Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis santon: 2de poging Zuidwest-Amerika.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
santon
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Mammoth Lakes in oktober

Bericht door santon »

Hoi allemaal,
We zouden tijdens onze rondreis van eind september tot midden oktober een tussenstop willen maken in Mammoth lakes. Heb net wel gezien dat erin oktober al sneeuw kan vallen. Heeft er iemand hier al ervaring mee gehad? Is dit dan nog wel te doen in oktober? Of nemen we beter een andere weg tussen Las vegas en Yosemite? Wat raden jullie aan? Groetjes Sandra
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis santon: 2de poging Zuidwest-Amerika.

Bericht door Martin & Marianne »

LA is zeker geen stad om in rond te lopen maar er zijn meer dan genoeg bezienswaardigheden die de moeite waard zijn en waarbij je ook in de goede buurten blijft. Universal Studios is leuk maar misschien is het ook niet gek om een studiotour te doen bij bijvoorbeeld Warner Bros. Dat kun je dan nog combineren met iets anders. Wij hebben al een paar keer gefietst tussen Santa Monica en Venice Beach, dat is erg leuk om te doen.
Voor de kust heb je in principe aan twee overnachtingen voldoende.

De afstand van Death Valley naar Springdale is best te doen. Maar het hangt er wel van af waar je overnacht in Death Valley. Rijden naar Kingman kan ook maar ik weet niet of je daar veel mee opschiet. Schrijf eens wat opties uit.
De beschikbaarheid van accommodaties kan ook van invloed zijn op de route. Kijk eens of er iets in de Grand Canyon vrij is. De Bright Angel Lodge ligt prachtig en is heel betaalbaar. Zie www.grandcanyonlodges.com.
Kijk ook voor de rest van de route zo snel mogelijk naar accommodatie. Annuleren kan altijd nog.

Marianne
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Mammoth Lakes in oktober

santon schreef:
24 apr 2022, 08:52
Hoi allemaal,
We zouden tijdens onze rondreis van eind september tot midden oktober een tussenstop willen maken in Mammoth lakes. Heb net wel gezien dat erin oktober al sneeuw kan vallen. Heeft er iemand hier al ervaring mee gehad? Is dit dan nog wel te doen in oktober? Of nemen we beter een andere weg tussen Las vegas en Yosemite? Wat raden jullie aan? Groetjes Sandra.
Je kunt dit soort vragen beter in je routetopic plaatsen. Het heeft immers invloed op je route. Bovendien heb je dan alles bij elkaar. Ik heb een moderator gevraagd het te verplaatsen.

Wellicht kan er al sneeuw vallen maar dat zal dan in de bergen zijn, daar heb je onderweg geen last van. Als er sprake is van vroege sneeuw is er wel het risico dat je niet via de Tioga Road kunt rijden. Maar daar zou ik niet van uitgaan.

Marianne
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Mammoth Lakes in oktober

Bericht door Pete.Z »

Wij zijn daar meestal rond die tijd, begin oktober, en hebben nooit last gehad van extreme sneeuwval.
Natuurlijk kan er al wat vallen, maar de echte sneeuw valt normaal gesproken vanaf november.
santon
Amerika-ontdekker

Bericht door santon »

De reden dat we van DV naar Kingman zouden rijden is omdat we de rit naar Zp toch wel wat ver vinden. Vanuit Kingman zouden we dan reizen als volgt:
- Kingman via route 66 naar Williams
- Williams - GC - Page
-Page
- Page - BC
- BC - ZP
- ZP
- Lv
- LV
- LV

Zo kunnen we ook LV als laatste op onze reis inplannen om nog wat uit te rusten voor we weer naar huis vertrekken.

Enkel over het stuk van SF naar Yosemite via Mammoth Lakes naar DV ben ik nog wel wat onzeker. Heb gezien dat ML op een hoogte ligt van 2500 meter. We rijden niet graag over de bergen en al zeker niet als er sneeuw ligt...dus daar zoeken we wel nog naar een alternatief...
Groetjes Sandra
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Wij vonden de hop on hop off in LA erg leuk. Houd er wel rekening mee dat het een hoop tijd kost. LA is een hele grote stad en als je onderweg uit wilt stappen en wat rond wilt kijken of een museum bezoeken of zo, dan ben je zo minimaal een halve, maar al snel een hele dag kwijt. Wij hebben 2 routes aan elkaar geplakt. Waar je ook rekening mee moet houden is dat je soms een poos op de volgende bus moet wachten. Maar wij vonden het zeker de moeite waard en LA heeft ons aangenaam verrast.
https://usa-chicago-lasvegas-losangeles ... april.html
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Ik heb dat ook al eens zo gedaan. Vanuit Death Valley naar Kingman (of was het nu omgekeerd). We reden toen door het Mojave National Preserve en via Baker. Baker is vanuit Death Valley goed te bereiken.

Als je niet over bergen wil rijden dan kom je eigenlijk ook niet in Yosemite en is het al helemaal een probleem om aan de andere zijde van de bergketen te geraken. Maar deze wegen zijn goed en eind september begin oktober kan het wel al eens sneeuwen op hoogte maar daar ga je geen last van hebben, dit is nog heel beperkt. Bergen zijn eigenlijk niet te vermijden als je Yosemite uit rijdt. Als je aan de andere kant bent dan heb je om Mammoth Lakes zelf te bereiken geen bergen te doen. De hele weg ligt daar nog op hoogte en het is pas na Mammoth Lakes dat je verder daalt.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik begreep de route via Kingman wel (maar waarom daarna in Williams overnachten en niet in het park?). En waar wil je in Death Valley ovenachten? Zoals gezegd maakt het nogal wat uit voor het stuk naar Springdale of Kingman. Wat wil je tussen Kingman en Williams doen?

Ik denk dat je in Bryce meer kans hebt op sneeuw dan in Mammoth Lakes. Maar goed, je weet het nooit. In plaats van Mammoth Lakes kun je ook in Lee Vining overnachten. Dat ligt wat lager. De 395 zal echt wel berijdbaar zijn. En bedenk dat de Tioga Pass hoger ligt dan Mammoth Lakes.

Het helpt als je aangeeft wanneer jullie precies willen vertrekken. Is dat begin oktober? Voor bijvoorbeeld Las Vegas is het ook handig om daar het weekend te vermijden, dan zijn de hotelkamers in het weekend vaak dubbel zo duur.

Marianne
santon
Amerika-ontdekker

Bericht door santon »

@ Marcopstal: Hoe wil je bedoelen 'als je langs de andere kant rijdt'? Onze bedoeling is van zeker Yosemite te doen. Mammoth lakes is wel prachtig denk ik maar hoeft niet zonodig. Welke route kunnen we dan best volgen om van SF naar Yosemite en death valley te rijden?
Marcopstal
Amerika-expert

Martin & Marianne schreef:
24 apr 2022, 10:30
In plaats van Mammoth Lakes kun je ook in Lee Vining overnachten.
Elevation Lee Vining = 2067 m
Elevation Mammoth Lakes = 2402 m
Elevation Tioga Pass = 3031 m

Mammoth Lakes is op zich niet "het van het". De Tioga Pass op zich is mooi om te doen en je hebt dan bij het afdalen zicht op Mono Lake. Dit is en blijft de favorabele route om naar Death Valley te rijden. Death Valley ligt nu eenmaal aan de andere kant van de bergketen dan Yosemite. Het enige alternatief zonder echt bergen is onderlangs rijden via Lake Isabelle. Maar om Yosemite in- en uit te rijden moet je ook al flink klimmen en dalen. Het is immers een vallei die in die bergketen ligt.

Zoals gezegd vanaf de 395 rijdt je niet echt omhoog naar Mammoth Lakes.
santon
Amerika-ontdekker

Bericht door santon »

Hallo Marianne,
I

Als ik het goed begrijp doe je de klim al tussen SF en Yosemite?
Waar zouden we best overnachten in Death Valley, hebt U suggesties?
Tussen Kingman en Williams of Flagstaff willen we de route 66 voor een stuk doen.
We zouden vertrekken rond 25 september en terugreizen rond 16 oktober.
Groetjes Sandra
santon
Amerika-ontdekker

Bericht door santon »

Na alles nog eens te hebben overwogen hebben we toch beslist van Yosemite te bezoeken (willen we echt niet missen) en dan zo via Mono Lake (overnachting) naar DV te rijden en in het park te overnachten. Dan naar Kingman (onderweg gaan kayakken in Willow Beach) en dan via de route 66 naar GC. Waar zouden we daar best overnachten? In Williams Of Flafstaff?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik denk dat je het niet goed begrijpt allemaal.
Yosemite kun je sowieso bezoeken in oktober. Het is alleen de vraag of je via de oostingang (bij Lee Vining) het park wilt verlaten en dan via de 395 en Death Valley naar Las Vegas, of dat je Yosemite verlaat via de zuidwestelijke ingang (bij Oakhurst). In dat geval kun je onder de sierra's langs naar Death Valley rijden. Maar dat is langer en minder mooi.
Kijk voor de route via de Tioga Pass eens in ons 2019-verslag. Wij overnachtten toen onder andere in Lee VIning en brachten de dag erna nog een bezoek aan Mammoth Lakes. In jullie geval is Mammoth Lakes echter alleen een tussenstop, en die heb je echt wel nodig omdat het anders vanuit Yosemite naar Death Valley wel erg ver rijden is.
Ook hier is natuurlijk van belang: waar wil je overnachten? Waar in Yosemite? En waar in Death Valley? Dat is goed om te weten want dat kan makkelijk een uur of meer rijden schelen. Ik vind Furnace creek (the Oasis) het mooiste in DV, maar ook het duurste. Je kunt ook kijken naar Stovepipe Wells. Wij zaten daar in 2013, kijk eens naar ons verslag. In onder andere 2006 en 2008 zaten we in Furnace creek. Je zit daar dichter bij de meeste bezienswaardigheden, en dat biedt ook meer gelegenheid om die te zien met een lage zon. Dat geeft prachtige kleuren en schaduwen.
santon schreef:
24 apr 2022, 10:34
Mammoth lakes is wel prachtig denk ik maar hoeft niet zonodig. Welke route kunnen we dan best volgen om van SF naar Yosemite en death valley te rijden?
Je moet ergens overnachten. De route is: SF - Yosemite Village - (via de Tioga Pass) - Lee Vining of Mammoth Lakes - Death Valley - Las Vegas.

Bekijk het eens op een goede kaart, en kijk voor Yosemite eens onder maps www.nps.gov/yose. Goorglemaps geeft nu nog niet de juiste route aan omdat de Tioga Pass nu nog gesloten is.
santon schreef:
24 apr 2022, 10:46
Nee, de klim is aan de oostkant, langs de Tigoa Road stijg je tot aan de Tioga Pass.
santon schreef:
Tussen Kingman en Williams of Flagstaff willen we de route 66 voor een stuk doen.
Je kunt toch makkelijk verder rijden dan Williams? Waarom niet in het park overnachten zoals ik aangaf? Dat scheelt je heel erg veel reistijd.

Marianne
santon
Amerika-ontdekker

Bericht door santon »

Nee hoor begrijp het wel allemaal goed. Ik weet dat je via de oost of westkant kunt maar ik heb uit een aantal reisverslagen gelezen dat de oostkant veel mooier rijden is. (Tioga rd) Ik wist alleen niet aan welke hoogte (was idd wel effe schrikken ivm met hoogteziekte waar ik in Peru toch wel wat last van gehad heb) en sneeuw ik me zou kunnen verwachten in die tijd van het jaar (bij onze vorige planning zouden we vertrokken zijn in mei).
Waar we gaan overnachten moet ik idd nog eens goed uitspitten. (qua afstanden)
De reden van de weg ts Kingman en GC is puur omdat mijn man toch wel een stuk van de route66 wil gedaan hebben...vandaar.
santon
Amerika-ontdekker

Bericht door santon »

24 apr 2022, 11:50
Je kunt toch makkelijk verder rijden dan Williams? Waarom niet in het park overnachten zoals ik aangaf? Dat scheelt je heel erg veel reistijd.
Ja das waar maar we willen onderweg gaan kayakken in Willow beach...op onze weg tussen DV en kingman. Wat we dan wel eventueel kunnen doen idd is van Kingman de rout 66 volgen en ergens een hotel zoeken aan de rand. Om die dag GC zelf nog te doen dat lijkt me wat krap, of niet?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Maar Willow Beah ligt toch niet tussen Kingman en de Grand Canyon?

Jij gaf het volgende aan:
santon schreef:
24 apr 2022, 10:16
De reden dat we van DV naar Kingman zouden rijden is omdat we de rit naar Zp toch wel wat ver vinden. Vanuit Kingman zouden we dan reizen als volgt:
- Kingman via route 66 naar Williams
- Williams - GC - Page
En dan is mijn vraag: waarom niet overnachten in Grand Canyon Village in plaats van Williams?
Via route 66 is dat iets meer dan 3 uur rijden vanuit Kingman. Waarom dan al stoppen in Williams? En Flagstaff ligt nog verder van de GC.

En je gaat in Yosemite echt geen last van hoogteziekte krijgen. Wij hebben daar al meerdere keren langere wandelingen gemaakt - aan de oostkant - en nog nooit ergens last van gehad.

Marianne
santon
Amerika-ontdekker

Bericht door santon »

24 apr 2022, 12:25
Maar Willow Beah ligt toch niet tussen Kingman en de Grand Canyon?
Nee maar die dag is Kingman wel het verste dat we zouden raken. En van Kingman doorrijden tot Page is ook te ver. Dus dacht ik een rustiger dagje in te lassen met een korte autorit en een namiddagje aan het zwembad om de dag daarna een volledige dag in GC te kunnen spenderen...maar het is mss idd het overwegen waard nog wat verder te rijden...optie laat ik voorlopig nog open...
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik ben misschien erg onduidelijk? :wink:
Jij geeft het volgende aan:

Death Valley - Kingman
Kingman - Williams (of Flagstaff)
Williams - GC - Page
etc

Mijn voorstel is:

Death Valley - Kingman
Kingman - Grand Canyon
Grand Canyon - Page

Dus op deze vraag:
santon schreef:
24 apr 2022, 11:22
Na alles nog eens te hebben overwogen hebben we toch beslist van Yosemite te bezoeken (willen we echt niet missen) en dan zo via Mono Lake (overnachting) naar DV te rijden en in het park te overnachten. Dan naar Kingman (onderweg gaan kayakken in Willow Beach) en dan via de route 66 naar GC. Waar zouden we daar best overnachten? In Williams Of Flafstaff?
Zou mijn antwoord zijn: geen van beide. Kijk naar de Bright Angel Lodge in Grand Canyon Village.

Op die manier heb je meer tijd voor de GC, én je hebt daar de mooiste uren van de dag (aan het eind van de dag en vroeg in de ochtend).
En als je in het park wilt overnachten dan is het verstandig om dat vast te leggen, dat is niet iets wat je open kunt laten.

Geldt overigens ook voor Yosemite als je in het park wilt overnachten.

Marianne
Marcopstal
Amerika-expert

santon schreef:
Om Yosemite te bereiken doe je ook al een klim. De vallei zelf ligt op een hoogte van 1209 meter. Afhankelijk van de gekozen route bereik je eerst al een hoger niveau. De route 41 bvb die via Oakhurst gaat bereikt een hoogte van 1800 meter. Je stijgt eerst en zakt dan terug 600 meter.
Het hoogste punt welke je kan bereiken is de Tioga Pass. Glacier point ligt bvb op 2200 m.
IngridZw
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door IngridZw »

Ik had nog nooit gehoord van kajakken in Willow Beach maar gezien de afbeeldingen ziet het er wel erg mooi uit.
Wij hebben 2 keer overnacht in Grand Canyon Village (in het park zelf) en het is een mooie ervaring om zo dicht bij de rim te zijn. Maar je hoeft daar natuurlijk niet persé te overnachten (in het park zelf.) Als je hebt besloten om in Williams wat rustige uurtjes door te brengen en daarna de volgende dag de GC bezoekt op weg naar Page is dat ook een optie.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer