Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?
Mijn dochter heeft Corona gehad eind januari 2022 en mijn man begin maart 2022. Testen zij nu allebei nog positief bij een Corona test?
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 69
Wij testten alle 4 weer negatief met een antigeen zelftest 10-14 dagen na een positieve GGD PCR test. Even kopen bij de supermarkt en je weet het 

@musmartine - ik denk dat als je gewoon even thuis wat zelftests doet, je direct een bruikbaar antwoord krijgt op je vraag!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Er is een heel topic gewijd aan Testifly.de, zie hier. Ook wordt daar een link naar een filmpje op Youtube genoemd waarin alles duidelijk uitgelegd en voorgedaan wordt.musmartine schreef: ↑13 apr 2022, 18:13Misschien is die vraag al beantwoord, maar ik kan het niet zo nel vinden. Kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe testyfly werkt? Kan ik dan gewoon met een zelftest die ik bij de supermarkt koop doen?
Roland
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Update: gisteren gebeld met landelijk, nu met lokale GGD (ook die in West-Brabant, toevallig). Vanaf maandag zal m'n dochter het herstelbewijs in de app kunnen ophalen. Omdat het dan Pasen is maken ze dinsdag voor haar het gevraagde positief testbewijs met een brief, dus die gaat er aan komen. Ik vroeg nog of ze dit nu sinds kort doen omdat de vraag hiernaar is toegenomen en ze gaf aan dat dat inderdaad het geval was (wij weten hier hoe dat komt). Ze hebben wel zelf iets opgesteld begreep ik, dus wellicht dat het daarom tussen GGD's onderling wat zou kunnen afwijken van elkaar. Zo, weer een hobbel genomen.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 8
Beetje late reactie ivm een recente coronabesmetting:
Spoedtest.nl vorig jaar juni gebruikt voor een reis naar Spanje, in de periode dat je ook binnen de EU nog moest testen, prima ervaring gehad met naat pcr economy test. Zit hier een vestiging op 5 minuten lopen, testen zelf was zo gebeurd.
Keurig binnen de gestelde termijn uitslag gekregen, reiscertficaat keurig in de mail. Goedgekeurd door transavia.
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 8
@musmartine om je een idee te geven: zeer recent covid gehad, dinsdag 5 april 2022 een positieve pcr test gehad bij de GGD, nadat ik die maandag klachten kreeg en de zelftest paars uitsloeg, positiever kon haast niet
.
Eerder vanavond testte ik negatief op een zelftest. Zo’n Flowflex geval van de kruidvat/AH. Exact 10 dagen dus. Als je uitgaat van mijn positieve zelftest op maandag 4 april, 11dagen. Gerekend met 14 april (vandaag dus). Het zou me dus zeer verbazen als je man en dochter nog positief testen bij besmettingen in januari en maart.

Eerder vanavond testte ik negatief op een zelftest. Zo’n Flowflex geval van de kruidvat/AH. Exact 10 dagen dus. Als je uitgaat van mijn positieve zelftest op maandag 4 april, 11dagen. Gerekend met 14 april (vandaag dus). Het zou me dus zeer verbazen als je man en dochter nog positief testen bij besmettingen in januari en maart.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 14 apr 2022, 21:31, 2 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West
@musmartine
Ik ben het met degene boven mij eens. Ik heb zelf ook Corona gehad in maart en wetend dat je een positief testresultaat moest hebben, ben ik gaan testen bij een plek waar je een resultaat kreeg. Die zaterdag positief GGD PCR en die maandag testen ik negatief op een antigen.
Bij mij dus 2 dagen na dat ik positief was getest(:
Ik ben het met degene boven mij eens. Ik heb zelf ook Corona gehad in maart en wetend dat je een positief testresultaat moest hebben, ben ik gaan testen bij een plek waar je een resultaat kreeg. Die zaterdag positief GGD PCR en die maandag testen ik negatief op een antigen.
Bij mij dus 2 dagen na dat ik positief was getest(:
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 69
Zelfde hier voor 4 personen: Na 10-14 dagen al weer negatief met een zelftest.
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Ook ik was na circa 9 dagen alweer negatief op zelftest. En ik heb er sindsdien meerdere van verschillende fabrikanten gedaan (FlowFlex, Biosynex o.a.) - allemaal negatief. En ik probeer er om de paar dagen eentje te doen, zodat ik me kan voorbereiden voor het geval dat.
2022: New York City, NY
2023: Washington, D.C. & Baltimore, MD (niet doorgegaan)
2024: Washington, D.C.
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 18
Dus je hebt een brief van de huisarts kunnen krijgen? Hopelijk gaat mij dat ook lukken want ik zie bijna overal dat huisartsen hier niet aan beginnen wegens belangenverstrengelingDutchDeafBoy schreef: ↑13 apr 2022, 09:09Ik heb net even gebeld met mijn GGD (Zuidoost Brabant), die gaan mij in elk geval helpen aan dat eerste (de positieve testuitslag). Maar over dat tweede wist de dame aan de andere kant van de lijn niets. Ze zou mijn verzoek en vraag nog wel doorzetten naar een collega die mij dan weer mailt, dus even afwachten nog.dennisyzf schreef: ↑12 apr 2022, 20:23Ik heb gebeld met de GGD (in mijn geval West-Brabant).
Zij hebben we na het doorgeven van bsn etc een tweetal documenten gestuurd.
*Een testuitslag van mijn dochter haar positieve test waar meer info op staat dan de papieren versie van coronacheck
*Een korte brief dat ze positief getest was op datum x en dat ze conform Nederlandse regelgeving niet meer in selfisolatie hoeft.
Ze geven aan dat de laatste brief voldoende is voor de VS ookal staat er niets in over reizen.
Ik denk dat ik hiervoor morgen ook buitenlandse zaken nog bel.
Maar in principe verwacht ik aan de brief van de huisarts die ik heb wel genoeg te hebben. Mij was het vooral te doen om de positieve testuitslag. De brief geeft namelijk weliswaar in steenkolen Engels aan dat ik mag reizen ('...so he can travel'), maar ook dat ik 'healed and without symptoms' ben. Kan me niet voorstellen dat ze dán nog moeilijk gaan doen op schiphol, wel?

Maar wat een gedoe! En we laten wel weer even zien waar Nederland weer erg klein in is pffff
-
- Amerika-ontdekker
Ik heb inderdaad een brief kunnen krijgen. Ze waren wel wat terughoudend, en ik twijfel of het voldoende is voor het geval ik toch de VS in wil met m'n herstelbewijs. Ik ben daar allerminst zeker van, en ga dus alsnog gewoon lekker een testje laten doen vooraf. Ik denk wel dat ik geluk heb gehad dat ik geen 'vaste' huisarts heb. Bij ons rouleren ze als het ware. Dat zorgt ervoor dat ze toch enigszins neutraal zijn, waardoor ze uiteindelijk gewoon maar een brief geschreven hebben.Janneman99 schreef: ↑15 apr 2022, 09:53Dus je hebt een brief van de huisarts kunnen krijgen? Hopelijk gaat mij dat ook lukken want ik zie bijna overal dat huisartsen hier niet aan beginnen wegens belangenverstrengelingDutchDeafBoy schreef: ↑13 apr 2022, 09:09
Ik heb net even gebeld met mijn GGD (Zuidoost Brabant), die gaan mij in elk geval helpen aan dat eerste (de positieve testuitslag). Maar over dat tweede wist de dame aan de andere kant van de lijn niets. Ze zou mijn verzoek en vraag nog wel doorzetten naar een collega die mij dan weer mailt, dus even afwachten nog.
Maar in principe verwacht ik aan de brief van de huisarts die ik heb wel genoeg te hebben. Mij was het vooral te doen om de positieve testuitslag. De brief geeft namelijk weliswaar in steenkolen Engels aan dat ik mag reizen ('...so he can travel'), maar ook dat ik 'healed and without symptoms' ben. Kan me niet voorstellen dat ze dán nog moeilijk gaan doen op schiphol, wel?![]()
Maar wat een gedoe! En we laten wel weer even zien waar Nederland weer erg klein in is pffff
Maar inderdaad echt een enorm gedoe. Met alle verhalen hiero vraag je je oprecht af of luchthavenpersoneel zich wel voldoende laat informeren over de regels die het CDC oplegt. Want ik denk dat als dat al bij iedereen duidelijk is, het allemaal mee zou kunnen vallen. Nu kun je nog teruggestuurd worden omdat men misschien niet weet hoe dat met herstelbewijs precies werkt.
Verder snap ik niet dat het herstelbewijs niet laat zien wat voor test er is afgenomen (of dat er een apart bewijs is van je positieve test), want ook dat wordt door CDC vereist. Gelukkig kon de GGD dit heel makkelijk oplossen, maar dat moet je ook maar net weten. Was ik er niet op gestuit in dit topic, dan had ik alsnog een probleem gehad mocht de antigeentest volgende week zondag een positieve uitslag geven.
Het is enerzijds matige voorbereiding vanuit Nederland, anderzijds de strenge regels in de VS. Ik begrijp dan ook nog steeds niet waarom ze die verplichtingen niet gewoon afschaffen gelet op wat alle andere landen doen.
-
- Amerika-ontdekker
Opheffen van die belachelijke regel zou wel fijn zijn maar ik reken daar maar niet op.
Over iets minder dan 3 maanden reis ik naar Florida. Hoop ik.
Ik ben nu ziek en laat me morgen testen bij de GGD. Als de uitslag positief is hoef ik dus geen test te doen voor ik afreis een dag van tevoren.
Herstelbewijs en brief zou dan genoeg moeten zijn. Als het bij de eigen huisarts (ik heb ook een praktijk met roulerende artsen) niet zou lukken kan ik nog mijn bedrijfsarts proberen. Die suggestie las ik ook ergens. Sommige GGD regio's sturen wel een ondertekende brief mee maar sommige ook weer niet GRRRRR.
Verder was er de suggestie van https://vaccinatiecentrum.nl/nl/
Daar kun je afspreek maken (wel een eind rijden voor mij) om voor 29,95 een brief van een arts daar mee te krijgen.
Enfin, even de test afwachten en dan meteen maar even kijken wat er mogelijk is en dan eventueel snel een afspraak maken bij https://vaccinatiecentrum.nl/nl/
Datum maakt niet uit schijnt, als het maar binnen die vereiste 90 dagen voor vertrek is.
Ik ben nu ziek en laat me morgen testen bij de GGD. Als de uitslag positief is hoef ik dus geen test te doen voor ik afreis een dag van tevoren.
Herstelbewijs en brief zou dan genoeg moeten zijn. Als het bij de eigen huisarts (ik heb ook een praktijk met roulerende artsen) niet zou lukken kan ik nog mijn bedrijfsarts proberen. Die suggestie las ik ook ergens. Sommige GGD regio's sturen wel een ondertekende brief mee maar sommige ook weer niet GRRRRR.
Daar kun je afspreek maken (wel een eind rijden voor mij) om voor 29,95 een brief van een arts daar mee te krijgen.
Enfin, even de test afwachten en dan meteen maar even kijken wat er mogelijk is en dan eventueel snel een afspraak maken bij https://vaccinatiecentrum.nl/nl/
Datum maakt niet uit schijnt, als het maar binnen die vereiste 90 dagen voor vertrek is.
-
- Amerika-ontdekker
Dat laatste klopt inderdaad.Janneman99 schreef: ↑15 apr 2022, 10:57Opheffen van die belachelijke regel zou wel fijn zijn maar ik reken daar maar niet op.
Maar zorg wel dat je - zodra je je herstelbewijs hebt - even contact opneemt met je regionale GGD-afdeling en vraag hen om een uitdraai van je testuitslag (niet te vergelijken met die brief die je ook noemt, die ze overigens idd duidelijk niet altijd afgeven zoals in mijn geval). Want het Nederlandse herstelbewijs accepteren ze, afgaande op wat ik tot nu toe allemaal gelezen heb, niet omdat er dus niet op staat wat voor test men heeft afgenomen. In de VS maakt het niet uit of het een PCR- of antigeentest betreft, maar het moet er wel op staan. Kost verder niets, zo'n uitdraai. Gewoon bellen, en dan mailen ze het naar je toe. Ik had 'm binnen een half uurtje binnen ofzo.
Wat de brief betreft: mochten de huisarts die opstellen, zorg dat daar het nodige in staat om te voorkomen dat die eventueel niet geaccepteerd wordt. In elk geval gegevens van je paspoort zoals namen, BSN e.d. Maar ook adres van huisartsenpraktijk en handtekening van de arts, en een tekst waaruit men kan opmaken dat je hersteld bent van corona en weer uit isolatie mag (of explicieter: dat je weer op reis mag). En oh ja: laat 'm in het Engels schrijven, je weet maar nooit.
-
- Amerika-ontdekker
Dank voor de uitgebreide reactie!
Wij zijn zojuist alledrie negatief getest.
Mijn dochter zal ik niet op haar negatieve testresultaten laten reizen maar op de brief van de GGD.
Ik zal hier morgen iets van me laten horen of de brief van de GGD inderdaad voldoet zoals de verwachting is.
Voor kinderen onder de 12 die niet gevaccineerd zijn heeft het reizen op een herstelbewijs als voordeel dat ze niet na 3-5 dagen in de USA een test moeten ondergaan en niet voor eventuele latere binnenlandse vluchten of de terugreis.
Mijn dochter zal ik niet op haar negatieve testresultaten laten reizen maar op de brief van de GGD.
Ik zal hier morgen iets van me laten horen of de brief van de GGD inderdaad voldoet zoals de verwachting is.
Voor kinderen onder de 12 die niet gevaccineerd zijn heeft het reizen op een herstelbewijs als voordeel dat ze niet na 3-5 dagen in de USA een test moeten ondergaan en niet voor eventuele latere binnenlandse vluchten of de terugreis.
@Janneman99
Als je pas over drie maanden reist dan test je tegen die tijd toch 99% zeker negatief en hoef je al dat gedoe niet in orde te maken. En mocht je een uitzondering zijn en dat kun je nagaan door b.v. over 2 maanden nog eens te testen dan heb je nog tijd genoeg om die heisa in orde te maken.
Als je pas over drie maanden reist dan test je tegen die tijd toch 99% zeker negatief en hoef je al dat gedoe niet in orde te maken. En mocht je een uitzondering zijn en dat kun je nagaan door b.v. over 2 maanden nog eens te testen dan heb je nog tijd genoeg om die heisa in orde te maken.
Ik wou graag een succesvolle reis melden!
Onze situatie: wij zijn begin maart beide positief getest bij de GGD.
3 weken later test mijn man niet meer positief bij de ggd, maar ik nog wel, het kan dus er verschillend zijn per persoon.
Wij zijn toen voor de herstelbewijs-route gegaan. Na het lezen van dit forum hebben we contact opgenomen met vaccinatiecentrum.nl, dit ging heel snel.
Gister gevolgen met Delta (klm op Schiphol deed de check) van Amsterdam naar Atlanta. We hebben meegenomen: herstelbewijs ggd op papier (te printen via CoronaCheck) en brief van vaccinatiecentrum.nl. Alles ging goed en we zijn dus aangekomen in de VS!
Onze situatie: wij zijn begin maart beide positief getest bij de GGD.
3 weken later test mijn man niet meer positief bij de ggd, maar ik nog wel, het kan dus er verschillend zijn per persoon.
Wij zijn toen voor de herstelbewijs-route gegaan. Na het lezen van dit forum hebben we contact opgenomen met vaccinatiecentrum.nl, dit ging heel snel.
Gister gevolgen met Delta (klm op Schiphol deed de check) van Amsterdam naar Atlanta. We hebben meegenomen: herstelbewijs ggd op papier (te printen via CoronaCheck) en brief van vaccinatiecentrum.nl. Alles ging goed en we zijn dus aangekomen in de VS!
Ik heb nu deze 2 brieven gehad van de GGD. Op de eerste staat mijn zoon zijn naam, geboortedatum, BSN en het specimen: nasopharyngeal Swab en de testnaam en de uitslag positive. Op de tweede brief, die ondertekend is, staat in het Engels dat hij positief getest is en dat hij, volgens de Nederlandse regelgeving niet meer in quarantaine hoeft. Beide brieven hebben het GGD logo. Zal dit met het herstelbewijs dan voldoende zijn?
Ik vind het echt belachelijk hoe ingewikkeld dit is. Ik wordt echt van kastje naar de muur gestuurd.
Mijn vriendin en ik gaan begin Mei naar de Verenigde Staten. We zijn allebij positief getest op corona de afgelopen 3 weken. En hebben hier dus een herstelbewijs voor nu. Dit is alleen totaal waardeloos gezien ik geen arts of instantie kan vinden die een document wil maken waarom gevraagd wordt.
Ook bij Buitenlandse Zaken wordt verwezen niet naar de huisarts maar naar bedrijven die vaccinaties voor reizen regelen. Dus travelhealthclinic gebeld ook geen mogelijkheid voor dit document.
Enige die het lijkt te doen is vaccinatiecentrum. Echter da's wel heel ver rijden gezien ik in het oosten van het land woon.
Weet iemand nog andere alternatieven? Anders toch maar gokken op een antigeen test dat dat goed gaat.
Mijn vriendin en ik gaan begin Mei naar de Verenigde Staten. We zijn allebij positief getest op corona de afgelopen 3 weken. En hebben hier dus een herstelbewijs voor nu. Dit is alleen totaal waardeloos gezien ik geen arts of instantie kan vinden die een document wil maken waarom gevraagd wordt.
Ook bij Buitenlandse Zaken wordt verwezen niet naar de huisarts maar naar bedrijven die vaccinaties voor reizen regelen. Dus travelhealthclinic gebeld ook geen mogelijkheid voor dit document.
Enige die het lijkt te doen is vaccinatiecentrum. Echter da's wel heel ver rijden gezien ik in het oosten van het land woon.
Weet iemand nog andere alternatieven? Anders toch maar gokken op een antigeen test dat dat goed gaat.