Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9
Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9
Dat is wel heel tof om een keer te proberen
leuke tip.

Voor de duidelijkheid, er zijn bij KLM drie verschillende manieren om te upgraden.
1.
Allereerst gewoon een ticketwijziging. Dat kan in principe elk moment voor vertrek. Je betaalt het verschil in fare tussen de huidige waarde van je ticket en de kosten van het nieuwe reisschema. Dit kun je vooraf eenvoudig opzoeken met tools als ITA matrix, daar kun je ook "mixed fare" tickets samenstellen - dus een richting in business, de andere in economy.
Dit is over het algemeen de meest dure optie. Dan had je beter origineel business kunnen boeken. Hoe dichter je bij je vertrek komt, hoe duurder het wordt. Meeste fares hebben een cutoff op 30/45/60 dagen.
In dit geval heb je gewoon een regulier Business class ticket en krijg je dus ook mijlen en XP's conform de gevlogen klasse.
2.
Dan de OLCI upgrade (On-Line Check In), waar hierboven al over gesproken is. Bij het inchecken krijg je soms, niet altijd, de optie om een stoel in Business te selecteren, tegen een bepaald tarief. Hoe hoog dat tarief is wordt door de systemen van KLM bepaald en varieert van dag tot dag en van bestemming tot bestemming.
3.
Tot slot een Day-of-departure upgrade bij de balie. Dit is de klassieke upgrade optie, en wordt je alleen aangeboden als je er expliciet om vraagt, bij het inchecken, in de lounge in AMS of bij de gate van vertrek. Ook hier bepaalt de computer wat het offer is, en vaak is er ook een combinatie mogelijk van mijlen + cash. Meestal is dit aanbod goedkoper dat het aanbod onder (2), maar in dit geval zit je hooguit enkele uren voor je vlucht en is de kans groter dat er geen stoelen meer beschikbaar zijn.
Voor een upgrade onder (2) en (3) geldt dat het aantal mijlen en XP's dat je verdient niet wijzigt ten opzichte van het origineel geboekte ticket. Uiteraard krijg je wel de overige voordelen - meer bagage, lounge toegang en priority boarding.
Dit alles geldt voor vluchten geticket en uitgevoerd door KLM. Als de vluchten geticket zijn door een andere airline werkt (2) alleen nog maar als je in moet checken via de systemen van KLM. De day-of-departure upgrade oner (3) kan altijd, maar kun je dan alleen nog maar vragen in de lounge of bij de gate van vertrek. (2) en (3) gaan niet voor vluchten die door bijvoorbeeld Delta worden uitgevoerd. Daar gelden weer hele andere regels.
1.
Allereerst gewoon een ticketwijziging. Dat kan in principe elk moment voor vertrek. Je betaalt het verschil in fare tussen de huidige waarde van je ticket en de kosten van het nieuwe reisschema. Dit kun je vooraf eenvoudig opzoeken met tools als ITA matrix, daar kun je ook "mixed fare" tickets samenstellen - dus een richting in business, de andere in economy.
Dit is over het algemeen de meest dure optie. Dan had je beter origineel business kunnen boeken. Hoe dichter je bij je vertrek komt, hoe duurder het wordt. Meeste fares hebben een cutoff op 30/45/60 dagen.
In dit geval heb je gewoon een regulier Business class ticket en krijg je dus ook mijlen en XP's conform de gevlogen klasse.
2.
Dan de OLCI upgrade (On-Line Check In), waar hierboven al over gesproken is. Bij het inchecken krijg je soms, niet altijd, de optie om een stoel in Business te selecteren, tegen een bepaald tarief. Hoe hoog dat tarief is wordt door de systemen van KLM bepaald en varieert van dag tot dag en van bestemming tot bestemming.
3.
Tot slot een Day-of-departure upgrade bij de balie. Dit is de klassieke upgrade optie, en wordt je alleen aangeboden als je er expliciet om vraagt, bij het inchecken, in de lounge in AMS of bij de gate van vertrek. Ook hier bepaalt de computer wat het offer is, en vaak is er ook een combinatie mogelijk van mijlen + cash. Meestal is dit aanbod goedkoper dat het aanbod onder (2), maar in dit geval zit je hooguit enkele uren voor je vlucht en is de kans groter dat er geen stoelen meer beschikbaar zijn.
Voor een upgrade onder (2) en (3) geldt dat het aantal mijlen en XP's dat je verdient niet wijzigt ten opzichte van het origineel geboekte ticket. Uiteraard krijg je wel de overige voordelen - meer bagage, lounge toegang en priority boarding.
Dit alles geldt voor vluchten geticket en uitgevoerd door KLM. Als de vluchten geticket zijn door een andere airline werkt (2) alleen nog maar als je in moet checken via de systemen van KLM. De day-of-departure upgrade oner (3) kan altijd, maar kun je dan alleen nog maar vragen in de lounge of bij de gate van vertrek. (2) en (3) gaan niet voor vluchten die door bijvoorbeeld Delta worden uitgevoerd. Daar gelden weer hele andere regels.
- bedeve
- Amerika-expert
een aanvulling op de teksten van @roelb is haast niet mogelijk , toch heb ik er een...
Wanneer je een reward ticket hebt gekocht is upgrade naar BC niet zomaar mogelijk.
Wanner je echter een economy comfort stoel boekt krijg je wel online de mogelijkheid om up te graden naar BC.
Daarmee verdien je wel Miles , maar geen XP ś
Wanneer je een reward ticket hebt gekocht is upgrade naar BC niet zomaar mogelijk.
Wanner je echter een economy comfort stoel boekt krijg je wel online de mogelijkheid om up te graden naar BC.
Daarmee verdien je wel Miles , maar geen XP ś
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Stuur mij een PB !
Welke periode hebben we het dan over?Timothy555 schreef: ↑05 mei 2022, 10:12Ik heb nu al 3 keer op 3 uitgevoerde vluchten met KLM de kans gehad om te upgraden naar Business met een gewoon economy-ticket.
2 keer effectief gedaan ook. Je klikt gewoon de stoel aan bij online inchecken en klaar. Prijs was 2 maal 599/persoon, 1 maal 624/persoon. Dat betrof vluchten Amsterdam - Las Vegas of retour.
Telkens had ik ook geïnformeerd over vooraf upgraden en dat was onbetaalbaar (genre 5k per reis opleggen per persoon).
Ik heb het gevoel dat business class heel duur geworden is om gewoon te boeken, vroeger zag ik ze wel eens passeren aan €2000 voor een hele reis…
Voor oktober 2019 heb ik 1600 euro betaald voor Brussel-New York. Heen met Brussels en terug met United. Rechtstreeks bij United geboekt.
- Inges
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 9
- Contacteer:
Dat is mooi want ik heb comfort stoelen geboekt voor de terugweg.

Bedankt allemaal voor de adviezen bik ga het proberen!!
Hey, die is nieuw voor mij. Jij zegt dus dat je bij check-in per definitie geen upgrade offer krijgt op een award ticket? Maar wel als je hebt betaald voor een stoel (alleen Economy Comfort, of elke premium stoel)? En wat dan als je die Economy Comfort stoel gratis hebt geselecteerd omdat degene die het award ticket kocht Platinum is?.bedeve schreef: ↑05 mei 2022, 20:03een aanvulling op de teksten van @roelb is haast niet mogelijk , toch heb ik er een...
Ik zal binnenkort eens kijken wat er gebeurt. Heb voor ons reisgezelschap begin volgende maand 2 award tickets AMS-NYC in economy, op dezelfde vlucht waar wij zelf voorin zitten. Ik was sowieso al van plan om een upgrade voor ze te proberen, er zijn nog 15 stoelen voorin vrij op dit moment.
- bedeve
- Amerika-expert
Tsja @roelb over FB Platinum status weet ik nix te melden.
Ik ben Silver en zal ergens rond october wel gold worden, daarmee houdt het echt op....
Wanneer je een Award ticket boekt , waarbij mijn referentie FlyingBlue Miles is , kun je gratis je economy stoelen boeken.
Upgraden naar Economy Comfort is en blijft voor mij een betaalde extra.
Wanneer je dat met mijn status doet blijft de tekst bij de stoelen keuze hetzefde "upgrade mogelijk "
En dan krijg je de BC stoelen als upgrade in beeld waarbij de prijs mede bepaald wordt door je FB status
Ik ben Silver en zal ergens rond october wel gold worden, daarmee houdt het echt op....
Wanneer je een Award ticket boekt , waarbij mijn referentie FlyingBlue Miles is , kun je gratis je economy stoelen boeken.
Upgraden naar Economy Comfort is en blijft voor mij een betaalde extra.
Wanneer je dat met mijn status doet blijft de tekst bij de stoelen keuze hetzefde "upgrade mogelijk "
En dan krijg je de BC stoelen als upgrade in beeld waarbij de prijs mede bepaald wordt door je FB status
Stuur mij een PB !
Stuur mij een PB !
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 14
December 2021 en april 2022.dirkmuis schreef: ↑05 mei 2022, 20:58Welke periode hebben we het dan over?Timothy555 schreef: ↑05 mei 2022, 10:12Ik heb nu al 3 keer op 3 uitgevoerde vluchten met KLM de kans gehad om te upgraden naar Business met een gewoon economy-ticket.
2 keer effectief gedaan ook. Je klikt gewoon de stoel aan bij online inchecken en klaar. Prijs was 2 maal 599/persoon, 1 maal 624/persoon. Dat betrof vluchten Amsterdam - Las Vegas of retour.
Telkens had ik ook geïnformeerd over vooraf upgraden en dat was onbetaalbaar (genre 5k per reis opleggen per persoon).
Ik heb het gevoel dat business class heel duur geworden is om gewoon te boeken, vroeger zag ik ze wel eens passeren aan €2000 voor een hele reis…
- Coyote Buttes
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Zojuist een mail gekregen van British Airways dat mijn vlucht van Seattle naar Amsterdam is gecancelled (1 september).
Ze hebben me op een nieuwe vlucht gezet, en die vertrekt 6 uur vroeger.
Mijn overstap op LHR is nu 10 uur.
Wordt weer bellen naar de helpdesk om e.e.a. om te zetten.
Dit is al de 3e keer dat mijn vlucht is gecancelled, ik word er een beetje moe van.
Ze hebben me op een nieuwe vlucht gezet, en die vertrekt 6 uur vroeger.
Mijn overstap op LHR is nu 10 uur.
Wordt weer bellen naar de helpdesk om e.e.a. om te zetten.
Dit is al de 3e keer dat mijn vlucht is gecancelled, ik word er een beetje moe van.
Klopt.
Ik volg hem even niet. Jij krijgt dus de mogelijkheid om te upgraden naar een stoel in de business cabin bij de stoelselectie, maar pas nadat je een economy comfort stoel hebt gekocht? En is dat bij online checkin (binnen 24 uur voor vlucht)? Of al daarvoor?Upgraden naar Economy Comfort is en blijft voor mij een betaalde extra.
Als ik nu kijk bij de stoelselectie voor een award ticket in economy, dan houd de seat map (zoals verwacht) gewoon op bij de voorste galley. De business cabin zie ik dus niet, ook niet na selectie van een economy comfort stoel.
- bedeve
- Amerika-expert
Ik kreeg die keuze de dag voor inchecken @roelb
Zit ik in ieder geval 36 uur voor vlucht
Las dat in het weekend 23-24 vluchten waren uitgevallen, zag een oorspronkelijk half gevuld vliegtuig gestaag voller worden.
Boekte een comfortstoel d en kon online niet devolgende aisle stoel boeken.
Gebeld , in rijtje van drie nu twee hoekstoelen en in het midden bleek de enig overgebleven stoel in het vliegtuig,
Maar bij die actie kreeg ik mijn silver en explorer aanbod van 485 en 500nogwat Eur. voor BC .
Zit ik in ieder geval 36 uur voor vlucht
Las dat in het weekend 23-24 vluchten waren uitgevallen, zag een oorspronkelijk half gevuld vliegtuig gestaag voller worden.
Boekte een comfortstoel d en kon online niet devolgende aisle stoel boeken.
Gebeld , in rijtje van drie nu twee hoekstoelen en in het midden bleek de enig overgebleven stoel in het vliegtuig,
Maar bij die actie kreeg ik mijn silver en explorer aanbod van 485 en 500nogwat Eur. voor BC .
Stuur mij een PB !
Stuur mij een PB !
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 8
@Coyote Buttes Kan je niet online wijzigen? Of vind je daar geen geschikte vlucht? Of je geld terugvragen en elders gaan kijken? Dat bellen schiet meestal niet zo op sinds de covid.
Vorige week is onze vlucht tussen AMS en LHR gewijzigd van vertrek 11:40u naar vertrek 10:00u. Ik kon toen een aantal opties kiezen. Ook voor het deel van de vlucht LHR-MIA.
Vorige week is onze vlucht tussen AMS en LHR gewijzigd van vertrek 11:40u naar vertrek 10:00u. Ik kon toen een aantal opties kiezen. Ook voor het deel van de vlucht LHR-MIA.
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
- Coyote Buttes
- Amerikakenner
@d_vdploeg
Ik kan mijn vlucht wel wijzigen, maar heb geen goede andere optie.
Niet vanaf AMS, DUS of BRU. De opties die ik wel wil zijn niet beschikbaar (grijs vak, volle vluchten?) of moet ik als premium economy boeken en dan flink bijbetalen.
Een refund aanvragen en dan ergens anders boeken kan wel, en hier heb ik ook naar gekeken, maar die prijzen zijn abnormaal hoog.
Ik heb nog tijd genoeg en er komt vast wel een oplossing.
Ik kan mijn vlucht wel wijzigen, maar heb geen goede andere optie.
Niet vanaf AMS, DUS of BRU. De opties die ik wel wil zijn niet beschikbaar (grijs vak, volle vluchten?) of moet ik als premium economy boeken en dan flink bijbetalen.
Een refund aanvragen en dan ergens anders boeken kan wel, en hier heb ik ook naar gekeken, maar die prijzen zijn abnormaal hoog.
Ik heb nog tijd genoeg en er komt vast wel een oplossing.
De druktemelder van Schiphol is waarschijnlijk bij iedereen bekend. Ik zag nu ook (was me nog nooit opgevallen) dat er al voor vluchten die over 2 weken vertrekken een piekmelder staat waarin je de verwachte drukte per 2 uur kunt zien.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 8
Viel mij ook op. Terwijl er dan geen vakanties meer zijn dacht ik. Misschien door de piekdrukte nu. Meer personeel nodig nu en straks minder personeel beschikbaar, die mensen moet ook vrij kunnen zijn. Zou dat de reden zijn dat ze hem op piekdrukte zetten?
Edit: is met name in de weekenden zo te zien. Doordeweeks geeft normale of drukke dag aan.
Edit: is met name in de weekenden zo te zien. Doordeweeks geeft normale of drukke dag aan.
2018: Rondreis Zuid West
- HennyCox
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 17
Ik heb een vlucht van Brussel naar Las Vegas, met een tussenstop op Schiphol...ik zal toch geen last hebben van de drukte ?
- Coyote Buttes
- Amerikakenner
@HennyCox Ik twijfel daar over.
Het probleem op Schiphol zit in het personeelstekort. Voor de beveiliging en bagage afhandeling.
Offtopic; Te danken aan de sloper van Schiphol (Benschop) die 600.000 per jaar aan salaris vangt en nog het dubbele aan bonus. Want oei oei, wat heeft hij Schiphol toch succesvol door de corona tijd getrokken.
Je bent wel door de paspoortcontrole neem ik aan. Zo niet, dan kun je aansluiten in de drukte bij de rest.
En voor de bagage-afhandeling hebben ze voor jouw vlucht 2 keer werk; Eerst de bagage uit jouw vliegtuig en dan weer inladen in het volgende.
Het probleem op Schiphol zit in het personeelstekort. Voor de beveiliging en bagage afhandeling.
Offtopic; Te danken aan de sloper van Schiphol (Benschop) die 600.000 per jaar aan salaris vangt en nog het dubbele aan bonus. Want oei oei, wat heeft hij Schiphol toch succesvol door de corona tijd getrokken.
Je bent wel door de paspoortcontrole neem ik aan. Zo niet, dan kun je aansluiten in de drukte bij de rest.
En voor de bagage-afhandeling hebben ze voor jouw vlucht 2 keer werk; Eerst de bagage uit jouw vliegtuig en dan weer inladen in het volgende.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 14
@HennyCox zowel in december ‘21 als in april ‘22 vloog ik deze route.
Je checkt in in Brussel, dus afhankelijk van de maatschappij (even gokken: KLM?) Indien KLM was het telkens heerlijk rustig (ze hebben er enkel 4 vluchten per dag naar Brussel). Ik was telkens binnen de 5 minuten ingecheckt en koffers afgegeven. Security op Brussel is snel, verlies je als het heel slecht gaat misschien een half uurtje mee (heb ik nog nooit gehad: in december was het 3 minuten, in april op twee individuele reizen telkens zo’n 10 minuten).
Op Schiphol moet je dan nog door de paspoortcontrole. Duurde in december 10 minuten, in april 25 minuten.
Ik heb (en ik gok maar weer even dat je KLM vliegt) telkens de 8u-vlucht van BRU naar AMS genomen en niet die van iets na 10u die standaard voorgesteld wordt als ‘beste’ optie. Ik ben 1) namelijk heel graag op m’n gemak en wacht liever 2u dan te moeten rushen en 2) heb in beide gevallen de lounge van KLM gebruikt waardoor de tijd zo voorbij vliegt.
Je checkt in in Brussel, dus afhankelijk van de maatschappij (even gokken: KLM?) Indien KLM was het telkens heerlijk rustig (ze hebben er enkel 4 vluchten per dag naar Brussel). Ik was telkens binnen de 5 minuten ingecheckt en koffers afgegeven. Security op Brussel is snel, verlies je als het heel slecht gaat misschien een half uurtje mee (heb ik nog nooit gehad: in december was het 3 minuten, in april op twee individuele reizen telkens zo’n 10 minuten).
Op Schiphol moet je dan nog door de paspoortcontrole. Duurde in december 10 minuten, in april 25 minuten.
Ik heb (en ik gok maar weer even dat je KLM vliegt) telkens de 8u-vlucht van BRU naar AMS genomen en niet die van iets na 10u die standaard voorgesteld wordt als ‘beste’ optie. Ik ben 1) namelijk heel graag op m’n gemak en wacht liever 2u dan te moeten rushen en 2) heb in beide gevallen de lounge van KLM gebruikt waardoor de tijd zo voorbij vliegt.
- HennyCox
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 17
@Timothy555 We vliegen inderdaad met KLM.
Over Brussel maak ik me inderdaad geen zorgen, Schiphol wel (een beetje).
We hebben om 10:35 de vlucht vanuit Brussel en dan om 11:35 op Schiphol.
Onze vlucht naar Vegas vertrekt precies een uur later om 12:35...dus we hebben een uurtje.
Over Brussel maak ik me inderdaad geen zorgen, Schiphol wel (een beetje).
We hebben om 10:35 de vlucht vanuit Brussel en dan om 11:35 op Schiphol.
Onze vlucht naar Vegas vertrekt precies een uur later om 12:35...dus we hebben een uurtje.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 16 Reacties
- 19872 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-
- 8 Reacties