Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Advies dubbele nationaliteit belasting.
Advies dubbele nationaliteit belasting.
Dag iedereen,
Ik woon nu 8 jaar in Los Angeles en ben in het bezit van een dubbele nationaliteit (Nederlands en USA) Ik sta niet meer ingeschreven in Nederland zodat ik geen belastingplicht in NL meer heb (Ik ben me bewust van de AOW gevolgen etc) Nu is het zo dat ik en mijn vriendin ons eerste kind verwachten en na lang overleg hebben besloten om in ieder geval het eerste jaar in Nederland te doen.
Mijn vriendin is Nederlandse maar is ook in het bezit van een Greencard. Ik heb een hele lijst met vragen en ben benieuwd of iemand ervaring / tips heeft.
*Hoelang zou ik in Nederland mogen wonen zonder me in te schrijven ( ik heb gewoon nog steeds een geldig NL passport)?
*Klopt het dat als ik me wel inschrijf in Nederland ik zowel in Nederland als in Amerika Belasting zal moeten betalen?
*Weet iemand een firm / die kan helpen bij dit soort situaties?
hartelijk dank!
Ik woon nu 8 jaar in Los Angeles en ben in het bezit van een dubbele nationaliteit (Nederlands en USA) Ik sta niet meer ingeschreven in Nederland zodat ik geen belastingplicht in NL meer heb (Ik ben me bewust van de AOW gevolgen etc) Nu is het zo dat ik en mijn vriendin ons eerste kind verwachten en na lang overleg hebben besloten om in ieder geval het eerste jaar in Nederland te doen.
Mijn vriendin is Nederlandse maar is ook in het bezit van een Greencard. Ik heb een hele lijst met vragen en ben benieuwd of iemand ervaring / tips heeft.
*Hoelang zou ik in Nederland mogen wonen zonder me in te schrijven ( ik heb gewoon nog steeds een geldig NL passport)?
*Klopt het dat als ik me wel inschrijf in Nederland ik zowel in Nederland als in Amerika Belasting zal moeten betalen?
*Weet iemand een firm / die kan helpen bij dit soort situaties?
hartelijk dank!
Re: Advies dubbele nationaliteit belasting.
Als je 4 maanden of langer in NL verblijft, moet je je inschrijven. Inschrijving moet binnen 5 dagen na aankomst in Nederland. Bron
Als je de Amerikaanse nationaliteit of een green card hebt, moet je altijd een Amerikaanse belastingaangifte doen over je wereldinkomen, ongeacht waar je woont. Aangifte doen betekent niet altijd dat je ook Amerikaanse belasting moet betalen. Als je in Nederland belasting betaalt, hoef je meestal niet in de VS ook te betalen (vanwege de hoge Nederlandse belasting, gekoppeld met de "foreign earned income exclusion" en "foreign tax credit"). Maar de aangifte moet gedaan worden. Bron
Trouwens, de green card van je vriendin komt wel in gevaar als zij zich buiten de VS vestigt voor langere tijd. Als er ook maar enige kans is dat dat jaar uitloopt, dan moet ze voor vertrek uit de VS al een re-entry permit aanvragen (Form I-131). Bron
Als je de Amerikaanse nationaliteit of een green card hebt, moet je altijd een Amerikaanse belastingaangifte doen over je wereldinkomen, ongeacht waar je woont. Aangifte doen betekent niet altijd dat je ook Amerikaanse belasting moet betalen. Als je in Nederland belasting betaalt, hoef je meestal niet in de VS ook te betalen (vanwege de hoge Nederlandse belasting, gekoppeld met de "foreign earned income exclusion" en "foreign tax credit"). Maar de aangifte moet gedaan worden. Bron
Trouwens, de green card van je vriendin komt wel in gevaar als zij zich buiten de VS vestigt voor langere tijd. Als er ook maar enige kans is dat dat jaar uitloopt, dan moet ze voor vertrek uit de VS al een re-entry permit aanvragen (Form I-131). Bron
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Wij hebben een totaal andere situatie, maar ook belastingaangifte in beide.landen, en gebruiken daarvoor Mark van der Linden van https://crossbordertaxlaw.com/
Hij kan je ook helpen met alles goed opzetten voordat je terug verhuist naar NL (maar het klinkt niet alsof je definitief terug wil?).
Hij kan je ook helpen met alles goed opzetten voordat je terug verhuist naar NL (maar het klinkt niet alsof je definitief terug wil?).
Terug in Texas!
Hartelijk dank voor de reacties,
Very helpful,
Als mijn vriendin langer dan een jaar niet in Amerika verblijft kan ze haar Greencard dus (kunnen) verliezen? Ik weet natuurlijk niet wat de toekomst brengt maar stel dat ze inderdaad niet meer terugkomt en op die manier haar groencard verliest, is ze dan ook gelijk van haar faxplicht/ dubbele aanslagen af? Ze heeft haar groencard overigens via de diversity lottery gewonnen.
Very helpful,
Als mijn vriendin langer dan een jaar niet in Amerika verblijft kan ze haar Greencard dus (kunnen) verliezen? Ik weet natuurlijk niet wat de toekomst brengt maar stel dat ze inderdaad niet meer terugkomt en op die manier haar groencard verliest, is ze dan ook gelijk van haar faxplicht/ dubbele aanslagen af? Ze heeft haar groencard overigens via de diversity lottery gewonnen.
- Nagini
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Met een jaar of meer absentie loopt je vriendin een groot risico dat ze bij terugkeer het land niet meer wordt binnengelaten. Of dat daadwerkelijk gebeurt, hangt af van de officer aldaar. Sommigen doen na 6 maanden al moeilijk (alhoewel je dan legaal gezien nog niets gedaan hebt), en soms worden mensen met 13 maanden gewoon toegelaten. Er is ook een procedure om je greencard to twee jaar te behouden, via een formulier I-131. Voor meer informatie: https://www.uscis.gov/sites/default/fil ... s/B5en.pdf (let op pdf). Wel moet je die voor vertrek aanvragen, dit duurt een paar weken, en moet je meestal redelijk duidelijk plan hebben (waarom je weggaat, en wanneer je weer terug bent.).
Als je zeker bent dat je weer voorgoed in NL gaat wonen, kan je vriending haar gc opgeven met formulier I-407 https://nl.usembassy.gov/visas/immigran ... R%20status. . Dan is er ook geen twijfel over de status en wanneer je vriendin niet meer belastingplichtig is.
Als je zeker bent dat je weer voorgoed in NL gaat wonen, kan je vriending haar gc opgeven met formulier I-407 https://nl.usembassy.gov/visas/immigran ... R%20status. . Dan is er ook geen twijfel over de status en wanneer je vriendin niet meer belastingplichtig is.
Meer info over green card verliezen: https://www.uscis.gov/green-card/after- ... t-resident
Terug in Texas!
- goldenhills
- Amerika-expert
Als je meer dan 180 dagen aan een stuk weg bent dan kun je inderdaad al in de problemen komen (meer dan 180 dagen per jaar kan zelfs al een probleem opleveren), dan kan je status worden geherevalueerd. Naar NL verhuizen, ook al is het tijdelijk, kan als abandonment gezien worden. Het is niet zomaar (extended) travel. Ik heb zelf een re-entry permit gehad toen ik naar NL verhuisde, waarbij ik werkzaam bleef voor mijn Amerikaanse werkgever. Ik zou een advocaat in de hand nemen en die de re-entry permit aanvraag op laten stellen. Goeie kans dat je je plannen heel concreet moet maken, met een goede reden voor je verblijf in het buitenland en helder plan voor weer permanent in de VS te verblijven.
Nog een linkje met wat info: https://cliniclegal.org/resources/absences-are-too-long-and-how-cure-them
Nog een linkje met wat info: https://cliniclegal.org/resources/absences-are-too-long-and-how-cure-them
De meeste antwoorden zijn al gegeven, maar een ding waar ik tegen aan liep met mijn vrouw is dat zij geen zorgverzekering in NL kon aanvragen zonder dat ze bij de gemeente stond ingeschreven, wat wellicht ook op jullie van toepassing is.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 1842 Weergaves
-
Laatste bericht door Resetovic
-
- 26 Reacties