Binnen een tweetal weken zal het mijn vijfde trip naar de VS worden.
De laatste keer was 2016.
Dat was toen mijn langste trip die in totaal 10 weken duurde.
Hierbij heb ik van bijna elke (vervoers)methode gebruik gemaakt om van punt A naar B te geraken (huurwagen, megabus/greyhound, binnenlandse vlucht, liften op plaatsen waar het toegestaan is, craigslist ads,...)
Elke methode afgewogen adhv gemak/sightseeing/budget.
Tijd had ik zat, dus dat was niet zozeer een probleem.

Huurwagen blijft in principe de makkelijkste methode, het budget kan je enorm beperken als je met meerdere personen bent en je hebt vooral voldoende bewegingsvrijheid.
Bewegingsvrijheid is deze keer ook de voornaamste reden (budget helaas niet zozeer) waarom ik voor een beperkte periode een huurauto zal nemen om approx 1000km af te leggen van Detroit naar Richmond (VA) via Columbus in twee of drie dagen.
En het is wel de allereerste keer dat ik helemaal alleen de rit doe, waardoor het mij veiliger leek dit in te delen in meerdere dagen om vermoeidheid achter het stuur te voorkomen en mezelf wat tijd geef om 'rural America' een beetje te ontdekken.
Mijn enige ervaring voordien was met een extra chauffeur, hierdoor konden we afwisselen en langere afstanden afleggen.
Dat was toen Yosemite en Highway one van SF naar LA, dat is tot nu toe ook de enige rij ervaring in de VS die ik heb.
Ik verkies om het grootste deel van de rit te doen via US routes ipv Interstates, hoewel bij sommige stukken beiden een beetje durven samenlopen dacht ik, waardoor het soms nogal verwarrend lijkt?
Het zal iets meer tijd kosten, maar het leek mij wel wat "avontuurlijker".
Iemand specifiek ervaring met US route 33?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 33_map.png
Ik heb twee offline road maps, waaronder Maps.me en Magic earth wat ook handig lijkt om te gaan hiken.
Iemand ervaring met één van beiden?
Ik zag het niet zitten om extra te betalen voor een GPS, roap map apps leken mij net iets meer up to date en we zijn 2022 after all.
Over de verkeersmentaliteit maak ik mij soms ook wel wat zorgen.
Zoals eerder gezegd, mijn ervaring is best beperkt en ondanks de vele waarschuwingen dat LA een traffic hell hole is, vond ik het al bij al op de lange files na nog wel meevallen.
Hoe het rij gedrag in de midwest en het zuiden is, is dan weer iets waar ik wel snel zal achter komen, maar het maakt mij wel iet of wat nerveus.
Ik rij altijd vrij defensief, toch zeker als het niet mijn thuisland is, door telkens de kat uit de boom te kijken en mee te gaan met de flow.
Toen ik in 2016 een rit kon scoren van Eugene (OR) naar San Francisco, heb ik (ondanks ik zelf niet de chauffeur was) wel te maken gekregen met vrij uitgesproken verkeersagressie waarbij de andere chauffeur ons dreigde van de baan te rijden en de chauffeur vervolgens de achtervolging inzette, maar het escaleerde gelukkig niet en de agressieve chauffeur nam uiteindelijk de afrit. Dan fix je eens een gratis rit...
Verkeersregels zijn nog zoiets wat ik terug even zal moeten wennen waaronder de 'turn right on red' en de 'right of way' bij kruispunten met stopborden, maar verder dan dit lijkt mij alles vrijwel identiek aan de verkeersregels in Europa.
Mochten er nog zaken zijn betreft verkeersregels die ik over het hoofd zie, zijn tips zeker welkom.
Als laatste vraag: Iemand ervaring met 'Rent a wreck'?
Het is niet meteen de meest voor de hand liggende 'huurwagen firma' en ook niet in elke staat of stad te verkrijgen, maar het leek mij wel grappig en misschien de moeite voor in de toekomst.