Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Big Al »

Janneman99 schreef:
18 apr 2022, 21:31
Hangt van de afdruk af? Je kunt toch maar op 1 manier een afdruk maken van de gegevens uit de corona-app?
Ik doelde op de gegevens die erop staan, niet op de wijze van afdrukken. De CDC eist dat er bepaalde elementen op de afdruk staan, zoals het type test. Als ik het mij goed herinner voldeed de GGD-documentatie in het verleden niet aan die eis.

CDC:
A test result must be in the form of written documentation (paper or digital copy). The documentation must include:

1) Type of test (indicating it is a NAAT or antigen test)
2) Entity issuing the result (e.g., laboratory, healthcare entity, or telehealth service)
3) Sample collection date
- A negative test result must show the sample was taken no more than 1 day before the flight.
- A positive test result for documentation of recovery from COVID-19 must show the sample was taken within the 90 days before the flight.
4) Information that identifies the person (full name plus at least one other identifier such as date of birth or passport number)
5) Test result

Before boarding a flight to the U.S., you will need to show a paper or digital copy of your test result for review by the airline and may be requested to show to public health officials after you arrive in the U.S.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... r%20flight.
Voor de volledigheid nog even de officiële tekst (excuses voor het plaatje - de CDC houdt het kopiëren van de tekst tegen):
image.png
image.png
image.png (28.06 KiB) 2263 keer bekeken
image.png
image.png (77.04 KiB) 2263 keer bekeken
Bron: https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/Amen ... 2021-p.pdf
Janneman99
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door Janneman99 »

Dank!
1986 FL - 1992 NY - 2000 FL - 2005 Stormchase OKC - 2006 FL - 2008/2009/2010 Stormchase CO - 2011/2012/2013/2014/2015 Stormchase OKC - 2016 Nat.Parks SW - 2017 Stormchase OKC - 2018 Nat.Parks Mid - 2019 Stormchase OKC - 2022 FL - 2023 Stormchase OKC
JichaelMordan
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door JichaelMordan »

@Big Al Het staat er inderdaad raar.

Echter ben ik afgelopen vrijdag met alleen GGD het herstelbewijs (die je online dus kunt uitprinten) én aanvullende certficate of recovery verkregen via vaccinatiecentrum.nl (deze had ik vanaf eind maart) afgereisd.

Ben met UA gevlogen, van te voren alle documentatie geupload en boarding pass verkregen. Op Schiphol en bij customs is verder niet naar de documenten gekeken.
dennisyzf
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door dennisyzf »

Pamny schreef:
18 apr 2022, 12:05
dennisyzf schreef:
16 apr 2022, 08:46
Zojuist zijn onze papieren aandachtig beoordeeld en een brief die je bij de GGD kan krijgen (zie mijn vorige berichten op page 11/12 zijn voldoende.

In die brief van de ggd staat alleen dat je uit quarantaine mag en niets specifiek dat je mag reizen (conform de eerder door mij geposte presidential order) en dat is dus voldoende.
No need voor betaalde oplossingen.
Dus als ik het goed begrijp heb je je herstelcertificaat geprint uit de Corona check app. En een brief van de arts van de GGD gekregen. En dan is het in orde? Krijg je die brief per mail en hoelang van te voren heb je die aangevraagd?

Nee je belt de GGD. Die weten inmiddels ook dat bepaalde landen meer vragen dan de CoronaCheck app uitprint.
De GGD stuurt je dan GRATIS een e-mail met een brief ondertekend door een arts dat je uit quarantaine mag. En een bewijs van je positieve test die voldoet aan de US eisen (das meer de de Corona app.

Beide documenten voldoen aan de richtlijnen uit de US presidential directieve die ik eerder gepost heb.
DutchDeafBoy
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door DutchDeafBoy »

dennisyzf schreef:
19 apr 2022, 16:18
Pamny schreef:

Dus als ik het goed begrijp heb je je herstelcertificaat geprint uit de Corona check app. En een brief van de arts van de GGD gekregen. En dan is het in orde? Krijg je die brief per mail en hoelang van te voren heb je die aangevraagd?

Nee je belt de GGD. Die weten inmiddels ook dat bepaalde landen meer vragen dan de CoronaCheck app uitprint.
De GGD stuurt je dan GRATIS een e-mail met een brief ondertekend door een arts dat je uit quarantaine mag. En een bewijs van je positieve test die voldoet aan de US eisen (das meer de de Corona app.

Beide documenten voldoen aan de richtlijnen uit de US presidential directieve die ik eerder gepost heb.
Dat geldt duidelijk niet voor alle GGD-afdelingen. Ik heb inmiddels twee keer gebeld (vorige week en vanmiddag), maar vang steeds bot. Vorige week konden ze me wel helpen aan een positieve testuitslag, wat in principe voldoende zou moeten zijn i.c.m. de brief van huisarts die ik heb. Maar ik ben nogal onzeker over de tekst die erin staat en vooral hoe streng luchthavenpersoneel op exacte terminologie conform de presidential order gaat letten. Anders gezegd, ik wil het niet laten afhangen van iemand die wellicht van mening is dat een bepaald woordje niet overeenkomt met wat CDC vereist.

Dus ik vind een back-up toch wel zo prettig. GGD Brabant-Zuidoost wil er echter niet aan om de een of andere reden. Die gaven wel de tip contact op te nemen met KLM Health Services, die zouden blijkbaar nog kunnen helpen, dus daar ben ik nu op aan het wachten.

Maar het is dus allemaal niet landelijk afgesproken hoe GGD’s deze aanvragen moeten afhandelen, dat is me wel duidelijk.

Ik blijf ondertussen gewoon duimen dat ik zondag negatief test op antigeentest. Vooralsnog geen enkele zelftest gehad die op een verrassing wijst.

EDIT: ook KLM kan mij niet verder helpen verneem ik zonet
2022: New York City, NY
2023: Washington, D.C. & Baltimore, MD (niet doorgegaan)
2024: Washington, D.C.
Fitfortravel
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Fitfortravel »

Goed om te horen dat de GGD inmiddels ook meewerkt. Echter, het feit dat je zelf geen rekening krijgt, betekent niet dat het gratis is. Het NZA-tarief van ruim €89 zal waarschijnlijk gewoon in rekening worden gebracht, als is het dan niet bij jezelf. En dat is vrij logisch, ook daar werken de artsen en alle medewerkers niet voor niets.
Pamny
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 38

Bericht door Pamny »

Pamny schreef:
dennisyzf schreef:
16 apr 2022, 08:46
Zojuist zijn onze papieren aandachtig beoordeeld en een brief die je bij de GGD kan krijgen (zie mijn vorige berichten op page 11/12 zijn voldoende.

In die brief van de ggd staat alleen dat je uit quarantaine mag en niets specifiek dat je mag reizen (conform de eerder door mij geposte presidential order) en dat is dus voldoende.
No need voor betaalde oplossingen.
Dank je voor je antwoord. Ik heb GGD west Brabant gistermorgen een e-mail gestuurd met al mijn gegevens en van mijn echtgenoot. Ik had binnen een paar uur alle pdfs met de uitgebreide positieve test en een brief van een arts. Super makkelijk geregeld. En inderdaad gratis want dat was ook mijn motivatie om het via de GGD te doen. We vliegen over 2 weken pas. Dus geen stress dat je alles pas een dag van te voren krijgt.
2003/rondreis Florida 2004 NewYork-Florida 2005 Newyork-Florida. 2006 t/m 2008 California,New York Florida Las Vegas.2008 t/m feb 2020 Las Vegas. nov 2021 Las Vegas New York 19 keer. Las Vegas 25 keer. Mei 2022 Las Vegas New York
Pamny
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 38

Bericht door Pamny »

Ik heb ik inmiddels ook contact gehad met Delta over de aangeleverde papieren van de GGD(ik moest ze toch spreken en omdat ik een hoge status heb kom ik makkelijk met ze in contact). En Delta zei dat ik Good to go was.
2003/rondreis Florida 2004 NewYork-Florida 2005 Newyork-Florida. 2006 t/m 2008 California,New York Florida Las Vegas.2008 t/m feb 2020 Las Vegas. nov 2021 Las Vegas New York 19 keer. Las Vegas 25 keer. Mei 2022 Las Vegas New York
Trom
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Trom »

@Fitfortravel
Het hangt heel erg af van de regionale GGD. Hier werken ze totaal niet mee.
Een organisatie als Fit for Travel kan dus nog steeds belangrijk zijn. Het zou alleen veel fijner zijn als ze -zoals uit voorlaatste bericht van Pamny blijkt- eerder de verklaring afgeven. Dus zodra het herstelbewijs wordt afgegeven. Dan zitten mensen niet in de stress of hun verklaring wel komt op de voorlaatste dag.
Janneman99
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door Janneman99 »

Zojuist gebeld met GGD Groningen. Zij weten precies wat er nodig is en ik kan 2 a 3 dagen voor mijn vertrek bellen. Dan maken ze brief van de arts in orde + een compleet dossier van alle vaccinaties + de positieve test van afgelopen dinsdag.
Dat moet ik dan persoonlijk de dag voor ik vertrek in Groningen gaan ophalen om mijn paspoort e.d. te checken.
Dat is een hele opluchting. Ze verzekerden me dat ze dit doen zolang dat voor de VS nodig is.
Advies was om daarnaast ook nog eens alles af te drukken wat je hebt. Ik doe dat dan wel even van alles 2 x dan heb nog een setje achter de hand mocht het bij de incheckbalie ingenomen worden :thumbup:
1986 FL - 1992 NY - 2000 FL - 2005 Stormchase OKC - 2006 FL - 2008/2009/2010 Stormchase CO - 2011/2012/2013/2014/2015 Stormchase OKC - 2016 Nat.Parks SW - 2017 Stormchase OKC - 2018 Nat.Parks Mid - 2019 Stormchase OKC - 2022 FL - 2023 Stormchase OKC
susannef
Amerika-ontdekker
Partner van: Remko Voets
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door susannef »

Hoe kan ik de GGD benaderen voor die brief en welke gegevens hebben ze nodig? Welk telefoonnr/ emailadres? Wij vliegen over 2 weken met delta hebben ook recovery letter nodig
Trom
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Trom »

Je moet contact opnemen met je regionale GGD:
Het vervelende is dat elke GGD zijn eigen beleid voert.
Ook tijdens de corona epidemie zorgde die versplintering in Nederland er voor dat hier alles in vergelijking met de rest van Europa achterliep.
Nu is het zeer ergerlijk om te zien dat de ene GGD graag meedenkt en de ander mensen nul op het rekest geeft.
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 69

Bericht door harryh »

@susannef over 2 weken test je normaal al lang weer negatief met een antigeen zelftest, is dat geen denkrichting?
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

@susannef Van wanneer is je besmetting? Inderdaad grote kans dat je allang weer negatief test op een antigen zelftest, zoals @harryh aangeeft. Die antigentest die je bij de health check centre’s en de spoedtest.nl’s van deze wereld doet zijn dezelfde testen, alleen dan afgenomen door een “professional” bij toegangsbewijs.nu en testitfly doe je notabene zelf de test alsof je een zelftest doet.

Overigens benoemd wijs op reis in zijn app nu ook expliciet dat je bij het herstelbewijs een positieve testuitslag moet laten zien en een aparte verklaring moet hebben en dat huisartsen deze verklaring niet afgeven. Was mij nog niet eerder opgevallen :wink:
Bijlagen
55A29C1C-3347-49D8-84F3-A4286AE5B802.jpeg
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
Gast

Bericht door Gast »

@harryh met zo’n brief hoef je niet meer in de onzekerheid te zitten dat je een dag van te voren misschien positief test.
Met een test 1 dag voor vertrek blijft het altijd afwachten.

Dan biedt die brief toch wel meer zekerheid dat je mag vliegen. Dan snap ik wel dat je dat liever hebt :thumbup:
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

harryh schreef:
22 apr 2022, 17:30
@susannef over 2 weken test je normaal al lang weer negatief met een antigeen zelftest, is dat geen denkrichting?
Ongeveer 12% van Covid-19 patiënten test nog positief twee weken na hersteld geacht te zijn (bron: https://www.thelancet.com/pdfs/journals ... 0119-X.pdf). Voor de goede orde: bij sommige onderzoeken was dit percentage 5-6%, terwijl bij andere de uitkomst zo'n 15% was.

Het type test maakt niet zoveel uit (PCR vs. antigeen) in de resultaten. Fecale testen laten wel een langere periode van blijvend-positieve resultaten zien.

Overigens komt het blijkbaar vaker voor bij jongere mensen dat ze positief blijven testen.

Ik heb nog geen duidelijke informatie gevonden over de lengte van de periode dat deze groep een positief resultaat blijft hebben. Onderzoek van Dr. Tao et al uit 2020 (https://link.springer.com/article/10.10 ... 20-00778-8) lijkt aan te geven dat bij een groot deel de groep die positief blijft testen de gebruikelijke neus-test zeker nog een maand na herstel een positief resultaat laat zien. Helaas lijkt deze studie weinig patiënten langer gevolgd te hebben.

Het meest alarmerende voor reizigers is dat het erop lijkt dat er mensen zijn die eerst een negatief resultaat krijgen na herstel en daarna toch nog weer positief testen. Onderstaande grafiek laat dat denk ik zien. Op de X-as staat het aantal dagen na besmetting. Daar moet je derhalve zo'n 10 dagen van aftrekken.
image.png
image.png (75.78 KiB) 1455 keer bekeken

Ik blijf dan ook aanraden om met een herstelbewijs te reizen en het niet te laten aankomen op een negatief testresultaat vlak voor het vertrek, zéker als je met meerdere personen in je gezelschap reist die onlangs Covid-19 gehad hebben.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Als je kort voor vertrek zit dan kun je met zo'n herstelbewijs aan alle onzekerheid een einde maken. Geeft natuurlijk ook wat rust, Voor de rest blijft het nog een onzekere tijd en blijft het een risico dat je (opnieuw)positief test.

Maar ik blijf er bij dat je beter een test kunt doen via toegangsbewijs.nu of testifly. Je doet dan notabene dezelfde test als dat je thuis een zelftest zou doen. Als je de komende weken voor je vertrek gewoon regelmatig een zelftest doet, wat wij bijvoorbeeld ook nog steeds doen als wij bij kwetsbaren op visite gaan, dan zou het mij erg verbazen als je alsnog positief zou testen als je de test zou doen bij de Health check centre of spoedtest of wat ever. Een positieve test van een eerdere besmetting komt dan ook wel aan het licht.

Die antigen test is namelijk precies hetzelfde. PCR test zou ik never nooit doen dus dat speelt verder niet.
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

d_vdploeg schreef:
25 apr 2022, 10:46
dan zou het mij erg verbazen als je alsnog positief zou testen
Als ik het onderzoek van Dr. Tao goed interpreter is het heel goed mogelijk dat iemand die Covid-19 heeft gehad eerst een tijdje negatief test en daarna plotseling weer positief gaat testen. Ik heb het onderzoek niet heel erg diepgaand bestudeerd, maar volgens mij is dat toch één van zijn conclusies.

Ik kreeg voor mijn reis Covid-19 en ik was opgelucht dat de onzekerheid over het al dan niet kunnen reizen daarna weg was (met een herstelbewijs).
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

@Big Al Ja dat snap ik. Geeft zeker een gerust gevoel. Als ik zelf binnen 2 weken voor vertrek zou zitten zou ik het ook zeker doen.

Maar voor de mensen woonachtig in Nederland, (geen idee hoe het voor de Belgen is) is zo'n non covid verklaring of fit for travel verklaring best een ding. Want de GGD werkt niet altijd mee en de eisen van het CDC zijn best specifiek. Dus ben je aangewezen op externe partijen zoals bijv. vaccinatiecentrum. Als ik dat moet regelen dan moet ik naar Utrecht. Niet het einde van de wereld en ik zou er zeker mijn vakantie niet voor cancelen, maar toch.

En nogmaals. Ik zeg niet dat het niet kan, maar hoe kun je positief testen nadat je eerder negatief hebt getest op een antigen test en de komende tests ook negatief blijft testen? Statistisch gezien is die kans erg klein.

Stel.. Ik test negatief op een zelftest. Blijf in de komende 2 weken voor mijn vertrek steeds om de 2 a 3 dagen een zelftest doen en deze blijft negatief. Ik doe op de dag voor vertrek een nieuwe test, of laat deze doen via de spoedtest.nl's of healthcheckcentre's van deze wereld en hij is positief? Nogmaals het kan, maar grotere kans denk ik dat je opnieuw besmet bent, dan dat dit komt door de eerdere positieve test. Wat dat betreft blijft het een risico. Hopelijk gaat die testverplichting er ooit af.
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

Volgens de Britse krant The Independent zijn er signalen dat de Regering Biden de test-eisen per begin juni zal verlichten or zelfs opheffen.

Bron: https://www.independent.co.uk/travel/ne ... 65581.html
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer