Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

ChatGPT gebruiken als planningstool voor Amerika

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

ChatGPT gebruiken als planningstool voor Amerika

Bericht door Coyote »

Voor de geïnteresseerden onder ons, sinds kort staat ChatGPT volop in het nieuws en wordt er veel over gepraat op social media. Voor wie niet weet wat ChatGPT is, kijk hier. Kortweg gezegd: een chatrobot met kunstmatige intelligentie.

Aangezien je allerhande vragen kunt stellen aan de chatrobot, leek het mij interessant eens te kijken hoe behulpzaam het kan zijn bij het plannen van een reis naar Amerika. In plaats van te Googelen kun je gerichte vragen stellen waar je antwoord op krijgt. Vervolgens kun je doorvragen of de vraag verfijnen. Zie hieronder een willekeurig voorbeeld van mij:

Mijn vraag:
Kun je in tijdsvolgorde aangeven als ik 8 dagen in Montana verblijf en bezienswaardigheden wil bekijken in Montana? Ik begin in Yellowstone NP waar ik 3 dagen wil verblijven.
Het antwoord van ChatGPT:
Hieronder is een planning voor 8 dagen in Montana, waarbij je 3 dagen in Yellowstone National Park verblijft:

Dag 1-3: Verblijf in Yellowstone National Park en bezoek de geisers, watervallen en andere bezienswaardigheden van het park.

Dag 4: Maak een rit naar de Beartooth Mountains in het noordoosten van Wyoming en het zuidoosten van Montana. Dit gebied biedt prachtige uitzichten op de Rocky Mountains en vele mogelijkheden voor wandelen en kamperen.

Dag 5: Bezoek het Museum van de Native American Cultures in Browning, Montana. Hier kun je meer leren over de geschiedenis en cultuur van de indianenstammen in Montana, waaronder de Blackfeet, Crow en Northern Cheyenne.

Dag 6: Maak een rondrit door het Big Sky Country en bewonder de prachtige uitzichten op de bergen, meren en valleien van Montana.

Dag 7: Bezoek de historische stad Virginia City, gelegen in het westen van Montana. Hier kun je teruggaan in de tijd en leren over de geschiedenis van de stad, die bekend staat om haar goudmijnen en cowboys. Bezoek ook het Virginia City National Historic Landmark District, waar je oude gebouwen, musea en andere historische bezienswaardigheden kunt bekijken.

Dag 8: Maak een uitstapje naar het bergdorp Red Lodge, gelegen in het zuiden van Montana. Dit dorp biedt prachtige uitzichten op de Beartooth Mountains en is een populaire bestemming voor wandelen, kamperen en andere outdooractiviteiten.

Ik hoop dat deze planning je helpt bij het plannen van je bezoek aan Montana! Als je nog vragen hebt, aarzel dan niet om mij te contacteren.
Vervolgens wilde ik een gedetailleerde planning voor Yellowstone NP hebben.

Mijn (vervolg)vraag:
Kun je dag 1-3 verfijnen met tijden en afstanden? Dagelijks vertrek uit Canyon Village om 06:30 uur en terug om 17:00 uur.
Het antwoord van ChatGPT:
Hieronder is een planning voor dag 1-3 van je bezoek aan Yellowstone National Park, waarbij je dagelijks vertrekt uit Canyon Village om 06:30 uur en om 17:00 uur terugkeert:

Dag 1:
  • Vertrek om 06:30 uur uit Canyon Village en rijd naar het Old Faithful geisergebied, gelegen op ongeveer 50 kilometer ten zuiden van Canyon Village. Hier kun je de Old Faithful geiser zien spuiten en andere geisers en watervallen in het gebied bekijken.
  • Maak een wandeling naar de Grand Prismatic Spring, gelegen op ongeveer 10 kilometer ten westen van Old Faithful. Deze prachtige thermale bron is een van de grootste en mooiste ter wereld.
  • Maak een wandeling naar de Lower Geyser Basin, gelegen op ongeveer 10 kilometer ten noorden van Old Faithful. Hier kun je meer geisers en thermale bronnen bekijken.
  • Terugkeren naar Canyon Village om 17:00 uur.
Dag 2:
  • Vertrek om 06:30 uur uit Canyon Village en rijd naar het Mammoth Hot Springs gebied, gelegen op ongeveer 50 kilometer ten noorden van Canyon Village. Hier kun je de Mammoth Hot Springs bezoeken, een reeks thermale bronnen met kalksteenterrassen.
  • Maak een wandeling naar de Norris Geyser Basin, gelegen op ongeveer 10 kilometer ten oosten van Mammoth Hot Springs. Dit gebied bevat de heetste en meest actieve geisers van Yellowstone.
  • Maak een wandeling naar de Lamar Valley, gelegen op ongeveer 20 kilometer ten noordoosten van Mammoth Hot Springs. Dit gebied is een van de beste plekken om wilde dieren te spotten in Yellowstone.
Dag 3:
  • Vertrek om 06:30 uur uit Canyon Village en rijd naar het Hayden Valley gebied, gelegen op ongeveer 30 kilometer ten westen van Canyon Village. Dit gebied is een van de beste plekken om wilde dieren te spotten in Yellowstone.
  • Maak een wandeling naar de Grand Canyon of the Yellowstone, gelegen op ongeveer 10 kilometer ten westen van Hayden Valley. Dit is een indrukwekkende canyon met watervallen en prachtige uitzichten.
  • Maak een wandeling naar de Artist Point, gelegen op ongeveer 10 kilometer ten westen van de Grand Canyon of the Yellowstone. Dit is een van de mooiste uitzichtpunten van Yellowstone.
Ik hoop dat deze planning je helpt bij het plannen van je bezoek aan Yellowstone National Park. Als je nog vragen hebt, aarzel dan niet om mij te contacteren.
En zo kun je heel gedetailleerd een planning maken. Bijvoorbeeld bezienswaardigheden in een grote stad waar je een x-aantal dagen verblijft. Je kunt het zo gek niet bedenken. Uiteraard is het ook te gebruiken voor doeleinden die niets met reizen te maken hebben.

Het systeem heeft wat beperkingen en de 'kennis' van de chatrobot gaat tot 2021 maar volgens mij kan het een leuke aanvulling zijn als je een reis naar Amerika plant en het leek mij wel leuk dat hier te delen. :D Aanmelden gaat via openai.com.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Re: ChatGPT gebruiken als planningstool voor Amerika

Bericht door paulr »

Hoi Roland,

hahaha...leuk !

ik heb mijn kayak vraag hier gesteld:

waar kan ik kayakken in montana ?

Er zijn talloze mooie plekken om te kayaken in Montana. Hier zijn enkele suggesties:

Flathead Lake: Dit is een van de grootste natuurlijke meren in het westen van de Verenigde Staten en biedt vele mogelijkheden voor recreatie, waaronder kayaken. Het meer ligt in het noordwesten van Montana en heeft een prachtige omgeving met bergen en bos.

Yellowstone River: De Yellowstone River is een prachtige rivier die door het oosten van Montana stroomt en een goede plek is om te kayaken. Er zijn vele stukken van de rivier die geschikt zijn voor recreatief kayaken, waaronder de stretch vanuit Billings naar Columbus.

Bighorn River: De Bighorn River is een populaire plek voor vissers en rafters en biedt ook mooie kayakmogelijkheden. De rivier stroomt door het noordoosten van Montana en heeft mooie uitzichten op de bergen van de Bighorn Range.

Glacier National Park: Glacier National Park is een prachtig natuurgebied in het noordwesten van Montana met vele meren en rivieren die geschikt zijn voor kayaken. Er zijn vele mogelijkheden om te kayaken in het park, zoals op Lake McDonald, Saint Mary Lake en Two Medicine Lake.

Het is altijd belangrijk om veilig te kayaken en te zorgen dat je de juiste uitrusting en vaardigheden hebt voordat je op pad gaat. Het is ook aan te raden om een gids te huren of te vragen naar lokale wetten en voorschriften voordat je op pad gaat.

Leuk antwoord !
Paul
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Ik heb ook even gevraagd naar een camping in Cody:

wat is de beste camping in Cody ?

There are a number of good campsites in Cody, Wyoming, depending on your specific needs and preferences. Here are a few options that might be worth considering:

Buffalo Bill State Park: Located just outside of Cody, this state park offers a variety of campsites, including tent sites, RV sites, and cabin rentals. It's situated along the Shoshone River and has excellent fishing, hiking, and birdwatching opportunities.

Ponderosa Campground: This privately owned campground is located just a few miles from Cody and offers both RV sites and tent sites. It has a playground and a swimming pool, as well as easy access to the Cody Nite Rodeo and the Cody Stampede.

Mill Iron Ranch Campground: This campground is located about 15 minutes from Cody and offers tent sites, RV sites, and cabin rentals. It has a playground and a swimming pool, as well as easy access to fishing, hiking, and other outdoor activities.

Ultimately, the best campsite for you will depend on your individual needs and preferences, so it's a good idea to research a few different options and compare their amenities and location before making a decision.

Hij is blijkbaar geen fan van Koa campings :lol: :lol:
En hij ging over naar het engels...
IngridUSA
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door IngridUSA »

@Coyote goed bedacht!
Ik had er nog niet eerder van gehoord, maar las toevallig vanochtend een artikel over een lerares die hiermee gemaakte stukken van haar leerlingen kreeg voor een literatuuropdracht. Soort kruising tussen Siri en Wikipedia zeg maar. Ik verbaas me wel (in positieve zin) over de antwoorden die jullie kregen.
Galapogos
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Grappig zeg. Ik stelde een paar vragen en kreeg redelijk antwoorden. Maar toen stelde ik deze vraag en ging het mis...:
What would be a good itinerary for a 28 day road trip from San Francisco to Seattle, considering we want to see beautiful nature and enjoy doing dayhikes. We prefer to stay away from the cities and don't spend too much time near the coast.
A 28-day road trip from San Francisco to Seattle would allow you to take your time and enjoy the beautiful nature and dayhikes along the way. Here is a suggested itinerary:

Day 1: Start in San Francisco and drive north to Point Reyes National Seashore. Spend the day exploring the park and hiking along the beautiful trails.

Day 2: Continue north to the Mendocino National Forest. Spend the day exploring the park and hiking through the redwood forests.

Day 3: Drive to the Lassen Volcanic National Park. Spend the day exploring the park and hiking the trails to see the geothermal features.

Day 4: Drive to the Crater Lake National Park. Spend the day exploring the park and hiking around the lake.

Day 5: Drive to the Olympic National Park. Spend the day exploring the park and hiking through the rainforests.

Day 6: Drive to the Mount Rainier National Park. Spend the day exploring the park and hiking the trails to see the mountain.

Day 7: Drive to the North Cascades National Park. Spend the day exploring the park and hiking through the alpine meadows.

Day 8: Drive to the Mount St. Helens National Volcanic Monument. Spend the day exploring the park and hiking to see the volcano.

Day 9: Drive to the Gifford Pinchot National Forest. Spend the day exploring the park and hiking through the forests.

Day 10: Drive to the Columbia River Gorge National Scenic Area. Spend the day exploring the park and hiking along the river.

Day 11: Drive to the Mount Hood National Forest. Spend the day exploring the park and hiking through the forests.

Day 12: Drive to the Siuslaw National Forest. Spend the day exploring the park and hiking along the coast.

Day 13: Drive to the Oregon Dunes National Recreation Area. Spend the day exploring the park and hiking through the dunes.

Day 14: Drive to the Crater Lake National Park. Spend the day exploring the park and hiking around the lake.

Day 15: Drive to the Lassen Volcanic National Park. Spend the day exploring the park and hiking the trails to see the geothermal features.

Day 16: Drive to the Mendocino National Forest. Spend the day exploring the park and hiking through the redwood forests.

Day 17: Drive to the Point Reyes National Seashore. Spend the day exploring the park and hiking along the beautiful trails.

Day 18: Drive to the Redwood National and State Parks. Spend the day exploring the park and hiking through the redwood forests.

Day 19: Drive to the Siskiyou Wilderness. Spend the day exploring the park and hiking through the forests.

Day 20: Drive to the Cascade-Siskiyou National Monument. Spend the day exploring the park and hiking through the diverse landscape.

Day 21: Drive to the Crater Lake National Park. Spend the day exploring the park and hiking around the lake.

Day 22: Drive to the Olympic National Park. Spend the day exploring the park and hiking through the rainforests.

Day 23: Drive to the Mount Rainier National Park. Spend the day exploring the park and hiking the trails to see the mountain.

Day 24: Drive to the North Cascades National Park. Spend the day exploring the park and hiking through the alpine meadows.

Day 25: Drive to the Mount St. Helens National Volcanic Monument. Spend the day exploring the park and hiking to see the volcano.

Day 26: Drive to the Giff
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

De chatrobot is niet perfect. :wink: Ik kwam er ook al achter dat je voor een reis van 3 weken niet direct een goed antwoord krijgt. Je kunt dan misschien beter kleine stukjes van de reis plannen (vragen) en daar komen soms verrassende antwoorden op.

@paulr Dat is wel apart dat het over ging in het Engels. Kan me voorstellen dat jouw zin enigszins op het Engels lijkt als je 'm zo intypt als jij deed 'wat is de beste camping in Cody'.

@IngridUSA Ik ben wel benieuwd waar dit toe leidt, en dan met name voor schooljeugd. Gaan ze het massaal 'misbruiken'? Het kan ook wel weer handig zijn. Gisteravond heb ik een mooie Engelse e-mail gemaakt voor BA (ivm lopende claim) door wat steekwoorden te gebruiken. De chatrobot kon het beter verwoorden dan ikzelf. :lol:

Roland

IngridUSA
Amerikakenner

Bericht door IngridUSA »

Het gaat op scholen steeds verder: eerst uittreksels van elkaar overnemen (leraar moet goed opletten), daarna van internet halen (leraar moet plagiaatscanner gebruiken), en nu dit :?
Voor jouw mail dan weer wel handig.
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

@Coyote en @Galapogos , ja, ook bij mij maakte ie er een wonderlijke 3 weekse reis van. Maar vervolgens inderdaad in trajecten verdeeld en kreeg toen wel wat leuke tips... Wel jammer, einde van dit forum ?? :lol: :wink:
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Niet alleen dit forum. Wat denk je van bepaalde beroepen in het dagelijks leven. Denk aan een klantenservice van een bedrijf. Met wat ChatGPT nu al kan heb je straks sprekende computers waarmee klanten een volwaardig (advies)gesprek kunnen voeren. :o

Zover zal het voorlopig nog wel niet zijn maar we gaan die kant wel op. En ik zie nu al vragen voorbij komen op het forum die je heel mooi aan ChatGPT kunt stellen. Straks verwijzen we daar massaal naar... :wink:

Roland

harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 68

Bericht door harryh »

Had het al even getest voor een rondje Florida en dat is een goede start:
Plan a 10 day roundtrip in Florida starting in Orlando FL with stops in Naples and Homestead.

Day 1: Arrive in Orlando, FL and check into hotel. Explore the city, visit theme parks, or relax by the pool.

Day 2: Drive to Naples, FL, a beautiful city on the Gulf of Mexico. Check into a beachfront hotel and spend the day lounging on the white sand beaches or exploring the city's upscale shopping and dining.

Day 3: Take a boat tour of the Ten Thousand Islands or go fishing in the Gulf. In the evening, enjoy a sunset dinner at one of the city's seafood restaurants.

Day 4: Drive to Everglades National Park, where you can take an airboat tour or hike through the wetlands.

Day 5: Spend the day at the beautiful Naples beaches or visit the Naples Zoo.

Day 6: Drive to Homestead, FL, located just south of Miami. Check into a hotel and explore the city's historic downtown area or visit the Homestead-Miami Speedway.

Day 7: Take a tour of the Everglades Alligator Farm or visit the Homestead Bayfront Park.

Day 8: Drive to Key Largo and visit the John Pennekamp Coral Reef State Park, where you can go snorkeling or diving.

Day 9: Drive back to Orlando and visit one of the city's theme parks or go shopping at the outlets.

Day 10: Check out of the hotel and fly back home, taking with you memories of a fun and relaxing trip to Florida.
habbekuk
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door habbekuk »

Niet echt de oplossing maar wel conflict vermijdend :D

Wie moet thuis stofzuigen

Er is geen specifieke regel of aanbeveling voor wie thuis moet stofzuigen. Dit hangt af van persoonlijke voorkeuren en verdeling van taken in het huishouden. Sommige mensen kiezen ervoor om dit samen te doen, terwijl anderen het als individuele verantwoordelijkheid zien. Het belangrijkste is dat het huis regelmatig wordt gestofzuigd om stof, haren en andere vuil te verwijderen en de luchtkwaliteit te verbeteren. Als je samenwoont, is het misschien handig om afspraken te maken over wie wanneer verantwoordelijk is voor het stofzuigen, zodat het niet tot conflicten leidt.

Wel handig thx voor de tip!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer