar eens de amateurbeelden van de schotenwisseling.

Bord op schoot

Heel de wereld zat met een bord eten op schoot te kijken hoe er 33 dode studenten en leraren bebloed het gebouw uit werden getild. Tientallen redenen hoorde ik voorbij komen waarom de dader had besloten deze enorme Fuck You naar iedereen om hem heen te maken.

Het enige goede antwoord hoorde ik echter niet voorbij komen en dat luidt; omdat de wereld die bloedige Fuck You keurig en bijna op afroep voor hem in beeld zou brengen. De moordenaar wist dat hij met een enorme visuele knal er uit zou gaan. Aandacht verzekerd. Hoe meer je er omlegt, des te langer ben je op de buis.

Aanmoedigend effect

Het medium televisie wast de handen in onschuld. Geen één commentator vroeg zich maandagavond af of de enorme media aandacht voor dit soort slachtingen een aanmoedigend effect kan hebben op potentiële maniakale suïcidalen.

Een reporter van het NOS journaal meldde dat er "natuurlijk erg veel aandacht van de media was". Ik vind dat helemaal niet natuurlijk. De moordenaar heeft deze slachtpartij geregisseerd als een slechte tienerfilm, inclusief de pathetische afscheidsbrief.

Hij verkeerde in de prettige wetenschap dat ieder woord van zijn brief en iedere naar buiten getilde dode wereldwijd door televisiezenders eindeloos zou worden herhaald. En hij werd op zijn wenken bediend.

Dood is geld. De discussie of videogames het gebruik van buitensporig geweld aanwakkeren en of je in de States te makkelijk een wapen kunt kopen, die discussie wordt op de televisie maar al te graag gevoerd, maar een eerlijke blik naar binnen, een moment van bespiegeling en jezelf afvragen of deze Media is Money-houding niet juist deze moordpartij heeft veroorzaakt, ze beginnen er niet eens aan in televisieland. Te gevaarlijk. Gaat te veel geld kosten.

Het hele mediacircus voltrok zich volgens het vaste patroon. Beelden van ontredderde mensen, beelden van gebroken ouders, slechte foto's van de dader, een betere foto van de dader, een ooggetuigenverslag en een gestorven held.

Bush

En natuurlijk President Bush die, anders dan na de overstroming in New Orleans, waar de negers een week mochten rondzwemmen tot er hulp kwam opdagen, snel ter plekke was om in een fijne Amerikaanse gymzaal zijn medeleven uit te spreken.

Daar waren ze weer, de knikjes op de goede camera, het precies op tijd inzoomen op de nabestaanden. Niet moeilijk. Ze hadden gewoon een oud draaiboek van een andere kapotgeschoten school uit de kast getrokken.

IJsbeertje

Het wachten is op de volgende, naar aandacht hunkerende gek die noodgedwongen over deze 33 doden heen zal moeten gaan om genoeg journalisten naar de moordplek te trekken. Voor 15 doden komen ze niet eens meer. Filmen ze liever een Heel Lief IJsbeertje.
Bron: http://www.nu.nl/news/1048268/1203/Hoer ... en%21.html
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

inderdaad

net zat ik op cnn.com even dat interview met Cho's former roommates te kijken, nou de sensatielust van de interviewer druipt er vanaf.
Telkens maar proberen om antwoorden eruit te krijgen waarvan we allemaal ons hand voor de mond kunnen slaan.
"and did he say anything weird to you? no? oh...well, did you know if the girl was freaked out?"

Echt van elke scheet wordt iets gemaakt daar en ik vind de sensatielust die van het scherm spat echt heel erg.
Ze hadden zelfs een reporter de "route" van cho laten lopen "Watch how our reporter walks the track of the killer" ?????? :oops:
Iris_1982
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

dit is wel een aangrijpend verhaal ook:
http://www.time.com/time/nation/article ... 98,00.html
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Maar waarom kijken jullie dan als je het zo sensatiebelust vindt? Dat snap ik dan niet ...
Sandy
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Bennogr schreef:Hoe meer wapens, hoe meer doden.
In Zwitserland ligt het vuurwapenbezit ruim boven het Amerikaanse gemiddelde. Toch staat Zwitserland niet bekend om de grote aantallen moorden waarbij vuurwapens een rol spelen. Zwitserland heeft wel strenge wetten op dit gebied, en dat zal misschien ook een rol spelen. Japan en Ijsland hebben ongeveer 0.5 moorden per 100 000 inwoners, Zwitserland ongeveer 1.2, de USA ongeveer 5.5. en Belgie ongeveer 9.1. Er is geen eenduidig verband tussen wapenbezit en moordcijfers. Op Cuba krijgt elke dienstplichtige, evenals in Zwitserland, na afloop van de dienstplicht een vuurwapen mee naar huis. Toch schieten de Zwitsers en Cubanen niet op grote schaal op elkaar. Culturele factoren lijken de hoofdrol te spelen bij moordcijfers en de gevolgen van vuurwapenbezit. Ik wil daarmee niet zeggen dat vuurwapenwetten en vuurwapenbezit niet van invloed zijn, maar het lijkt niet de belangrijkste factor.
Studenten en professoren bewapenen zou in dit geval (en moge de goden dit verhoeden, andere/toekomstige gevallen) alleen maar betekend hebben dat er mogelijk nog meer doden waren gevallen. Als iedereen in het wilde weg begint te schieten, is het einde zoek.
Niemand heeft het gehad over in het wilde weg schieten. Er zijn in de U.S. verschillende voorbeelden van gevallen waarbij een gewapend personeelslid op een school of college erger heeft kunnen voorkomen. Er is geen voorbeeld bekend van een geval waar het uit de hand liep omdat gewapende onderwijsfunctionarissen "in het wilde weg" op elkaar begonnen te schieten. In Israel is men door schade en schande wijs geworden, en daar lopen onderwijsfunctionarissen op onderwijsinstellingen met vuurwapens rond. Dat is niet voor niets.
En dat tweede ammendement op de grondwet dat over wapens gaat? Dat spreekt alleen over een gewapende militie. Dat zou je heel ruim kunnen uitleggen (iedereen is potentieel lid van zo'n militie, "dus" iedereen mag een wapen hebben), maar dat hoeft echt niet, de discussie daarover wordt al heel lang (en heel vruchteloos) gevoerd.
Dat is nu eenmaal de uitleg, en dit amendement verdwijnt niet. In het amendement staat ook: "the right of the People to keep and bear arms shall not be infringed.". Een vuurwapenverbod in de U.S. is onmogelijk, omdat het het hier een onvervreemdbaar burgerrecht betreft. Die elementaire burgerechten kunnen ons eenvoudigweg niet worden afgenomen. Vuurwapenbezit is van dezelfde orde als godsdienstvrijheid en vrijheid van meningsuiting. Een van de meest essentiele verschillen tussen Staatsburgers en onderdanen is dan ook het vrije bezit van handvuurwapens.

--john
GoBucks
Amerikakenner

Bericht door GoBucks »

Sandy schreef:Maar waarom kijken jullie dan als je het zo sensatiebelust vindt? Dat snap ik dan niet ...
Tsja dat wil ik ook niet, Normaal is het niews tussen 5PM en 6.30PM hier vergelijkbaar met 'hart van Nederland', lokaal nieuws vanuit 'Central Ohio'. Na 6.30 PM is er national news op ABC, NBC of CBS, tot 7 uur. Verder als ik nationaal/internationaal nieuws wil zien heb ik 3 verschillende CNN kanalen, fox news, msnbc news, abc news, bbc news.....
Als ik thuis kom en aan het eten ben wil ik gewoon naar LOKAAL nieuws kijken, zoals elke dag, met misschien wat hoofdlijnen uit het nationaal/internationaal nieuws maar verder lokaal nieuws, politiek en sport.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het erg hoor voor die mensen, maar nu zelfs het lokale nieuws ook 98% Virginia Tech is hangt me dat nieuws al weer zwaar de keel uit.
Iris_1982
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Sandy schreef:Maar waarom kijken jullie dan als je het zo sensatiebelust vindt? Dat snap ik dan niet ...
omdat ik wel wil weten wat er gebeurd is en CNN vaak het eerste het laatste nieuws heeft.
Maar dat wil niet zeggen dat ik wil zien hoe een CNN reporter "cho's last steps" naloopt, met een gelikt tellertje wil horen hoeveel gunshots er in het filmpje wel niet te horen zijn en ik hoef ook geen interview te zien met een nobody die Cho ooit 1 keer bij de bakker gezien heeft en alleen maar kan melden dat hij "er toen ook al wel raar uitzag"

Wat heeft dat nou voor een nut?
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Zo denk ik er ook over Iris. Ik vind het getuigen van weinig respect tov de nabestaanden en anderen, die er rechtstreeks mee te maken hebben.
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
dujardin
Amerikafan

Bericht door dujardin »

JohnNJ schreef: Japan en Ijsland hebben ongeveer 0.5 moorden per 100 000 inwoners, Zwitserland ongeveer 1.2, de USA ongeveer 5.5. en Belgie ongeveer 9.1.
Bron?
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

Ik denk dat het number van Belgium .91 is en niet 9.1(typo error)
Colombia is aan de top met 61.7
De bron is van Nation Master.
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

Bennogr schreef:Taibbi had het erover dat je in Irak "verwacht" dat er onschuldige mensen vermoord worden, in Amerika verwacht je dat niet.

Niet gezegd, maar wel gedacht, vrees ik: in Iraq spreken ze ook een gek taaltje, ze zijn niet helemaal blank, ze dragen een vreemd soort lange jurken en wat kun je van mensen met zo'n godsdienst ook verwachten. In tegenstelling tot het "christelijke" Amerika.

Amerikaanse journalisten door de bocht, Amerika is het begin- en eindpunt, de rest van de wereld telt alleen maar mee als er Amerikanen omkomen.

Of zoals ze vroeger bij de BBC (keihard) gezegd zouden hebben: Bij het bepalen van niews, doe je de volgende berekening: 1.000 dode Wogs (scheldwoord voor mensen in India), is 100 dode Frogs (Fransen) is 1 dode Engelsman.

groffe uitspraak, maar wel begrijpelijk. Iraq is een warzone. in warzones vallen casualties, oftewel collateral damge. Erg onbeschoft alsof die levens minder waard zijn dan die van ons. Maar het is wel te verwachten. Lijkt alsof de opmerking hier uit context is geplaatst.

en deze manier van nieuwswaarde bepaling is niet alleen van vroeger buj de Beeb. ik heb het een paar jaar geleden in mijn Intro to Communication klas gehad.
SEEING IS BELIEVING
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Net las ik, dat de doodenge cult "Westboro Baptist Church" wil komen preken op de begrafenissen van de slachtoffers :'(, bah bah bah! Over zieke mensen gesproken! Zij doen hetzelfde bij de begrafenissen van soldaten, die in Irak zijn gesneuveld en waren bij de begrafenissen van de Amish meisjes. Dat vind ik nou echt misselijk makend! (ga niet direct naar de website van de cult, want iemand schreef, dat ze met iedere hit geld verdienen, Wikipedia heeft een uitleg over deze cult).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

JohnNJ schreef:
Bennogr schreef:Hoe meer wapens, hoe meer doden.
In Zwitserland ligt het vuurwapenbezit ruim boven het Amerikaanse gemiddelde. Toch staat Zwitserland niet bekend om de grote aantallen moorden waarbij vuurwapens een rol spelen. Zwitserland heeft wel strenge wetten op dit gebied, en dat zal misschien ook een rol spelen. Japan en Ijsland hebben ongeveer 0.5 moorden per 100 000 inwoners, Zwitserland ongeveer 1.2, de USA ongeveer 5.5. en Belgie ongeveer 9.1. Er is geen eenduidig verband tussen wapenbezit en moordcijfers. Op Cuba krijgt elke dienstplichtige, evenals in Zwitserland, na afloop van de dienstplicht een vuurwapen mee naar huis. Toch schieten de Zwitsers en Cubanen niet op grote schaal op elkaar. Culturele factoren lijken de hoofdrol te spelen bij moordcijfers en de gevolgen van vuurwapenbezit. Ik wil daarmee niet zeggen dat vuurwapenwetten en vuurwapenbezit niet van invloed zijn, maar het lijkt niet de belangrijkste factor.
Niemand heeft het gehad over in het wilde weg schieten. Er zijn in de U.S. verschillende voorbeelden van gevallen waarbij een gewapend personeelslid op een school of college erger heeft kunnen voorkomen. Er is geen voorbeeld bekend van een geval waar het uit de hand liep omdat gewapende onderwijsfunctionarissen "in het wilde weg" op elkaar begonnen te schieten. In Israel is men door schade en schande wijs geworden, en daar lopen onderwijsfunctionarissen op onderwijsinstellingen met vuurwapens rond. Dat is niet voor niets.

--john
geheel mee eens. ik denk dat ipv gewoon te worden uitgemoord er een kans was geweest als iemand gewapend was geweest. als bijv. # 5 in de rij terug had kunnen schieten, al had hij de shooter niet gedod maar misschien op zijn minst opgehouden, zodat de politie eerder had kunnen ingrijpen.

maar zoals petra's oma zegt: gebrande turf.
SEEING IS BELIEVING
GoBucks
Amerikakenner

Bericht door GoBucks »

Petra/VS schreef:Net las ik, dat de doodenge cult "Westboro Baptist Church" wil komen preken op de begrafenissen van de slachtoffers :'(, bah bah bah! Over zieke mensen gesproken! Zij doen hetzelfde bij de begrafenissen van soldaten, die in Irak zijn gesneuveld en waren bij de begrafenissen van de Amish meisjes. Dat vind ik nou echt misselijk makend! (ga niet direct naar de website van de cult, want iemand schreef, dat ze met iedere hit geld verdienen, Wikipedia heeft een uitleg over deze cult).
Offtopic, maar over de Westboro Baptist Church .....daarom is er 'the patriot guard'.....uit wikipedia:

"The group originally started in order to protect military funerals from protesters who so far consist solely of the Westboro Baptist Church. The protests have been organized at the funerals in the belief that the deaths were due to American tolerance of homosexuality. The group shields the mourners from the Westboro protesters and drowns out the protesters' chants by singing patriotic songs, or by simply revving their motorcycle engines. Often their attendance involves acting as a visual barrier against the Westboro Baptist Church, blocking the protesters from view with their motorcade or by having each member hold an American flag."

Dan als de Westboro Baptist Church aanwezig is, hopelijk de patriot guard ook.
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

marcuscj schreef:Ik denk dat het number van Belgium .91 is en niet 9.1(typo error)
Neen. In Belgie worden releatief twee maal zo veel moorden gepleegd.

Murder and manslaughter in the U.S.: 16,137 cases in 2004 (5.5 per 100,000) inhabitants). Percent change compared to 2003: -2.4
http://www.fbi.gov/ucr/cius_04/offenses ... urder.html

Murder and manslaughter (moord en doodslag) in Belgium: 959 cases in 2004 (9.1 per 100,000 inhabitants). Percent change compared to 2003: +11.12
http://statbel.fgov.be/figures/d352_nl.asp#2

Met dank aan Luc Van Braekel:
http://lvb.net/

--john
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer