Florien schreef:Hiii dudes,
Ik ben een meisje van achttien jaar en ik ga 16 augustus vertrekken naar de states.
Heel leuk en aardig,maar ik heb wel een visum nodig.En om eerlijk te zijn snap ik er helemaal niks meer van.Ik ga een halfjaar stagelopen in Temecula (Californïe),ik woon daar bij mijn oom en ik heb twee stagebedrijven gevonden.Dat is dus geregelt,nu wil ik graag weten wat de juiste volgorde van handelen is.Volgens de een moet ik namelijk een soort formulier hebben van de stagebedrijven waarin staat dat ze mij als hun stagiaire aannemen,volgens de ander is dat niet nodig en moet ik gewoon maar een afspraak maken met het consulaat in Amsterdam.Ik weet ook niet zo goed welk visum nou juist geschikt is voor mijn situatie.Ik ben wel een student,maar ik ga er niet heen om naar school te gaan.En ik werk wel,maar ik krijg er niet voor betaald.
Ik ben echt bang dat ik alles niet op tijd red!
Dus alsjeblieft beste Amerika freaks,help mij,door te vertellen wat de juiste stappen zijn (en het liefst zo uitgebreid mogelijk..).
Liefss,Florien
Dag Florien van achttien,
Als je werk gerelateerd is aan een studie die je doet / gaat doen en een echte stage is, zul je een J-1 visum nodig hebben.
Wanneer het meer de bedoeling is dat je gewoon een tijdje in California zit (druiven plukken oid), zul je een B-1 bussiness visa moeten hebben denk ik. Je verhaal bevat voor mij te weinig info om de vraag met zekerheid te beantwoorden, dus misschien kun je wat meer vertellen?
In beide gevallen zou ik in ieder geval zorgen voor een verklaring van het bedrijf waar je gaat werken, waarin expliciet staat vermeld dat je op vrijwillige basis komt werken en beslist niet betaald zult krijgen. Voor een B visum heb je volgens mij verder geen overheidsdocumenten nodig uit de VS. Voor een J-1 visum heb je wel een document nodig, form DS-2019, welke waarschijnlijk niet door het bedrijf in kwestie verstrekt kan worden (daarvoor zul je een bureau in de arm moeten nemen, en kun je rekenen op flinke kosten).
Wanneer je voor 6 maanden naar de VS gaat, zul je sowieso op het consulaat ook moeten aantonen dat je over voldoende financiele middelen beschikt om jezelf te onderhouden (je krijgt tenslotte geen salaris), en dat je ook weer terug zult keren naar Nederland.
Het regelen van een visum is niet gemakkelijk, en niet iets waar je licht over moet denken, dus je zult er goed aan doen je daar flink in te verdiepen, of iemand in de arm te nemen die weet hoe alles werkt.
Begin maar eens met zoeken op dit forum. Ook op
http://www.fulbright.nl en dan het "kenniscentrum" is heel wat informatie te vinden die voor jou mogelijk relevant is.
Succes