Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door d_vdploeg »

Met alle plezier @Almere vak V

Om te beginnen, het is niet zwart of wit en begint bij een goed gesprek tussen de partijen. Ik heb de afgelopen 1 3/4e jaar vanuit mijn werk veel werkgevers, werknemers, arbodiensten en verzekeringsadviseurs gesproken die met dit vraagstuk te maken hebben gehad. Vanuit mijn werk als accountmanager van een grote verzekeraar van verzekeringen voor de werkgever die zijn loondoorbetaling bij ziekte kan verzekeren.

Ja werkgevers snappen heus wel dat na 2 jaar corona de rek er uit is en dat men toe is aan vakantie. De een gaat naar de camping op Terschelling en de ander gaat naar de VS. Ja dat is toevallig nu een zeer hoogrisicogebied. En ja je kunt ook besmet raken in de Albert Heijn of in de TGV naar Parijs.

Nee de werkgever mag je niet verbieden naar een bepaald land op vakantie te gaan. Die reisadviezen zijn een advies en geen plicht. En ja het gaat je werkgever niks aan waar jij naar toe gaat op vakantie.

Maar het is niet zo dat de werknemer geen verantwoordelijkheid heeft en mag doen en laten wat hij/zij wil. Zeker in beroepen als de zorg, het onderwijs en andere beroepen waar fysieke aanwezigheid op de werkvloer noodzakelijk is, ligt dat vaak net even anders.

Zeker als de werkgever vooraf met werknemers in gesprek gaat over besmet raken met corona, bijvoorbeeld tijdens vakanties en de consequenties die dit vervolgens heeft. Als jij van te voren weet dat je in quarantaine moet, dan kan de werkgever van je verlangen dat je dit uit eigen zak betaald. Bijvoorbeeld onbetaald verlof, of door (extra) verlof op te nemen.

Ja en het is ook zo plat als wat. Gaat het om één dag quarantaine waar je werkgever en jij mee te maken hebben, of raak jij op de dag voor terugreis besmet en moet je daar 10 dagen langer blijven + 10 dagen in quarantaine in NL. Die ene dag is vaak het probleem niet, ook niet om een extra snipperdag te nemen. Scenario twee is vaak al problematischer.

Een zorginstelling of een basisschool zullen daar anders naar kijken dan een bank, verzekeraar of een administratiekantoor, waar het personeel toch al thuiswerkt. In de eerste situatie heb je hier als werkgever direct last van, in de tweede niet of maar zeer beperkt. De ene werkgever maakt er een probleem van, de ander niet of veel minder.

Met 1,35 miljoen besmettingen per dag kun je het redelijkerwijs verwachten dat je besmet raakt. Als je dan ook nog wordt ontraden om daar naar toe te reizen en je al van te voren weet dat je in quarantaine moet.. Dat zijn wel heel veel factoren waarvan een rechter misschien wel zegt nou werknemer, is hier niet sprake van roekeloosheid?

Het is lastig hard te maken. Juist omdat je ook besmet kunt raken in de supermarkt of in Frankrijk of Spanje. Maar toch, vergis je niet, het is niet vrijheid, blijheid. Komt het vaak zo ver, nee dat gelukkig niet. Is er vaak iets mogelijk na een goed gesprek of waarin 1 van beide partijen met een oplossing komt? Ja vaak gelukkig wel.

Corona is overal en gaat niet meer weg. Als ik besmet raak in de VS wat momenteel een zeer hoogrisicogebied is, met quarantaine kan ik daar gezeik mee krijgen. Ga ik in die volle TGV naar Parijs is dat lastiger, want Frankrijk is geel en geen quarantaine.

Of dat terecht is laat ik even in het midden. Daarom is het m.i. belangrijk dat er eenduidige regels komen. Waarom wel testen uit de VS en niet uit Frankrijk, terwijl daar de besmettingen toch ook torenhoog zijn?

Ohja en trouwens :wink: Ook bij de wintersport is het niet vrijheid blijheid, als jij bijvoorbeeld bewust off piste skiet en je breekt je been, ook dan kun je in de problemen komen. En de kans dat je je been breekt op de wintersport is wel kleiner dan op dit moment corona oplopen in het zeer hoogrisicogebied. Zeker in de aantallen werknemers waarin het kan gebeuren.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 13 jan 2022, 22:06, 3 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
pepilein
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door pepilein »

d_vdploeg schreef:
13 jan 2022, 21:17
Als jij van te voren weet dat je in quarantaine moet, dan kan de werkgever van je verlangen dat je dit uit eigen zak betaald. Bijvoorbeeld door extra verlof, of door onbetaald verlof.
In mijn geval: ik krijg ter plekke in USA pas te horen dat we in quarantaine moeten bij terugkomst. Wat zegt een rechter dan? Of een werkgever die dit beoordeelt. (Heeft geen consequenties voor mij, maar ben nieuwsgierig)
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

pepilein schreef:
13 jan 2022, 21:37
In mijn geval: ik krijg ter plekke in USA pas te horen dat we in quarantaine moeten bij terugkomst.
Dat is anders want dat kun je niet van te voren weten. Maar ook hier geldt. Hebben werkgever en werknemer afspraken gemaakt over in quarantaine gaan na vakantie.

Daar zit vaak de uitdaging want veel werkgevers gaan daarover het gesprek niet aan met hun werknemers. Werknemers op hun beurt maken het niet bespreekbaar. Daar is nog veel te winnen en dat maakt een gang naar de rechter ook minder ''succesvol''.

Overigens, je moet ook nog verder met deze werknemer dus om nou naar de rechter te stappen. Dat is echt wel een stap hoor. Er zit nog wat tussen :wink:
boonens
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door boonens »

pepilein schreef:
13 jan 2022, 21:37
In mijn geval: ik krijg ter plekke in USA pas te horen dat we in quarantaine moeten bij terugkomst. Wat zegt een rechter dan? Of een werkgever die dit beoordeelt. (Heeft geen consequenties voor mij, maar ben nieuwsgierig)
Ondanks het feit dat wij reeds in de VS zaten t.t.v. de aankondiging van de verplichte quarantaine, wordt als leidend gezien dat wij naar een land zijn afgereisd met een oranje reisadvies (dus alleen noodzakelijke reizen) in een periode waarin maatregelen zich snel kunnen opvolgen. Hiermee heb je dus als werknemer bewust het risico genomen dat er strengere maatregelen, zoals een quarantaine, worden ingevoerd.

Dat is overwegend de opinie die ik lees en krijg vanuit arbeidsrecht-hoek en zal, tot iemand er een rechtszaak van maakt, ook wel het uitgangspunt zijn in situaties waar een werknemer niet in staat is zijn/haar werk vanuit huis te doen (en er vooraf geen andere afspraken zijn gemaakt).
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV - NY | '25: TX Gepland: TX (deel 2)
Timothy555
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Timothy555 »

'T is allemaal nog heel vaag en niet zeker, maar er is een kans dat ik in augustus een citytrip met mijn gezin ga doen naar NYC.

Ik heb posts over reizen met kinderen tot hiertoe altijd een beetje genegeerd omdat ze me niet aanbelangden, maar kan iemand me zeggen wat de regels zijn voor kinderen van 9 & 12?

Beiden gevaccineerd, wel nog geen booster (misschien tegen dan wel, zodra dat kan doe ik dat ook). Moeten ze testen bovenop het vaccin zoals een volwassene, maximaal 1 kalenderdag voor vertrek?

Andere dingen waar ik rekening moet mee houden?
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

Ik zou me er nu nog niet druk over maken. In Coronatermen is augustus nog mijlen ver weg. Welke regels er dan gelden weet niemand.
Laatst gewijzigd door markro op 14 jan 2022, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Een direct bovenstaand bericht in zijn geheel quoten is niet nodig, quote verwijderd.
IngridUSA
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door IngridUSA »

@Timothy555
Zie onderstaande link (ook handig voor alles leuke info en weetjes over NY):
https://www.newyork.nl/erics-blog/reize ... d-19-test/
Deze en meer informatie is ook te vinden in het 'all about NY' topic in het noordoosten-forum.
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

d_vdploeg schreef:
13 jan 2022, 21:45

Overigens, je moet ook nog verder met deze werknemer dus om nou naar de rechter te stappen. Dat is echt wel een stap hoor. Er zit nog wat tussen :wink:
Ik schrik er van ; in een keer is er al een arbeidsconflict waar van de rechter een uitspraak wordt gevraagd...
Waauw ; dan is er in de arbeidsverhoudingen echt iets mis...
En niet iets wat alleen maar Covid -19 is gerelateerd.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Timothy555
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Timothy555 »

@IngridUSA mijn dank voor je link, heel nuttige website! :thumbup:
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

boonens schreef:
14 jan 2022, 00:40
Hiermee heb je dus als werknemer bewust het risico genomen dat er strengere maatregelen, zoals een quarantaine, worden ingevoerd.
Exact. En natuurlijk als jij werkt voor een bedrijf waarbij je toch al thuiswerkt. Joh dat zal de werkgever verder niet zoveel uitmaken. Maar het is echt anders als jij bijvoorbeeld voor de klas staat en daardoor de komende dagen niet kunt werken. Ik denk niet dat ze daar blij mee zijn.

@bedeve Ja natuurlijk is er dan iets mis met de arbeidsverhouding. Daarom schrijf ik ook dat er nog heel veel te winnen is in het vooraf bespreekbaar maken van dit soort situaties. Wat dat betreft is allemaal natuurlijk betrekkelijk nieuw voor iedereen.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Timothy555 schreef:
14 jan 2022, 10:20
'T is allemaal nog heel vaag en niet zeker, maar er is een kans dat ik in augustus een citytrip met mijn gezin ga doen naar NYC.

Ik heb posts over reizen met kinderen tot hiertoe altijd een beetje genegeerd omdat ze me niet aanbelangden, maar kan iemand me zeggen wat de regels zijn voor kinderen van 9 & 12?

Beiden gevaccineerd, wel nog geen booster (misschien tegen dan wel, zodra dat kan doe ik dat ook). Moeten ze testen bovenop het vaccin zoals een volwassene, maximaal 1 kalenderdag voor vertrek?

Andere dingen waar ik rekening moet mee houden?
Kijk ook eens in het noordoosten-forum, bijvoorbeeld dit topic: viewtopic.php?f=9&t=77486

Marianne
raiders
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door raiders »

raiders schreef:
08 jan 2022, 01:11
Ik zou over minder dan 24 uur terug vliegen naar Nederland, maar helaas, ik ben positief getest.

Ik ga dit topic nog even doorspitten, maar als ik het goed heb moet ik zsm een pcr test doen, en dan kan ik over 11 dagen pas terug vliegen, met een negatieve rapid test(die niet ouder dan 24 uur is) of een doktersverklaring als ik daarop positief ben met daarop de verklaring dat ik niet langer besmettelijk ben?

Edit:

Bovenstaande klopt niet, pagina 31 is erg duidelijk wat verreist is.

Eerst volgende pcr test mogelijkheid is helaas woensdag pas hier in California waar wij zitten.

Aanvulling op bovenstaande:

Afgelopen maandag een PCR test kunnen doen en deze kwam
Vandaag ook positief terug. Nu mogen we hoe dan ook volgende week vrijdag/zaterdag terug vliegen(op dag 11, of moet dit dag 12 zijn?), maar we hopen toch echt later vandaag negatief te testen op de sneltest om morgen terug te vliegen…
boonens
Amerikakenner

Bericht door boonens »

Geen tips of informatie van mijn kant, maar succes gewenst met de vervelende situatie en ik duim voor een negatieve testuitslag! Hoe absurd is de situatie daar dat je vandaag pas de uitslag hebt gekregen van een test van maandag. Dankbaar dat het in NL toch een stuk beter is geregeld (wij kregen vanavond al de negatieve uitslag van onze tests van vanochtend 8.00 uur (mijn vrouw) en 10.00 uur (ik) en mogen dus nu uit quarantaine).
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV - NY | '25: TX Gepland: TX (deel 2)
Gast

Bericht door Gast »

d_vdploeg schreef:
14 jan 2022, 16:01
boonens schreef:
14 jan 2022, 00:40
Hiermee heb je dus als werknemer bewust het risico genomen dat er strengere maatregelen, zoals een quarantaine, worden ingevoerd.
Exact. En natuurlijk als jij werkt voor een bedrijf waarbij je toch al thuiswerkt. Joh dat zal de werkgever verder niet zoveel uitmaken. Maar het is echt anders als jij bijvoorbeeld voor de klas staat en daardoor de komende dagen niet kunt werken. Ik denk niet dat ze daar blij mee zijn.

@bedeve Ja natuurlijk is er dan iets mis met de arbeidsverhouding. Daarom schrijf ik ook dat er nog heel veel te winnen is in het vooraf bespreekbaar maken van dit soort situaties. Wat dat betreft is allemaal natuurlijk betrekkelijk nieuw voor iedereen.
Ik snap niets van deze discussie. Volgens mij is het al jaren zo dat je een aanmerkelijk groot risico loopt als je bv gaat skiën, maar daar hoor je niemand over want er is nog nooit iemand die zegt: ga maar niet skiën want dat is een hoog risico gebied. Waarom zou dat ineens nu wel een probleem zijn door COVID? Als er geen reisverbod geldt heb je net zo veel kans dat je niet kunt werken als dat je in de winter gaat skiën of snowboarden.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Het is in zoverre een zinloze discussie: Er kan zoveel gebeuren, ik kan ook onder de bus komen en nee dan zegt mijn werkgever niet van joh jammer dat was een aanzienlijk risico, je herstel is voor eigen rekening.

En met covid gaat het echt wel komen dat we straks niet meer in quarantaine hoeven. En weer gewoon kunnen reizen.

Wat dat betreft is een ski ongeluk gewoon algemeen geaccepteerd en covid nog niet. Met mijn praktijk voorbeeld probeerde ik alleen maar te schetsen hoe er naar gekeken kan worden in de praktijk en dat het zeker niet alleen maar vrijheid blijheid is van beide kanten.
boonens
Amerikakenner

Bericht door boonens »

Er is ook helemaal niets meer logisch in deze discussie. Onze terugreis was Phoenix - Londen - Brussel. Voor de vlucht naar Engeland is er geen testverplichting. Doorreizigers naar andere landen (bijv. naar België) hebben hier wel in moeten investeren. Getest en niet-getest zit dus fijn op en door elkaar. Van alle doorreizigers moesten (voor zo ver mij bekend) alleen de Nederlanders bij thuiskomst in quarantaine.

Op het moment zelf denk je: "Ach, voor het eerst in bijna 2 jaar weer eens naar Amerika, was weer geweldig, we nemen het maar voor lief". Maar ik werd toch even pissig toen zowel mijn vrouw als ik gisteren een e-mail ontvangen van de NHS, dat wij in nauw contact zijn geweest met een Brit die positief is getest. Naar alle waarschijnlijkheid dus aan boord van de vlucht van Amerika naar Engeland. Die Brit heeft niet hoeven te betalen voor een test, heeft niet op eigen kosten in quarantaine te gaan, maar zou dan ook nog eens ons besmetten. Dan ben je toch dubbelop genaa*d.

Deze regels werken niet.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

@raiders Het uitgangspunt is, een negatieve test, antigen (snel)test van max 24u oud bij vertrek of een negatieve PCR test van max 48u oud voor vertrek.

Lukt dat niet omdat je positief blijft testen dan kun je toch terugreizen als je een positieve PCR test kunt tonen van minimaal 11 dagen oud EN een positieve PCR test van max 48u oud of een positieve antigen test van max 24u oud EN een negatieve antigen test van max 24u oud OF een gezondheidsverklaring van een arts.

Die negatieve test bij de positieve PCR test is in die zin overbodig omdat je met een negatieve test mag terugreizen. Over die positieve PCR test staat dat het minimaal 11 dagen moet zijn, dus dat is vanaf dag 12 lijkt mij.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

boonens schreef:
14 jan 2022, 21:53
Deze regels werken niet.
Dat komt omdat ze niet overal hetzelfde zijn en niet altijd goed worden gecontroleerd. Wij zijn neergestreken op de Canarische eilanden, ik heb de hele reis geen enkel document hoeven laten zien, alleen mijn boardingpass. Geen QR code, geen gezondheidsverklaring, helemaal niks. De baliemedewerker van Transavia keek nergens naar en had er duidelijk geen zin in :lol:

Engelsen hoeven (blijkbaar) niet te testen als zij vanuit de VS naar huis reizen. Wij wel, plus quarantaine omdat onze eigen overheid ons dat verplicht. Mooi balen, er bestaat natuurlijk altijd een kans. Zeker als je niet geteste mensen en geteste mensen bij elkaar zet. Waarschijnlijk was die persoon positief getest als hij/zij wel een test had moeten doen.
Gast

Bericht door Gast »

Nogmaals gemeld: met overstap in de US stap je daar ook in een vliegtuig waarbij ik 100% zeker weet dat vrijwel niemand de laatste 24 of 48 uur is getest om over het gevaccineerd zijn maar te zwijgen…
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Bushmaster schreef:
12 jan 2022, 10:59
We hebben allerhande "wat als" scenario's besproken, (ik heb een support functie IT/Mobile/auto's)
en de uitkomst was, ga gewoon op vakantie, neem je bedrijfslaptop en telefoon mee,
en je werkt maar 10 dagen vanuit je hotelkamer in de US mocht je besmet raken.
Dit is een beetje een grijs gebied, omdat je in principe op een andere plek gestationeerd wordt. Dat zou fiscale en juridische gevolgen kunnen hebben, zowel voor jou als voor je werkgever. Zo kan het zijn dat het arbeidsrecht van de plek waar je werkt opeens van toepassing is. Om het nog maar niet te hebben over de GDPR - je exporteert in principe gegevens.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer