Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wachtrijen Schiphol / Privium

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door Tantelotje »

Ik hoop ook vooral dat het gewoon overbodig is. Want dan zijn de meeste problemen opgelost.
Maar zoals ik al zei: het laat me dan niet meer los dat dit misschien een optie is. En in de categorie: het is toch al duur, kon dit er ook nog wel bij :D

Overigens wordt er expliciet aangegeven dat het gaat om 'sneller door checkpoints' te gaan, dus ik mag toch hopen dat het iets helpt. Snap best dat het een beperkte service is (als in: niet 100 x per dag te boeken) maar het kost ook wel geld natuurlijk. Dus ga er vanuit dat het iets oplevert.
Wij zijn met 2 stellen dus delen het door 2. Dan valt het ineens wel weer mee :D
Ojajoh
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Ojajoh »

Ik wilde ook gebruik maken van meet&assist deze donderdag, maar helaas zit het al vol...

Ik had een mailtje gestuurd of deze service zou helpen bij de huidige lange wachtrijen, en kreeg onderstaande als antwoord:
Met Meet & Assist hoeft uw niet in een lange rij te staan. Wij begeleiden uw naar de incheckbalie, security en dan naar de gate.
laanvdj
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 26

Bericht door laanvdj »

@d_vdploeg klopt niet helemaal. Wij vliegen donderdag en deze dag staat ook als “piekdag”.
Net contact gehad met UA, zij raadde aan om 4 uur van te voren op Schiphol te zijn. Eerder heeft geen nut, aldus de medewerkster.
Het is zaak om ingecheckt te zijn, dan wacht het vliegtuig nl op je. Als je de aansluitende vlucht dan niet haalt, wacht er een medewerker aan de gate in , in ons geval IAD, op je om een nieuwe transfer te regelen.
We zullen het gaan beleven, maar echt relaxt ben ik niet.
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

Nee echt relaxed is het niet. Het is te hopen dat je online kunt inchecken van te voren. Dat lukt gelukkig vaak wel maar als er een extra check moet plaats vinden ivm de covid documenten of je API gegevens kun je niet correct invoeren (zoals bij mijn vrouw) dan moet je toch langs de incheckbalie.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 30 mei 2022, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
Jozs
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Jozs »

roelb schreef:
30 mei 2022, 12:06
Als jij bij de ingang van dat gebied een boarding pass met het rode SkyPriority logo laat zien of een (digitale) Flying Blue Gold of Delta Gold Medaillion kaart (of hoger), dan moeten ze je gewoon toelaten. Er is geen feitelijk verschil tussen OLCI gedaan hebben en dan een bag drop, of nog geen OLCI gedaan hebben.

Als je alleen Skyteam Elite status hebt (bijvoorbeeld silver bij Flying Blue), dan kan ik me er iets meer bij voorstellen. Je hebt dan namelijk geen SkyPriority toegang en staat er op je boarding pass ook geen "SkyPriority" logo geprint/weergegeven. Je hebt dan alleen recht op Priority checkin en priority boarding voor de rest van de passagiers (maar /na/ SkyPriority passagiers). Je hebt met Elite (silver) status ook geen recht op priority security. In Amsterdam in Departures 2 is die priority checkin/bag drop voor Elite members echter geregeld doordat je dan ook gewoon gebruik mag maken van het SkyPriority gebied, en dan kun je dus ook direct daar de roltrap nemen naar priority security. Maar dat is de uitzondering, op de meeste luchthavens is dat niet zo.
Het klopt inderdaad dat er bij Skyteam Elite (silver) geen skypriority meer op je ticket staat. In september kwam ik nog weg door met mijn delta silver status te wuiven op mn gsm, ik vrees alleen dat ik met de huidige drukte gewoon wordt weggestuurd. (Ookal staat er op die zuil bij skypriority steeds “we also welcome: skyteam elite”)
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

SkyPriority is vanaf dag 1 (2012) echt alleen van toepassing voor passagiers die Business (of Premium select) vliegen op een Skyteam vlucht ofwel Skyteam Elite+ (let op de plus) status hebben en op een Skyteam vlucht vliegen.

KLM had bij de invoer van SkyPriority geen aparte checkin danwel boarding groep voor Skyteam Elite passagiers, zoals voorgeschreven door de SkyTeam regels, en heeft er toen voor gekozen om Skyteam Elite passagiers op Schiphol gewoon toegang te geven tot de SkyPriority checkin /en/ security, en ook te laten boarden in dezelfde boarding groep. In 2016 is dat gewijzigd. De priority check-in is sinds die tijd nog wel gecombineerd, maar er is een aparte boarding groep voor Elite gekomen en in D1 mag je ook niet meer door de priority security heen. Dat laatste is ook nooit een gedocumenteerd voordeel geweest, dat was echt een extra die KLM op Schiphol weg gaf.
Jozs
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Jozs »

Bedankt voor de duidelijk uitleg Roel. Het ging mij vooral inderdaad om de priority checkin en bagage drop off. Want daar ben ik wel steeds welkom geweest als silver tot nu toe. Priority boarding is niet belangrijk voor mij, alsook de security wachtrij schrikt me niet af. Het is mij vooral te doen om de bagageafgifte en incheckbalie, ik hoop daar nog welkom te zijn met mijn skyteam elite (zonder de plus :wink: )

Vroeger ben ik even skyteam elite+ geweest en dan krijg je inderdaad de mooie sky priority op je ticket.
Trom
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Trom »

Het schijnt weer een enorme chaos te zijn. Alhoewel de Telegraaf er natuurlijk een handje van heeft om stemming te maken. Anderzijds zou het momenteel zo mis lopen omdat het personeel zo extra druk wil zetten op de cao onderhandelingen die in een eindfase zijn?
Laatst gewijzigd door Trom op 30 mei 2022, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
DreCubeUSA
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door DreCubeUSA »

Die tent buiten, is die nu voor alle gates? Op de foto's lijken er bordjes te hangen met gates A,B,C en D59-D87.
Dat zijn meestal niet de gates voor vluchten naar de US?
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

A, B, C en D59+ zijn de Schengen gates, bereikbaar via Departures 1.

D1-58, E, F en G zijn de non-schengen gates, Bereikbaar via Departures 2 (KLM, Delta, Air France) of Departures 3 (vrijwel alle overige airlines)

H zijn de non-schengen gates voor LCC's (low cost carriers zoals Easyjet en consorten. Ook bereikbaar via Departures 3 en reguliere security.

M zijn de Schengen gates voor LCC's. Deze is helemaal apart, met aparte security helemaal links in Departures 3.

Als je de weg weet is binnendoor alles met elkaar verbonden, zowel landside als airside, behalve de M pier, daar kun je echt maar op een manier airside komen, en dat is via Departures 3.
Trom
Amerikakenner

Bericht door Trom »

@roelb
Ondanks de opsomming blijft de vraag: gaat iedereen in deze buitenrij en wordt het dan binnen opgesplitst? Of kom je in een andere rij terecht als je b.v. vanaf P1 in de centrale hal komt en naar vertrek 2 moet voor b.v. KLM/Delta?
ONYX666
Amerikakenner

Bericht door ONYX666 »

en wat als je met de trein aankomt ?
DreCubeUSA
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door DreCubeUSA »

Lijkt er niet op. Zie hier de stream van NH nieuws afgelopen donderdag.

Lijkt dus na incheck/bagage naar 'achteren' lopen en dan links omhoog de trap op? Althans zo ver ik bekend ben aldaar. :wink:
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Jozs schreef:
30 mei 2022, 14:21
Bedankt voor de duidelijk uitleg Roel. Het ging mij vooral inderdaad om de priority checkin en bagage drop off.
Ik ben vooral benieuwd naar wat exact de reden was waarom @Vlinder72 (dacht) SkyPriority toegang te hebben, maar daar geweigerd is. Want als iemand die legitiem SkyPriority toegang heeft achteraan in de gewone rij mag dan wil ik dat wel graag weten en heeft dat wellicht ook invloed op mijn toekomstige airline / airport keuzes.

@DreCubeUSA: ik heb geen idee. Ik ga volgende week zelf poolshoogte nemen, maar ik kom dan sowieso niet van buiten af, maar via de loopbrug vanaf P1 naar plaza.
ONYX666 schreef:
30 mei 2022, 15:18
en wat als je met de trein aankomt ?
Dan kom je gewoon op Schiphol Plaza uit en zul je nog een etage naar boven moeten voor departures.
Laatst gewijzigd door roelb op 30 mei 2022, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
laanvdj
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 26

Bericht door laanvdj »

En wat als je meet en assist hebt? Kun je gewoon langs de rijen doorlopen?
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Tantelotje »

Geen idee nog (over 3 weken gaan we het proberen) maar het lijkt me wel gezien je persoonlijk door iemand van Schiphol door/langs de checkpoints geholpen wordt.
mikekiwi
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door mikekiwi »

laanvdj schreef:
30 mei 2022, 15:36
En wat als je meet en assist hebt? Kun je gewoon langs de rijen doorlopen?
Zie 2e post op deze pagina
Onze zomertrip '24 naar Hawaii: Eilandhoppen op Hawaii

Bekijk ons reisverslag van ons bezoek aan het zuidwesten in 2022:
>> Kiwi's on tour<<
Trom
Amerikakenner

Bericht door Trom »

@d_vdploeg Wat bedoel je met monitoren? Ik zie alleen de indicatie per dag. Begin mei kon je ook monitoren hoe de drukte per blok van 2 uur zou zijn. Je zag dan grote verschillen per dag. Kun jij dat nog steeds vinden?
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

@Trom met monitoren bedoel ik letterlijk in de gaten houden. Dus als jij de 23e vliegt zoals @Tantelotje Kun je op de Schiphol website/App kijken, 2 weken van te voren hoe jou dag wordt aangemerkt. Normaal/druk of Piek. De uitsplitsing per uur zie ik inderdaad (ook) niet meer. Jammer, want dat was wel fijn geweest.
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
Pepito
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Pepito »

Een tijdje geleden (begin mei vakantie) kon ik dat ook al vinden voor de zomerperiode en onze vertrekdag in juli. Maar dat vind ik ook niet meer. Dus of het was deze site en de periode is nu beperkt, of ergens anders… maar ik heb niet opgeslagen waar. Ik dacht dat het wel op Schiphol.NL was.
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer