Zelfs niet als je zou vragen om een bewijs dat je weer naar je kantoor/winkel kan?
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 8
Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?
Nee, voor winkelbezoek, zoals de supermarkt en werkplek is ook geen herstelbewijs nodig.
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
- Big Al
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 999
- Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia
Ik bedoelde "winkel" als werkplek. Nederlandse werkgevers eisen niet dat je vrij bent van Covid-19 voordat je (weer) naar je werk gaat?
Ik neem aan dat daarvoor het standaard herstelbewijs van de GGD (wat je geloof ik auomatisch krijgt) volstaat, maar daar kun je niet mee vliegen.
Terug in Texas!
-
- Amerika-expert
Klopt.
@Big Al uiteraard moet je wel covid vrij zijn als je je weer naar je werkplek wilt begeven. Uiteraard gelden er ook quarantaineregels bij besmetting. Maar je hoeft hier niks voor te laten zien. Werkgever mag er ook niet naar vragen. Als je ''kwaad'' zou willen zou je zo besmet naar je werk kunnen komen.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 69
De post van @reislustig020 betreft een commerciële post, graag verwijderen @Moderatorteam. Details aan jullie gemeld.
Beste allen,
Wij hopen vrijdag aanstaande te vertrekken en ook onze zoon is ca. drie weken geleden positief getest en heeft inmiddels een herstelbewijs. Ook wij hebben de huisarts gevraagd om een brief waarin wordt verklaard dat hij “Fit to travel” is. Wij kregen dezelfde reactie als velen van jullie, dat dit niet mogelijk was. Wel gaf onze huisarts aan dat ik een voorgedrukt formulier kon geven en bij de assistente een stempel en handtekening kon laten zetten. Ik heb op internet een voorbeeldtekst opgezocht en daar een formulier van gemaakt. Wat er eigenlijk op staat is een datum, naam, geboortedatum, dat er momenteel geen behandelingen lopen (maar dat hoeft er misschien niet eens op), en dat hij “Fit to travel” is. De assistente heeft het bestempeld en getekend. Wij vliegen met de KLM, dus ik heb zowel het herstelbewijs en deze verklaring in de KLM app (kan ook via traveldoc) ge-upload om alvast gecontroleerd te worden. En ik heb zojuist (binnen een halfuur) de bevestiging per mail ontvangen dat de COVID documenten van onze zoon goed gekeurd zijn. Ik wilde het alvast laten checken, want mocht het iet goedgekeurd worden dan moesten we hem maar laten testen (maar liever niet natuurlijk). Maar dit is dus goedgekeurd. Wilde ik hier even delen.
Wij hopen vrijdag aanstaande te vertrekken en ook onze zoon is ca. drie weken geleden positief getest en heeft inmiddels een herstelbewijs. Ook wij hebben de huisarts gevraagd om een brief waarin wordt verklaard dat hij “Fit to travel” is. Wij kregen dezelfde reactie als velen van jullie, dat dit niet mogelijk was. Wel gaf onze huisarts aan dat ik een voorgedrukt formulier kon geven en bij de assistente een stempel en handtekening kon laten zetten. Ik heb op internet een voorbeeldtekst opgezocht en daar een formulier van gemaakt. Wat er eigenlijk op staat is een datum, naam, geboortedatum, dat er momenteel geen behandelingen lopen (maar dat hoeft er misschien niet eens op), en dat hij “Fit to travel” is. De assistente heeft het bestempeld en getekend. Wij vliegen met de KLM, dus ik heb zowel het herstelbewijs en deze verklaring in de KLM app (kan ook via traveldoc) ge-upload om alvast gecontroleerd te worden. En ik heb zojuist (binnen een halfuur) de bevestiging per mail ontvangen dat de COVID documenten van onze zoon goed gekeurd zijn. Ik wilde het alvast laten checken, want mocht het iet goedgekeurd worden dan moesten we hem maar laten testen (maar liever niet natuurlijk). Maar dit is dus goedgekeurd. Wilde ik hier even delen.
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 10
Hoi laat effe weten hoe het vrijdag afgelopen is
Ben zeer benieuwd
Ben zeer benieuwd
Hoi Sasha,Shasha schreef: ↑15 feb 2022, 21:15Beste allen,
Dank je wel voor het delen! Ik dacht hiermee ook gelijk de oplossing te hebben gevonden voor onze aanstaande reis (over 3 weken, deze week beide positief)
Dit is voor de heenreis een goede oplossing, maar voor de terugreis heb je, meen ik, nog steeds een negatieve test nodig.
Hopelijk heb ik dit verkeerd maar heb dit net nog gelezen op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -nederland
Ik zou, net als jij, heel graag zien dat ze het testen voor reizen naar NL weer afschaffen, maar vooralsnog lijkt het daar niet op

Als ik het mis heb en je met de verklaring zowel heen als terug kan reizen laat het ons weten aub?
Overigens, afhankelijk van hoe lang jullie willen gaan en je zoon al 3 weken geleden positief was, zou je er vanuit kunnen gaan dat hij snel weer negatief gaat testen. En is er nog hoop dat de regels snel veranderen nu de kleurcodes aangepast worden.... en we niet meer hoeven te testen voor de terugreis

ik wens je een hele fijne en zorgeloze vakantie toe!
The more you see, the less you know.
Zou je de opzet van de brief misschien willen delen?Shasha schreef: ↑15 feb 2022, 21:15Beste allen,
- Big Al
- Amerika-expert
Let op: een voorgedrukt formulier dat je laat ondertekenen voldoet niet aan de eisen van de CDC.
Verder is tekst "fit to travel" is niet nodig voor de CDC. Daar het Nederlandse artsen nogal zenuwachtig maakt zou ik er niets eens om vragen...
In de brief die ik kreeg (en die geaccepteerd werd op Schiphol) stonden alleen de volgende punten:
Verder is tekst "fit to travel" is niet nodig voor de CDC. Daar het Nederlandse artsen nogal zenuwachtig maakt zou ik er niets eens om vragen...
In de brief die ik kreeg (en die geaccepteerd werd op Schiphol) stonden alleen de volgende punten:
- Patient heeft op [datum] een positief testresultaat gekregen.
- Patient is in onze praktijk geweest voor een consult op [datum x dagen na het positieve testresultaat]
- Patient is tijdens dit consult onderzocht en is stabiel en heeft geen verdere symptomen die op Covid-19 duiden.
Nog simpeler , een antigeen test test geen 3 weken positief (itt pcr) .gewoon gratis via tvt /healthcheckcenter laten testen en klaar . Ook voor terug volstaat een antigeen .waarom moeilijk doen over papieren herstelbewijzen 
Ik heb het hele topic niet doorgelezen maar blijf me verbazen over mensen die denken dat die zelftesten zolang positief blijven aangeven terwijl dat alleen bij Pcr is
Ik heb het hele topic niet doorgelezen maar blijf me verbazen over mensen die denken dat die zelftesten zolang positief blijven aangeven terwijl dat alleen bij Pcr is
1996 boston
2002 miami
2003 miami
2011 orlando
2013 orlando
2015 florida en NY
2016 Florida
2017 orlando
2018 zuidwesten en Yellowstone
2019 florida
2021 florida
2023 florida
2002 miami
2003 miami
2011 orlando
2013 orlando
2015 florida en NY
2016 Florida
2017 orlando
2018 zuidwesten en Yellowstone
2019 florida
2021 florida
2023 florida
-
- Amerika-expert
En je kunt ook verder van te voren testen en alvast kijken of je alweer negatief test door een ''proeftest'' te doen. Ruim voor vertrek. Via testen voor toegang is de optie overig (de andere opties bijv. restaurantbezoek zijn eruit gehaald) nog steeds beschikbaar. Gratis test en je weet al wat meer. Zoals @b_talens aangeeft, kan mij niet voorstellen dat je 3 weken na een positieve test, nog steeds positief test, zeker niet met omicron.
Hallo allemaal, wellicht dat ik er overheen heb gelezen in dit forum, maar is er iemand die onlangs zou gaan reizen die kan aangeven met wat voor herstelbewijs/brief zij zijn gaan reizen naar Amerika?
15 maart vliegen wij naar Miami en 2 weken geleden is het hele gezin hersteld van Corona. Inmiddels contact gehad met Buitenlandse Zaken, Ambassade, GGD, KLM en rechtstreeks met CDC en er is niemand die kan vertellen wat ik nu precies nodig heb en waar ik het herstelbewijs vandaan kan halen (los van de versie die wij van de GGD hebben). Huisartsen ondertekenen niets voor ons dus mijn vraag aan jullie: Met welke brief (bewijs van herstel) komen wij straks zonder problemen het vliegtuig in én de VS in?
Alvast bedankt!
15 maart vliegen wij naar Miami en 2 weken geleden is het hele gezin hersteld van Corona. Inmiddels contact gehad met Buitenlandse Zaken, Ambassade, GGD, KLM en rechtstreeks met CDC en er is niemand die kan vertellen wat ik nu precies nodig heb en waar ik het herstelbewijs vandaan kan halen (los van de versie die wij van de GGD hebben). Huisartsen ondertekenen niets voor ons dus mijn vraag aan jullie: Met welke brief (bewijs van herstel) komen wij straks zonder problemen het vliegtuig in én de VS in?
Alvast bedankt!
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Goedemorgen, ook wij vliegen over ca 2 weken naar de USA en 1 van onze gezinsleden is zojuist uit isolatie en in afwachting van het GGD herstelbewijs. Is dit niet voldoende dan? Moet er perse ook nog een BRIEF worden aangeleverd?
2 keer dezelfde vraag, terwijl erboven de beste oplossing staat: doe een antigeentest (of laat die doen) en je weet meteen of je nog positief test.
Niet meer positief? dan gewoon antigeen test voor de reis doen en klaar. Geen herstelbewijs nodig.
Niet meer positief? dan gewoon antigeen test voor de reis doen en klaar. Geen herstelbewijs nodig.
-
- Amerika-ontdekker
Sorry hoor Motion, het klinkt nogal eenvoudig, maar ik ben nog niet zo vaak voor iets getest. Doe "gewoon" een "antigeentest". Je bedoelt zo'n testje thuis? Dat snap ik zowaar
. En als deze negatief is laat ik door de GGD een "antigeentest" doen? (is dat iets anders dan PCR test?). Maar hoe kom ik dan aan de uitslag, want de GGD test niet voor een vakantiereis en geeft niet zo'n certificaat af zoals ze bij spoedtest.nl wel doen. En ik heb geen zin in ingewikkeld gedoe om de boel te omzeilen. Ik ga KLM wel even bellen denk ik. Bedankt in ieder geval voor je reactie.

- Big Al
- Amerika-expert
Maak je geen zorgen - ik ken het onderwerp vrij goed en ik zie ook de bomen niet meer door het bos.
Dat is inderdaad het idee: thuis een antigeen-test doen en daarna ergens een "officiële" antigeen test laten doen.
Er worden hoofdzakelijk twee soorten testen gebruikt: antigeen en PCR. Ze zijn wezenlijk anders in de aanpak. PCR is veel betrouwbaarder (90+%), maar antigeen-testen zijn eenvoudiger en goedkoper. De betrouwbaarheid laat echter te wensen over: 65% vals-negatief bij niet-symptomatische patienten en 35% bij symptomatische patienten. Positieve resultaten zijn wel betrouwbaar (90+%). Over het algemeen kan je de resultaten van een antigeen-test al binnen een halfuur krijgen, vandaar dat het ook vaak de "sneltest" genoemd wordt. Het resultaat van een PCR-test laat meestal veel langer op zich wachten; 24-48 uur is geen uitzondering. Er bestaat ook apparatuur waarmee het resultaat van een PCR-test binnen een halfuur bekend is, maar die wordt in Nederland vrijwel niet gebruikt.
Zowel de Nederlandse als de Amerikaanse (federale) overheid eist niet meer dan een antigeen-test. PCR-uitslagen worden wel geaccepteerd, maar dat is optioneel.
De Amerikaanse (federale) overheid heeft eisen opgesteld voor het testresultaat. Verplichte elementen zijn het type test, naam van de instantie, datum van het monster, volledige naam van de persoon alsmede minstens één ander gegeven van de persoon (bijv. geboortedatum) en de uitslag.
Nederland doet altijd nogal krampachtig over documenten. De VS lopen daar decennia mee achter. Als er bijvoorbeeld staat "volledige naam" dan zal de (enkele) voornaam en achternaam volstaan. Maar... als er een stukje informatie mist dan is het testresultaat niet geldig om te reizen. Daar zit hem de kneep bij de GGD: daar is besloten om het type test niet op het resultaat weer te geven. Daardoor is dit resultaat niet geldig voor het reizen naar de VS. Zucht...
Overigens kan je zonder recent testresultaat naar de VS reizen als je onlangs Covid-19 hebt gehad, maar daar heb je een genezingsverklaring voor nodig (die aan de Amerikaanse eisen voldoet) en daar wil de Nederlandse gezondheidszorg niet aan meewerken.
Dat is inderdaad het idee: thuis een antigeen-test doen en daarna ergens een "officiële" antigeen test laten doen.
Er worden hoofdzakelijk twee soorten testen gebruikt: antigeen en PCR. Ze zijn wezenlijk anders in de aanpak. PCR is veel betrouwbaarder (90+%), maar antigeen-testen zijn eenvoudiger en goedkoper. De betrouwbaarheid laat echter te wensen over: 65% vals-negatief bij niet-symptomatische patienten en 35% bij symptomatische patienten. Positieve resultaten zijn wel betrouwbaar (90+%). Over het algemeen kan je de resultaten van een antigeen-test al binnen een halfuur krijgen, vandaar dat het ook vaak de "sneltest" genoemd wordt. Het resultaat van een PCR-test laat meestal veel langer op zich wachten; 24-48 uur is geen uitzondering. Er bestaat ook apparatuur waarmee het resultaat van een PCR-test binnen een halfuur bekend is, maar die wordt in Nederland vrijwel niet gebruikt.
Zowel de Nederlandse als de Amerikaanse (federale) overheid eist niet meer dan een antigeen-test. PCR-uitslagen worden wel geaccepteerd, maar dat is optioneel.
De Amerikaanse (federale) overheid heeft eisen opgesteld voor het testresultaat. Verplichte elementen zijn het type test, naam van de instantie, datum van het monster, volledige naam van de persoon alsmede minstens één ander gegeven van de persoon (bijv. geboortedatum) en de uitslag.
Nederland doet altijd nogal krampachtig over documenten. De VS lopen daar decennia mee achter. Als er bijvoorbeeld staat "volledige naam" dan zal de (enkele) voornaam en achternaam volstaan. Maar... als er een stukje informatie mist dan is het testresultaat niet geldig om te reizen. Daar zit hem de kneep bij de GGD: daar is besloten om het type test niet op het resultaat weer te geven. Daardoor is dit resultaat niet geldig voor het reizen naar de VS. Zucht...
Overigens kan je zonder recent testresultaat naar de VS reizen als je onlangs Covid-19 hebt gehad, maar daar heb je een genezingsverklaring voor nodig (die aan de Amerikaanse eisen voldoet) en daar wil de Nederlandse gezondheidszorg niet aan meewerken.
-
- Amerika-ontdekker
Dank Big Al voor je uitgebreide antwoord. Ik ga mijn PCR test afspraak annuleren en een Antigeen-Sneltest inplannen. Voor het gezinslid dat pas onlangs van Covid-19 is genezen ga ik geen commerciele test inplannen. Ik vind het risico te groot dat deze toch nog positief blijft omdat het zo kort geleden is. Voor dit gezinslid ga ik het GGD herstelbewijs (dat je 12 dagen na de positieve test kunt uploaden in de corono check-ap) gebruiken plus de GGD positieve testresultaten. Hopelijk lukt het zo. Ik ben iets meer gerustgesteld! Dank!