Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Anita74: Rondreis West-Canada 2024

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Anita74
Amerikafan

Reis Anita74: Rondreis West-Canada 2024

Bericht door Anita74 »

We zijn een rondreis West-Canada aan het voorbereiden, mei/juni 2024. Dit wordt onze eerste Canada-reis, eerste keer met een camper.
Reizen met z'n tweeën en hebben de C-large van Fraserway op het oog. We zijn gisteren bij Travelhome geweest en daar is de volgende route uitgekomen:

1. NL-Vancouver
2. Vancouver
3. Camper ophalen en boodschappen doen
4. Vancouver – Victoria (ferry via Tsawwassen-Swartz Bay) (115 km)
5. Victoria
6. Victoria – Little Qualicum Falls PP (166 km)
7. Little Qualicum Falls PP – Strathcona PP (168 km)
8. Strathcona PP - Campbell River (48 km)
9. Campbell River (wildlife tour en Elk Falls)
10. Campbell River – Nanaimo (155 km)
11. Nanaimo (ferry) - Whistler (163 km)
12. Whistler
13. Whister – Cache Creek (216 km) (via Joffre Lakes)
14. Cache Creek – Clearwater (207 km)
15. Clearwater (Wells Gray Provincial Park)
16. Clearwater – Jasper (318 km)
17. Jasper
18. Jasper – Abraham Lake (Icefields Parkway) (202 km)
19. Abraham Lake (Icefields Parkway) – Lake Louise (130 km)
20. Lake Louise en Moraine Lake
21. Yoho National Park
22. Banff NP en naar Calgary (109 km/1 ½ uur)
23. Camper inleveren en terugvlucht NL

Nu twijfel ik een beetje of het laatste deel niet wat te gehaast is. Dus omgeving Jasper en Banff.
Maar ja, waar kan ik dan nog een dagje vanaf halen?
Indeling Vancouver Island wel oké?
Graag jullie feedback en tips :)
Florida 2014
Noordoosten en Florida 2015
Zuidoosten en Florida 2016
Las Vegas en LA 2019
NY en Philadelphia / Westkust en Florida / Boston-New England 2022
Westkust en Hawaii 2023
NY en Washington 2024
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Re: Reis Anita74: Rondreis West-Canada 2024

Bericht door paulr »

hoi,
je gaat in mei/juni dus lang (of vroeg) licht. Je hebt dus lange dagen !
Denk dat er een paar dagen zijn waar je wat mee kan:
- dag 3-4: wij zijn ooit een keer geland op YVR en vervolgens de auto opgehaald en direct de Ferry gepakt en in Victoria geslapen. We waren daar om 21.30 uur. ''Lekker laat'' zodat we niet gingen instorten ivm tijdsverschil. Je zou dus kunnen overwegen om op dag 3 de camper op te halen, boodschappen te doen, de ferry te pakken en door naar Victoria. Je komt daar dan begin van de avond aan. Je spaart dan dag 4.
dag 5: bekijk eens wat je allemaal wil doen in Victoria, het is niet zo'n grote plaats. De botanische tuinen zijn prachtig, dat kost je wel een ochtendje.... Maar wellicht is 1 nacht wel voldoende. Zeker als je dag 4 zo laat staan als gepland, want dan kan je je al rond de middag in Victoria zijn en heb je de hele middag nog...
- dag 9-10-11: hoe laat en hoe lang is de wildlife tour ? Overweging: daarna doorrijden naar Nanaimo ? Of: in de ochtend bijtijds van Campbell River naar Nanaimo, de ferry pakken (daar pak je je rust dus omdat je niet hoeft te rijden) en dan door naar Whistler. In beide gevallen ''spaar'' je een dag uit.
Ik zou eigenlijk niet 1 dag zoeken in de eerste week, maar 2. Beide dagen zou ik dan na Jasper in de Rockies plannen...
Paul
Anita74
Amerikafan

Bericht door Anita74 »

Hoi Paul,
Bedankt voor het meedenken!
We overwegen of we de camper niet al voor dag 2 zullen boeken. We zullen dan Vancouver alleen by night zien, want de beoogde vlucht landt pas om 19.00 uur. Of doen we daarmee de stad heel erg te kort?
We weten nog niet hoe laat we de camper kunnen ophalen, dit kan tot 15.00 uur zijn. We kunnen de ferry dan dus niet vooraf boeken als we meteen doorgaan. Kun je hier gewoon op de bonnefooi heen of moet je dan lang wachten?
Dag Victoria eraf is dan inderdaad een goede optie.
De wildlife tour duurt 4 uur en kan in de ochtend of begin middag. Als we de middag tour doen, zouden we deze ook op dag 8 kunnen doen. Geen idee eigenlijk wanneer de beste tijd voor zo'n tour is. Daar heb ik me nog niet echt in verdiept.
Op één dag van Campbell River naar Whistler raadde het reisbureau af, omdat dit erg ver is. Maar we zouden misschien toch wel een groot deel kunnen doen en gewoon kijken hoe ver we komen. Ik ga er trouwens vanuit dat we de campings niet op voorhand hoeven te boeken? Dat lijkt me juist zo fijn aan het reizen met de camper.
Florida 2014
Las Vegas en LA 2019
Westkust en Hawaii 2023
NY en Washington 2024
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Wij zijn meer van de natuur dus slaan steden meestal over of slechts voor een half dagje, dus ik denk dat anderen je beter kunnen adviseren. Wij hebben ooit hetzelfde rondje als jullie gedaan, maar dan het eerste deel op VI met de auto en cabins. Na een week hebben we de auto ingeruild voor camper. Precies om de reden die jij aangeeft: dan is het makkelijker plannen met ophalen camper. En we vonden dat er leuke cabins en hotels waren op VI, dus dat een camper daar niet veel toevoegt. Wellicht ook het overwegen waard ?
Wij waren er 6 jaar geleden in juni ook. Toen waren de ferries niet vol, ik denk dat het nu anders is: alles in de USA en Canada is vreselijk druk…
Wij kiezen voor een wildlife of whale excursie altijd voor de ochtend, omdat dan de zee doorgaans kalmer is en dus gemakkelijker beesten te spotten zijn.
Ik denk dat je er 2 uur over rijdt van Campbell river naar Nanaimo. Dat is niet ver. Ik neem aan dat je dan de Ferry naar Horschoe pakt. Vervolgens is het 1,5-2 uur naar Whistler, dat lijkt mee geen uitgesproken lange dag….
Campings reserveren: pas op !!! Ga klaar zitten zodra de bookingswindow open gaat voor de campings in de parken, zeker rondom Jasper, Lake Louise en Banff. Als je niet op tijd in de wachtrij zit kun je een campingplek vergeten !!!
Lees je hier goed in en maakt een account aan: https://parks.canada.ca/voyage-travel/reserve
Wij waren precies op tijd, maar moesten rondom Banff toch genoegen nemen met een (voor ons) 2e keuze camping (Tunnel Mountain). Helaas is de charme van vrijheid qua route en planning voor het reizende een camper in de USA en Canada verleden tijd…
Voor “commerciële” campings is de druk minder hoog. Alleen, als je route toch minor meer vaststaat door bepaalde reserveringen kun je de rest uiteindelijk net zo goed boeken….. geeft ook rustdag je verzekerd bent van een plek, ben je daar geen tijd aan kwijt en kun je meer op een dag doen.
Ik neem aan dat @AnnInBC ook nog wel gaat reageren op specifieke vragen :)
Veel plezier met de voorbereiding!
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Je kunt best de camper meteen ophalen in Vancouver. Wij hebben in 2019 daar op Burnaby Cariboo RV Park (BCRV) gestaan en daarvandaan kun je prima met het openbaar vervoer naar de stad. Dat geldt ook voor Victoria. Daar stonden we op Fort Victoria RV Park.
Misschien heb je wat aan ons reisverslag. We deden toen een rondje Calgary. Wij zijn ook niet van de steden, dus daar zijn we nooit lang.
https://jojos-rondje-west-canada-2019.blogspot.com/
https://fortvictoria.ca/
http://bcrvpark.com/
Anita74
Amerikafan

Bericht door Anita74 »

@paulr We hebben inderdaad wel overwogen om eerst een auto te huren voor VI, maar toch besloten om de hele periode voor de camper te gaan. We hebben de knoop doorgehakt en halen hem meteen op dag 2 op. Kijken wel of we hem na de middag kunnen halen, dan hebben we de ochtend nog in Vancouver. We kunnen de ferry dan dus gewoon boeken voor de volgende ochtend.
Zoals jij omschrijft is Campbell River naar Whistler wel te doen, evt kunnen we dan een camping iets voor Whistler zoeken voor de zekerheid.
Las inderdaad al dat die campings reserveren in de Rockies wel een dingetje is :shock:
Daar willen we overigens wel alles al reserveren, tzt kijken we welke campings onze voorkeur hebben, zal wel weer in maart zijn dat we kunnen boeken. Maar de campings ervoor zouden we toch het liefst ter plekke doen.
Florida 2014
Las Vegas en LA 2019
Westkust en Hawaii 2023
NY en Washington 2024
Anita74
Amerikafan

Bericht door Anita74 »

@jojostravelusa Normaal vind ik steden altijd wel leuk voor een dagje, we wisselen het meestal af met natuur. Maar het moet wel in de planning passen en in ons geval zou het dan ten koste gaan voor een dag Jasper en ik denk dat dat wel jammer is.
Ik had je reisverslag inderdaad al gezien, hij staat nog geopend op mijn laptop :lol:
Florida 2014
Las Vegas en LA 2019
Westkust en Hawaii 2023
NY en Washington 2024
AnnInBC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Ik denk dat je wat tijd kan inwinnen door Campbell River naar Whistler op 1 dag te doen. Reken op een goede 5 tot 6 uren reizen zonder te stoppen voor dit stuk en kijk wat je onderweg nog wil zien en maak dan een beslissing of het mogelijk is om dit om 1 dag te doen. Ik denk wel dat het mogelijk is, zeker als je vroeg genoeg vertrekt. Die extra dag zou ik dan in Jasper toevoegen.

Ik weet niet wanneer in mei jullie willen vertrekken, maar hou er wel rekening mee dat 20 mei een feestdag is in Canada (Victoria Day) en dat is zowat het begin van het kampeer seizoen. Dat verlengde weekend kan het dus erg druk zijn en zou ik zeker alles vastleggen (campings en ferries). Verder denk ik dat je gewoon overal zo terecht kan op campings in die periode van het jaar. Je kan eventueel een lijstje maken van campings waar jullie graag willen staan en zo kan je mogelijk onderweg een paar dagen opvoorhand het 1 en ander al vastleggen.

Vancouver is zeker de moeite voor een dag (of meerdere dagen) te bezoeken, vooral Stanley Park is een aanrader. Hou meer van wat stadsleven dan is Granville Island erg leuk met een overdekte markt, je kan van die kleine ferries nemen vanuit het centrum om over het water naar Granville Island te gaan en andere plekjes langs het water. Heel leuk om te doen. Hou je meer van natuur, dan is er genoeg te zien in North en West Vancouver zoals Lynn Canyon Park, Capilano River Regional Park, Lighthouse Park, Whytecliff Park en ook de lokale bergen waar je wat mooie wandelingen kan doen bij Cypress Mountain en Mount Seymour.

Nog veel plezier met het uitstippelen van de route en de details!
Anita74
Amerikafan

Bericht door Anita74 »

@AnnInBC bedankt voor je reactie!
We gaan de rit van Campbell River naar Whistler proberen op 1 dag te doen en kijken dan wel hoe ver we komen. Levert ons dan sowieso meer tijd op in Jasper.
We hebben de vlucht en camper inmiddels geboekt, aankomst 20 mei vroeg vd avond. Is er dan ook feest in de stad? Ophalen camper de volgende dag. Proberen dan een latere ophaaltjjd te krijgen zodat we die dag nog iets van Vancouver kunnen zien, we zullen sowieso al erg vroeg wakker zijn.
Via welke sites kunnen we het beste campings zoeken?
Florida 2014
Las Vegas en LA 2019
Westkust en Hawaii 2023
NY en Washington 2024
AnnInBC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Fietsen huren de eerste dag en rondje Stanley Park rijden. Verder een goede idee om de rit van Campbell River naar Whistler op 1 dag te doen en te kijken waar je uitkomt. In die tijd van het jaar is het nog niet nodig om campings opvoorhand vast te leggen.

Er zullen die dag wel wat festiviteiten zijn in de stad in verband met Victoria Day. Als het wat dichterbij komt even opzoeken wat er zo al te doen is.

Ik ben niet zozeer bekend met campings en camperen, maar heb al een paar keer vrienden van ons geholpen met wat campings uit te zoeken. Meestal ga doe ik dat gewoon via google (doe ik ook voor natuur parken, restaurants, hotels en dergelijke). Ik google dan eerste de plaats waar ik naartoe wil en dan zet je in het zoek vakje "RV campground" en druk enter...je ziet dan verschillende campings op je scherm, zoom in en klik op de namen zodat je meer info krijgt over de camping met ook meestal ook hun website.

De mooiste campings zijn meestal te vinden in de Provincial en National Parks. Die hebben hun eigen systeem waar je een account voor moet aanmaken om een reservatie te maken. Maar voor jullie is dat misschien niet direct nodig in die tijd van het jaar. De website voor de Provincial Park is deze: https://camping.bcparks.ca/ voor de National Parks is het deze: https://reservation.pc.gc.ca/

Verder is deze website ook heel goed om verschillende campgrounds te vinden in British Columbia (daar vind je ook provincial en national parks campgrounds): https://www.campingrvbc.com/camping/ en deze is voor Alberta: https://www.albertaparks.ca/albertapark ... rta-parks/
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Heb je de camper al geboekt ?
Travelhome heeft volgens geen Canadream campers. Heb je die wel eens bekeken ? Doorgaans komen wij bij hen als voordeligste uit…
De MHC is een fijne camper. Kijk eens bij bijvoorbeeld Victoria Camperholidays en vergelijk dan met Fraserway….
Je bent weliswaar in het voorseizoen, maar ik adviseer je toch stellig een account aan te maken voor de campings in de parken en er op tijd bij te zijn. Na COVID is het een gekkenhuis op de campings, niet alleen in de USA, maar ook in Canada hebben wij vorige maand ervaren.

Edit: zie zojuist dat je de camper al geboekt hebt…..
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Ja hoor, Travelhome heeft ook Canadream campers. Wij hebben de truck al eens bij hun gehuurd. Ze hebben een stuk of 6 verschillende modellen.
Wij zijn de laatste tijd ook erg over de prijzen van UStravel te spreken. Fraserway is doorgaans (een van) de duurste.
https://ustravel.nl/
Anita74
Amerikafan

Bericht door Anita74 »

@AnnInBC thanks voor je uitleg en tips voor het zoeken naar campings. We willen inderdaad fietsen huren in Stanley park die ochtend :thumbup:

@paulr ja, camper inderdaad al geboekt. Travelhome had op dit moment nog geen aanbiedingen van Canadream, maar ze gaf aan dat deze meestal duurder zijn dan Fraserway. In ons geval was zelf Cruise Canada nog duurder dan Fraserway, komt waarschijnlijk door de 50% vroegboekkorting die geldt t/m eind juli. We hebben diverse offertes bekenen en Travelhome kwam steeds het voordeligst uit.
Zal het in de Rockies ook al druk zijn in onze periode? We zijn daar begin juni.
Florida 2014
Las Vegas en LA 2019
Westkust en Hawaii 2023
NY en Washington 2024
Anita74
Amerikafan

Bericht door Anita74 »

@jojostravelusa Travelhome had op dit moment nog niet de prijzen van Canadream voor onze periode. Door de vroegboekkorting kwam Fraserway voor ons goedkoper uit dan Cruise Canada. De truckcampers waren ook stukken duurder dan de 'gewone' campers.
Florida 2014
Las Vegas en LA 2019
Westkust en Hawaii 2023
NY en Washington 2024
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Oh, dan staan de Canadreams bij Travelhome nog niet online.
Heb even calculatie via Ustravel gemaakt en vergeleken met Victoria Camperholidays: die laatste is ca 10% voordeliger dan UStravel:
26 dagen, truckcamper af YVR in juni 3900,- Victoria vs 4400,- US. Inventaris en keuken inbegrepen, alsmede onbeperkte km's. Bij beide 2e driver en grens USA niet inbegrepen (ter plaatse)
Anita74
Amerikafan

Bericht door Anita74 »

Heeft niet zoveel nut meer, heb al geboekt :lol:
Maar gelukkig ben ik voordeliger uit, €3200 incl alles.
Florida 2014
Las Vegas en LA 2019
Westkust en Hawaii 2023
NY en Washington 2024
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Klopt dat de truckcampers duurder zijn dan de gewone, maar wij zijn er ernstig aan verslingerd :wink:
Mr. Patrick
Amerikakenner

Bericht door Mr. Patrick »

Nog een overweging van mij op je oorspronkelijke route, hoewel je al veel specifiek advies hebt gehad. Wij zijn net terug van 3 weken, waarvan 1 week Vancouver Island en ruim 1 week Banff en Jasper. Hoewel ook de bossen, rivieren en watervallen op Vancouver Island heel mooi zijn, wens ik achteraf dat ik meer tijd op Vancouver Island had besteed aan 'de zee' (dus kustplaatsen, vaarten e.d.) en minder aan Elk Falls en Little Qualicum Falls. Het zijn echt prachtige locaties, Little Qualicum Falls nog wat meer dan Elk Falls, maar anderzijds vallen ze ook wat in het niet bij de watervallen, bossen en rivieren in Jasper en Banff.
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer