Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Bericht door d_vdploeg »

ClaireVHaut schreef:
11 jul 2023, 14:20
op luchthaven is er ook bijna altijd wifi
Ik zou wel oppassen met publieke wifi en het invullen van ''wat persoonlijke gegevens'' zoals hierboven wordt aangegeven in een post. En dat in ieder geval met een VPN verbinding doen. Van publieke wifi is bekend dat het onveilig kan zijn en prima te gebruiken voor nu.nl, maar of je met publieke wifi persoonlijke gegevens in een app moet zetten...
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 13 jul 2023, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West-SF
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (sep 2024)
2025: Florida
2026: Hawaii (in de planning)
Mitico
Amerika-ontdekker

Bericht door Mitico »

jeppiepruts schreef:
11 jul 2023, 13:15
Misschien kan @Mitico laten weten of het gelukt is in de VS als hij/zij daar al is geweest?
Die had dat nl ook (viewtopic.php?p=1312676#p1312676)
Wij gaan de 20e juli richting USA en kan dus niet uit eigen ervaring zeggen of het lukt. Ik zie overigens wel al een reactie van iemand die aangeeft dat het gewoon gelukt is.
Trom
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Trom »

@AadDoix
Via deze site kun je per staat zien welke provider de beste dekking heeft. Verschilt nogal. Voor Colorado en de staten daar in de buurt scoren meestal AT&T en Verizon het beste:
Elendan
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Elendan »

@AadDoix Een heleboel info hier en inderdaad verzand je in de informatie als je geen wizzkid bent, tenminste zo voel ik het ook vaak :lol:

Het ligt er een beetje aan waarvoor je de simkaart wilt gebruiken; alleen telefonie om in nood te bellen of ook om vaak internet te gebruiken (appjes en websites etc te checken). Als je verwacht niet veel internet te gebruiken omdat je bijvoorbeeld in hotels slaapt of geen video's online gaat bekijken dan kun je gerust via bijvoorbeeld ebay een goedkope simkaart kopen voor ca. € 20. Wil je gemak en hulp dan kun je het beste een telefoonwinkel in lopen. Zij helpen je dan met installeren. Maar wil je het zelf doen, dan is het makkelijker dan je misschien denkt na het lezen van dit topic.
  • Welke provider in Amerika wordt aangeraden met Colorado in gedachten? dat is iets wat je even moeten checken. @Trom heeft je al op weg geholpen.
      Het wordt dus een fysieke sim, maar hoe werkt dat dan precies? Je haalt je Nederlandse sim eruit als je aankomt in de VS. Ik neem aan dat jullie toestellen geen dual sim functie heeft. Wij deden dat vaak terwijl we een tussenstop hadden in de VS terwijl je toch moet wachten.
        Moet ik deze na plaatsing activeren via een app? Dat ligt aan waar je de sim koopt, soms kun je de datum van je vertrek online doorgeven aan de verkoper van de sim. Zij zetten de sim dan aan op die datum.
          Krijg ik een ander nummer of blijft mijn eigen nummer beschikbaar? Je krijgt tijdelijk een Amerikaans (of ander buitenlands nummer).
            Wat gebeurt er met apps als Whatsapp, mijn mobiele provider-app e.d. die telefoonnummer speciek zijn? Als je de instellingen van de whatsapp niet wijzigt blijf je gewoon appjes ontvangen op je Nederlandse nummer ook al zit er een andere simkaart in je telefoon.
              En bij terugkomst is dan alles weer zoals het was op de telefoon qua werking apps? dan haal je de Amerikaanse sim uit je telefoon en stopt de Nederlandse er weer in.
                Nog tips en tricks inzake instellingen (roaming?) en voor apps zoals bijvoorbeeld de bankieren-app? Als je geen dual sim hebt, hoef je niet op roaming te letten. Zorg er alleen voor dat je niet op een algemene wifi gaat internetbankieren of andere transacties doet. Daar gebruik je je eigen internet bundel voor.
              reisverslagen: 2024 rondje Salt Lake City, 2023 Chicago-Las Vegas, 2022 rondje Phoenix, 2019 Noord Californië + Oregon, 2017 rondje Las Vegas, 2015 Chicago-Denver
              link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
              d_vdploeg
              Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Elendan schreef:
              12 jul 2023, 16:33
              Als je de instellingen van de whatsapp niet wijzigt blijf je gewoon appjes ontvangen op je Nederlandse nummer ook al zit er een andere simkaart in je telefoon.
              Verduidelijking hierop: Zodra je je Amerikaanse simkaart in je telefoon stopt, je verbinding hebt gemaakt met het netwerk en internet het doet, open je whatsapp. Als er een nummer aan gekoppeld is aan je nieuwe simkaart dan zal whatsapp je vragen of je je Amerikaanse of je huidige nummer wilt blijven gebruiken, dat zal je Nederlandse nummer zijn van je Nederlandse simkaart, uiteraard kies je voor huidige nummer gebruiken. Dat is immers het nummer waarmee je in Nederland je whatsapp hebt ingesteld. De mensen met wie je whatsappt, zien dan jouw oorspronkelijke Nederlandse nummer staan.

Qua netwerk. Verizon en AT&T hebben naar mijn ervaring het beste bereik. Maar verwacht geen super snel 5G netwerk van Montana tot Arizona en van californie tot New York. VS heeft hele stukken, ook in Colorado, met name in de rual areas, waar geen of nauwelijks bereik is.
              Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 13 jul 2023, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
              AadDoix
              Amerika-newbie
              Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door AadDoix »

Gisteren een reactie getikt, maar bij verzenden de verbinding crashte .... ik zie dat ik nog niet gereageerd heb dus waarvoor excuses.

Dank voor de informatie en de snelle reacties. Zo compact bij elkaar is de info voor mij veel beter te begrijpen dan 120 pagina's doorworstelen, waar overigens heel veel goede tips, tricks, opties en ervaringen in staan.

Ik denk dat ik weet wat ik moet doen en hoe. En ja, ik zag op enkele netwerkbereikkaarten dat Colorado de nodige gebieden kent zonder bereik. Goed om te weten inderdaad, maar dat gaat goed komen.
              Ik vermoed overigens dat de ingebouwde navigatie van de huurauto in die gebieden zonder bereik ook niet werkt, trouwens?

Met vriendelijke groet,

Aad
              Martin & Marianne
              Amerika-expert
              Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Voor navigatie heb je geen bereik nodig.
              Heb je navigatie erbij gehuurd? Zo nee, dan is het niet zeker dat je auto ook navigatie heeft. Je kunt voor de zekerheid een gratis app zoals HereWeGo downloaden met de kaart van Colorado.

Marianne
              d_vdploeg
              Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Navigatie gaat op GPS en niet op internetverbinding. Dus dat zou moeten werken. Alleen bij navigatie via je telefoon heb je wel data nodig om je route in te laden. Tenzij je vooraf kaarten download. Dan is het in feite een tomtom via een app op je telefoon.

Zoals @Martin & Marianne aangeeft. Als je geen navigatie erbij hebt gehuurd is het absoluut niet zeker dat je een auto hebt waar navigatie inzit. Als je zelf je auto mag kiezen dan kun je nog opzoek gaan naar een auto met navigatie, maar als je er eentje krijgt toegewezen dan ben je afhankelijk.

Overigens zou ik ook nooit een navigatie huren. Het kost je 100 euro of meer extra per huurperiode en het is eenvoudig op te lossen door inderdaad een app als here we go te gebruiken en de kaart van de VS vooraf te downloaden. Of vooraf thuis de kaart van het gebied waar je de eerste dagen verblijft de downloaden in google maps. Dan kun je zonder data navigeren en kun je in ieder geval in je hotel komen.

Dat laatste is sowieso wel handig, offline kaarten beschikbaar hebben van het gebied waar je in verblijft, want stel je bent in een national Park en wilt vanaf je laatste stopplek terug navigeren naar je hotel, maar er is nauwelijks of geen bereik in het Nationale Park, dus ook geen bereik om de route naar je hotel in te laden.. Dus zorg altijd voor een gedownloade kaart.
              Glorious
              Amerikafan
              Aantal x V.S. bezocht: 19

Bericht door Glorious »

Jozs schreef:
              27 jun 2023, 16:16
              Ik heb die vorige app van t-mobile getest (test drive fzo iets?) op mijn iphone via mijn Amerikaans apple ID. De app vroeg een Amerikaans nummer, waarbij ik een tijdelijk nummer heb genomen via zo'n online dienst, kan even niet op de naam komen.

Maar bij de laatste stap voor activatie liep die app steeds vast.

Persoonlijk: bespaar jezelf de moeite en neem gewoon deze.

Zoals eerder al gemeld voor een goeie 20 euro heb je een unlimited esim voor 30 dagen, met telefoonnummer. Werkt prima. Vermijd shippingkosten door de sim naar een Amerikaans adres te sturen. Het is een Esim dus dit wordt toch niet opgestuurd.
              Op zoek naar advies van de experts...:

Ik heb de afgelopen paar dagen bijna het hele topic doorgenomen en de bovengenoemde t-mobile prepaid esim lijkt mij zeer interessant. Maar ik ben door mijn gebrek aan kennis nog niet overtuigd...
              Wij gaan 2 weken naar de VS met 4 iphones (met esim functie). De 2 kinderen zullen voornamelijk whatsapp en sociale apps gebruiken (geen bellen). Terwijl de volwassenen ook navigatie willen gebruiken. Verder willen we bellen via onze eigen NL whatsapp nummer. We hoeven dus niet perse een telefoonnummer te hebben. Data is in principe voldoende. Kosten technisch zijn 4 esims van bovengenoemde post het voordeligste.
              De data esims op Holafly en Airalo zijn fors duurder. Ik zoek dus de beste/voordeligste esim oplossing voor ons gezin.

Ook heb ik de volgende optie op Amazon gevonden voor een goedkope data only esim (maar er zijn nog maar weinig beoordelingen).
              https://www.amazon.nl/Travel-Highspeed- ... r=8-1&th=1

Alvast bedankt voor jullie advies!!
              jeppiepruts
              Amerikafan

Bericht door jeppiepruts »

Kosten technisch zijn 4 esims van bovengenoemde post het voordeligste
              Kostentechnisch gezien zijn de gratis probeerperiodes van T-mobile en Verizon (beiden via eSIM) het goedkoopst als je alleen data gebruikt :wink:
              Glorious
              Amerikafan

Bericht door Glorious »

@jeppiepruts
              Maar klopt het dat je bij TMobile een 5G compatibel toestel moet hebben voor die gratis trial?
              jeppiepruts
              Amerikafan

Hmmm. Goeie vraag. De nadruk ligt heel erg op 5G op de promo pagina zie ik. Daar had ik nog niet zo bij stilgestaan, omdat ik zelf wel 5G heb.
              Er staat dat je toestel 5G moet ondersteunen om het 5G netwerk te testen, de vraag is dan inderdaad wat er gebeurt als je geen 5G hebt. Val je dan terug op 4G/LTE? Ik zou het verwachten, maar zie het zo 1-2-3 niet staan.
              Je hebt dus iPhones mét eSIM maar zonder 5G (iPhone XR, iPhone XS, iPhone 11, iPhone SE 1/2)?
              Tantelotje
              Amerikakenner
              Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Tantelotje »

Het is geen antwoord op bovenstaande vragen, maar zeker als mensen (zoals ik) dit hele oerwoud aan e-sim, al dan niet duo, data etcetera ingewikkeld vinden, toch ook even hoe wij het doen

Ik zet simpelweg m'n KPN bundel aan. Krijg je een SMS van zodra je buiten je reguliere bundelgebied komt. Kost 29,95 en dan heb je 2000MB, belminuten of SMS. Of een combinatie daarvan.

Nu zit ik overdag niet op social media. Maar de huidige vakantie heb ik 16 dagen met deze bundel gedaan. Inclusief dagelijks (en meerdere keren) live navigeren van Google Maps (terwijl ik ook Maps.me heb, maar goed) een keer of wat bellen met het thuisfront, bij het wachten op het eten al eens fantaseren en kijken op boekingssites voor volgend jaar en WhatsApp ontvangen en reageren.

Ik weet dat het duurder is dan een gratis proefperiode of de e-sim opties die hierboven worden genoemd. Maar het is zo ontzettend veel eenvoudiger als je er niet helemaal in thuis bent en het heeft me verrast hoe lang je ermee doet. Vorig jaar heb ik op een paar dagen na niet genavigeerd en had ik voor ruim 3 weken nog over.

Bij 50%, 75% en volledig gebruikt krijg je SMS.
              Ik vind het superfijn werken en dat het ons op hele vakantie tussen 30 en 60 euro kost vind ik op het vakantiebudget een schijntje maar nog veel belangrijker is het mij dit wel waard dat ik niet hoef te 'prutsen' :mrgreen:
              Glorious
              Amerikafan

Bericht door Glorious »

@jeppiepruts Correct, wij hebben 2 Iphones die alleen 4G compatibel zijn (XS en 11) en 2 x de 13. Vandaar dat ik die optie niet heb overwogen. Op de Tmobile intro pagina staat namelijk: Limited-time offer; subject to change. 5G device req'd to access 5G network.

Maar nav van jou reactie ben ik ben even dieper in de FAQ's gedoken en daar staat dan weer:

TMobile:
              Compatible devices

Apple iPhone XS, iPhone XS Max, iPhone XR, and later
              Google Pixel 3 and later
              Samsung Galaxy S20/S20+/S20 Ultra and later
              Samsung Galaxy Note20/Note20 Ultra and later
              Samsung Galaxy Z Flip4 and later
              Samsung Galaxy Z Fold3 and later

Verizon
              Which devices can be used for Verizon Free Trial?

You can participate in Verizon Free Trial with an eSIM-compatible smartphone.
              Apple :
              iPhone XR
              iPhone XS, XS Max
              iPhone 11, 11 Pro
              iPhone 12, 12 mini, 12 Pro, 12 Pro Max
              iPhone 13, 13 mini, 13 Pro, 13 Pro Max
              iPhone 14, 14 mini, 14 Pro, 14 Pro Max
              iPhone SE

Het lijkt dus wel mogelijk voor Apple 4G devices. We gaan 1 van de 2 dan ook proberen.
              Nogmaals dank.
              girliecathy
              Amerikakenner

Bericht door girliecathy »

@Tantelotje goed om te weten dat het zo makkelijk werkt. Zelf ben ik ook niet zo thuis in de hele materie en in april had ik een
              T-mobile sim kaart en die kostte volgens mij ook 30 euro.
              De volgende reis ga ik ook gewoon die optie via KPN nemen.
              d_vdploeg
              Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Tantelotje schreef:
              13 jul 2023, 22:19
              en het heeft me verrast hoe lang je ermee doet
              Als jij alleen af en toe wat opzoekt, navigeert via google maps, whatsapp en bankzaken, dan doe je er ook best lang mee. Als je streamen en videogesprekken bewaard voor de wifi in je hotel is het echt prima te doen met 2 a 3 GB.
              Erwin10
              Amerika-ontdekker
              Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Erwin10 »

https://www.mintmobile.com/

Is misschien handig als E-sim data en bellen, voor grootgebruikers en als je meer dan een maand naar Amerika gaat 40GB en gratis bellen voor 3 maanden voor 45 dollar.
              jeppiepruts
              Amerikafan

55 dollar, er komen nog 10 dollar extra kosten bij ;-)
              En dan zijn er wel (veel) goedkopere opties (met vaak ook meer data dan 40GB) als je minder dan een maand in de VS verblijft.
              Ga je daar overheen, dan kan dit wel interessant zijn.
              ClaireVHaut
              Amerikakenner
              Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door ClaireVHaut »

d_vdploeg schreef:
              12 jul 2023, 10:02
              ClaireVHaut schreef:
              11 jul 2023, 14:20
              op luchthaven is er ook bijna altijd wifi
              Ik zou wel oppassen met publieke wifi en het invullen van ''wat persoonlijke gegevens'' zoals hierboven wordt aangegeven in een post. En dat in ieder geval met een VPN verbinding doen. Van publieke wifi is bekend dat het onveilig kan zijn en prima te gebruiken voor nu.nl, maar of je met publieke wifi persoonlijke gegevens in een app moet zetten...

je gaat toch niet je hele hebben en houwen via die wifi invullen ? Alleen maar om even online te zijn om eea uit te zoeken en dan steek je/activiveer je je usa sim. Ik snap dat wantrouwen nooit zo goed. Ik reis veel en heb nog nooit gedoe gehad met simpele dingen even te doen via de wifi voordat je je sim hebt.
              Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
              d_vdploeg
              Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

@ClaireVHaut Hangt er voor mij echt vanaf wat ik moet invullen hoor, is dat even snel een activatie van een simkaart, nee da’s niet zo spannend. Moet ik er mijn adresgegevens, telefoonnummer ect. invullen wordt het wel wat anders..
              Plaats reactie
              • Vergelijkbare Onderwerpen
                Reacties
                Weergaves
                Laatste bericht
              AllesAmerika.com Forum : Disclaimer