Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Timothy555
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door Timothy555 »

dirkmuis schreef:
11 jan 2022, 14:07
thebruins schreef:
11 jan 2022, 13:18

Ja, ik bedoel onwetend ziek zijn. :)
Als je positief test ben je niet onwetend.

Ik ben niet voor of tegen vaccineren en gun ieder zijn standpunt.
Maar mensen die schijt hebben aan de medemens zijn toch wel op zijn minst zielig. Test je positief dan breng je toch geen anderen in gevaar. Je gaat toch met een zware buikgriep ook niet naar een familieverjaardag of op ziekenhuisbezoek.
Een mondkapje draag ik ook niet voor mezelf. Ik heb het gehad en had vrijwel 0 klachten. Ik draag het voor bewustwording en risicogroep mensen.

Of ik lees het verkeerd......
Wel, maar dat is het net: vroeger ging ik absoluut wel met een verkoudheid, lichte (buik)griep of ander 'ongemak' werken/familie of vrienden bezoeken/door met m'n leven. Sinds corona vinden we dat een misdrijf. In de 14 jaar dat ik ga werken (hout vasthouden, even m'n hoofd aanraken :wink: ) ben ik welgeteld 4 dagen ziek thuis geweest. En dan was ik echt ZIEK: in bed, ellendig, ijlen, ...

Omikron zorgt er bij gevaccineerde mensen voor dat je meestal besmet bent, en niet ZIEK (in de zin van het woord zoals we het vroeger gebruikten). Het zichzelf dan isoleren is iets waar ik niet 100% achter sta. Zeker niet in deze fase van de pandemie waar vaccins beschikbaar zijn, en Omikron op zich minder gevaarlijk is/lijkt.

Wat ik wél zo verstandig zou vinden, is jezelf afzonderen als je risicopatiënt bent of risicoavers bent.
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

Het probleem is dat je de regels hebt zoals de overheid die uitvaardigt. Daar kunnen/mogen we allemaal wat van vinden. En aan de andere kant de praktijk.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat het aantal mensen wat ik kende met Corona voordat Omikromn zijn intrede deed op 1 hand hand kon tellen. Maar eerlijk is eerlijk, die mensen waren/zijn er dan ook flink ziek van geweest. Sinds de intrede van Omikron ken ik tientallen mensen die positief getest zijn zowel in Nederland als hier. Maar het ergste wat ik gehoord heb;
- ik voel me niet lekker
- ik heb het koud
- ik heb buikpijn
- ik heb hoofdpijn
- ik blijf een dag in mn bed liggen...

En die laatste is dan ook meteen by far de "ergste" variant. Ik hoorde toevallig vanochtend van iemand uit Nederland dat er op de radio werd gezegd als de besmettingen in dit tempo doorgaan dat binnen 2 maanden half Europa positief is getest. En ik zou willen zeggen. Nou en?? Als overwegend de ergste symptomen zijn degene die ik hierboven genoemd heb. Wat is dan het probleem?? En dan nog even in herinnering roepende dat voor deze pandemie er tijdens een "normaal" jaar "gewoon" 6.000 overleden aan de gevolgen van de griep. Daar kraaide geen haan naar.
Laatst gewijzigd door Almere vak V op 11 jan 2022, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
KW1984
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door KW1984 »

thebruins schreef:
11 jan 2022, 12:11

Ik vind eigenlijk dat ze toch echt onderscheid moeten gaan maken tussen wel- en niet-burgers. Als burger van een land moet je gewoon naar je eigen land mogen terug keren zonder een testbewijs te hoeven overleggen.
Je kiest er voor een niet-noodzakelijke reis te maken naar een gebied waar dat wordt afgeraden omdat ze het risico dat je besmet terugkeert te groot vinden. Dan is het toch niet zo gek dat als ‘tegenprestatie’ vragen dat je eerst even laat testen? Als je dat niet wilt of het risico te groot vindt dan maak je de niet-noodzakelijke reis gewoon niet. Vrije keuze.
Laatst gewijzigd door KW1984 op 11 jan 2022, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

@Almere vak V Bij grote aantallen besmettingen zullen er toch altijd mensen in het ziekhuis belanden. En dat willen we zoveel mogelijk zien te voorkomen of te spreiden. Tot nu toe valt het mee qua ziekenhuisopnames, maar het zijn op dit moment ook met name twintigers die besmet raken, en er gaat enige tijd overheen voordat we de effecten op de ziekenhuisopnames kunnen zien..
Ik weet niet wat je wil zeggen met de griepdoden; de oorspronkelijke corona-varianten zijn een stuk ernstiger dan de griep. En als we geen maatregelen hadden genomen had corona veel meer levens geëist dan nu het geval is. Zelfs met alle maatregelen ligt het aantal corona-doden hoger dan het aantal griepdoden.

Marianne
ribruijn
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 100

Bericht door ribruijn »

Gewoon net als in Engeland de boel opengooien. Daar zitten de stadions bomvol, restaurants open en het valt allemaal best mee. Dan heb je die Omicron golf gehad en daarna zien we wel weer. Dan gaat de wereld ook niet kapot aan lockdowns. Want vergis je niet: het Coronavirus is onder ons en zal dat blijven. Leer er maar mee te leven. De 6000 griep doden vergeten we inderdaad erg snel. Omicron lijkt gelukkig mild te zijn dus laat het zijn gang maar gaan, het zou zelfs een zegen kunnen zijn. We maken zelf deel uit van de natuur en virussen ook. De natuur zorgt er op zijn eigen manier voor om met overpopulatie om te gaan. Dat klinkt hard, maar dit krampachtige gedoe maakt ook heel veel stuk.
Galapogos
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

KW1984 schreef:
11 jan 2022, 17:03
Je kiest er voor een niet-noodzakelijke reis te maken naar een gebied waar dat wordt afgeraden omdat ze het risico dat je besmet terugkeert te groot vinden.
Dat is niet helemaal waar. Het reisadvies van heel veel landen staat op oranje. Dat betekent een advies om geen niet-noodzakelijke reizen te maken. Maar een oranje reisadvies heeft helemaal geen directe relatie met het besmettingsrisico. Gedurende de crisis hebben veel landen op oranje gestaan zonder dat er een noemenswaardig besmettingsrisico was. De reden was dan bijvoorbeeld politiek (China) of er was simpelweg geen specifieke reden anders dan dat het een land buiten de EU betrof en dat álle landen buiten de EU nou eenmaal categorisch een oranje advies kregen.

Nog steeds is het niet transparant waarom een land al dan niet een oranje reisadvies krijgt.

Landen binnen de EU krijgen tegenwoordig nooit meer een oranje reisadvies, ook al is er in zo’n EU-land wel degelijk sprake van een hoog besmettingsrisico.

De vraag of de werkgever zomaar kan zeggen “Je bent op reis gegaan naar een land met een oranje reisadvies, nu moet je in quarantaine of isolatie en dat heb je door het negeren van het advies aan jezelf te danken”, ligt dus niet zo eenvoudig.

Dat je een lang bezoekt waar een oranje reisadvies van toepassing is, betekent immers nog niet automatisch dat je daarmee ook een hoger besmettingsrisico opzoekt. Er zijn genoeg landen met een geel reisadvies waar het besmettingsrisico groter is dan in landen met een oranje reisadvies.

Maar leg dat je werkgever maar eens uit.

Ik prijs mezelf maar gelukkig dat ik als thuiswerker prima kan werken vanuit een isolatie-/quarantainesetting. Tenzij ik me natuurlijk daadwerkelijk ziek voel, maar dan meld ik me uiteraard gewoon ziek (waar in de wereld ik ook ben). Mijn partner is zzp’er en loopt dan opdrachten en dus inkomsten mis, maar in haar werkveld lukt het meestal wel om dat op te lossen met concollega’s. De financiële schade is uiteraard voor onze eigen rekening.
Almere vak V
Amerika-expert

Martin & Marianne schreef:
11 jan 2022, 17:13
Ik weet niet wat je wil zeggen met de griepdoden; de oorspronkelijke corona-varianten zijn een stuk ernstiger dan de griep. En als we geen maatregelen hadden genomen had corona veel meer levens geëist dan nu het geval is.
Eens. Je hoort mij ook niet zeggen dat alle maatregelen onzin zijn. Ik denk alleen dat we veel sneller moeten anticiperen. Zoals gebruikelijk hobbelen we weer overal achteraan. Met alle gevolgen van dien.

Wat ik wil zeggen met het aantal griepdoden is precies wat ik zeg. Daar hoorden we nooit wat over. Dat ziekenhuizen vol lagen met grieppatienten. Ik meende dat het hoofd IC van het AMC het heel goed verwoordde; "je mag in Nederland overal aan dood gaan, behalve corona..."

Als het rekenmodel van van Dissel inderdaad klopt. Dat half Europa binnen nu en 2 maanden is besmet. Wat gaan we hier dan aan doen?? Wat zouden we er tegen kunnen doen? Wat zouden we er tegen willen doen? Zeker als wat we nu weten de gevolgen voor degene die besmet raken minimaal zijn.
KW1984
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door KW1984 »

Galapogos schreef:
11 jan 2022, 18:12
KW1984 schreef:
11 jan 2022, 17:03
Je kiest er voor een niet-noodzakelijke reis te maken naar een gebied waar dat wordt afgeraden omdat ze het risico dat je besmet terugkeert te groot vinden.
Dat is niet helemaal waar. Het reisadvies van heel veel landen staat op oranje. Dat betekent een advies om geen niet-noodzakelijke reizen te maken. Maar een oranje reisadvies heeft helemaal geen directe relatie met het besmettingsrisico. Gedurende de crisis hebben veel landen op oranje gestaan zonder dat er een noemenswaardig besmettingsrisico was. De reden was dan bijvoorbeeld politiek (China) of er was simpelweg geen specifieke reden anders dan dat het een land buiten de EU betrof en dat álle landen buiten de EU nou eenmaal categorisch een oranje advies kregen.

Nog steeds is het niet transparant waarom een land al dan niet een oranje reisadvies krijgt.

Landen binnen de EU krijgen tegenwoordig nooit meer een oranje reisadvies, ook al is er in zo’n EU-land wel degelijk sprake van een hoog besmettingsrisico.
Dat klopt. De kleur is niet altijd gerelateerd aan corona, kan ook zijn vanwege oorlogsdreiging of andere gevallen. En het klopt ook dat het beleid niet consequent is, soms willekeurig of irrationeel lijkt. Maar de kleurcode van de USA is op dit moment wél gerelateerd als corona. Onze overheid ziet daarin een verhoogd risico, en dus vragen ze een testbewijs. Dat moet ik dan maar accepteren, als ik desondanks toch graag die kant op wil (hoe irritant ik dat ook vind).
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Harry schreef:
11 jan 2022, 11:47
Dit zou voor mij toch wel een reden zijn om voorlopig helemaal niet meer te gaan vliegen, ik heb echt geen zin om ergens in quarantaine te gaan omdat ik positief zou testen.
Dat zie ik ook niet echt zitten maar toch blijft het kriebelen om te gaan. :wink: Over 3 maanden kan het er wel weer helemaal anders uitzien.

Zit trouwens serieus na te denken om de werklaptop de volgende keer voor alle zekerheid maar mee te nemen... :mrgreen:

Thuis in quarantaine is overigens geen probleem voor mij.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Galapogos
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

KW1984 schreef:
11 jan 2022, 19:43
Maar de kleurcode van de USA is op dit moment wél gerelateerd als corona. Onze overheid ziet daarin een verhoogd risico, en dus vragen ze een testbewijs.
Wat ik probeerde te zeggen is dat zelfs als de de oranje kleur coronagerelateerd is, dat niet per sé iets zegt over een verhoogd (besmettings)risico. Die conclusie trek je volgens mij te snel. Dat de besmettingscijfers in de VS momenteel torenhoog zijn (net als in Nederland overigens) staat natuurlijk buiten kijf.

Als het gaat om het besmettingsrisico dat Nederlanders in het buitenland lopen kun je volgens beter kijken naar de zeerhoogrisicogebied-classificering. Het lijstje met die landen verandert frequent en daarmee poogt onze overheid wel degelijk iets te zeggen over besmettingsrisico’s. Als een land op dat lijstje staat gelden er ook andere regels, zoals de quarantaineplicht.

De reisadviezen van de overheid staan daar verder weer los van. Ik ga er van uit dat een zeerhoogrisicogebied een oranje reisadvies zal hebben, maar andersom hoeft een oranje reisadvies -zelfs indien coronagerelateerd- niet te betekenen dat het besmettingsrisico in dat land hoog is.

En dan hebben we zoals gezegd dus ook nog de landen binnen de EU/Schengen. Die landen kunnen volgens onze overheid nooit een zeerhoogrisicogebied zijn, er is nooit sprake van een quarantaineplicht, en er is nooit sprake van een testplicht voor gevaccineerden. Ook hebben die landen momenteel zonder uitzondering allemaal code geel. Ongeacht het besmettingsrisico dat je loopt in zo’n land.
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

@Galapogos En dat is dus het gekke.. Frankrijk met zijn 360K besmettingen per dag kun je zo inreizen. Puur en alleen omdat het geel is. De VS moet ik testen voor vertrek, oke die eis stelt de VS zelf. Maar ook testen voor terugkomst en in quarantaine. Als je dan naar besmettingsrisico kijkt.. Vind ik er dat ook wel eentje.. Dan zou ik zeggen dat het besmettingsrisico dat in Frankrijk op dit moment ook rechtvaardigt.

Wij zijn nu als alternatief neergestreken op de Canarische eilanden. Ik heb de hele reis niks hoeven laten zien. Geen vaccinatiebewijs, geen gezondheidsverklaring van het RIVM, geen gezondheidsverklaring die je voor Spanje moet hebben. Tja dan heeft het allemaal weinig nut he

Als je nu naar de besmettingsaantallen in de VS kijkt dan is een test voor vertrek misschien te rechtvaardigen, quarantaineplicht, maar de vraag is wel, hoe lang gaan we hier nog mee door? Wat kunnen we hier nog aan doen? NL in lockdown en alsnog 25K besmettingen per dag.. Hoe dan? Hoe lossen we dit op of gaan we elke winter van oktober tot maart in lockdown en kerst met 4 man (of vrouw) vieren. Geen carnaval (al geef ik er zelf niet om), geen wintersport, geen VS in de winter, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
Galapogos
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

d_vdploeg schreef:
11 jan 2022, 21:43
maar de vraag is wel, hoe lang gaan we hier nog mee door? Wat kunnen we hier nog aan doen? NL in lockdown en alsnog 25K besmettingen per dag.. Hoe dan? Hoe lossen we dit op of gaan we elke winter van oktober tot maart in lockdown en kerst met 4 man (of vrouw) vieren. Geen carnaval (al geef ik er zelf niet om), geen wintersport, geen VS in de winter, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik vind de situatie toch iets minder uitzichtloos. We zitten dan wel al bijna twee jaar in deze crisis, maar de crisis van nu is niet meer de crisis van een jaar geleden. Er is nu veel meer kennis, er zijn vaccins beschikbaar, etc. De nieuwe minister van VWS heeft aangegeven werk te willen maken van langetermijnbeleid. Ik ben ergens toch wel optimistisch gestemd, en tot het zover is zing ik het wel uit zoals het nu gaat.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Die testverplichting is sinds 22 december sowieso los getrokken van het reisadvies, sindsdien moet iedereen die van buiten Schengen/EU komt testen. Ook als je uit een "veilig land" komt. Dus al zou de VS geel worden (zal niet anel gebeuren), dan kan de testplicht er nog steeds zijn.
Terug in Texas!
Galapogos
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

En om het dan nog wat ingewikkelder te maken zijn er ook veilige landen die oranje zijn. Zoals op dit moment onder andere China, Nieuw-Zeeland, Indonesië en Taiwan.

Het is op zich wel logisch dat het reisadvies los staat van de testverplichting. Wat minder logisch (zeg maar gerust niet logisch) dat de testverplichting zélfs geldt voor landen die door de Rijksoverheid op de lijst “Veilige landen met laag COVID-19-risico buiten de EU” zijn gezet.
Billy Bob
Amerika-ontdekker

Bericht door Billy Bob »

Het is niet erg logisch om te verwachten dat de wereld logisch in elkaar zit. :wink:
JeroenB
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door JeroenB »

Met verbazing lees ik dat mensen zich druk maken over wat hun werkgever er wel niet van zal vinden als ze in het buitenland besmet raken, nou daar mag hij/zij helemaal niets van vinden in NL. Je werkgever kan je nml. niets verbieden om te doen in je vrije tijd, dus vakantie vieren in de USA mag niet verboden worden door de werkgever. Sterker nog, je werkgever/manager mag je niet eens dwingen om te vertellen waar je heen gaat als jij het niet wilt vertellen, dat is nml. iets prive's en gaat je werkgever niets aan als jij het niet wil vertellen.

Wordt je ziek in de USA dan is dat in principe hetzelfde als ziek zijn in NL voor de werkgever, je bent nml. ziek en meldt je dan conform de geldende CAO ziek bij je werkgever en weer beter zodra je beter bent. En corona heeft dit niet veranderd, zo werkte het voor corona en nu nog steeds.

Wat een ander dingetje is, dat is de quarantaine periode want die was er voorheen niet. Daar is nog te weinig duidelijkheid in en te weinig juridische zaken over geweest om daar duidelijkheid in te geven. Maar als jij door een besmetting in jouw directe omgeving nu in quarantaine moet door overheidsregels dan kan je werkgever daar geen dagen voor wegstrepen. Dit zou mogelijk ook een opening geven voor de quarantaine na een reis omdat de overheid dat oplegt, maar in hoeverre de rechter daar in meegaat zullen we moeten afwachten als het voor het gerecht komt.

Overigens bestaan er ook nog de nodige verlofsoorten die voor rekening van de werkgever komen zoals calamiteiten verlof, waar je dit ook onder zou kunnen schuiven.

Verder qua testen in Florida, testmogelijkheden genoeg echter vergeten mensen dit veelal tijdig te regelen. Wij hebben testen bij de walgreens geregeld en daar kun je een PCR test laten doen waarbij het resultaat na ca. 1 uur al in je mailbox beland omdat het een rapid PCR test is en deze is dan nog gratis ook als uninsured persoon. En verder zijn er ook andere locaties om gratis te testen waarbij je bij sommige in een lange rij moet staan wachten. Alternatief is een betaalde test elders laten doen waarbij de rapid testen duurder zijn dan de testen waar je langer moet wachten op je uitslag. Maar tijdig geregeld kun je ook tijdig testen in Florida en anders zou je nog de testen van toegangsbewijs.nu mee kunnen nemen die inmiddels zonder problemen door meerdere reizigers gebruikt zijn om terug naar NL te reizen vanuit de USA.

Wel blijft het beleid van NL erg vreemd inzake de testplicht en quarantaine plicht voor niet EU en niets voor wel EU met dezelfde en hogere besmettingscijfers dan de USA en andere niet EU landen waarvoor het geldt. Had er dan in NL voor gekozen dat je testen en quarantaine invoert bij een x aantal besmettingen in y dagen per 100.000 inwoners. Gewoon elk land dezelfde maatstaf, dan krijg je meer begrip dan nu.
Property Manager voor vakantie woningen in de Kissimmee area
IngridUSA
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door IngridUSA »

Dit gaat voorlopig een lastig vraagstuk blijven:

Kiest u er in coronatijd voor om naar het buitenland te reizen? Dan neemt u hiermee bewust een risico dat quarantaine bij terugkomst verplicht is (of tijdens uw verblijf in het buitenland verplicht is geworden). Het gevolg hiervan is dat u tijdens de quarantaineperiode geen recht heeft op loon, als u niet kunt thuiswerken. U kunt dan wel in gesprek gaan met uw werkgever om afspraken te maken. Bijvoorbeeld over dat u verlofuren/vakantiedagen opneemt zolang de quarantaine duurt.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... uarantaine

Wie betaalt als de werknemer willens en wetens op vakantie is geweest in een land of gebied met code oranje en hierdoor niet kan werken? Een sluitend antwoord op deze vraag is er niet. Deze situatie is nog niet voor de rechter geweest.

Werknemers hebben recht op loon, tenzij het niet kunnen werken in redelijkheid voor risico van de werknemer hoort te komen. Dat betekent dat de werkgever aannemelijk moet maken dat het niet werken redelijkerwijs voor risico van de werknemer is.

Als uw werknemer voor vertrek al wist dat voor zijn vakantieland code oranje gold, dan oordeelt de rechter mogelijk dat het niet werken in de risicosfeer van de werknemer ligt. U bent als werkgever in dat geval geen loon verschuldigd. Dit kan anders zijn als uw werknemer thuis kan én wil werken of als het reisadvies tijdens de vakantie wijzigt naar code oranje.
Bron: https://www.arboned.nl/nieuws/corona-va ... ode-oranje

Deze is ook interessant:
https://www.awvn.nl/nieuws/vakantie-qua ... ling-juli/
Almere vak V
Amerika-expert

JeroenB schreef:
12 jan 2022, 03:47
Wordt je ziek in de USA dan is dat in principe hetzelfde als ziek zijn in NL voor de werkgever, je bent nml. ziek en meldt je dan conform de geldende CAO ziek bij je werkgever en weer beter zodra je beter bent. En corona heeft dit niet veranderd, zo werkte het voor corona en nu nog steeds.
Ohja, dat was ik even vergeten. In Nederland heeft een werknemer alleen maar rechten en een werkgever alleen maar plichten...

Ik zou de voorbeelden van @IngridUSA maar even goed doorlezen. Denk dat je wel is van een koude kermis thuis kunt komen.
Galapogos
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Die tekst op de site van Arbonet klinkt redelijk achterhaald. Dat stuk is geschreven toen er nog sprake was van een quarantaineadvies bij code oranje. Inmiddels is er sprake van een quarantaineplicht bij zeerhoogrisicolanden, en er is niet per sé meer een relatie tussen de kleurcode en quarantaine. Er zijn oranje landen waarbij géén quarantaineplicht geldt en er zijn gele landen waarbij wél een quarantaineplicht geldt.

Dat gezegd hebbende vind ik het volkomen logisch dat als je op reis gaat naar een plek waarvan je vooraf weet dat je bij terugkomst in (preventieve) quarantaine moet (op grond van al dan niet logisch overheidsbeleid), je dat in je eigen tijd doet als je niet kunt thuiswerken. Uiteraard bedoel ik dan niet de situatie dat je in isolatie moet omdat je positief test. Dan ben je gewoon ziek.
Laatst gewijzigd door Galapogos op 12 jan 2022, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
boonens
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door boonens »

Wij zitten deze week in quarantaine, na terugkomst uit Amerika. Mijn vrouw is leerkracht in het basisonderwijs, kan haar werk dus niet vanuit huis doen en haar werkgever, met wie ze een prima verstandhouding heeft, heeft dan ook aangegeven dat i.v.m. het oranje reisadvies voor Amerika t.t.v. vertrek haar quarantaineperiode als onbetaald verlof wordt aangemerkt.

Wij hielden vooraf rekening met deze mogelijkheid en accepteren dat het een risico is van onze beslissing naar Amerika te reizen (let wel, de beslissing Amerika als zeerhoogrisicogebied aan te wijzen werd tijdens ons verblijf daar gemaakt). Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het ermee eens ben. Mijn vrouw wordt nu financieel hard gestraft voor de zorgvuldigheid van een quarantaine met 99,9% kans dat zij niet besmet is, terwijl collega's die een besmetting hebben opgelopen tijdens feesten met carnaval gewoon werden doorbetaald. Daarnaast begrijp ik ook werkelijk waar niet wat wat Amerika op die korte lijst met risicogebieden doet (tussen landen als Afghanistan, Georgië, Haïti, Somalië, Venezuela en nog wat kleine staatjes/eilandjes).
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV - NY | '25: TX Gepland: TX (deel 2)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer