Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Grenscontrole
- AnnInBC
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Re: Grenscontrole
Al heel veel naar Amerika geweest, zowel vakanties als dagtripjes. Deze waren wel vanuit Canada omdat ik daar ondertussen al 23 jaar woon en heb nog nooit problemen gehad. Nooit geen problemen gehad, ik blijf altijd er respectvol en antwoord meestal met "Yes, Sir/Mam" of "No, Sir/Mam" en ben altijd eerlijk. Dus toon hun respect, beantwoord hun vragen met eerlijkheid en dan zal je niet snel in een kamertje apart geroepen worden. Ik heb in al die jaren ook al heel erg onvriendelijke en norse douaniers gehad, maar nog nooit apart gezet voor verder ondervragen.
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 21
De reactie van Frasi van gisteren is erg goed en dekt het antwoord op de vraag goed. Ik ben 18 keer in Amerika geweest en heb veel grenscontroles meegemaakt (zowel met auto, trein als vliegtuig) en ik ben in al die jaren slechts één keer apart genomen waar ik mijn koffer moest openen en waar ik een langer interview meemaakte. Maar aangezien ik helemaal niets te verbergen heb en ik bovendien in Excel een routebeschrijving had gemaakt van wat ik allemaal ging doen in Amerika (de douanier was onder de indruk) was er niets aan de hand. Ik reis veel met Amtrak (heb alle deelstaten bezocht en doorkruist waar Amtrak passagierstreinen heeft) en aan boord kreeg ik een keer bierworstjes van een vriendelijke medepassagier. Ik heb toen keurig over die worstjes verteld bij aankomst in Canada (Niagara Falls) maar dat was geen probleem. De douanier wuifde met zijn hand en ik kon gaan. Mijn ervaring is: Blijf vriendelijk, beleefd en correct, antwoord netjes op alle vragen en ga niet dwars liggen.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 68
Ik zit de reacties dit topic even te scannen en de andere berichten van TS ook even te lezen. Ik denk dat alles wel gezegd is, voor een vakantiebezoek aan de VS met ESTA hebt je niets te vrezen. Ook wij zijn in al die keren nog nooit apart genomen.
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Ik ben naast vakantie ook op B1/B2 geweest vorig jaar voor 6 mnd. Voor een non profit. En nu dus terug binnenkort voor non profit. Ik overweeg idd een traineeship om mijn skills te verbeteren en Amerika vanuit het bedrijfsleven te leren kennen, maar ik weet nog niet zo goed wat mijn plan precies gaat zijn. Non profit is namelijk ook heel mooi werk

Alleen weer op B1/B2 terug, weet niet of dat kan zonder issues
Laatst gewijzigd door Madeleine88 op 03 apr 2023, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Amerikakenner
Door dit topic krijg ik opnieuw een flashback naar eerdere berichten van Renee86 en Marla86. Visum B1/B2, vorig jaar 6 maanden VS, nickname, non profit, communicatiewetenschap enz. Heel toevallig allemaal. Ik mis alleen je medische conditie. Ben of ken jij haar? Misschien zie ik spoken, maar kan anders @Moderatorteam hier even naar kijken? Even van de radar geweest en weer een nieuw account? Als je nu oprecht niet weet waar ik het over heb: niks aan de hand en excuses voor mijn post. En anders snap je me vast wel.
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Ik zou het niet weten, sorry! Vanwaar de argwaan?IngridUSA schreef: ↑03 apr 2023, 12:09Door dit topic krijg ik opnieuw een flashback naar eerdere berichten van Renee86 en Marla86. Visum B1/B2, vorig jaar 6 maanden VS, nickname, non profit, communicatiewetenschap enz. Heel toevallig allemaal. Ik mis alleen je medische conditie. Ben of ken jij haar?
Ben me daar ook op aan het oriënteren, lijkt me een fantastische manier om door de USA te reizen.Paul.Becker schreef: ↑03 apr 2023, 11:03
Ik reis veel met Amtrak (heb alle deelstaten bezocht en doorkruist waar Amtrak passagierstreinen heeft)
19 States so far...
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 21
@Corv: Ja, Amtrak heeft passagierstreinen in 46 deelstaten. De enige deelstaten zonder Amtrak-diensten zijn Alaska, Hawaii, Wyoming en South Dakota. Alaska echter heeft de Alaska Railroad. Dat was één van mijn allermooiste treinreizen, van Anchorage naar Fairbanks en terug, dwars door Denali National Park. Met Amtrak raad ik zeker de California Zephyr aan, van Chicago naar San Francisco, dwars door de Rocky Mountains en de Sierra Nevada. Een schitterende treinreis. Ik heb wat filmpjes gemaakt en blogs geschreven. Hier meer info over mijn treinreizen:
https://usabyrail.wordpress.com/
https://alaskabyrail.wordpress.com/
https://usabyrail.wordpress.com/
https://alaskabyrail.wordpress.com/
@Paul.Becker
Bedankt voor de tips,
! Ik ga koekeloeren. Bedankt.
Bedankt voor de tips,
19 States so far...
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Kunnen julie in Nl/Be de show 'Border Security' zien? Anders evens kijken of youtube wat filmpjes heeft. Dat geeft je een goed idee van wie naar secondary gaat, en waarom sommigen in de problemen komen op de luchthaven of land crossings.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
- Nagini
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Ik woon inmiddels in de VS, maar ga meestal 1 a 2 keer per jaar terug naar NL. Voor mijn werk reis ik ook veel heen en weer. Voor mijn greencard heb ik 6 maanden in de VS gestudeerd, en had ik twee Amerikaanse partners. Toch wel een trip of 30 door de jaren heen.
Border security is een toffe serie! Geeft inderdaad wel een goed beeld (alhoewel ik me kan voorstellen dat ze misschien op TV iets aardiger zijn). Veel mensen die willen werken in de VS, of een verhaal hebben wat aan alle kanten rammelt ("mijn advocaat zei dat ik tegen jullie moest liegen omdat ik kom om te trouwen" maar heeft een trouwjurk bij...).
Border security is een toffe serie! Geeft inderdaad wel een goed beeld (alhoewel ik me kan voorstellen dat ze misschien op TV iets aardiger zijn). Veel mensen die willen werken in de VS, of een verhaal hebben wat aan alle kanten rammelt ("mijn advocaat zei dat ik tegen jullie moest liegen omdat ik kom om te trouwen" maar heeft een trouwjurk bij...).
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Serieus? De mensen hier zijn niet achterlijk, hoor. Velen zitten in dezelfde Facebook-groep waar jij dezelfde vragen stelt die je hier onder je diverse namen hebt gesteld. Jouw schrijfstijl, de soort vragen, en de manier waarop je focust op alles wat er mogelijk mis zou kunnen gaan, zijn nogal herkenbaar.
Voor forumgebruikers zou het handig zijn als je steeds onder dezelfde naam post. Jouw achtergrond is nogal belangrijk bij het antwoorden op de vragen die je stelt. Normaal gesproken zou iemand niet zo snel naar secondary hoeven, maar er zijn nogal wat zaken in jouw achtergrond die de kans groter maken dat dat op een gegeven moment wel gaat gebeuren bij jou.
En tot slot: het allerbelangrijkste bij immigratie naar de VS of een kort bezoek aan de VS is eerlijkheid. Wees eerlijk en duidelijk over de reden van je bezoek. Daar zou je hier op het forum mee kunnen beginnen.
Helemaal mee eens!
Sommigen hebben wel door dat het om dezelfde persoon gaat, de rest geeft een heel algemeen antwoord wat voor jou niet ter zake doet (in dat geval, mensen denken dat je, misschien voor het eerst, een paar weken op vakantie gaat op esta, in werkeijkheid is de situatie heel anders). Dat heeft toch ook totaal geen zin?
Sommigen hebben wel door dat het om dezelfde persoon gaat, de rest geeft een heel algemeen antwoord wat voor jou niet ter zake doet (in dat geval, mensen denken dat je, misschien voor het eerst, een paar weken op vakantie gaat op esta, in werkeijkheid is de situatie heel anders). Dat heeft toch ook totaal geen zin?
Terug in Texas!
- Tipsy_1
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 20
Ik ben ooit eens bij aankomst in Vegas apart genomen bij de border control. Moest ik alleen in zo'n groot wacht kot gaan zitten terwijl mijn man door moest lopen. Geen fijne ervaring
Ik reisde toen op ESTA en was nochtans de braaf heid zelve
. Ons vermoeden is dat ik toen zenuwachtig overkwam. Ons vliegtuig had bij landing zo'n durchstart moeten maken en er stond veel wind en ik was echt heel bang geweest.
Na wat wachten (wat een eeuwigheid leek te duren) mocht ik trouwens gewoon door.
Aan de grens met Canada bij het terug binnenrijden van de US in de buurt van de Niagara Falls zijn wij vorige zomer ook apart genomen voor bijkomende controle - toen reisden we op L1/L2. Blijkbaar kwam dat omdat bij onze vorige Canada trip de officer vergeten had een stempel in mijn (nieuwe) paspoort te zetten (?). Papieren laten zien, wachten, stempel, klaar.
Ik reisde toen op ESTA en was nochtans de braaf heid zelve

Na wat wachten (wat een eeuwigheid leek te duren) mocht ik trouwens gewoon door.
Aan de grens met Canada bij het terug binnenrijden van de US in de buurt van de Niagara Falls zijn wij vorige zomer ook apart genomen voor bijkomende controle - toen reisden we op L1/L2. Blijkbaar kwam dat omdat bij onze vorige Canada trip de officer vergeten had een stempel in mijn (nieuwe) paspoort te zetten (?). Papieren laten zien, wachten, stempel, klaar.
-
- Amerikakenner
Dat zal intussen achter de rug zijn; er zijn nu weer andere zeer belangrijke vraagstukken
Nooit begrepen dat je vanuit de VS ook berichten kunt posten denk ik. Ik blijf het jammer vinden dat we geen 'ervaringen' meer teruggekoppeld hebben gekregen. Dat zouden nog eens waardevolle berichten hebben kunnen zijn voor andere forumdeelnemers. Maar we wachten het volgende topic onder een nieuw account maar weer af...

Nooit begrepen dat je vanuit de VS ook berichten kunt posten denk ik. Ik blijf het jammer vinden dat we geen 'ervaringen' meer teruggekoppeld hebben gekregen. Dat zouden nog eens waardevolle berichten hebben kunnen zijn voor andere forumdeelnemers. Maar we wachten het volgende topic onder een nieuw account maar weer af...
- Almere vak V
- Amerika-expert
De afgelopen 22 jaar tussen de 30 en de 40 keer per jaar heen en weer gevlogen naar Amerika. Nog nooit apart genomen. Inmiddels is het zelfs al zover dat ik verschillende beambten ken. En Global Entry maakt het er zeker niet lastiger op.
Maar zoals hierboven al meerdere keren is gezegd. Blijf beleefd. Geef eerlijk antwoord, hoef je ook niet na te denken. En als je een trip maakt, je hebt een auto gehuurd, of accommodatie, of al toegangsbewijzen gekocht voor iets wat je wilt bezoeken ondersteunt dat hetgeen je vertelt aan de beambte. Mocht dat nodig zijn.
Aan de andere kant al wel voldoende zaken gezien, waarbij mensen apart worden genomen. Maar die gesprekken kan je natuurlijk niet volgen. Maar laten we het erop houden dat etnisch profileren in Amerika geen probleem is. Zo zal je uiteindelijk als je maar vaak genoeg vliegt een patroon zien aan de oostkust en aan de westkust. Maar goed, dat heb je na een paar afleveringen Border Security ook wel door lijkt mij.
Daarnaast zijn ze in Amerika ook een stuk strenger over hetgeen je in je koffer hebt zitten. Ik heb al meerdere keren een briefje in mn koffer gehad. Dan mijn koffer is onderzocht. Maar ben er nog nooit uitgepikt. Ook hier zie je vaak dezelfde mensen die er uitgepikt worden. Ook hier krijg je natuurlijk niet mee aangaande hoe en wat. Maar ook hier weet je na een paar afleveringen Border Security wel genoeg.
Kortom, doe normaal, gedraag je een beetje en stop geen half geslachte varkens in je koffer en dan komt het 9 van de 10 keer best goed...
Maar zoals hierboven al meerdere keren is gezegd. Blijf beleefd. Geef eerlijk antwoord, hoef je ook niet na te denken. En als je een trip maakt, je hebt een auto gehuurd, of accommodatie, of al toegangsbewijzen gekocht voor iets wat je wilt bezoeken ondersteunt dat hetgeen je vertelt aan de beambte. Mocht dat nodig zijn.
Aan de andere kant al wel voldoende zaken gezien, waarbij mensen apart worden genomen. Maar die gesprekken kan je natuurlijk niet volgen. Maar laten we het erop houden dat etnisch profileren in Amerika geen probleem is. Zo zal je uiteindelijk als je maar vaak genoeg vliegt een patroon zien aan de oostkust en aan de westkust. Maar goed, dat heb je na een paar afleveringen Border Security ook wel door lijkt mij.
Daarnaast zijn ze in Amerika ook een stuk strenger over hetgeen je in je koffer hebt zitten. Ik heb al meerdere keren een briefje in mn koffer gehad. Dan mijn koffer is onderzocht. Maar ben er nog nooit uitgepikt. Ook hier zie je vaak dezelfde mensen die er uitgepikt worden. Ook hier krijg je natuurlijk niet mee aangaande hoe en wat. Maar ook hier weet je na een paar afleveringen Border Security wel genoeg.
Kortom, doe normaal, gedraag je een beetje en stop geen half geslachte varkens in je koffer en dan komt het 9 van de 10 keer best goed...
Nou ja, wij gedroegen ons zeer normaal, geen onvertogen woord gevallen. Kregen we ook geen mogelijkheid toe overigens. Men wilde ons niet te woord staan. Over wat we in een koffer hadden ging het allemaal niet, was niet bekeken. Had vliegtickets en hotelreserveringen. Etc. etc.
Ondanks dat alles werden we als criminelen behandeld. Zij zaten overduidelijk fout. En het interesseerde ze helemaal niets. Ik vertrouw die douanebeambten sindsdien voor geen cent, en ben altijd blij als we er weer doorheen zijn.
Ondanks dat alles werden we als criminelen behandeld. Zij zaten overduidelijk fout. En het interesseerde ze helemaal niets. Ik vertrouw die douanebeambten sindsdien voor geen cent, en ben altijd blij als we er weer doorheen zijn.
Zuidwest '12, New Orleans - Nashville '12, Noordoost '13, Florida '13, Noordwest + Canada, '14, Florida '15, Texas '16, Florida ‘19
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Niemand is perfect. Bekijk het als mensen die hun job trachten te doen. En ik neem aan dat, als jij werkt, je ooit ook al wel eens foutjes hebt gemaakt. Gelukkig had dit foutje geen langdurende consequenties, niemand ging dood, niemand verloor zijn job, niemand moest naar de gevangenis, niemand verloor $$$.
Elke
Bij grenscontrole van Amerika naar Canada moesten we ook binnen zitten. Verzoek sleutels van de camper te geven, nadat er al een eerste globale check was gedaan. Gezellig gebabbeld met de officier achter de balie. Ook inderdaad met het idee dat iemand gewoon z'n werk moest doen. Denk dat we na 20 minuten mochten doorrijden. " have a nice day" gewoon vriendelijkheid van twee kanten.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta