Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Bushmaster
Amerika-expert

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door Bushmaster »

Nu heb ik gelukkig een relaxte werkgever die met dit soort zaken heel coulant omgaat.
Dat heeft ook als voordeel dat mijn mede collega's, waaronder ikzelf ook,
dit soort gesprekken op voorhand voer met m'n leidinggevende(n).

We hebben allerhande "wat als" scenario's besproken, (ik heb een support functie IT/Mobile/auto's)
en de uitkomst was, ga gewoon op vakantie, neem je bedrijfslaptop en telefoon mee,
en je werkt maar 10 dagen vanuit je hotelkamer in de US mocht je besmet raken.
Hierbij opgemerkt dat dit nog best lastig zou zijn geweest ivm het tijdsverschil.
verder geen discussie over onbetaald verlof.

Zoals al eerder aangekaart, als je als werkgever zo strikt gaat opstellen over het wel/niet toestaand van een vakantie,
dan kom je in een oeverloze discussie uit:
- wat doe je met collega's met schoolgaande kinderen die om de week in huis zitten omdat de kinderen naar huis zijn gestuurd
- wat doe je met collega's die willens en wetens hun kerstdiner in een restaurant in Duitsland/België hebben genoten
- Wat doe je met mensen die op wintersport gaan
.....
...
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

@boonens exact dat is ook het standpunt van de werkgever van mijn vrouw (of extra verlof opnemen) en een van de redenen waarom wij uiteindelijk niet gegaan zijn. Maar Vooral ook het gedoe en het constant moeten “opletten” dat je niet besmet raakt.

Voor de anderen: ik ben ook benieuwd hoe een werkgever omgaat met het feit dat jij willens en wetens afreist naar een zeer hoog risicogebied. Tav ziek worden en niet kunnen werken en tav de quarantaine. Als het voor de rechter komt… Ben benieuwd, je neemt namelijk bewust een risico. Overigens staat dat m.i. Los van welke kleurcode dan ook en welk land dan ook.

Bedoel Qua besmettingen lijkt mij heel de EU op dit moment zeer hoog risicogebied :lol:
2018: Rondreis Zuid West-SF
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (sep 2024)
2025: Florida
2026: Hawaii (in de planning)
Bushmaster
Amerika-expert

d_vdploeg schreef:
12 jan 2022, 11:47
je neemt namelijk bewust een risico.
Ik denk dat dit voor een rechter wel een hele moeilijke afweging is.
Je neemt namelijk altijd bewust een risico, dat begint al als je 's morgens op de fiets stapt.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

@Bushmaster mijn werkgever zat er ook zo in, die zei letterlijk, als ik jouw was zou ik gaan, neem inderdaad je werklaptop mee voor het geval dat.

Ik werk in de verzekeringswereld met veel klantcontact (nu op afstand) en ik zou dan alleen een mouw moeten passen aan het tijdsverschil.

Voor quarantaine in NL idem, ook geen punt. Voor mijn vrouw (werkt in de zorg) is dat anders en zo zijn er natuurlijk meer beroepen.
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Quarantaine vermijden ??
Via Parijs terugvliegen !!
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Bushmaster schreef:
12 jan 2022, 11:52
d_vdploeg schreef:
12 jan 2022, 11:47
je neemt namelijk bewust een risico.
Ik denk dat dit voor een rechter wel een hele moeilijke afweging is.
Je neemt namelijk altijd bewust een risico, dat begint al als je 's morgens op de fiets stapt.
Ja alleen staat dat natuurlijk niet verhouding. Niemand neemt deel aan het verkeer met het doel om iemand plat te rijden of platgereden te worden. Bovendien weet je gelukkig niet van te voren of je wordt platgereden, waar en wanneer. Als jij nu afreist naar een zeer hoogrisicogebied dan weet je van te voren dat de kans bestaat dat je besmet raakt, die kans lijkt mij groter op dit moment dan platgereden worden op de fiets.

Maar goed het brengt wel een discussie op gang van ok en hoe nu verder.. Want zo op deze voet doorgaan dat werkt niet. Waarom land A wel hoogrisicogebied en land B niet.. Met de griep keken we ook nergens naar. Gingen ook mensen aan dood en in het ziekenhuis. Ik heb wat collega’s naast mij gehad blaffend en hoestend, dat zou je je nu niet meer kunnen voorstellen..

Wat dat betreft is Covid helaas erger dan griep en zijn er nog te veel mensen kwetsbaar. Hopelijk gaan we wel binnen afzienbare tijd het op die manier benaderen
Timothy555
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Timothy555 »

bedeve schreef:
12 jan 2022, 11:57
Quarantaine vermijden ??
Of België. Of Duitsland.
Bushmaster
Amerika-expert

d_vdploeg schreef:
12 jan 2022, 12:14
Met de griep keken we ook nergens naar. Gingen ook mensen aan dood en in het ziekenhuis
2018/2019
165000 huisartsenbezoeken griep gerelateerd
11000 ziekenhuisopnames griep gerelateerd
2900 doden
https://www.rivm.nl/sites/default/files ... _A4_NL.pdf
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Timothy555 schreef:
12 jan 2022, 12:45
bedeve schreef:
12 jan 2022, 11:57
Quarantaine vermijden ??
Of België. Of Duitsland.
Zelfs jij hebt geen rechtstreekse vlucht uit LAS naar Zaventem ....
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

Bushmaster schreef:
12 jan 2022, 13:26
2900 doden
Dat is me net even te makkelijk...

Tekst van de RIVM website betreffende het door jou genoemde jaar:
In de winter van (2018/2019) duurde de griepepidemie 14 weken (week 50 2018 tot en met 11 2019) en was de sterfte significant verhoogd in 5 afzonderlijke weken (week 3, 4, 7, 11, 12 2019). Tijdens de griepepidemie werd de totale oversterfte geschat op 2.894 (3.124 voor de gehele winter periode van week 40 tot en met 20). Dit is ongeveer de helft van de gemiddelde oversterfte in de afgelopen 5 epidemieën en betrof voornamelijk mensen van 75 jaar en ouder.

De link naar het hele stuk:
https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland

Lees even voor de gein het stukje over de winter van 2014/2015. Nog nooit iemand over gehoord. Laat staan dat we er wakker van lagen...
Timothy555
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Timothy555 »

bedeve schreef:
12 jan 2022, 13:30
Timothy555 schreef:
12 jan 2022, 12:45

Of België. Of Duitsland.
Zelfs jij hebt geen rechtstreekse vlucht uit LAS naar Zaventem ....
Neen hoor, maar gewoon LAS —> JFK —> BRU.
Elendan
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Elendan »

Zolang het virus over de hele wereld aanwezig is, zie ik niet in waarom het veiliger is om in NL te blijven. Het is een kwestie van je gezonde verstand gebruiken waar je ook bent. Hier kun je ook besmet raken tijdens je dagelijkse gang van zaken zonder extreme dingen te doen.

Waarom benaderen we ziek worden of in quarantaine moeten anders als de oorsprong buiten NL ligt? We kunnen niet zeggen dat NL coronavrij is en we hier geen risico lopen.

Als ik in NL blijf en ziek wordt of in quarantaine moet dan benadeel ik de werkgever evenveel, maar daar komt geen rechter aan te pas. Maar als ik corona oploop ergens buiten NL dan is het ineens een groot probleem.
reisverslagen: 2024 rondje Salt Lake City, 2023 Chicago-Las Vegas, 2022 rondje Phoenix, 2019 Noord Californië + Oregon, 2017 rondje Las Vegas, 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
thebruins
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door thebruins »

Helemaal eens met @Elendan.
Almere vak V
Amerika-expert

Elendan schreef:
12 jan 2022, 20:38
Zolang het virus over de hele wereld aanwezig is, zie ik niet in waarom het veiliger is om in NL te blijven. Het is een kwestie van je gezonde verstand gebruiken waar je ook bent. Hier kun je ook besmet raken tijdens je dagelijkse gang van zaken zonder extreme dingen te doen.
Dit dus...

Mocht van Dissel een keer gelijk hebben. Dan heeft over 2 maanden 50% van Europa het virus. Ongeacht wat voor idiote/zinvolle regels we ook bedenken in Nederland, Europa of de wereld.

Nogmaals. Dus zeg het maar...
ricktachtig
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door ricktachtig »

Wat hier boven ook staat geschreven. Het WHO geeft aan dat binnen 6 tot 8 weken 50 procent covid-19 krijgt of heeft gehad wanneer de besmettingen met dit tempo door blijven gaan. De kans om besmet te raken is dus enorm. Ook in Nederland. Het meest spannende voor ons als (toekomstige) reizigers is of er consequenties verbonden gaan worden aan deze data. Elke dag dat de besmettingen toenemen en er geen bericht komt over maatregelen binnen het reisverkeer geeft hoop dat "we" door deze golf gaan de komende paar maanden zonder dat er meer beperkingen opgelegd gaan worden. Ik heb goede hoop op de berichten dat Omikron zorgt voor een korte en hevige golf ipv maanden blijft aanhouden.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Ik denk dat als ze maatregelen mbt het reizen hadden ingesteld dat ze dat al hadden gedaan. Daar ben je nu veel te laat mee als je dat nu nog zou doen. Dat geldt voor zowel de VS als NL.

Waar we de komende weken wel tegenaan kan gaan lopen is dat er veel mensen besmet zijn en of in quarantaine zitten en er dus sprake kan zijn van vluchtuitval of vertraging.
JeroenB
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door JeroenB »

Almere vak V schreef:
12 jan 2022, 09:26

Ohja, dat was ik even vergeten. In Nederland heeft een werknemer alleen maar rechten en een werkgever alleen maar plichten...

Ik zou de voorbeelden van @IngridUSA maar even goed doorlezen. Denk dat je wel is van een koude kermis thuis kunt komen.
Ja en dat is nog steeds zo dat de werknemer beschermd wordt, ik heb vele jaren mijn eigen bedrijf gehad met personeel en weet daar zeker over mee te praten.

Er zijn heel veel werkgevers in NL op de vingers getikt door de vakbonden omdat ze druk probeerde uit te oefenen op de reisbestemming van de werknemer en daar heeft de werkgever nu eenmaal neits over te zeggen. Als jij op wintersport gaat neem je ook een risico dat je geblesseerd terug komt en nog weken thuis moet zitten vanwege breuken, toch is dit het risico van de werkgever en kan deze je niet verbieden op wintersport te gaan.

Zo ook met vakantie en corona, corona kun je overal oplopen en je gaat niet bewust ergens heen om corona op te lopen maar dat overkomt je. Dus ziektedagen van corona opgelopen op vakantie kunnen nooit voor eigen rekening zijn.

En de aangepaste reisregels qua quarantaine terwijl je al op de bestemming was, ik zou daar wel een uitspraak over willen zien van een rechter.
Property Manager voor vakantie woningen in de Kissimmee area
Almere vak V
Amerika-expert

JeroenB schreef:
13 jan 2022, 15:17
Zo ook met vakantie en corona, corona kun je overal oplopen en je gaat niet bewust ergens heen om corona op te lopen maar dat overkomt je. Dus ziektedagen van corona opgelopen op vakantie kunnen nooit voor eigen rekening zijn.
@d_vdploeg Jij lijkt mij bij uitstek geschikt om hier antwoord op te geven...
Billy Bob
Amerika-ontdekker

Bericht door Billy Bob »

Ik dwaal een beetje af, maar men vindt dus dat de overheid het bedrijfsleven moet steunen, anders lijden ze te veel schade in deze corona-crisis, maar men vindt het geen probleem als men persoonlijk als werknemer een bedrijf schade berokkent door corona-perikelen. Ja, "logisch".
pepilein
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door pepilein »

@Billy Bob
serieus? Ben leerkracht en moest maandag en dinsdag in Quarantaine. Ben gezond heen- en teruggegaan. Geen salaris ingehouden overigens. Heb ik nu serieus mijn werkgever bewust schade berokkent? Bedoel je daar overigens ook de hossende carnaval vierders mee die besmet raakten aldaar, of neem je ook bewust een risico om je boodschappen te doen als het druk is in de supermarkt? Ja, we dwalen idd af.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer