Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
US/VS TAX
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 1
Re: US/VS TAX
Hey Mensen, ik had even een vraagje. Ik ben in Novelber 2021 naar de VS gegaan en daar was ik naar een talk show van Kelly Clarkson gehaan. Aangezien dit tijdens de kerstperiode was hebben ze en giveaway gedaan waarbij we allemaal cadeaus hebben gekregen twv 1800$. De mensen buiten de VS hebben dit niet kunnen gebruiken, omdat ze niet buiten de VS leveren. Ik heb het dus gewoon weg gegeven aan Amerikanen.
Nu heb een een brief gekregen van NBC UNIVERSAL met dat ik tax moet betalen. Er staat niet veel info op behalve een nummer maar ze nemen niet op. Als iemand tips heeft van hoe ik vanuit BE goedkoop naar een Amerikaans nummer kan bellen, let me know.
Ik zou dus een 1099 formulier moeten invullen. Heb geen idee hoe dit in zijn werk gaat. Heeft iemand van jullie en idee of dit ooit meegemaakt?
Alvast bedankt!
Nu heb een een brief gekregen van NBC UNIVERSAL met dat ik tax moet betalen. Er staat niet veel info op behalve een nummer maar ze nemen niet op. Als iemand tips heeft van hoe ik vanuit BE goedkoop naar een Amerikaans nummer kan bellen, let me know.
Ik zou dus een 1099 formulier moeten invullen. Heb geen idee hoe dit in zijn werk gaat. Heeft iemand van jullie en idee of dit ooit meegemaakt?
Alvast bedankt!
- Bushmaster
- Amerika-expert
formulier en instructions staan hier:
https://www.irs.gov/forms-pubs/about-form-1099-misc
https://www.irs.gov/forms-pubs/about-form-1099-misc
-
- Amerika-expert
En wat ga je dan doen met die 1099?
Volgens mij moet NBC Universal Form 1099-MISC aan jullie sturen. Zij hebben jullie een prijs met waarde van meer dan $600 gegeven.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
-
- Amerika-ontdekker
Ja ze hebben ons een brief met wat info gestuurd met de waarde van de cadeau, staat ook onder giveaway. En de tax die ik daarop moet betalen is ongeveer 130$. Maar hoe ik te werk moet, geen idee. Ik ga ze nog eens proberen contacteren en ook al zien naar de link die hierboven werd geplaatst.
Die link over Form 1099 zal je helaas niet helpen, want nogmaals, jij moet dat formulier niet invullen. Dat wordt ingevuld door degene die de prijs aan jou uitbetaalde. De informatie op dat formulier wordt dan zowel aan jou als aan de IRS doorgegeven. Eigenlijk heb je hulp/inzicht nodig van een belastingadviseur die kennis heeft over belasting verschuldigd in de VS door Non-Resident Aliens.
Vervelend dat jullie leuke dag zo'n staartje heeft.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
-
- Amerika-ontdekker
Moet ik dan wachren op een ander brief als zij dit zelf moeten invullen? En ja ik heb online eens gekeken, in NL zijn er mensen die zich hiermee bezig houden maar kost 750€.Dutchess schreef: ↑01 mar 2022, 22:23Die link over Form 1099 zal je helaas niet helpen, want nogmaals, jij moet dat formulier niet invullen. Dat wordt ingevuld door degene die de prijs aan jou uitbetaalde. De informatie op dat formulier wordt dan zowel aan jou als aan de IRS doorgegeven. Eigenlijk heb je hulp/inzicht nodig van een belastingadviseur die kennis heeft over belasting verschuldigd in de VS door Non-Resident Aliens.
- Almere vak V
- Amerika-expert
Zolang NBC jou geen ingevuld formulier stuurt kun je simpelweg niks doen. Zij moeten dit ingevuld aan jou versturen. Niet andersom.
-
- Amerika-ontdekker
Oké dan ga ik daar even op wachten. Had net contact met een belastingsadviseur, maar die kon mij niet helpen, hij heeft dit nog nooit meegemaakt.Almere vak V schreef: ↑02 mar 2022, 11:49Zolang NBC jou geen ingevuld formulier stuurt kun je simpelweg niks doen. Zij moeten dit ingevuld aan jou versturen. Niet andersom.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 8
Kun je de bewoording uit de brief hier plaatsen en eventuele andere termen of formulieren waar ze naar verwijzen? Ontvanger van een gift betaald normaal gesproken geen belasting, tenzij het anders verwoord is of je akkoord bent gegaan om dat wel te doen misschien?
-
- Amerika-expert
Sorry, dat bedoelde ik met 'en wat ga je dan doen...' Zoals al is gezegd hoort NBC een ingevulde 1099 voor eind januari naar de IRS en jou te versturen. Omdat je die niet hebt ontvangen, kun je zelf op je belastingaangifte aangeven dat je deze prijs (bedrag) hebt gekregen. Of niet, dat is aan jou. Maar in US is het niet noodzakelijk om een 1099 formulier te hebben om belasting over ontvangen inkomsten te betalen. Of niet, dat is aan de belastingbetaler.
-
- Amerika-ontdekker
Hoe kan ik een afbeeling hier plaatsen? Dan Zet ik die hier.
Wij hebben allemaal iets moeten ondertekenen toen wij daar waren en achteraf bleek inderdaad dat wij akkoord gingen om de tax te betalen. Blijkbaar moet iedereen die een giveaway doet waarbij de cadeau een hogere waarde heeft dan 600$ dit aangeven aan we belastingen. Het betalen is op dit ogenblik geen probleem, ik wil er gewoon vanaf zijn. Een velastingsadviseur vroeg hier 750€ voor per case en we zijn met 5. Dat is veel geld dus ik los het liever zelf op alleen weet ik niet hoe en NBC krijg ik maar niet aan de lijn te pakken.
Maar als iemand mij kan helpen met hoe ik hier een afbeeling kan zetten wil ik de brief hiet wel plaatsen.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als je een reactie plaatst zie je onderaan het tekstvak een tab met bijlagen staan. Als je daar op klikt kun je een bestand bijvoegen.
Je kunt ook een bestand direct in je bericht kopiëren, ik heb deze afbeelding met een knipprogramma gemaakt en gekopieerd.
Marianne
Je kunt ook een bestand direct in je bericht kopiëren, ik heb deze afbeelding met een knipprogramma gemaakt en gekopieerd.
Marianne
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 8
Belasting aangifte doen in de VS is gecompliceerd, een wereld van verschil met Nederland in ieder geval, vandaar dat bedrijven daar zoveel geld voor vragen. Maar betaal nog niemand, het is niet zeker of je wel belasting aangifte moet doen.
De brief of de 1099 MISC is belangrijk omdat ik niet denk dat jullie een SSN of ITIN hebben? Dat is vergelijkbaar met een BSN in Nederland of rijksregisternummer in Belgie. Zonder zo'n nummer kun je geen belasting aangifte doen. NBC kan naar mijn weten geen 1099 MISC uitgeven zonder het nummer van degene aan wie ze het cadeau geven.
Heb je wel zo'n nummer of hebben ze die aangevraagd voor de show dan moet je waarschijnlijk aangifte doen met een 1040-NR formulier.
De brief of de 1099 MISC is belangrijk omdat ik niet denk dat jullie een SSN of ITIN hebben? Dat is vergelijkbaar met een BSN in Nederland of rijksregisternummer in Belgie. Zonder zo'n nummer kun je geen belasting aangifte doen. NBC kan naar mijn weten geen 1099 MISC uitgeven zonder het nummer van degene aan wie ze het cadeau geven.
Heb je wel zo'n nummer of hebben ze die aangevraagd voor de show dan moet je waarschijnlijk aangifte doen met een 1040-NR formulier.
-
- Amerika-ontdekker
Dit is het document. Ik ben trouwens van België. Ik vermoed dat de waarde van de cadeau 1886,99$ is en het bedrag dat ik moet betalen 132.14$ is.
Er staat "tax withheld", lijkt mij dat de belasting dan al ingehouden/betaald is.
Ik weet niet veel van belasting, maar als ik google op dat form lijkt het erop dat dat de betaler/inhouder van de belasting dit moet verstrekken aan degene die het geschenk ontving, zodat deze persoon evt. dat weer van de belasting af kan trekken (met dat laatste heb je uiteraard niets te maken).
Ik weet niet veel van belasting, maar als ik google op dat form lijkt het erop dat dat de betaler/inhouder van de belasting dit moet verstrekken aan degene die het geschenk ontving, zodat deze persoon evt. dat weer van de belasting af kan trekken (met dat laatste heb je uiteraard niets te maken).
Terug in Texas!
-
- Amerika-ontdekker
Ik heb dit document ook ontvangen (was de achterkant). Het is niet dat ik geen Engels kan, maar ik begrijp er eerlijk gezegd niets van. 
Dit is een belastingformulier van Californië, niet van de IRS. Ze verklaren inderdaad dat ze al 7% aan staatsbelasting hebben ingehouden van het prijzengeld. De instructies op de achterkant zijn voor het geval je een belastingaangifte moet indienen in de staat Californië (in de VS geldt er in veel staten zowel op staatsniveau als op federaal niveau een belastingplicht). Maar zo'n aangifte is waarschijnlijk alleen nodig als je boven een bepaald bedrag aan inkomsten zit, en ik weet ook niet wat de regels zijn voor non-residents.
Je had het eerder over een Form 1099 - hoe werd je oorspronkelijk daarnaar verwezen dan? Want dat zou een IRS formulier moeten zijn, van de federale belastingdienst, maar ook uitgegeven in dit geval door NBC Universal.
Je had het eerder over een Form 1099 - hoe werd je oorspronkelijk daarnaar verwezen dan? Want dat zou een IRS formulier moeten zijn, van de federale belastingdienst, maar ook uitgegeven in dit geval door NBC Universal.
- goldenhills
- Amerika-expert
Dit is inderdaad geen belastingaanslag, maar een document dat NBC verstrekt met een jaaroverzicht met wat ze aan jou hebben betaald, en eventueel aan belasting hebben afgedragen. Dit is naar jou gestuurd, en ook naar de Californische belastingdienst.
Ik ben zeker geen belastingadviseur, maar het lijkt erop dat voor de Californische belasting je geen aangifte hoeft te doen omdat de belasting al is ingehouden.
https://www.ftb.ca.gov/pay/withholding/withholding-on-nonresidents.html
Als je geen vergelijkbaar document voor de federale belasting ontvangt dan heb je kans dat het onder de grens valt van wat federaal belast wordt. Ik kan zo snel niet vinden wat de limiet is voor giften aan bedrijven aan individuen. Voor individuen onderling is het in ieder geval $15,000.
https://www.irs.gov/businesses/small-businesses-self-employed/frequently-asked-questions-on-gift-taxes-for-nonresidents-not-citizens-of-the-united-states
Ik ben zeker geen belastingadviseur, maar het lijkt erop dat voor de Californische belasting je geen aangifte hoeft te doen omdat de belasting al is ingehouden.
https://www.ftb.ca.gov/pay/withholding/withholding-on-nonresidents.html
Als je geen vergelijkbaar document voor de federale belasting ontvangt dan heb je kans dat het onder de grens valt van wat federaal belast wordt. Ik kan zo snel niet vinden wat de limiet is voor giften aan bedrijven aan individuen. Voor individuen onderling is het in ieder geval $15,000.
https://www.irs.gov/businesses/small-businesses-self-employed/frequently-asked-questions-on-gift-taxes-for-nonresidents-not-citizens-of-the-united-states
Ik denk niet dat dit onder de "gift tax" valt, maar onder "prizes and awards." Maar ik ben ook maar een leek.