Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Terugverhuizen naar NL

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
hemmie
Amerika-expert

Re: Terugverhuizen naar NL

Bericht door hemmie »

Wat bedoel je met "geldt niet"? Je kinderen hadden bij geboorte direct de nederlandse nationaliteit,want ze hadden een nederlandse moeder. Echter, als die moeder de nederlandse nationaliteit verliest terwijl de kinderen nog minderjarig zijn, dan verliezen de kinderen ook direct de nederlandse nationaliteit. Je moet dus ook als je paspoorten van de kinderen aanvraagt aantonen dat de moeder nog steeds de nederlandse nationaliteit heeft. Aangezien je zelf nog geen nieuw paspoort hebt aangevraagd na naturalisatie heb je daarvoor dus die naturalisatieakte e.d. nodig, die je ook voor je eigen paspoort aanvraag nodig hebt (of dus tegelijkertijd of daarvoor voor jezelf een nieuw paspoort aanvragen). Maar begrijp ik het nu goed dat je voor zowel jezelf als de kinderen nog een nieuw nederlands paspoort gaat aanvragen voordat je naar Nederland verhuist? Dan zal inschrijven in NL uiteraard geen probleem zijn.
Terug in Texas!
Yasmin_22
Amerika-ontdekker

Bericht door Yasmin_22 »

Ja klopt ik ben inderdaad van plan om eerst de nieuwe Nederlandse paspoort voor mezelf en de kinderen hier in Amerika aan te vragen en pas als we de Nederlandse paspoorten hebben, daarna naar NL verhuizen.
Yasmin_22
Amerika-ontdekker

Bericht door Yasmin_22 »

Dutchess schreef:
17 mei 2022, 05:24

Je moet als Amerikaans staatsburger (en ook als je een green card hebt) wel altijd een Amerikaanse belastingaangifte doen, waar ter wereld je ook woont. Maar NL en de VS hebben een belastingverdrag waardoor je niet dubbel belast wordt. Als je in NL belast wordt (waar de belasting over het algemeen hoger is dan in de VS), zal je waarschijnlijk in de VS niet nog eens belasting hoeven betalen. Maar de aangifte moet je wel elk jaar indienen bij de IRS.
Dus als men werkt in Nederland moet men vanuit Nederland aangifte indienen bij de IRS?
Gaat het om een bepaalde bedrag per jaar?

Alvast bedankt.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Ja, als Amerikaan in Nederland moet je vanuit NL je belastingaangifte indienen bij de IRS. Het minimuminkomen waarbij je verplicht bent een aangifte te doen moet je even op de IRS website opzoeken, maar als je in NL genoeg verdient om van te leven zit je waarschijnlijk al boven dat minimum.

Je moet dus 2 aangiftes doen, de Nederlandse aangifte in NL, en de Amerikaanse bij de IRS.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Yasmin_22
Amerika-ontdekker

Bericht door Yasmin_22 »

Ik heb ff online opgezocht wat de minimum inkomen moet zijn maar kan het helaas niet vinden op de IRS site.

En myn kinderen die in NL op gaan groeien moeten dus ook aangifte indienen bij de IRS over hun inkomen wanneer ze oud genoeg zijn om te werken?

Alvast bedankt.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Ja, vanaf 18 jaar dacht ik. Enige manier om daar onderuit te komen is de amerikaanse nationaliteit opgeven, maar dat is ook weer een duur proces.
Terug in Texas!
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

hemmie schreef:
17 mei 2022, 23:11
Je moet dus ook als je paspoorten van de kinderen aanvraagt aantonen dat de moeder nog steeds de nederlandse nationaliteit heeft. Aangezien je zelf nog geen nieuw paspoort hebt aangevraagd na naturalisatie heb je daarvoor dus die naturalisatieakte e.d. nodig, die je ook voor je eigen paspoort aanvraag nodig hebt (of dus tegelijkertijd of daarvoor voor jezelf een nieuw paspoort aanvragen).
Eventjes hierop inhaken als het mag. We waren van plan om deze zomervakantie tijdens een reis naar NL de paspoort aanvragen voor onze kinderen te regelen (niet vanwege terugverhuizen maar gewoon om te "hebben"). Maar nu ik dit lees besef ik me dat we waarschijnlijk dus niet genoeg hebben aan enkel de geboorteaktes met apostilles, en onze naturalisatie documenten. Mijn man en ik zijn allebei eind 2021 allebei genaturaliseerd (hij 2 weken eerder dan ik, waardoor ik onder de uitzonderingsregeling val). Daarna werd ons 2de kindje geboren. Ten tijde van haar geboorte was ik dus Nederlander via de uitzonderingsregeling.

Ik dacht; dat bewijs dat ik onder die uitzonderingsregeling val dat komt wel als ik mijn NLse paspoort ga verlengen over een paar jaar. Dan lijkt o.a. het volgende nodig volgens de checklist op https://www.nederlandwereldwijd.nl/
Verlengt u voor het eerst uw Nederlandse paspoort of ID-kaart nadat u de Amerikaanse nationaliteit heeft aangenomen? Dan moet u uw naturalisatiedocument laten legaliseren met een apostille.
Maar als ik verder kijk voor de kinderen, dan staat er:
Er moet worden vastgesteld dat uw ouder(s) de Nederlandse nationaliteit hadden op het moment van uw geboorte. Neem een bewijs mee van de Nederlandse nationaliteit van uw ouder(s) op het moment van uw geboorte. Bijvoorbeeld een kopie van een Nederlands paspoort of ID-kaart. Of het origineel en kopie van een optiebevestiging, naturalisatiecertificaat of bewijs van uitschrijving bij de Nederlandse gemeente.
Het naturalisatiecertificaat zelf bewijst natuurlijk niet dat ik onder de uitzonderingsregeling val. Technisch gezien zou een medewerker het kunnen uitvogelen door die van mijn man en mij te vergelijken en zien dat ik later genaturaliseerd was, maar ik betwijfel of dat voldoende is. En in tegenstelling tot de eis betreft de eerste verlenging na naturalisatie staat er in het bovenstaande stukje ook niets over een apostille, dus ik weet ook niet of een certified true copy aanvragen en die voorzien van een apostille een eis is.

Denk ik hier te moeilijk over na of is het echt gecompliceerder dan het in eerste instantie lijkt?
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Ik zou als ik jou was nu direct een email sturen naar de ambassade/consulaat/grensgemeente waar je de paspoorten wil aanvragen om na te vragen wat ze willen zien. In dit soort situaties lijkt de checklist vaak niet volledig te zijn (ik snap niet zo goed waarom dat niet beter kan). Het zou mij eigenlijk verbazen als ze gewoon je kinderen paspoorten geven zonder dat jij eerst alle documenten hebt aangeleverd om aan te tonen dat je nog nederlands bent, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

Wij zijn nog niet zo ver, maar ik was eigenlijk van plan om direct na mijn naturalisatie een Verklaring Nederlanderschap aan te vragen, precies om die reden, zodat mijn kinderen (die tegen die tijd misschien ook net bijna 18 zijn en dus zelf ook weer papierhandel moeten aanleveren) die ook kunnen gebruiken. Maar op dit moment wordt die niet uitgegeven, dus daar heb jij nu niets aan.
Terug in Texas!
IngridUSA
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door IngridUSA »

Inhoudelijk heb ik hier geen verstand van, maar aanvraag (reis)documenten kan tegenwoordig erg lang duren, zie onderstaande wachttijden. Dus maak je afspraak alvast tijdig, anders redt je dat wellicht niet meer tijdens je vakantie hier:
https://www.nederlandwereldwijd.nl/pasp ... nsgemeente
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Bedankt voor het meedenken! Vanochtend eerst het telefoonnummer van de grensgemeente gebeld. Die gaven aan geen probleem te zien maar het ook niet zeker wisten. Ik kon het best contact kon zoeken met Nederland Wereldwijd. Wel gelijk een afspraak ingeplant. @IngridUSA Ik zag inderdaad ook die lange wachttijden! De medewerker zei dat dit het grootste gedeelte van het wachten zit in het wachten op de afspraak. De paspoort behandeling zelf zou niet meer dan een paar werkdagen duren werd me verteld.

Toen NederlandWereldwijd gebeld (0031-247-247-247) en, na wat onderzoek vanuit hun kant, werd me verteld dat alleen mijn NLse paspoort voldoende zou moeten zijn om te bewijzen dat ik NLse was ten tijde van de geboorte van de kinderen. Ik legde uit dat me dit onwaarschijnlijk leek omdat alleen het hebben van een paspoort alsnog niet bewijst dat ik onder de uitzonderingsregeling val (mijn man heeft ook nog wel een niet verlopen NLs paspoort, en toch is die niet geldig). Maar, zei ze, als ik gewoon "aangaf" dat ik onder de regeling val dan zou dat genoeg zijn. Ze liep ook de checklist door en zei dat we niet meer kunnen doen dan gewoon die checklist volgen. Ik deel die optimistische houding niet echt en zal zeker onze naturalisatie papieren meebrengen (waarop qua datum zou moeten duidelijk zijn dat ik onder de uitzonderingsregeling val). Misschien de "affidavit of marital status" ook invullen voor de zekerheid.

Ik heb er nog wel een beetje een hard hoofd in, maar wie weet gaat het goed. We hebben een afspraak in juli, zal na de tijd hier een update plaatsen.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Yasmin_22 schreef:
19 mei 2022, 07:05
Ik heb ff online opgezocht wat de minimum inkomen moet zijn maar kan het helaas niet vinden op de IRS site.
Staat toch duidelijk vermeld. Google "who must file a tax return" dan is de eerste link van de IRS Who Should File a Tax Return, klik en bovenaan staat
Most U.S. citizens – and permanent residents who work in the United States – need to file a tax return if they make more than a certain amount for the year.
-die laatste link moet je klikken. Dan even naar beneden scrollen, en dan zie je de "Table 1. 2021 Filing Requirements Chart for Most Taxpayers" waar de inkomensgrenzen staan. Nog even verder staat ook
U.S. Citizens or Resident Aliens Living Abroad
To determine whether you must file a return, include in your gross income any income you earned or received abroad, including any income you can exclude under the foreign earned income exclusion. For more information on special tax rules that may apply to you, see Pub. 54.
Voor verdere details kan je dus Publication 54 raadplegen (en/of een belastingadviseur met kennis van zowel NLse als Amerikaanse belastingregels).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

@SemJes ik hoop voor jullie dat het zo makkelijk is, maar het verbaast mij ook. Ik heb verhalen gelezen van 18-jarigen met dubbele nationaliteit die in NL gingen studeren/wonen waarbij de gemeente ze niet in wilde schrijven totdat ze bewezen hadden dat ze op hun 18e verjaardag daadwerkelijk nog een nederlandse ouder hadden (en daar dus al die extra documenten voor moesten aanleveren). Dus als dit wel zo makkelijk is als "aangeven dat je onder de uitzondering valt" dan is dat wel echt met twee maten meten.
Heb je het antoord van Buza zwart op wit? Dan kan je ze daar zonodig nog op wijzen.
Terug in Texas!
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

@SemJes Die checklist is m.i. niet goed aangepast voor minderjarigen. Onder de checklist bij "Check de extra eisen" staat wel het volgende:
Verlengt u voor het eerst uw Nederlandse paspoort of ID-kaart nadat u de Amerikaanse nationaliteit heeft aangenomen? Dan moet u uw naturalisatiedocument laten legaliseren met een apostille.
- maar in dit geval is dat eigenlijk van toepassing op de ouder die de Amerikaanse nationaliteit heeft aangenomen, niet de minderjarige voor wie de aanvraag is (want die was geboren met de Amerikaanse nationaliteit). In jullie geval zou ik toch proberen om die apostilles te bemachtigen, hoewel dat wel een beetje kort dag wordt als jullie in juli al gaan.

Overigens, de verwijzing naar een naturalisatiecertificaat in onderstaande quote van jou gaat juist over mensen die Nederlander zijn geworden door naturalisatie, dus vandaar dat er in dat gedeelte niets staat over apostilles.
SemJes schreef:
20 mei 2022, 02:53

Maar als ik verder kijk voor de kinderen, dan staat er:
Er moet worden vastgesteld dat uw ouder(s) de Nederlandse nationaliteit hadden op het moment van uw geboorte. Neem een bewijs mee van de Nederlandse nationaliteit van uw ouder(s) op het moment van uw geboorte. Bijvoorbeeld een kopie van een Nederlands paspoort of ID-kaart. Of het origineel en kopie van een optiebevestiging, naturalisatiecertificaat of bewijs van uitschrijving bij de Nederlandse gemeente.
Het naturalisatiecertificaat zelf bewijst natuurlijk niet dat ik onder de uitzonderingsregeling val. Technisch gezien zou een medewerker het kunnen uitvogelen door die van mijn man en mij te vergelijken en zien dat ik later genaturaliseerd was, maar ik betwijfel of dat voldoende is. En in tegenstelling tot de eis betreft de eerste verlenging na naturalisatie staat er in het bovenstaande stukje ook niets over een apostille, dus ik weet ook niet of een certified true copy aanvragen en die voorzien van een apostille een eis is.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Ik vermoed dat jullie helaas gelijk hebben. De vraag is alleen of het er misschien bij geluk doorheen komt omdat degene die het beoordeeld die versimpelde checklist volgt. Diegene zou dan moeten weten dat de naturalisatie documenten een apostille nodig hebben, terwijl wij alleen een simpele kopie inleveren.

Ik weet alleen niet of we dit voor elkaar gaan krijgen voor deze vakantie. Dat zou betekenen eerst een afspraak maken bij een USCIS kantoor, en dan de handel naar DoS opsturen, met de hoop dat het op tijd binnen komt. Ik vind het echt zo jammer dat die verklaring behoud Nederlanderschap nu niet aangevraagd kan worden! Dan zou ik er tenminste ook wat aan hebben voor mijn toekomstige paspoortaanvraag.

@Dutchess Ach dat klopt ja. Dat gaat inderdaad over een NLs naturalisatiecertificaat.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Wat je zou kunnen proberen is om eerst (minstens) 2 Certified True Copies van elk naturalisatiecertificaat te halen bij USCIS (als je tenminste op tijd een afspraak kan krijgen). Stuur 1 v.d. 2 op naar DoS, en houd eentje achter de hand. Als je de apostille niet op tijd geleverd krijgt, zou je eventueel de paspoortaanvraag kunnen proberen met alleen de Certified True Copy. Het kan natuurlijk geweigerd worden, maar je weet maar nooit! (Desnoods gooi je het op de enorme achterstand die DoS heeft vanwege COVID...misschien dat ze dan door de vingers kijken...)
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Zo ver ik het overal lees duurt het wel even on eerst die true certified copy te krijgen, en vooral om er dan nog een apostille op te krijgen. Denk inderdaad niet dat je dat nog gaat lukken.

Maar als je geen haast hebt zou ik gewoon even wachten, ik neem aan dat ze op een gegeven moment die Verklaring wel weer gaan uitgeven, die kun je dan gewoon aanvragen op het moment dat je alle documenten verzameld hebt, en dan pas daarna evt een kee paspoorten voor de kinderen.
Terug in Texas!
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Ik vond het idee van @Dutchess wel goed klinken, maar ook dat gaat het waarschijnlijk niet worden voor deze vakantie! Net gebeld om een afspraak te maken, en ik word binnen 30 dagen teruggebeld door iemand van m'n local field office die een afspraak kan inplannen.

Ik heb inderdaad geen haast met de paspoort aanvragen (ze zijn voor de kinderen toch maar 5 jaar geldig, dus eigenlijk een beetje weggegooid geld voor een baby en een 3-jarige), maar het was eigenlijk iets wat ik gewoon achter de rug wilde hebben.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Dat is jammer idd. Maar voor minderjarige kinderen is het absoluut niet belangrijk om dit nu al te doen. Nadat ze 18 worden, moeten ze nog een keer alle bewijzen leveren dat jij zowel bij hun geboorte als op hun 18e verjaardag nog de Nederlandse nationaliteit had (de eerste keer dat ze als meerderjarigen hun paspoort aanvragen). Het is voor hun dus eigenlijk onnodig om het nu al te doen, want daar hebben ze niks aan als ze meerderjarig worden. Voor jezelf is het natuurlijk wel belangrijk om het binnen 13 jaar na je naturalisatie te doen.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Na er even over nagedacht te hebben gaan we dan toch maar van de paspoortaanvraag afzien. Ik werd vandaag teruggebeld door USCIS om een afspraak te maken voor de certified true copy. Ze hadden nog plek vlak voor de trip, maar dat zou dan alleen voor mij zijn. We zouden een nieuwe afspraak moeten maken voor het certificaat van m'n man (ik neem aan dat we er allebei een nodig hebben?). We laten het nu even zitten en ik ga er weer achteraan wanneer ik m'n eigen aanvraag ga regelen.
Bedankt voor het meedenken!!
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

En daarna heb je nog een apostille nodig, en dat duurt weken, zo niet maanden. Als ik jou was zou ik in de gaten houden wanneer ze die Verklaring Nederlanderschap weer uitgeven, zo gauw dat het geval is alle documenten regelen en die Verklaring aanvragen. Dan kunnen jij en de kinderen daarna een paspoortaanvraag doen wanneer het maar uitkomt.
Terug in Texas!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer