@Ragjee Wij vonden eigen zitje mee ideaal. Dan inderdaad geen extra kosten bij autohuur of gedoe met vieze stoeltjes, maar zo hup vanuit het vliegtuig de auto in.
Wel even kijken of hij voor het vliegtuig is toegestaan! Wij hebben een Britax Romer:
https://www.kidstravelservice.nl/autost ... vliegtuig/ Bij KLM zijn ze er best wel streng aan, welk stoeltje je hebt in onze ervaring. Maar als hij is goedgekeurd voor vliegen mag hij altijd gratis mee. Wij hebben er een speciale rugzak bij waar hij inpast, dan kan je hem zo naar de gate tillen. Dat rode ding op de foto is wel essentieel om hem goed vast te zetten! Vaak op Marktplaats wel voor een mooi prijsje te vinden

Wij vonden het absoluut waard om een stoel bij te boeken voor kind zelf, maar hebben dan ook een zeer beweeglijke dreumes die echt niet op schoot slaapt. Los laten spelen zou ik ook voorzichtig mee zijn, je weet nooit wanneer er turbulentie komt.
Qua jetlag, hier waren dreumes en peuter (en de reis daarvoor onze baby van toen 11 maanden) verrassend flexibel. Wij zijn zomer 2022 naar California geweest, en in 2019 (toen met alleen baby) naar het zuidwesten. Even 1 dagje moeilijk, maar toen gelijk mee in het ritme--en het tijdsverschil was toch 9u. En zijn verder geen voorbeeldige kinderen ofzo, dus dat zegt blijkbaar weinig. Eten was wel iets moeilijker, ze vonden toch veel 'raar' smaken dus uiteindelijk was dat nog het lastigste voor ons. Ik zou de volgende keer daarom in de koffer wat belegjes ofzo meenemen en snackjes die ze gewend zijn. Slapen in het vliegtuig was bij ons vrij bewerkelijk. Ik zou veel kleine speeltjes meenemen en ook een doek om over de baby heen te leggen, vaak zijn er toch veel bewegingen of onverwacht licht/ geklets van de flight attendants die anders net teveel afleiden, vooral op een nachtvlucht. Verder is het mij alle keren enorm meegevallen, er gewoon vanuitgaan dat je zelf een paar dagen minder zult slapen, maar dat is toch al 2e natuur als jonge ouders, dus dat overleef je ook wel. Wij vonden het geweldig! Als je nog meer specifieke vragen hebt mag je altijd een berichtje plaatsen of DMen.