Ik hoop ook vooral dat het gewoon overbodig is. Want dan zijn de meeste problemen opgelost.
Maar zoals ik al zei: het laat me dan niet meer los dat dit misschien een optie is. En in de categorie: het is toch al duur, kon dit er ook nog wel bij
Overigens wordt er expliciet aangegeven dat het gaat om 'sneller door checkpoints' te gaan, dus ik mag toch hopen dat het iets helpt. Snap best dat het een beperkte service is (als in: niet 100 x per dag te boeken) maar het kost ook wel geld natuurlijk. Dus ga er vanuit dat het iets oplevert.
Wij zijn met 2 stellen dus delen het door 2. Dan valt het ineens wel weer mee
@d_vdploeg klopt niet helemaal. Wij vliegen donderdag en deze dag staat ook als “piekdag”.
Net contact gehad met UA, zij raadde aan om 4 uur van te voren op Schiphol te zijn. Eerder heeft geen nut, aldus de medewerkster.
Het is zaak om ingecheckt te zijn, dan wacht het vliegtuig nl op je. Als je de aansluitende vlucht dan niet haalt, wacht er een medewerker aan de gate in , in ons geval IAD, op je om een nieuwe transfer te regelen.
We zullen het gaan beleven, maar echt relaxt ben ik niet.
Nee echt relaxed is het niet. Het is te hopen dat je online kunt inchecken van te voren. Dat lukt gelukkig vaak wel maar als er een extra check moet plaats vinden ivm de covid documenten of je API gegevens kun je niet correct invoeren (zoals bij mijn vrouw) dan moet je toch langs de incheckbalie.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 30 mei 2022, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
Als jij bij de ingang van dat gebied een boarding pass met het rode SkyPriority logo laat zien of een (digitale) Flying Blue Gold of Delta Gold Medaillion kaart (of hoger), dan moeten ze je gewoon toelaten. Er is geen feitelijk verschil tussen OLCI gedaan hebben en dan een bag drop, of nog geen OLCI gedaan hebben.
Als je alleen Skyteam Elite status hebt (bijvoorbeeld silver bij Flying Blue), dan kan ik me er iets meer bij voorstellen. Je hebt dan namelijk geen SkyPriority toegang en staat er op je boarding pass ook geen "SkyPriority" logo geprint/weergegeven. Je hebt dan alleen recht op Priority checkin en priority boarding voor de rest van de passagiers (maar /na/ SkyPriority passagiers). Je hebt met Elite (silver) status ook geen recht op priority security. In Amsterdam in Departures 2 is die priority checkin/bag drop voor Elite members echter geregeld doordat je dan ook gewoon gebruik mag maken van het SkyPriority gebied, en dan kun je dus ook direct daar de roltrap nemen naar priority security. Maar dat is de uitzondering, op de meeste luchthavens is dat niet zo.
Het klopt inderdaad dat er bij Skyteam Elite (silver) geen skypriority meer op je ticket staat. In september kwam ik nog weg door met mijn delta silver status te wuiven op mn gsm, ik vrees alleen dat ik met de huidige drukte gewoon wordt weggestuurd. (Ookal staat er op die zuil bij skypriority steeds “we also welcome: skyteam elite”)
SkyPriority is vanaf dag 1 (2012) echt alleen van toepassing voor passagiers die Business (of Premium select) vliegen op een Skyteam vlucht ofwel Skyteam Elite+ (let op de plus) status hebben en op een Skyteam vlucht vliegen.
KLM had bij de invoer van SkyPriority geen aparte checkin danwel boarding groep voor Skyteam Elite passagiers, zoals voorgeschreven door de SkyTeam regels, en heeft er toen voor gekozen om Skyteam Elite passagiers op Schiphol gewoon toegang te geven tot de SkyPriority checkin /en/ security, en ook te laten boarden in dezelfde boarding groep. In 2016 is dat gewijzigd. De priority check-in is sinds die tijd nog wel gecombineerd, maar er is een aparte boarding groep voor Elite gekomen en in D1 mag je ook niet meer door de priority security heen. Dat laatste is ook nooit een gedocumenteerd voordeel geweest, dat was echt een extra die KLM op Schiphol weg gaf.
Bedankt voor de duidelijk uitleg Roel. Het ging mij vooral inderdaad om de priority checkin en bagage drop off. Want daar ben ik wel steeds welkom geweest als silver tot nu toe. Priority boarding is niet belangrijk voor mij, alsook de security wachtrij schrikt me niet af. Het is mij vooral te doen om de bagageafgifte en incheckbalie, ik hoop daar nog welkom te zijn met mijn skyteam elite (zonder de plus )
Vroeger ben ik even skyteam elite+ geweest en dan krijg je inderdaad de mooie sky priority op je ticket.
Het schijnt weer een enorme chaos te zijn. Alhoewel de Telegraaf er natuurlijk een handje van heeft om stemming te maken. Anderzijds zou het momenteel zo mis lopen omdat het personeel zo extra druk wil zetten op de cao onderhandelingen die in een eindfase zijn?
Die tent buiten, is die nu voor alle gates? Op de foto's lijken er bordjes te hangen met gates A,B,C en D59-D87.
Dat zijn meestal niet de gates voor vluchten naar de US?
A, B, C en D59+ zijn de Schengen gates, bereikbaar via Departures 1.
D1-58, E, F en G zijn de non-schengen gates, Bereikbaar via Departures 2 (KLM, Delta, Air France) of Departures 3 (vrijwel alle overige airlines)
H zijn de non-schengen gates voor LCC's (low cost carriers zoals Easyjet en consorten. Ook bereikbaar via Departures 3 en reguliere security.
M zijn de Schengen gates voor LCC's. Deze is helemaal apart, met aparte security helemaal links in Departures 3.
Als je de weg weet is binnendoor alles met elkaar verbonden, zowel landside als airside, behalve de M pier, daar kun je echt maar op een manier airside komen, en dat is via Departures 3.
@roelb
Ondanks de opsomming blijft de vraag: gaat iedereen in deze buitenrij en wordt het dan binnen opgesplitst? Of kom je in een andere rij terecht als je b.v. vanaf P1 in de centrale hal komt en naar vertrek 2 moet voor b.v. KLM/Delta?
Bedankt voor de duidelijk uitleg Roel. Het ging mij vooral inderdaad om de priority checkin en bagage drop off.
Ik ben vooral benieuwd naar wat exact de reden was waarom @Vlinder72 (dacht) SkyPriority toegang te hebben, maar daar geweigerd is. Want als iemand die legitiem SkyPriority toegang heeft achteraan in de gewone rij mag dan wil ik dat wel graag weten en heeft dat wellicht ook invloed op mijn toekomstige airline / airport keuzes.
@DreCubeUSA: ik heb geen idee. Ik ga volgende week zelf poolshoogte nemen, maar ik kom dan sowieso niet van buiten af, maar via de loopbrug vanaf P1 naar plaza.
Geen idee nog (over 3 weken gaan we het proberen) maar het lijkt me wel gezien je persoonlijk door iemand van Schiphol door/langs de checkpoints geholpen wordt.
@d_vdploeg Wat bedoel je met monitoren? Ik zie alleen de indicatie per dag. Begin mei kon je ook monitoren hoe de drukte per blok van 2 uur zou zijn. Je zag dan grote verschillen per dag. Kun jij dat nog steeds vinden?
@Trom met monitoren bedoel ik letterlijk in de gaten houden. Dus als jij de 23e vliegt zoals @Tantelotje Kun je op de Schiphol website/App kijken, 2 weken van te voren hoe jou dag wordt aangemerkt. Normaal/druk of Piek. De uitsplitsing per uur zie ik inderdaad (ook) niet meer. Jammer, want dat was wel fijn geweest.
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
Een tijdje geleden (begin mei vakantie) kon ik dat ook al vinden voor de zomerperiode en onze vertrekdag in juli. Maar dat vind ik ook niet meer. Dus of het was deze site en de periode is nu beperkt, of ergens anders… maar ik heb niet opgeslagen waar. Ik dacht dat het wel op Schiphol.NL was.
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.